Sluttävlat

peace

Trådstartare
Vad gör ni med era hästar när de ska sluta tävla, och själv "bara" är intresserade av den biten?

Sv: Sluttävlat

Vi har hittills lyckats sälja dem som ridhästar, till folk som verkat vettiga. I alla tre fallen har vi hittills blivit besvikna.
En valack har vi kvar, som går som unghingstfostrare.
Vi har sagt, att fortsättningsvis ska vi enbart köpa (eller behålla uppfödningar) som är ston som vi skulle vilja ha i avel. Därmed kommer inga av våra att säljas som ridhästar, utan möjligtvis som avelssto till annan.

Vi har sålt 3 som avelsston, 2 som ridhästar, de knepiga tas bort efter en tid så att de inte kommer att bli vandringspokaler.

Har en nu som faller för åldersstrecket om 6 mån,han kommer inte att lämna oss förutom den sista resan. Han är inge rolig att rida på för får han inte som han vill eller som han tror att det ska vara :crazy: reser han sig o det blir högt då :eek:.

*Avel.
*Sålt en som ridhäst (för åtta månader sedan och det går riktigt bra och verkar ha blivit rätt).
* Lånat ut på foder (har dock blivit besviken i alla fall utan ett).
*Slakt.

Försöker att rida till dem ordentligt och utbilda dem så de går LB dressyr och hitta vettiga hem till dem, men det är inte lätt... Man vill ju inte att de ska vandra runt heller.

Lär behålla såväl nuvarande som alla mina framtida hästar, för avel eller sällskap.
Fäster mig för mycket vid dem för att kunna sälja eller slakta "utan anledning".

Jag förstår verkligen frågan. Det finns många hästar som ger otroligt mkt glädje som familjehästar efter avslutad karriär.
Vi har själva haft stor glädje utav många som varit "slut inom travet". Våra två nuvarande pensionärer är två exempel. 25 och 22 år gamla. Jag är glad att inte de blev slaktade. De har vi haft i 17 resp. 10 år.

Jag har haft några hästar som jag skulle tänkt starta med. En fick bli ridhäst istället och trivs jättebra hos sin nya familj, två fick jag tyvärr lov att ta bort pga skador.
De två jag har nu vet jag inte vad jag gör med. Den ena är mitt guld och han leasar jag bara, men jag kommer att få honom när hans tävlingstid är över så vi får se.
Den andra vet jag inte alls vad jag gör med. Ridhäst är ett alternativ för det är en fräsch och skadefri häst.

2 slakt
1 till vidare karriär som monté- travhäst, höll inte så efter 2 månader betäcktes hon, fått föl & är/var nu ute till salu som ridhäst....

Är det ingen som hittat någon vettig ryttare till era travare:confused: Trist...

Synd att slakta en frisk individ för att man inte kan suga ur mer pengar ur den..

Missförstå mig rätt jag förespråkar verkligen inte att alla travare ska gå som ridhästar alla passar definitivt inte men jag är i alla fall nöjd över min som jag köpte som sönderslagen och psykiskt nedbruten mager och helt utan självförtroende.
Under denna trasiga ytan fanns en helt underbar individ.. men den tog ett tag att hitta..

Så alla ridtravar ryttare är inte katastrofer i mitt fall var nog travägaren en katastrof..:angel:

2.jpg

SG1L2470.jpg

IMGP8087.jpg

haha såg det nu... missade det kändes som att alla var så negativa till att sälja dom som ridhästar.:(

Jag var med och vann ridsportallsvenskan 06 Div 2 och då var vi 2 som red travare bland alla finiga dyra halvblod, och båda dom är startade.

Det är inte vi som är negativa till att sälja,det är marknaden som är negativa till att betala.Jag säljer gärna om någon vill betala.

Synd att slakta en frisk individ för att man inte kan suga ur mer pengar ur den..

Jag tycker snarare att de är vettiga som tar ansvar för sin häst när den gjort sitt... Synd bara att inte fler gjorde så, så slapp man se dessa eländiga misskötta "rid"travare.

Onödigt att formulera så där.. man blir bara på dåligt humör när man läser det.

Att en del väljer att avliva hästen efter avslutat travkarriär är för att undvika att hästen hamnar hos någon som inte kan ta hand om den ordentligt. De gör de för att de bryr sig om hästen.

Det är jätte svårt att sälja en travhäst även fast den är utbildad. En fd. travare behöver en rutinerad ryttare och tyvärr så bryr sig oftast inte rutinerade ryttare ens om att provrida en travare. Tro mig jag vet, håller på att försöka sälja ett varmblod nu som visat sig jätte talangfull inom ridsporten men de flesta som hör av sig är 14-15 år och inte i närheten så duktiga som de måste vara. då är de bättre att skicka iväg hästen. Även fast de är jätte svårt. Och tro mig, det är det. FAST vi håller på med trav.

Men självklart är de jätte kul att de går så bra för dig och din häst! Önskar att de fanns fler som du. För travare är verkligen jättefina och trevliga hästar.

Är det ingen som hittat någon vettig ryttare till era travare:confused: Trist...

man har inte travhästar för att tjäna pengar, allt som oftast. Om de springer in så de försörjer sig själva ska man vara glad.

Det som du skriver där är tyvärr en allmän missuppfattning om travet, att man bara har hästarna för att tjäna pengar.

Ojoj en känslig punkt!!;)

Det är helt ok att skriva att man självklart slaktar dom när kariären är över, är inte det samma sak som att säga att när dom inte kan trava mer är det dax att dö? Bara en fulare omskrivning

Jag vet vad en ridhäst kostar så jag inser att travare oxå kostar att hålla, jag ber om ursäkt att jag trodde att om man hade tävlingstravare var det för att dom skulle springa in pengar. Jag trodde faktiskt att det var pengar i alla lopp sorry.

Som jag skrev tycker inte jag att alla travare passar som ridhästar SJÄLVKLART ska man inte sälja sin travare som ridhäst som inte är hel. Men förstår fortfarande inte denna avighet mot att dom blir ridhästar om dom är hela psykiskt och fysiskt! Det finns faktiskt seriösa människor som rider travare jag lovar!

jaja bara min åsikt..

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka