Sluta vara en hamster?

Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall att"?

Jag försöker rensa. Har ivrigt tittat på Marie Kondo men det blev för svårt.

Jag vill inte kasta fullt fungerande saker. Har sålt av en del men det är så mycket som ärligt talat ingen vill ha, inte ens gratis.

Men vill du ens rensa och ha färre saker?
Nu menar jag inte som ”jag vill inte, för det ger mig ångest”, utan att du verkligen inte lider av att du har fullt fungerande saker hemma som du inte använder. Just nu finns det en norm som säger att man ska ha det rent och avskalat och så få prylar som möjligt.

Jag går mot strömmen: Man måste inte rensa, slänga och sortera bort - om man inte vill och har plats att härbärgera det.

Vill du ha färre saker så skänk det du inte vill ha till loppis. Det du är osäker på kan du behålla ett tag till men packa ner i lådor. Nästa gång du går igenom grejerna så kanske du kommer på att ”det där var ju fint” eller ”varför sparade jag det där”?.
 
Men vill du ens rensa och ha färre saker?
Nu menar jag inte som ”jag vill inte, för det ger mig ångest”, utan att du verkligen inte lider av att du har fullt fungerande saker hemma som du inte använder. Just nu finns det en norm som säger att man ska ha det rent och avskalat och så få prylar som möjligt.

Jag går mot strömmen: Man måste inte rensa, slänga och sortera bort - om man inte vill och har plats att härbärgera det.

Vill du ha färre saker så skänk det du inte vill ha till loppis. Det du är osäker på kan du behålla ett tag till men packa ner i lådor. Nästa gång du går igenom grejerna så kanske du kommer på att ”det där var ju fint” eller ”varför sparade jag det där”?.
Kloka tankar. Ja, det är nog omgivningen som triggar mig att få bort saker. Det är "fult" att ha ett hem som liknar ett lager.

Men det känns skönt efteråt när jag har lyckats rensa bort något. Fast det är nog inte värt ångesten det ger att försöka rensa.
 
Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall att"?

Jag försöker rensa. Har ivrigt tittat på Marie Kondo men det blev för svårt.

Jag vill inte kasta fullt fungerande saker. Har sålt av en del men det är så mycket som ärligt talat ingen vill ha, inte ens gratis.
Finns ju skänkes rum på återvinningen.

Men jag vet inte om jag håller med om att man måste göra sig av med bra att ha saker. Vet inte ens hur miljövänligt det blir att få liten garderob/grejs genom att slänga ut istället för försöka köpa mindre.

Jag är inte så himla pepp på nakna rum trenden.
 
Lite pinsamt. Detta är tydligen ett återkommande tema i min värld.
Screenshot_20241021_091539_Samsung Internet.webp
 
Det är svårt, mycket svårt.
Vi sparar på alldeles för mycket eftersom att vi har mycket plats.
Men även vår plats tar slut.

Tyvärr så får nyttan av vårt samlade bekräftelse då vi ofta kan rädda olika situationer med saker som finns där.
Ja jag tycker det händer hyggligt ofta att jag har behov av grejs som legat ett tag.
 
Jag har slängt massor :o. Alltså det blir ju för mycket av den här massproduktionen annars. Sparar tills jag vet att avkomman har glömt vad han har gjort och sen ryker det. Undantaget presenter som det har lagts energi på. Men de tar väl sällan så mycket plats.
Jag sparar ritblock och teckningar som det legat ansträngning bakom. Erkänner att jag bedömer det helt själv. Det finns kort sagt nästan ingenting kvar från yngre än 7 och sedan långsamt ökande. Dock även färre saker som blir ritade.
 
Kloka tankar. Ja, det är nog omgivningen som triggar mig att få bort saker. Det är "fult" att ha ett hem som liknar ett lager.

Men det känns skönt efteråt när jag har lyckats rensa bort något. Fast det är nog inte värt ångesten det ger att försöka rensa.
Det är ju typ ännu värre än att "vara tyngd av saker", att "vara tyngd av att andra människor tycker det är fult att jag har mina saker". Antar att du tar dig runt i hemmet och tycker det är ganska vackert, och då borde det ju inte vara ngn stress.
 
Jag går efter principen, inte använt på ett år, bort!
Slänger, säljer, lämna till hjärta till hjärta eller liknande.
Har några saker som är nostalgi men jag är verkligen inte typen som har kvar saker från skolan, från när jag var liten osv. Varför i hela världen ska man spara på en massa skit som bara tar plats 😅
Jag använder ofta saker kanske vartannat år eller mer sällan. Har inte den minsta lust att slänga ut typ en festklänning/min brudklänning eller en venetiansk mask bara för att man inte går på fest/bal/maskerad varje år, blir ju superdyrt i längden.

För att inte tala om thermoridstövlarna, inte varje år det blir -20 grader.
 
Jag har ju problemet att jag under många år samlat på mig massor med "bra att ha" och sparat på mig massor av spik, skruv, köpta verktyg, återvunna prylar, urvuxna kläder mm och nu när jag ska flytta skär det i hjärtat att slänga så mycket, men när ingen är intresserad av det jag ska göra mig av med så måste jag slänga mycket. Jag har inte plats att flytta från stort hus med flera bodar till en lägenhet med litet förråd. :(
 
Jag har ju problemet att jag under många år samlat på mig massor med "bra att ha" och sparat på mig massor av spik, skruv, köpta verktyg, återvunna prylar, urvuxna kläder mm och nu när jag ska flytta skär det i hjärtat att slänga så mycket, men när ingen är intresserad av det jag ska göra mig av med så måste jag slänga mycket. Jag har inte plats att flytta från stort hus med flera bodar till en lägenhet med litet förråd. :(
Verktyg och skruv kanske nästa ägare vill ha.
 
Jag använder ofta saker kanske vartannat år eller mer sällan. Har inte den minsta lust att slänga ut typ en festklänning/min brudklänning eller en venetiansk mask bara för att man inte går på fest/bal/maskerad varje år, blir ju superdyrt i längden.

För att inte tala om thermoridstövlarna, inte varje år det blir -20 grader.

Mim brudklänning åkte ut rätt snabbt, vad skulle jag med den till 😅
Men ja, vissa undantag kan man såklart ha men överlag tycker jag det fungerar väldigt bra om man inte vill ha en massa skit överallt 😁
 
Verktyg och skruv kanske nästa ägare vill ha.
Det tror jag garanterat, men när de vägrar höja budet så tänker jag inte lämna en pinal om de öht får köpa det. Vill inte sälja till underpris, då får det hellre stå tomt i vinter och jag testar i vår istället och även om det tar plats att flytta så har vi ett gammalt hus 100 mil bort där det kan komma till användning.
 
Mim brudklänning åkte ut rätt snabbt, vad skulle jag med den till 😅
Men ja, vissa undantag kan man såklart ha men överlag tycker jag det fungerar väldigt bra om man inte vill ha en massa skit överallt 😁
Jag har använt min tre gånger hittills och det kommer nog förhoppningsvis fler chanser :) och den är sydd av en väninna, inte någonting att slänga direkt.

(Sedan tycker jag oftast att grejs jag har inte är skit.)
 
Senast ändrad:
Jag har använt min tre gånger hittills och det kommer nog förhoppningsvis fler chanser :) och den är sydd av en väninna, inte någonting att slänga direkt.

(Sedan tycker jag oftast att grejs jag har inte är skit.)

Då ska du såklart spara den.
Min sålde jag.

För mig är det skit om jag inte använder det.
Är inte nostalgiskt lagd alls och vill ha det cleant hemma och i mitt förråd 😄
 
Jag har slängt massor :o. Alltså det blir ju för mycket av den här massproduktionen annars. Sparar tills jag vet att avkomman har glömt vad han har gjort och sen ryker det. Undantaget presenter som det har lagts energi på. Men de tar väl sällan så mycket plats.
Jag slänger det mesta som produceras, i perioder har det liksom varit 5 teckningar med hem från förskolan om dagen. Det är ju inte hållbart 😅 Det jag sparar är ofta av milstolpe karaktär, typ första huvudfotingen, första hästen/annan figur etc. Har en pärm till respektive barn där jag sätter in teckningar, det känns som en lagom omfattning att kunna bläddra genom i framtiden.
 
Saker att komma ihåg - om de inte hade rensat och inte hade sett den, hade du ändå blivit tvungen att köpa en ny (apropå att man alltid behöver bra att ha sakerna ca en vecka efter det att man slängt dem) och även skruvdragare blir gamla (gammal el är obra)
 
Då ska du såklart spara den.
Min sålde jag.

För mig är det skit om jag inte använder det.
Är inte nostalgiskt lagd alls och vill ha det cleant hemma och i mitt förråd 😄
Är nog inte så nostalgisk (jag har knappt fotoalbum, håller inte på med fotoböcker, sparar foton hipp som happ i en låda och tittar sällan på dem. Sparar inte barnteckningar a la föris utan bara de som jag tycker har lite konstnärlig höjd, typ avritning ax ngt :D .) men tycker mycket om vackra grejor och använder dem, även om det är lite mycket grejor. Tycker ofta om saker som är äldre jämfört med saker som är nyare. Jag tycker hemma hos mig bättre om en mer färgrik och bohemisk stil än clean stil. Jag gillar tex bokhyllor som är proppade av bara böcker. Jag har närapå ingenting som är köpt för "prydnad" men nästan ingenting som bara är användbart utan att jag också tycker det är fint.
 
Kloka tankar. Ja, det är nog omgivningen som triggar mig att få bort saker. Det är "fult" att ha ett hem som liknar ett lager.

Men det känns skönt efteråt när jag har lyckats rensa bort något. Fast det är nog inte värt ångesten det ger att försöka rensa.

Då tycker jag att du kan strunta i att rensa.

Om du ändå skulle vilja rensa lite så kan du ta en kartong som får fungera som återvinningsplats när du ser en sak som du tänker att den nog skulle må bättre av att bo hos någon annan. Då tar du
och lägger den i kartongen och fortsätter sedan livet som vanligt. Efter en månad eller ett år eller fem år är kartongen full. Då kan du lämna den till loppis.
 
Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall att"?

Jag försöker rensa. Har ivrigt tittat på Marie Kondo men det blev för svårt.

Jag vill inte kasta fullt fungerande saker. Har sålt av en del men det är så mycket som ärligt talat ingen vill ha, inte ens gratis.
Åh jag är tvärtom jag slänger all ”skit” jag inte använder regelbundet.
Har inte ens en brödrost hemma längre 😊
 
Är nog inte så nostalgisk (jag har knappt fotoalbum, håller inte på med fotoböcker, sparar foton hipp som happ i en låda och tittar sällan på dem. Sparar inte barnteckningar a la föris utan bara de som jag tycker har lite konstnärlig höjd, typ avritning ax ngt :D .) men tycker mycket om vackra grejor och använder dem, även om det är lite mycket grejor. Tycker ofta om saker som är äldre jämfört med saker som är nyare. Jag tycker hemma hos mig bättre om en mer färgrik och bohemisk stil än clean stil. Jag gillar tex bokhyllor som är proppade av bara böcker. Jag har närapå ingenting som är köpt för "prydnad" men nästan ingenting som bara är användbart utan att jag också tycker det är fint.
Jag slängde alla mina gamla dagböcker och majoritet foton vid förra flytten jag hade inte tittat på dom på tjugo års tid så vet inte varför jag skulle titta på dom i framtiden heller.
Jag lever i nuet antar jag 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som läst boken? Eller någon som ändå är duktig på att rensa? Jag är hamster och jag måste helt enkelt rensa. Tänkte få lite gjort...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 505
Senast: Badger
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 589
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bockhov
  • Sluta rida?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp