Sluta vara en hamster?

Kloka tankar. Ja, det är nog omgivningen som triggar mig att få bort saker. Det är "fult" att ha ett hem som liknar ett lager.

Men det känns skönt efteråt när jag har lyckats rensa bort något. Fast det är nog inte värt ångesten det ger att försöka rensa.
Det andra stycket verkar visa att det faktiskt inte "bara" är att slänga för dig utan att det faktiskt tillför ångest att göra sig av med saker (har för mig det framkommit i andra trådar med på temat men kan minnas fel såklart). Då är det svårt att lyssna på alla goda råd från de som inte har just denna ångest över att kasta/ge bort då det är en helt annan känsla, och att det är mycket svårare att just göra sig av med fullt fungerande saker.
Har ni någon typ av hjälporganisation som tar emot saker/kläder? Tänker om det kan vara lättare att ge bort om du vet att det kommer till användning. Till exempel en kvinnojour kanske vill ha leksaker/gosedjur till barn som lever skyddat och inte fått med sig så mycket hemifrån.
 
Är nog inte så nostalgisk (jag har knappt fotoalbum, håller inte på med fotoböcker, sparar foton hipp som happ i en låda och tittar sällan på dem. Sparar inte barnteckningar a la föris utan bara de som jag tycker har lite konstnärlig höjd, typ avritning ax ngt :D .) men tycker mycket om vackra grejor och använder dem, även om det är lite mycket grejor. Tycker ofta om saker som är äldre jämfört med saker som är nyare. Jag tycker hemma hos mig bättre om en mer färgrik och bohemisk stil än clean stil. Jag gillar tex bokhyllor som är proppade av bara böcker. Jag har närapå ingenting som är köpt för "prydnad" men nästan ingenting som bara är användbart utan att jag också tycker det är fint.

Jag tycker det är kul med inredning, älskar färg och roliga, gärna morbida prylar 😍
Men det tänker jag är något helt annat än att bara samla på sig massa saker som inte har någon användning, saker från skolan, kläder som aldrig används, köksredskap osv.
 
Jag tycker det är kul med inredning, älskar färg och roliga, gärna morbida prylar 😍
Men det tänker jag är något helt annat än att bara samla på sig massa saker som inte har någon användning, saker från skolan, kläder som aldrig används, köksredskap osv.
Hum, jag tror inte jag förstår. :)

Det där är ju sådant som jag kallar grejs :) som jag trodde att du inte har.

Använder du de där morbida prylarna? Som i till att tex baka en kaka? Jag trodde du slängde allting du inte använder varje år. Dvs det morbida monsterbläckhornet på skrivbordet, venetianska masken i form av en mus som du haft på maskerad bara någon gång, tavlor, ljusstakarna som du inte tänt ljusen i, boken du inte läst på ett år, akvarellfärgerna från mamma som du använder vartannat år osv, dvs de används inte så behöver slängas.

Jag tolkade använda som i att de har en absolut daglig praktisk nytta som skål, visp, dammtrasa.

Jag har ju massa saker hemma, men det mesta har nu och då en användning, om inte annat för typ Halloweenkostym, även om de just nu råkar ligga på toppen av en hylla. Och jag vet vad jag har i förrådet, som är för fullt, och rotar igenom och behöver ibland (senast hittade jag tyvärr inte en 30 år gammal kjol som verkar ha blivit modern igen, men jag ska nog hitta den till nästa sommar :))
 
Senast ändrad:
Det är ju för din egen skull du ska rensa. Inte för att någon annan tycker att du har mycket saker. Trivs du med mycket prylar så är väl det helt ok. Det är du som bor där.
Skillnad om det går överstyr och man sparar allt! Sopor och grejer så det tillslut inte går att använda sitt hem. Laga mat, duscha osv. Då behövs nog extern hjälp utifrån också.
 
Hum, jag tror inte jag förstår. :)

Det där är ju sådant som jag kallar grejs :) som jag trodde att du inte har.

Använder du de där morbida prylarna? Som i till att tex baka en kaka? Jag trodde du slängde allting du inte använder varje år. Dvs det morbida monsterbläckhornet på skrivbordet, venetianska masken i form av en mus som du haft på maskerad bara någon gång, tavlor, ljusstakarna som du inte tänt ljusen i, boken du inte läst på ett år, akvarellfärgerna från mamma som du använder vartannat år osv, dvs de används inte så behöver slängas.

Jag tolkade använda som i att de har en absolut daglig praktisk nytta som skål, visp, dammtrasa.

Jag har ju massa saker hemma, men det mesta har nu och då en användning, om inte annat för typ Halloweenkostym, även om de just nu råkar ligga på toppen av en hylla. Och jag vet vad jag har i förrådet, som är för fullt, och rotar igenom och behöver ibland (senast hittade jag tyvärr inte en 30 år gammal kjol som verkar ha blivit modern igen, men jag ska nog hitta den till nästa sommar :))

Jag gör skillnad på genomtänkt inredning och random prylar som bara ligger och samlar damm 😄
Men nej, jag använder inte mina döskallar och tavlor till annat än att titta på och för att höja trivselfaktorn hemma.
Skulle dock inte vilja ha fullt av prylar överallt även om de är fina.

Men du verkar ju till skillnad från ts nöjd med att ha en massa saker då du behöver ju inte ändra på något 😁
 
Jag gör skillnad på genomtänkt inredning och random prylar som bara ligger och samlar damm 😄
Men nej, jag använder inte mina döskallar och tavlor till annat än att titta på och för att höja trivselfaktorn hemma.
Skulle dock inte vilja ha fullt av prylar överallt även om de är fina.

Men du verkar ju till skillnad från ts nöjd med att ha en massa saker då du behöver ju inte ändra på något 😁
Nej nej :) jag tänkte inte ändra på någonting alls, ev slänga dammet... Var bara nyfiken på hur du menade. Jag föreställde mig ett kliniskt vitt hem med bara saker som var direkt handgripligen användbara :laugh: typ, använder jag den här mattan och dessa tavlor? Nej det är bara skit, ut med det! hehe.
 
Nej nej :) jag tänkte inte ändra på någonting alls, ev slänga dammet... Var bara nyfiken på hur du menade. Jag föreställde mig ett kliniskt vitt hem med bara saker som var direkt handgripligen användbara :laugh: typ, använder jag den här mattan och dessa tavlor? Nej det är bara skit, ut med det! hehe.
Kika in i inredningstråden ;)
Skulle inte klassa @Bison s hem som kliniskt vitt :D
 
Nej nej :) jag tänkte inte ändra på någonting alls, ev slänga dammet... Var bara nyfiken på hur du menade. Jag föreställde mig ett kliniskt vitt hem med bara saker som var direkt handgripligen användbara :laugh: typ, använder jag den här mattan och dessa tavlor? Nej det är bara skit, ut med det! hehe.

Haha, nej 😅
Jag menar som sagt prylar som inte är inredning eller har någon funktion mer än bra att ha, nostalgi, bara blivit liggande osv.

En kompis beskriver mig och min lägenhet som en pedant Pippi Långstrump 😆
 
Kloka tankar. Ja, det är nog omgivningen som triggar mig att få bort saker. Det är "fult" att ha ett hem som liknar ett lager.

Men det känns skönt efteråt när jag har lyckats rensa bort något. Fast det är nog inte värt ångesten det ger att försöka rensa.
Fast om hemmet ser ut som ett lager pga alla saker man hordar, då är det dags att söka vård för då är det en sjukdom.
 
Haha, nej 😅
Jag menar som sagt prylar som inte är inredning eller har någon funktion mer än bra att ha, nostalgi, bara blivit liggande osv.

En kompis beskriver mig och min lägenhet som en pedant Pippi Långstrump 😆
Aha!

(Jag har en hel del bra att ha också tyvärr, ännu mer tyvärr är att jag tenderar gräva upp det och behöva det då och då, så det är bra att ha på riktigt :arghh:, men det är som det är :) )
 
Aha!

(Jag har en hel del bra att ha också tyvärr, ännu mer tyvärr är att jag tenderar gräva upp det och behöva det då och då, så det är bra att ha på riktigt :arghh:, men det är som det är :) )
Fast det finns massor med bra att ha saker även om dom bara används en gång vart 2 år eller värre ,man slipper köpa en ny eller låna av en granne/kompis.
 
Fast det finns massor med bra att ha saker även om dom bara används en gång vart 2 år eller värre ,man slipper köpa en ny eller låna av en granne/kompis.
Jo exakt, det var det jag trodde att jag sa :) att jag har mängder av sådana, inklusive sådana bra att ha som bara används vart 5 år. Som tex färg för tryck på t-shirt, det är för dyrt att beställa en ny halvliter en gång vart 5 år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som läst boken? Eller någon som ändå är duktig på att rensa? Jag är hamster och jag måste helt enkelt rensa. Tänkte få lite gjort...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 505
Senast: Badger
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 589
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bockhov
  • Sluta rida?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp