Sluta amma

doglover

Trådstartare
Ska man ha dåligt samvete bara för att man inte vill amma längre?
Alltså, man behöver ingen anledning menar jag. Man är ju inte dåligare förälder för det, men man tänker ju ändå på att amma är det bästa för sitt barn.
Min son är 3 månader.
 
Sv: Sluta amma

Nej.Jag slutade amma sonen då han var 10 dagar och dottern då hon var 4 dagar.
 
Sv: Sluta amma

Man är INTE en dålig mamma för att man slutar amma!! Jag har haft problem med min amning som du har sett i mina trådar om just amning, har fram till nu ammat deltid, och är nu på väg att sluta helt då sonen inte längre vill/har tid att äta från bröstet.


De klarar sig fint på ersättning, sonen här har bara fått lovord från läkare och BVC, "trots" att han är delvis flaskuppfödd, och inte ska du känna dig hemsk för att du vill sluta nu, han har ju fått bröstmjölk länge ändå!
 
Sv: Sluta amma

Det bästa för ditt barn är att få mat, på det sätt som fungerar bäst!! Har aldrig förstått varför det är så viktigt att amma till varje pris...
 
Sv: Sluta amma

Jag ammade bara i 1 vecka, men det pga att det ej fungerade. Sedan provade jag att pumpa ut & ge i flaska, men det spelade ingen roll hur mkt jag än pumpade, fick ut max 20 ml/gång. Tyckte inte det var värt all tid det tog att pumpa för att få ut så lite, så from att Emil var 2 veckor har han bara fått ersättning.

Tycker det är upp till var och en hur länge man vill/kan amma, men det finns ju alltid bfolk runtomkring som vet bäst & ska lägga sig i. :smirk:

Jag fick ta mkt skit då jag slutade, "men det är ju bara att prova" "du kan ju inte ge upp redan", "amma är det bästa för barnet" och bla bla... Som om jag inte hade försökt då. Men efter att vid varje amning vara gråtfärdig både jag & Emil så tyckte jag inte att det var värt det. Jag mådde skitdåligt. Nu mår vi toppen båda två och det tycker iaf jag iaf är det viktigaste. :)
 
Sv: Sluta amma

Om man absolut inte får det hela att fungera så är det klart att man inte ska amma längre. det är värre att mamman mår psykiskt dåligt av att inte kunna föda sitt barn ordentligt , än om barnet får nappflaska.

Däremot tycker jag bestämt att om man bara vill "sluta för slutandets skull" så ska man tänka om. Det är ju forskat en del om ämnet, och mig veterligen så är det alltid så att det kommer fram att amning är det absolut optimala för ett litet barn.
Och så smidigt och enkelt, alltid med sig, alltid lagom varmt och rent och fräscht.

Jag tycker det är väldigt synd att en del väljer att sluta "utan direkt anledning"... alla har mindre svackor med mjölk när man får intensivamma något dygn, men kämpar man bara på så brukar det börja fungera igen och sedan kan man hålla på länge...

Jag tycker absolut att du ska tänka dig för en gång till om varför du vill sluta amma...
 
Sv: Sluta amma

Klart du inte skall ha dåligt samvete för att du väljer att sluta amma. Man är absolut INTE en sämre förälder för det.

Jag försökte amma i en vecka, men det funkade inte. Dottern fick ersättning redan på BB.

Visst är bröstmjölk det bästa för en bebis, men det är lika viktigt att mamma mår bra när hon ammar.

Och ersättning är inte så dåligt det heller. Min dotter växer som hon ska och mår jättebra.

Negativa kommentarer skall man inte ta åt sig av. Varför du inte ammar är helt din ensak och inget utomstående skall lägga sig i.
 
Sv: Sluta amma

Nej du ska inte ha dåligt samvete! Min son pumpade jag åt i 3veckor, men det gick inte längre, sedan dess åt han ersättning och han växer så det brakar och ligger långt fram i utvecklingen så dom klarar sig ypperligt. Det är smidigt med ersättning då flera kan mata än bara mamma, så man kan gå och handla i godan ro, själv.. Finns både fördelar och nackdelar med ersättning. Men man är INTE sämre mamma för att man ger ersättning!
 
Sv: Sluta amma

Amma så länge du har lust! Det kan väl knappast vara det bästa för barnet om du inte vill...
 
Sv: Sluta amma

Man ska inte ha dåligt samvete över huvud taget när om man inte ammar när man bor i Sverige där vi har rent vatten och bra mat!

Däremot kan man fundera på om man orkar stå ut lite till tex amma på deltid av rent egoistiska/praktiska skäl. Det är väldigt smidigt att amma, bra sätt att få tyst på en kinkig unge och man kan alltid ta till det om det krisar med maten av nån anledning.
 
Sv: Sluta amma

Jag ammar inte heller!
Jag har haft dåligt samvete för det och försökt börja igen, trots att jag inte hade så mycket mjölk. Men hon vill helt enkelt inte så varför traggla och bli irriterade på varandra?

Vi har det jättemysigt när hon får flaskan. Och jag har en glad och nöjd bebis! Det är huvudsaken!
 
Sv: Sluta amma

Det måste ju ändå vara upp till var och en att bestämma om man vill amma eller inte? Känner du inte för att amma längre, ja sluta då med det. Vill du inte ta konflikter kan du ju hitta på nån anledning.
 
Sv: Sluta amma

Ska och ska. Det är väl upp till var och en.
Har du dåligt samvete kanske du ska fråga dig själv varför.
 
Sv: Sluta amma

Jag har inte dåligt samvete, utan undrade bara om man skulle ha det?
Han växer så det knakar, är en rejäl och stor grabb och äter bra.
Jag vet inte riktigt vf ja inte vill amma till 100%.
Jag försöker ta reda på det.
 
Sv: Sluta amma

Ingen har väl påstått att barn inte skulle växa bra om de får ersättning i stället för bröstmjölk. Men amningen har ju så många andra fördelar som barnet går miste om.

Var och en gör väl som den vill. Förstår bara inte hur man frivilligt vill avstå amningen när den är det bästa för barnet, om det inte finns någon direkt anledning. Och så praktiskt för en själv också. Om det fungerar alltså. Naturligtvis är det inte svårt att förstå den som har stora problem med amingen och absolut inte klarar av det trots kämpande. Själv grät jag många gånger av smärta i början och kunde inte förstå hur jag skulle kunna amma mer. Men det har gått över och jag är glad att jag stod ut. Fast det tog tid. Det är först nu efter 2 månader som det börjar sitta egentligen. Så om man vill amma ska man nog inte ge upp för tidigt tror jag.

Varför vill man inte amma?
 
Sv: Sluta amma

Jag(som ju är "lastgammal") är lite rädd att det har med nutidens skönhetstrender att göra. Att många unga tjejer är rädda för att bli "utammade" osv...Jag hoppas verkligen jag har fel:crazy::cry:

Jag kämpade också och grät av smärta emellanåt med bägge mina barn, men när man väl kommit över den punkten så funkar det hur länge som helst. Så man ska aldrig ge upp innan man är helt säker på att det inte går...

Men har man kunnat föda ett barn så är den smärtan ju så mkt större än en liten bebis som suger lite vårdslöst...:devil:
 
Sv: Sluta amma

Jag som hyffsat ung mamma (var 23 när jag fick barn) tror inte det har med skönhet att göra. I mina kompisars fall (vi var 10-15 st som fick barn ungefär samma veva) var det mest att det var tråkigt att amma,man ville vara självständig och leva som innan och i många fall att mjölken tog slut. Ingen ammade mer än 1-2 månader.

Jag ammade i 13 månader och fick rejält med skit för det istället, då var man pedofil,ammade inte för barnets skull utan för min egen njutings skull och allt vad det hette...:confused::cry::mad:
 
Sv: Sluta amma

Jag ammade i 13 månader och fick rejält med skit för det istället, då var man pedofil,ammade inte för barnets skull utan för min egen njutings skull och allt vad det hette...:confused::cry::mad:

Ehm, jaha?
Och på vilken planet är dom födda?

Amma för mig är viktigt, men tyvärr gick det ju inte och därför ammar inte jag. Jag hade hoppats på att kunna amma det första halvåret i alla fall och sedan börja dra ner på det.

Däremot träffade jag en tjej på en fest för ett par år sedan, hennes unge var 3-4 år.. Hon ammade fortfarande honom.. DET tycker jag är lite smått nasty..
 
Sv: Sluta amma

Då tillhör väl jag dom som varit lite "nasty".

Jag fick barn med 3½ års mellanrum, och jag avvande flickan en månad innan jag fick grabben. Honom ammade jag också tills han var 3-3½, men enbart vid sänggående sedan de bägge var 1½-2 ungefär.
Detta för att vi har mkt sjukdom i släkten och jag ville dra ut på de underbara stunderna när man bara är ett med sin baby...

Jag kan meddela att ingen av dom har blivit "störda" av detta, de är vuxna numera och är fullkomligt normala:rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 385
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 507
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp