@Mabuse jag har läst igenom hela den här tråden nu, och kanske har du och alla som svarat och kommit med förslag redan vänt och vridit på alla möjligheter, men jag svarar ändå!
Det känns väldigt mycket som om du "sitter fast" i nuvarande upplägg - och det är ju inte så konstigt med tanke på hur länge du hållit på! Men det låter på dig som om det du har nu är det enda sättet du tror att du kan fortsätta rida på. Och det känner jag är lite synd om det nu egentligen inte är ridningen och hästarna du tröttnat på, utan upplägget i stort.
Nu vet jag ju inte alls hur mycket pengar du lägger på din ridning, men jag kan tänka mig att det närmar sig de nivåer som i alla fall jag betalar för egen häst. Och mängden tid verkar faktiskt både mer än jag lägger på mina egna hästar och framförallt mer uppstyrd! Jag har ALDRIG uteblivit från mitt barns födelsedagsfirande, till exempel, för att göra något i stallet. Trots egen häst som jag haft det fulla ansvaret för!
Jag är lite äldre än du, 50 i år, och har haft häst (foderhäst och/eller egen häst/hästar) sedan jag var 25. Dessförinnan var jag en mycket aktiv ridskoleryttare sedan barnsben, ridit i tävlingsgrupp och allt det där. Så jag har också provat många olika sätt att ha häst. De egna jag har och har haft har både stått på box och på lösdrift (ingen större skillnad i tidsåtgång för skötsel och motion för min del, tycker jag) och jag har normalt ridit 4-5 dagar i veckan per häst och varit i stallet lika många gånger. Att ha hästen "putsad" de dagar jag inte rider känns som överkurs för mig, och där jag haft mina inhyrda så blir de kollade morgon och kväll av den som sköter den sysslan (vilket är någon av hästägarna - vi roterar sysslorna). Och så har jag haft det hela vägen genom barnafödande, barnuppfostran, jobbresor och allt annat i livet. Har full förståelse för om du inte vill ha egen häst, men min känsla är att mitt upplägg nog nästan kostat mindre tid, ork och pengar än ditt!
Som flera andra har sagt - försök se dig om efter alternativa upplägg! Min uppfattning (från en helt annan del av landet, dock!) är att bra medryttare är svåra att få tag på och du verkar vara ett riktigt kap! Jag vet många medryttare som får möjlighet till träning och tävling, så kanske att du skulle ge det ett försök att hitta ett upplägg som funkar för dig? Om du kan hjälpa en pressad hästägare att ta några dagars träning i veckan av hästen samtidigt som du bidrar lite ekonomiskt kanske det kan bli en riktig win-win? Nu har jag inte haft medryttare själv i någon större utsträckning, men att ha en medryttare som faktiskt tränar hästen och tillför något är ju guld värt, istället för att få tillbringa första halvan av ridpasset åt att rida till hästen när medryttaren ridit? Jag tror att du är värdefullare som medryttare än vad du tror!