Sluta med välling? Viktproblem.

G

galactica

Har en dotter på 2½ och en son på 3½. Båda dricker välling 3-4 ggr per dag. De äter inte så mycket mat utan vill hellre ha välling i tid och otid. Hur har ni andra föräldrar gjort? Ska jag sluta med vällingen och hoppas de börjar äta mer mat istället? Eller ska jag vara glad att de äter något alls - alltså välling- som är väl rätt bra näring? Har viktproblem med sonen som är ca 98 cm och väger 12 kg. Han är under sin kurva och har alltid varit det. Alla säger alltid - "åh vad liten han är...." är rätt så less att höra det, och undrar också om det finns fler föräldrar här på buke med lätta barn och hur ni gör för att göra dem "större".

Sv: Sluta med välling? Viktproblem.

Jag kan tycka att båda dina barn är för gamla för så pass mycket välling, och speciellt då den som nästan är fyra år.

Min äldsta, som nu är 20 månader, åt riktig mat när han var sju månader, jag slutade amma helt då. Ingen välling där alls. Min nuvarande lilleman på sex månader äter välling och fruktmos om dagarna.

Börja introducera riktig frukost till dom båda, gröt med fruktmos + smörgås är urmärkt på morgonen. Går det trögt och om du är orolig så kan du ju trappa ner vällingen succesivt, bort med något av målen mitt på dagen och ersätt med mat.

BVC kan säkert hjälpa dig så den tunnare av dom äter riktigt.

Men vad äter dina barn då? Äter de ingen mat alls? Jag har svårt att tro att välling kan ge fullgott med energi till så gamla barn.

Jag skulle nog tycka att det är dags att dra ner rejält på vällingen. Max 2 ggr/dag. Och ge dom mat - vanlig husmanskost.

Min lille är liten - det var far hans med (det tog han igen när han började dra mot medelåldern så nu får han hålla igen istället) så det är väl inget speciellt att göra åt så länge ungen inte visar bristsymptom.
Men att lära sig äta mat regelbundet hör till mognadsprocessen.

Det brukar vara så här: De får välling till frukost, 300 ml var, sen leker de ca 45 min, sen fil och flingor alt yoghurt och flingor. Smörgås med ost till det. Mellis ofta frukt. Lunch - dagis eller hemma, husmanskost typ fiskpinnar med mos, typisk barnmat. mellis på efm en smörgås och oboy, och sen middag- husmanskost, mkt sallad. Sonen älskar sallad till maten och äter mest gurka,sallad och feta ost!!! Så det blir lite lust till den riktiga maten menar jag.
Oftast blir mellanmålen välling för de vill inte ha maten...och när de fått välling är de inte hungriga på lunch eller middag. Och så blir det välling på kvällen innan de somnar. Och tro det eller ej....dottern vaknar fortfarande på natten och är superenvis och väcker mig och ska ha välling :crazy:
Jag försöker på alla sätt att säga nej - men hon är envis som synden, skakar mig, klappar mig i ansiktet, ropar högt och länge - "VÄLLING". Så då orkar jag inte annat än att gå upp och göra välling för att få somna om.
Barnen har mig i sitt våld alltså....är trött för jämnan och sur -grinig.
Sömnbrist gör konstiga saker med en :cry:
Sonen är under långtidsutredning för ev intolerans mot mjölk eller annat då han är så smal. Men de blodprover de hittils tagit visar normala värden på allt.
Själv var jag extremt mager under uppväxten och blev tom mobbad ibland för jag var så smal. Det är ju inget problem längre om man säger så....efter två graviditeter och annat så väger jag snarare 15 kg för mycket.....

Skippa mellisarna - spec oboy o mackor.
Då är dom nog hungriga när det serveras käk.

Ta fajten den dag du känner att du orkar. Är du ensamstående - annars så snacka ihop dig m barnafadern så ni står på er.

Min yngste var likadan, ville bara äta välling och han var fyra år! Men då började jag servera i mugg istället för flaska, och vips, det var inte vällingen som var intressant, det var snuttandet med flaskan. Sedan gick det av bara farten att han blev mer hungrig på riktig mat när inte vällingen var lika kul, och då började han äta ordentligt. Men han var otroligt envis med sin vällingflaska, t ex körde han med farmor när hon var barnvakt så han kunde få fyra flaskor på raken:eek:För det fick han för sin mamma, minsann:angel:

Jag skulle tagit bort vällingmålen eller bara gett 1 max 2 vällingmål. Har en 2,5 åring som får välling på kvällen bara samt när han är sjuk.

Skulle även ta bort mellanmålen, eller ev bara ge frukt då så barnen är hungriga till måltiderna.

Finns det något de gillar extra mycket? När jag var liten var jag också ett väldigt smalt barn, jag tror det var 4 rätter jag gillade men det gick bra att äta när jag fick det. Sedan kom all annan mat med tiden, är 26 idag och äter nästan allt.

Det är inte kul då barnen "krånglar " med maten, har själv en 10-åring som varit så liten i maten ändå tills ca ett halvår sedan. Nu har han helt klart börjat växa på längden och är hungrig jämt :D, har fullt sjå att hålla kylskåpet fyllt....men han har ätit det han har behövt, och mått bra....jag har dock varit noga med att den lilla mat han ätit skall vara bra mat, tex hamburgare och sånt bara nån gång i året.

Men tillbaks till dig: diu har fått bra tips redan. Jag skulle gå över till gröt på kvällen, och nattvällingen måste bort. Du/ni hamnar att ta den striden några nätter men det ger nog sig (tro mig, det kommer värre strider framöver när de blir äldre :crazy:). Ta det nån gång när du har flere lediga dagar i sträck eller nåt, så du orkar. Det är inte bra för flickans tänder att äta på natten heller.

Lycka till!

Ang. dottern så måste du bestämma dig ordentligt, om du ska få slut på nattvällingen. Bestäm dig för att stå ut en vecka, och se vad som händer. Tala om för dottern innan hon somnar att vällingen på natten är slut, finns ingen mer välling då. Och när hon vaknar, tala om att det är slut. Men det finns vatten, om hon vill ha. Men inte väling.

Det kan vara jättejobbigt om du är ensamstående, men kanske har du någon som kan avlasta dig med barnen lite framöver? Jag tror inte det kommer ta så lång tid om du ger dig den på att det ska gå.

Sedan tycker jag att du ska plocka bort alla andra vällingmål som serveras. Välling behövs inte för så gamla barn.

Om du skippar mellisarna ett tag framöver, med både frukt och välling, så kommer båda barnen vara riktigt hungriga när det serveras ordentlig mat. Huvudsaken är att de äter mat, mellisen (frukt och småplock) kan de vara utan ett tag.

Min äldsta son har sedan han var åtta månader helt ätit vår mat. Och då har jag aldrig köpt varken pulvermos, fiskpinnar eller köttbullar, som många anser vara "barnmat". Han äter det vi äter. Omelett med någon stuvning kan jag göra utifall vi äter starkt kryddad mat.

Han äter ganska lite de dagarna han ätit frukt och nötter/russin mm, på dagen, då är han inte alls lika hungrig när han ska äta. Men jag vill ändå att han ska äta frukt, så nu har jag gjort så att han får det som efterätt, istället för mellis.

och är superenvis och väcker mig och ska ha välling :crazy:
Jag försöker på alla sätt att säga nej - men hon är envis som synden, skakar mig, klappar mig i ansiktet, ropar högt och länge - "VÄLLING". Så då orkar jag inte annat än att gå upp och göra välling för att få somna om.
.

Tills du orkar ta fajten (för de behöver verkligen inga nattmål när de är så gamla), kan du inta ha färdig välling i termos brevid sängen?

Tills du orkar ta fajten (för de behöver verkligen inga nattmål när de är så gamla), kan du inta ha färdig välling i termos brevid sängen?
Välling ska man inte hålla varm!

Till TS:
Jag tror att det enda du kan göra är att få slut på vällingen, och sen aldrig komma ihåg att köpa mer.
Kommer troligen att bli turbulent ett tag men sen är du kvitt problemet.
300 ml är ju dessutom rätt mycket i mängd på en gång, du måste ta fajten om du ska få barnen att börja äta ordentligt, skippa alla mellanmål utom frukt.

Vaknar de hemskt tidigt? Jag skulle försöka byta ut vällingen till frukost mot gröt. Det mättar väldigt mycket bättre och det behövs inget mellanmål före lunchen såvida de inte vaknar väldigt tidigt.
Melliset på eftermiddagen kan vara en frukt, grönsaker eller macka (det står de sig dock längre på än frukt/grönt och ska de äta mer till middag är det bra att de är hungriga). Skippa oboyen och ge mjölk. Till middagen tycker jag att du ska servera väldigt lite grönsaker eller kanske lägga grönsakerna som en efterrätt. Nu är ju första målet att få dem att äta ordentligt av själva maten och då är det onödigt att de äter sig mätta på grönsakerna.
Som kvällsmål kan de få en macka och lite fil i kopp eller gröt (fast det har våra små svårt med på kvällen) samt dricka välling om de fortfarande är sugna.
På natten dricker man inte välling, som backupp kan du ha en flaska fylld med lite vatten i hennes säng om det är själva sugande hon är ute efter. Du får ta det stegvis och sedan vänja av den.

Vi håller nu på att vänja av våra barn (2,5 år) med att somna med välling i sängen utan dricka den före sänggåendet och tandborstandet. Det går, fast nattningarna som brukar vara i 5 minuter har plötsligt dragits ut till rena maratonnattningarna. Det gäller bara att härda ut.
Kram till dig och hoppas att det kommer att fungera bra, hungern är den absolut bästa kryddan även om det kan kännas jobbigt i mammahjärtat!
Det brukar vara så här: De får välling till frukost, 300 ml var, sen leker de ca 45 min, sen fil och flingor alt yoghurt och flingor. Smörgås med ost till det. Mellis ofta frukt. Lunch - dagis eller hemma, husmanskost typ fiskpinnar med mos, typisk barnmat. mellis på efm en smörgås och oboy, och sen middag- husmanskost, mkt sallad. Sonen älskar sallad till maten och äter mest gurka,sallad och feta ost!!! Så det blir lite lust till den riktiga maten menar jag.
Oftast blir mellanmålen välling för de vill inte ha maten...och när de fått välling är de inte hungriga på lunch eller middag. Och så blir det välling på kvällen innan de somnar. Och tro det eller ej....dottern vaknar fortfarande på natten och är superenvis och väcker mig och ska ha välling :crazy:
Barnen har mig i sitt våld alltså....är trött för jämnan och sur -grinig.
Sömnbrist gör konstiga saker med en :cry:
Sonen är under långtidsutredning för ev intolerans mot mjölk eller annat då han är så smal. Men de blodprover de hittils tagit visar normala värden på allt.
Själv var jag extremt mager under uppväxten och blev tom mobbad ibland för jag var så smal. Det är ju inget problem längre om man säger så....efter två graviditeter och annat så väger jag snarare 15 kg för mycket.....

Senast ändrad:

Åh, vilka bra svar från er allihopa. Och jag är ju inte ensamstående:p utan har en man som sover - troligen skulle han sova sig genom en jordbävning :D
Och detta gör att jag alltid vaknar - som tjejj är man nog lättväckt - tror det sitter i "mammagenerna".
Maken tycker jag ska åka bort och sova borta, men det har vi ju provat förut och det gör ingen skillnad för dottern är ju inte dummare än att hon sover hela natten när bara pappa är hemma och så fort jag är hemma igen kommer hon upp till mig och tjatar.
Men välling i kopp - det var ett förträffligt råd!!! Det ska jag prova. För jag tror också att det är flaskan som lockar - inte vällingen i sig... och grönsaker som efterrätt - bra tips!
Sen ska jag skärpa mig och väcka maken några nätter i rad när lillan kommer upp - så kan han ta fajten och på köpet förstå min sömnbrist lite bättre.
Tack för hjälpen!

Beror sömnbristen på att du är uppe och gör välling eller är du uppe mycket för övrigt på natten??

Jag hade tagit tjuren vid hornen, sovit borta några nätter för att ladda och sen ta fajten med nattvällingen. Hon behöver inte äta då, det är antingen fix idé och kanske för att hon äter för lite på dagen och då tror jag iallafall att man måste börja med att ta bort nattvällingen.

Stålsätt dig och bestäm dig för att det ska gå. Du måste vara envisare :devil:

Du har fått jättebra råd redan, men jag skulle vilja komplettera med att ge vatten som törstsläckare, när de ber om välling! Jag skulle tro att det handlar om törst och inte bara hunger efter vällingen. Men ni hamnar ju i en ond cirkel eftersom vällingen mättar. Vatten mättar inte och är ok att dricka både till och mellan måltiderna.

Sen apropå din sons längd och vikt, han är ju ganska liten för sin ålder och det kan (men behöver inte) bero på för lite näring. I så fall tar han igen det senare och växer under längre tid istället. Å andra sidan så blir ju inte alla människor jättestora heller, så varför skulle alla barn vara så himla välvuxna? Jag förstår om du tröttnat på kommentarerna. Hur stora är du och pappan? Om ingen av er är jättelånga så lär ju förmodligen inte barnen bli det heller. :idea:

Hej, tack Lupin för mera bra råd. Ska skärpa mig och försöka vara hård på det här med vatten istället för saft och välling :o
Jag är 171 cm och maken 184 cm så vi är nog rätt normala i längd.
Jag frågar ofta barnen om de vill ha något att äta men sonen har aldrig tid. Han är ganska busig och är nästan aldrig still vilket också bidrar till att det lilla han äter går åt direkt, och blir ingen näring kvar att växa på. Gud så svårt det här är. Var ute och gick en runda på stan nyss och mötte 3 damer på olika ställen som kom fram till vagnen och kommenterade, typ "åh, vad söta, är de tvillingar?":( Alltid jobbigt att behöva säga nej de är inte tvillingar, det är 13 mån mellan, och sen deras kommentar- "jaha, och är så lika stora". Ingen menar såklart ngt illa, men jag är trött på att höra det............

Dina barn behöver riktig mat. Förhoppningsvis äter du själv en ordentlig frukost, lunch och middag. Kanske med några mellanmål. Ge barnen det också, så pass stora är de.

Jag tror att de bara är snuttesugna och att de inte förstått att nej betyder nej. Du måste vara mer bestämd och konsekvent. Göra likadant varje gång.

Vad glad jag blir om råden kunde vara till hjälp! Ang. att sova borta kanske det skulle vara räddningen för att du ska ha nog med sömn i kroppen för att orka ta en fight. Och väck för all del karln så att han får ta sin del!

kan du sova med öronproppar? Kan vara ett tips om du inte vill/kan åka iväg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 872
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 235
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar