Det är ju förlegat med sluten anbudsgivning, även om en del mäklare fortfarande använder sig av det och en del stiftelser/myndigheter osv kräver det.
Själv tycker jag det vare sig gagnar säljaren eller köparen, bara mäklaren som får det bekvämare.
Säljaren är inte garanterad få högsta möjliga pris för sin gård och köparen som antingen "hugger i" på tok för mycket men oftare missar köpet med kanske bara några tusenlappar blir inte heller nöjd.
Vad kan jag då ge dig för råd?
Först och främst - tänk på den egna kassan, vad har ni råd med, vad tycker ni själva att gården är värd - för er. Det är ju den enda utgångspunkt man har. Det som är värt mycket för en, kanske inte alls uppskattas och värdesätts av någon annan.
Sen är det förståss bra om man har någon hum om det allmänna värdet på liknande gårdar i samma bygd, så man har chans få igen sina pengar om det skulle vara så att man måste sälja.
Snoka igenom mäklarnas sidor inom det området gården ligger. De visar ofta även sålda objekt och finns inga sålda så kan man i alla fall få en hum om prisläget genom objekten som är till salu.
Genom t.ex. Hemnet kan du pricka in kommunen och "bakvägen" se vilka mäklare som har objekt där och jag har för mig att Bovision erbjuder mäklarna att visa sålda objekt. Inte alla har anslutit sig till tjänsten, men en hel del.
Lycka till från en som tidigare jobbat i branchen många år.