Mabuse
Trådstartare
Men hur hinner du med hoppträning och konditionsträning och 1-2 trimpass per vecka på två dagar? Så att hästen är så väl genomriden att du när som helst skulle kunna ta ut den och tävla 1 m och LB med goda resultat? Och hur håller du din egen ridning på rätt nivå på bara två ridpass i veckan? Jag är väl ingen begåvning precis, men min upplevelse är att jag måste träna mer än så för att hålla nivån.Jag tror jag förstår vad du menar.
Kanske är det så att var sak har sin tid? Jag har flera bekanta som har återupptagit ridningen och skaffat egna hästar först när barnen flyttat hemifrån. Flera av dem tävlar nu och lägger all tid på hästen/hästarna. Under åren barnen bor hemma har man ju inte alls samma tid, då ser prioriteringarna annorlunda ut.
Sen måste jag ändå invända lite mot det här med att det inte skulle gå att ha en välskött häst i full kondition som bara rids 2-3 dagar per vecka om den går på lösdrift. Min häst har levt hela sitt liv i stora hagar med kompisar att leka med. Periodvis har han gått på lösdrift. Periodvis har han ridits mer och periodvis mindre men i och med att han rör sig konstant hela dagarna skulle jag säga att han är i bättre form än vilken häst som helst som står i ensam i en grusruta och motioneras kontrollerat en gång om dagen. Om det inte är en elitsatsning man siktar på så skulle jag säga att en bra lösdrift löser en stor del av hästens grundkondition och "rastning". Ser man sen till att de träningspass man får till har bra kvalitet och fokus på rätt saker så kan man komma rätt långt med det upplägget. Och vad är definitionen av en välskött häst? Är det att de måste stå inlindade i bomull och vara rena dygnet runt? I så fall föredrar jag en lycklig häst som man kan tvätta leran av inför träningarna... Välskött för mig är att hästen är frisk och mår bra, fysiskt och psykiskt, det gör de flesta om de får leva ett riktigt hästliv!