Mabuse
Trådstartare
Jag har tillgång till bil för tävling, men inte till vardags. Men ja, efter 20+ år av ridning i alla möjliga olika stall med olika förutsättningar har jag en rätt bestämd uppfattning om hur jag skulle vilja ha det när och om jag skaffar egen häst. Jag har ridit hästar som stått på lösdrift, hästar som gått i hage två timmar om dagen, hästar som stått i stall med tre hästar och i stall med 50 hästar, stall där det inte ens finns en ridbana, och stall som är rena träningsanläggningar, med galoppbana, preparerade, upplysta ridvägar och terrängbana utöver ridhus och ridbanor. Hästar som rids två gånger om dagen, och hästar som rids två gånger i veckan - alla möjliga förutsättningar. Jag vet att det finns många olika sätt att ha häst, för jag har provat dem. Det stämmer att jag vid det här laget har en rätt bestämd uppfattning om hur jag vill ha det för att trivas, men det är ju baserat på en massa erfarenhet.Vad i resonemanget blir absurt?
Jag bor strax utanför Stockholm och har min häst på lösdrift.. Just nu har vi inte ridhus men det tar ca 3 min med transport, vi har dock ridbana, det är även nära busshållplats. Men ska man tävla så måste man ju ha tillgång till både bil och transport annars blir det svårt.
Men nu igen vem har sagt att hästen bara får tillsyn två dagar i veckan? Fördomarna bara haglar.. Jag vände mig mot att lösdrift var lika med skogsmulle och drog därför upp Anna Hassö, för ingen kan ju påstå att hon är skogsmulle.
Du verkar ha väldigt bestämd uppfattning om hur man ska hålla tävlingshäst och allt utanför det är fel. Jag försöker bara peka på möjligheter att ha häst på annat vis.
Jag har haft häst i ca 30 år och i alla former, både med liten hage med kort utevistelse och lösdrift. Mina hästar har trivts absolut bäst på lösdrift, det krävs dock bra mark och att den är välplanerad.
Dom har även trivts bäst med att gå ungefär varannan dag men då rider jag alltid ordenligt, ingen liten skrittrunda utan vi jobbar ordentligt oavsett om vi rider ut eller jobbar på banan så återhämtning behövs för att bygga muskler etc.
Med "tillsyn" menar jag inte att man kollar att hästen står på alla fyra och verkar frisk, ev visiterar, jag menar att man ryktar igenom den, och håller den putsad. Återigen - det är inget fel på lösdrift, men jag vill inte. Det passar inte för mig.