Sluta amma

Linn-Nora

Trådstartare
Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin.
Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han kommer svälta. Har flera dagar knappt ammat dagtid.
Men hur nattar man en sån liten utan amning?
Hur sover man om på natten?
Nu ger jag bara bröstet. Men utan det, hur får man bebisen att somna om?

Hur gör ni? Eller hur har ni gjort?
 
Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin.
Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han kommer svälta. Har flera dagar knappt ammat dagtid.
Men hur nattar man en sån liten utan amning?
Hur sover man om på natten?
Nu ger jag bara bröstet. Men utan det, hur får man bebisen att somna om?

Hur gör ni? Eller hur har ni gjort?
Tar han flaska? Vi ger välling på kvällen, och ibland på natten ( har färdiga tetrapack på nattduksbordet).
 
Har ni testat välling?

Tar han flaska? Vi ger välling på kvällen, och ibland på natten ( har färdiga tetrapack på nattduksbordet).
Han dricker välling och tar flaska, om han är tillräckligt hungrig. Funderade på det men tänker det blir en grej till att vänja av med. Funderade på vatten i nappflaska istället. Men kanske inte är riktigt samma grej 🤔
Jag hade låtit partnern nattat. Ev att du åker bort en natt eller två, så att amma inte blir lösningen.
Det är en idé, har tänkt tanken. Men frågan är om min man fixar det... Ska ändå föreslå det.
 
Dottern åt nästan varje eller varannan timme nattetid av vana och mysfaktor och somnade bara för natten av att ammas första... 7-8 månaderna kanske?

När vi skulle vänja henne vid att somna själv så låg vi med henne medans hon var arg 😡😡😡 på bristen på bröst. Vi tröstade och fanns där för henne.

Efter vi satt igång det projektet fick hon amma som vanligt nattetid när hon sedan vaknade upp, men sedan flyttade vi gradvis fram tiden för när hon fick bröstet (typ efter, 23:00, sen 01:00, sen 03:00, osv.). Hon började ganska omgående sova längre perioder när hon fick somna utan ett bröst i munnen. Plötsligt sov hon hela nätter i egen säng 🤯

Minns inte hur lång tid det tog från påbörjat projekt till att hon sov hela nätter, men typ 3 veckor kanske? Hon var så arg så arg i början men efter första dagarna förstod hon att det fysiskt går att somna utan att äta samtidigt 🤪

När nattamningen fasades ut tappade hon ärligt talat intresset för att amma och slutade gradvis av sig självt att amma dagtid också.

Vi började ge välling innan läggdags vid ca. 6 månader men det tog TID innan hon fattade flaskan och kunde dricka mer än några ml ur den.
 
Hur gör ni? Eller hur har ni gjort?
Våra tvillingar har aldrig ammat utan fått mjölkersättning i flaska sedan start. Det har, bland flera för- och nackdelar, gjort att vi båda föräldrar kan natta precis lika lätt (eller svårt :grin:). Rent praktiskt brukar vi vid läggning sätta oss i sängen med varsitt barn och ge flaska tills barnen är mätta, sedan lägga ner dem i sin gemensamma spjälsäng. Sen sitter någon av oss vid sängen och i mån av behov klappar, lägger tillrätta, flyttar barn från ovanpå varandra, ger litet mer flaska, stoppar tillbaks en tappad napp etc tills sömnen inträder... vilket brukar ta någonstans mellan 5 och 60 minuter, median kanske runt 25. De somnar aldrig medan de äter eller med flaskan i munnen.

Efter att ha sovit nån timme eller två brukar de vilja ha en slurk till ur flaskorna.

Runt midnatt brukar de vilja komma upp i vår säng, väl där vill de ha ytterligare en slurk mellan 0 och 2 gånger var.
 
Våra tvillingar har aldrig ammat utan fått mjölkersättning i flaska sedan start. Det har, bland flera för- och nackdelar, gjort att vi båda föräldrar kan natta precis lika lätt (eller svårt :grin:). Rent praktiskt brukar vi vid läggning sätta oss i sängen med varsitt barn och ge flaska tills barnen är mätta, sedan lägga ner dem i sin gemensamma spjälsäng. Sen sitter någon av oss vid sängen och i mån av behov klappar, lägger tillrätta, flyttar barn från ovanpå varandra, ger litet mer flaska, stoppar tillbaks en tappad napp etc tills sömnen inträder... vilket brukar ta någonstans mellan 5 och 60 minuter, median kanske runt 25. De somnar aldrig medan de äter eller med flaskan i munnen.

Efter att ha sovit nån timme eller två brukar de vilja ha en slurk till ur flaskorna.

Runt midnatt brukar de vilja komma upp i vår säng, väl där vill de ha ytterligare en slurk mellan 0 och 2 gånger var.

Idag drack han lite ersättning på dagen. I övrigt mat och välling. Tyvärr tar han inte napp, har försökt men han blir arg eller leker med den. I natt försökte jag istället för bröstet men det blev pannkaka.
Sen har vi ju större dottern som kanske vaknar så det känns jobbigt att "bråka" med honom. Men jag måste ju.
Funderar på om dottern kan sova borta några nätter tills det vi kommit över tröskeln.
Jag har så svårt att känna ork bara med utmattningen, och min man är inte så bra på att förstå hur mycket han kommer behöva ta..

Men tack för inblick i hur man kan göra, tar till mig! ☺️
 
Idag drack han lite ersättning på dagen. I övrigt mat och välling. Tyvärr tar han inte napp, har försökt men han blir arg eller leker med den. I natt försökte jag istället för bröstet men det blev pannkaka.
Sen har vi ju större dottern som kanske vaknar så det känns jobbigt att "bråka" med honom. Men jag måste ju.
Funderar på om dottern kan sova borta några nätter tills det vi kommit över tröskeln.
Jag har så svårt att känna ork bara med utmattningen, och min man är inte så bra på att förstå hur mycket han kommer behöva ta..

Men tack för inblick i hur man kan göra, tar till mig! ☺️
Kan inte du och dottern åka bort ihop några dagar? Då försvinner "nattmaten" och du kanske får välbehövlig tid med din stora, samtidigt som det inte gör något om sonen låter på natten?
 
Kan inte du och dottern åka bort ihop några dagar? Då försvinner "nattmaten" och du kanske får välbehövlig tid med din stora, samtidigt som det inte gör något om sonen låter på natten?
Tanken har slagit mig, men samtidigt känns det som ett amningen är mellan mig och sonen, att vi behöver avsluta det tillsammans. Men går inte det så får det nog bli så.
 
Tanken har slagit mig, men samtidigt känns det som ett amningen är mellan mig och sonen, att vi behöver avsluta det tillsammans. Men går inte det så får det nog bli så.
Det låter för mig som att göra det onödigt svårt för sig :) (Sagt i all välmening såklart.) Jag ammade inte mina barn särskilt mycket själv men när vänner till mig slutat amma sina barn på natten har väldigt många löst det genom att pappan tar över för att bryta vanan.
 
Vid den åldern kunde mina barns pappa börja natta. Åtminstone för äldsta skedde det mha välling i ”liggamningsposition”. Han drack bara välling en kort övergångsperiod där. När pappan hade nattat, var det också mycket lättare för honom att söva om vid uppvak.

Barnen var visserligen lite äldre när jag slutade amma helt, då var bara nattamningen kvar och pappan tog några nätter. Det blev ett helt konfliktfritt sätt att bryta vanan för barnen.
 
Tanken har slagit mig, men samtidigt känns det som ett amningen är mellan mig och sonen, att vi behöver avsluta det tillsammans. Men går inte det så får det nog bli så.
Men hur tänker du nu? Det ligger lika mycket i din partners intresse att få amningen att upphöra som i ditt. Speciellt när det handlar om din hälsa. Åk bort med dottern, tanka energi, påbörja din medicinering och låt partnern sköta resten.
 
Kan det kanske hjälpa att inte tänka att det är du och sonen som ska avsluta något tillsammans, utan istället tänka att det är sonen och pappan som ska inleda någonting tillsammans? De ska få möjlighet att fördjupa sin relation och får bäst start i det om de får vara själva ihop någon/några kvällar och nätter.

Kanske kan det kännas bättre att även fokusera på att du och din dotter kan få lite tid ihop på tumanhand? ❤️
 
Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin.
Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han kommer svälta. Har flera dagar knappt ammat dagtid.
Men hur nattar man en sån liten utan amning?
Hur sover man om på natten?
Nu ger jag bara bröstet. Men utan det, hur får man bebisen att somna om?

Hur gör ni? Eller hur har ni gjort?

Hur har bebis pappa gjort när han nattat?

När jag slutade amma vid 7,5 månads ålder så fick min dotter en flaska välling vid sovsdags så att hon var mätt. Men henne sövde jag aldrig m.h.a. amning. Se till att han är mätt, ligg bredvid honom och ge närhet. Ge napp om han vill ha nåt att suga på.
 
Men hur tänker du nu? Det ligger lika mycket i din partners intresse att få amningen att upphöra som i ditt. Speciellt när det handlar om din hälsa. Åk bort med dottern, tanka energi, påbörja din medicinering och låt partnern sköta resten.
Jo, jag vet ju, egentligen. Känns bara fel i magen (för mig). Men det kan kanske bli så ändå. Tanken lockar på sitt vis.
Kan det kanske hjälpa att inte tänka att det är du och sonen som ska avsluta något tillsammans, utan istället tänka att det är sonen och pappan som ska inleda någonting tillsammans? De ska få möjlighet att fördjupa sin relation och får bäst start i det om de får vara själva ihop någon/några kvällar och nätter.

Kanske kan det kännas bättre att även fokusera på att du och din dotter kan få lite tid ihop på tumanhand? ❤️
Att de kan få fördjupa sin relation är fint. De är redan nära och pappan är en stark anknytningsperson, men jag är ändå nummer 1. Vilket inte är så konstigt. Pappan har jobbat mycket under våren, plus amningen, vilket ger mig försprång.
Nu är mina föräldradagar snart slut, så jag måste jobba eller vara sjukskriven.. Pappan måste plugga tills mars. Vår fina planering sket sig totalt.
Men absolut borde han ta mer. Även om han redan nu gör sitt bästa på sitt sätt. Men han skulle nog kunna göra mer.
Och att åka iväg med dottern hade varit ljuvligt. Kanske till en släkting.
Hur har bebis pappa gjort när han nattat?

När jag slutade amma vid 7,5 månads ålder så fick min dotter en flaska välling vid sovsdags så att hon var mätt. Men henne sövde jag aldrig m.h.a. amning. Se till att han är mätt, ligg bredvid honom och ge närhet. Ge napp om han vill ha nåt att suga på.
Han har inte nattat kvällstid ännu. Vi har tagit dem "enkla" vägen att jag sövt amning. Han kan söva i selen dagtid men på kvällen har han inte lyckats lägga honom i sängen efteråt.

Idag somnade sonen utan amning. Han åt stor middag, både chili con carne och gröt och sen välling, så han var nog mätt när vi la oss. Han snuttade lite men efter lite kravlande somnade han på min arm när jag nynnade. Kanske kan fungera igen.
Dock har han vaknar till efter och velat snutta så det svåraste blir nog nattätandet.
 
Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin.
Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han kommer svälta. Har flera dagar knappt ammat dagtid.
Men hur nattar man en sån liten utan amning?
Hur sover man om på natten?
Nu ger jag bara bröstet. Men utan det, hur får man bebisen att somna om?

Hur gör ni? Eller hur har ni gjort?
Mina slutade amma nattetid samt nattning vid ca 10 mån och det gick över förväntan. Min sambo fick helt ta över nattningarna. Visst blev det lite gråt första gångerna men snart vande dom sig vid det också.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
187
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: G-uldlock
·
  • Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 368
Senast: Crossline
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 775
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp