Sluta vara en hamster?

Här ser jag massa potential att få till mer förvaring och att ordna "en box åt gången", men det är ju alltid mycket lättare att se det hos någon annan än hos sig själv. :) Jag hade tagit en hylla åt gången, och under tiden kan det hända att man får acceptera en hög eller två där man sorterar saker som kommer få plats senare. Huvudsaken är att det blir grovsorterat så att det blir enklare att bena i utan att det känns som att man ska drunkna.

Har flera kubik med tält, ryggsäckar, sovsäckar, och nästan lika mycket ridstövlar, säkerhetsvästar och annat som verkligen inte ska slängas men har noll plats att försvaras i en lägenhet. Hade varit väldigt mycket enklare med andra intressen. :meh:
(Det är nu jag inte ska berätta vem som har det i bagaget på bilen...)

Där har jag mina gummistövlar, en vattendunk, ett litet lager med verktyg, och en säck ved som inte fått plats någon annanstans. :angel::rofl:
Apropå saker som man har som man använder högst en gång vart 5 år har jag också en liten plastpåse sand för is i bilen som användes för första gången för att lossna från en åker där en marknad hade sina parkeringsplatser förra veckan. (hehe himla tur att man inte hunnit ta ut vintersakerna ur bilen)

För att få det lite mindre rörigt att se på, så kan du ju sätta gardiner eller draperi framför bokhyllorna till höger.
Och kanske passande kartonger i bokhyllorna till höger? Som det är nu, så ryms det väldigt lite i varje ruta innan någonting börjar vilja rymma därifrån.
Kartongerna kan man ju klistra snyggt papper ovanpå så blir det mer enhetligt.
Kartongerna till VÄNSTER bokhylla menade jag ju förstås.

Här ser jag massa potential att få till mer förvaring och att ordna "en box åt gången", men det är ju alltid mycket lättare att se det hos någon annan än hos sig själv. :) Jag hade tagit en hylla åt gången, och under tiden kan det hända att man får acceptera en hög eller två där man sorterar saker som kommer få plats senare. Huvudsaken är att det blir grovsorterat så att det blir enklare att bena i utan att det känns som att man ska drunkna.

Har flera kubik med tält, ryggsäckar, sovsäckar, och nästan lika mycket ridstövlar, säkerhetsvästar och annat som verkligen inte ska slängas men har noll plats att försvaras i en lägenhet. Hade varit väldigt mycket enklare med andra intressen. :meh:
Jag är nyinflyttad så hyllorna är långt ifrån klara. Böckerna ska sorteras bättre och hyllorna till vänster ska också sorteras. Nu har jag typ bara hällt in allt för att få bättre överblick.

Jag sliter ut mina saker innan de kastas. Ett par jeans mindre😁
20241023_133613.webp

Det är nu jag inte ska säga att jag skulle lagat det där :D
Brukar det inte fort gå hål även på andra ställen när det börjat? Jag lagade jeansen under gymnasiet men efter första lappen bak tog det inte lång tid innan även framsidan från knäna och uppåt behövde få lagningslappar, inte så dumt vintertid för byxorna blev mycket tjockare men nu skulle jag inte palla med att laga utslitna jeans.

Jag blev av med allt jag äger utom två sopsäckar med kläder. Nu har jag fattat att det är bara saker. Jag känner numer en lättnad i att vara snabbflyttad vid behov. Min familj kallar det traumatiserad. Båda sakerna är nog sanna. Jag vill ha fina saker. Jag vill inte ha skräp. Så jag väljer noga vad jag köper och behåller.

Brukar det inte fort gå hål även på andra ställen när det börjat? Jag lagade jeansen under gymnasiet men efter första lappen bak tog det inte lång tid innan även framsidan från knäna och uppåt behövde få lagningslappar, inte så dumt vintertid för byxorna blev mycket tjockare men nu skulle jag inte palla med att laga utslitna jeans.
Nej, men jag brukar inte slita så mycket på knäna. (framsida lår går före isf)

Det är absolut så att nya hål uppkommer så jag har utökat ytan jag lägger lapp bakom numera så det är hela slitna området. När ett nytt hål uppkommer är det ju bara att laga det också.

Jag pallar inte med att köpa nya hela tiden :laugh: så dyrt!
(och blir de väldigt omoderna kan de ligga till sig några år. Just nu är jeansmodet verkligen min modell och jag har grävt fram några gamla favvisar, ett par fyllde nog 17 nyligen.)

Nej, men jag brukar inte slita så mycket på knäna.

Det är absolut så att nya hål uppkommer så jag har utökat ytan jag lägger lapp bakom numera så det är hela slitna området. När ett nytt hål uppkommer är det ju bara att laga det också.

(och blir de väldigt omoderna kan de ligga till sig några år. Just nu är jeansmodet verkligen min modell och jag har grävt fram några gamla favvisar, ett par fyllde nog 17 nyligen.)
Mina senaste par jeans är det på knäna som de går sönder 🤔 och då spenderar jag större delen av dagen sittandes på en stol

Mina senaste par jeans är det på knäna som de går sönder 🤔 och då spenderar jag större delen av dagen sittandes på en stol
Lustigt! Men min unge slet tidigare också supermycket på knäna. Jag la in lapp som täckte hela inuti från sida till sida och 15 cm lång och det brukade hålla. Nästan lättare att laga där än i ändan, cykel är ett elände på ändan av jeans.
Lappen på insidan så blir det typ bara fint tycker jag med en lagning. Iofs syns det lite mer på knäna så kanske inte för alla jobb.

Som av en händelse kan jag illustrera, man kan ju lägga samma ton bakom. Jeansblå tråd som är mörk tenderar lustigt nog synas mer än ljusblå nära vit nästan, eller i det här fallet gulaktig. Nya symaskiner verkar inte alltid vara möjliga att trä upp jeansen på, för klunsiga. Men det håller förvånansvärt bra med handsytt också. Typ lika bra hittills.

1729689211105.webp

Senast ändrad:
Jag kan inte med förslitna och i olika modemodeller med minst sagt udda passform men hittade att Wrangler har kvar en modell som är "cowboy cut" alltså med ursprunglig passform för att kunna rida och arbeta och med hög midja och fickorna högt upp. Dessutom otvättade och i kraftigt tyg. Jag beställde ett dussin eller så direkt från USA för 200 kr paret för några år sedan så det dröjer länge innan jag behöver köpa nya :)

Jag kan inte med förslitna och i olika modemodeller med minst sagt udda passform men hittade att Wrangler har kvar en modell som är "cowboy cut" alltså med ursprunglig passform för att kunna rida och arbeta och med hög midja och fickorna högt upp. Dessutom otvättade och i kraftigt tyg. Jag beställde ett dussin eller så direkt från USA för 200 kr paret för några år sedan så det dröjer länge innan jag behöver köpa nya :)
Nice! Jag har letat lite efter Wrangler jeans att rida i men inte lyckats. Dock brukade jag ofta rida i jeans ändå (två stall, ena ridbyxor andra jeans, ingen smitta,) och det gick finfint om jeansen var lite stora eller hade lite stretch, måste se till att ha extra mycket tyg i knäområdet. Dock om man är på dressyrkurs så snorkar lärarna ihop och tycker att man är B. Så bättre då att tvätta ridbyxorna :cautious: eller rida i sina nya hatade ridbyxor (i den mån det nu hjälper alls med tanke på låg temperatur och allt)

Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall att"?

Jag försöker rensa. Har ivrigt tittat på Marie Kondo men det blev för svårt.

Jag vill inte kasta fullt fungerande saker. Har sålt av en del men det är så mycket som ärligt talat ingen vill ha, inte ens gratis.
För mig så fick jag helt annan uppfattning för sådant när jag tillsammans med mormor och mamma städade huset gammelmormor och gammelmorfar hade bott i.
Det fanns rum i huset jag inte visste fanns Ett i källaren, två rum på första våningen, två rum och kök med matplats på andra våningen. Samtliga rum med dörr stängd, handtag borta, sedan ett draperi för dörren och en bokhylla framför.
Samtliga rum var fyllda från golv till tak med "bra att ha".
Resten av huset var också fyllt med "bra att ha", men i en lite mer städad form.

Det tog oss två år att rensa ur allt. Där och då bestämde jag mig för att aldrig bli sån.
Innan sparade jag nästan allt som inte var hopplöst trasigt. :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som läst boken? Eller någon som ändå är duktig på att rensa? Jag är hamster och jag måste helt enkelt rensa. Tänkte få lite gjort...
Svar
17
· Visningar
1 314
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 578
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 795
Senast: Enya
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 673
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar