Sluta amma

Jag behövde avsluta nattamningen tvärt med min första unge när han var drygt 10 månader. Då ammade han mycket på nätterna och totalvägrade flaska oavsett vad som var i så både pappan och jag bävade för det. Men jag ammade en sista gång så han somnade och sen gick jag och la mig i gäststugan utom hörhåll och lämnade pappan ensam med bebisen. När jag kom in nästa morgon fick jag veta att bebisen hade vaknat, varit arg en liten stund, sen druckit välling för första gången i sitt liv och sen hade han sovit bättre än någonsin, och vid nästa uppvak var han bara arg lite kort innan det gick över pch han sov vidare. Dvs väldigt mycket mer odramatiskt än vad vi hade trott.

Totalt sov jag borta i tre nätter för att befästa nya vanan och efter det sov bebisen så mycket bättre och försökte aldrig amma hos mig igen, trots att jag sov utan kläder bredvid honom. Jag var så sjukt förvånad, men glad, och för sonen blev det väldigt smidigt. Och det var otroligt skönt att vara utom hörhåll, och bra för pappan som faktiskt fick lösa det själv utan att kunna be om hjälp. Så det är ett varmt tips (om möjligt förstås).

Enda nackdelen var att det gjorde väldigt ont i mina bröst som inte fick någon nedtrappning.
 
Slutat dagtid nu. Det går bra. Han efterfrågar och söker inte bröstet..
Kvällen och nattningen har inte ordnat sig än. Men min tanke är att ikväll är sista kvällen med amning.
Har lyckats få honom att somna om med lite vatten på natten. Men det går inte alltid.
Hatar också att det är sommar och ljust och att fönstren måste vara öppna. Känns som det varit lättare om det åtminstone kunde vara mörkt och man slapp oroa sig för att grannarna hörde när han blir arg och skriker..
 
Med äldsta körde vi nåt matigare på natten när han slutade amma, om han faktiskt var hungrig. En grötklämmis var lätt att ha vid sidan av sängen tex. Behövdes dock inte många nätter.
 
Här går det bakåt. En riktig skitnatt! Efter en jobbig kväll också. Blä!
En del av mig tänker att jag tar medicinen bara så går det inte att amma. Men jag vill ju helst avbryta mjukt. Verkar dock funka dåligt så kanske är det bättre att bara bryta.
Då ska man orka med skriknätter bara...
 
Nu är din bebis mycket yngre än min var. Men vi mutade med allt för att få honom att känna att det var ok att sluta amma.
Första försöket försökte vi sluta rakt av. Barnets panik växte för varje dag och han sov sämre och sämre. När vi väl gav upp tog det veckor innan han återhämtat sig och sov bra igen.
Andra varvet gick vi upp på natten när han var ledsen. Tröstade, åt isglass och tittade på babblarna. Tror även vi fick ta något varmt bad någon natt.
Efter 3 nätter tyckte han det var rätt ok. Vi slog på babblarna på ipaden i sängen, han vände på sig och somnade om.
Sen var det klart, med minimalt, skrik och elände.
sen är det ju klart svårare att muta en 7 månaders….
 
Nu är din bebis mycket yngre än min var. Men vi mutade med allt för att få honom att känna att det var ok att sluta amma.
Första försöket försökte vi sluta rakt av. Barnets panik växte för varje dag och han sov sämre och sämre. När vi väl gav upp tog det veckor innan han återhämtat sig och sov bra igen.
Andra varvet gick vi upp på natten när han var ledsen. Tröstade, åt isglass och tittade på babblarna. Tror även vi fick ta något varmt bad någon natt.
Efter 3 nätter tyckte han det var rätt ok. Vi slog på babblarna på ipaden i sängen, han vände på sig och somnade om.
Sen var det klart, med minimalt, skrik och elände.
sen är det ju klart svårare att muta en 7 månaders….

Oj! Vilka problem ni haft! Min dotter var 7,5 månad när jag slutade amma. Hon fick välling i flaska till natten istället. Så länge hon fick mat var hon nöjd! Hon älskade mat från första "tuggan"! Närhet fick hon ju ändå även utan amningen. Hon hade dessutom napp så med mat i magen, napp i munnen och förälder nära så var hon nöjd.

Det låter väldigt jobbigt när barnet fixerar så mycket vid just amningen!
 
Oj! Vilka problem ni haft! Min dotter var 7,5 månad när jag slutade amma. Hon fick välling i flaska till natten istället. Så länge hon fick mat var hon nöjd! Hon älskade mat från första "tuggan"! Närhet fick hon ju ändå även utan amningen. Hon hade dessutom napp så med mat i magen, napp i munnen och förälder nära så var hon nöjd.

Det låter väldigt jobbigt när barnet fixerar så mycket vid just amningen!
Min vägrade välling, såg ut som vi serverat gift ungefär.
Han vägrade även barnmatsburkar, ville ha riktig, gärna välkryddad, mat istället.
 
Min vägrade välling, såg ut som vi serverat gift ungefär.
Han vägrade även barnmatsburkar, ville ha riktig, gärna välkryddad, mat istället.

Min dotter åt allt med stor aptit och glädje! Kanske var det som gjorde det så totalt okomplicerat att sluta amma. Plus att jag aldrig använde amning som tröst/sövning.
 
För mig är amning så mycket mer än mat. Och jag är ju less på att amma på alla sätt egentligen. Men det finns ju fördelar för mig med att det gått så smidigt med sömnen. Har aldrig varit uppe med honom på natten till exempel. Det kommer ju ändras nu.
Han äter ju bra, men det ska vara vår mat. Inte burkmat helst. Han äter välling och ersättning. Men när han ska sova mitt i natten så är det bröst som han vill ha.
 
Accepterar han inte napp och närhet som ersättning till bröstet?

Annars är det kanske lättast om hans pappa tar nätterna ett tag eftersom han inte förknippar honom med amning.
Napp tar han ett par sekunder ibland. Sen blir han arg och spottar ut. Hans pappa har börjat natta. Och det går bra. Men han sover bara en halvtimme sen vaknar han och är ledsen och då har det typ bara gått att trösta med bröst.
Såklart kommer han däcka oavsett till slut.
Jag är bara rädd att han ska fara illa i processen.
 
Napp tar han ett par sekunder ibland. Sen blir han arg och spottar ut. Hans pappa har börjat natta. Och det går bra. Men han sover bara en halvtimme sen vaknar han och är ledsen och då har det typ bara gått att trösta med bröst.
Såklart kommer han däcka oavsett till slut.
Jag är bara rädd att han ska fara illa i processen.
Ska man vara krass far du illa av att inte kunna börja med dina mediciner. Han är besviken och förstår inte varför kiosken måste stänga, men tillsammans kommer ni att komma ur det på andra sidan och även om det är tufft nu så kommer det gå över! Ni föräldrar kan vara nära och trösta utan att amma ❤️
 
Napp tar han ett par sekunder ibland. Sen blir han arg och spottar ut. Hans pappa har börjat natta. Och det går bra. Men han sover bara en halvtimme sen vaknar han och är ledsen och då har det typ bara gått att trösta med bröst.
Såklart kommer han däcka oavsett till slut.
Jag är bara rädd att han ska fara illa i processen.
Han far inte illa, inte i långa loppet. Han kommer vara arg ett tag, men det går över. Pappan får hitta på allt möjligt för att få honom att somna om. Bättre han tar det än du, som bär på mjölkbaren som har stängt.
Och som föregående skrev, du behöver din medicin. Du kan nog ta skada i långa loppet om du inte tar den. Och i förlängningen då även din familj.

Hade själv problemfri amning med bägge och kan bara tänka mig hur jobbigt det är att behöva sluta före man vill :heart .
 
Napp tar han ett par sekunder ibland. Sen blir han arg och spottar ut. Hans pappa har börjat natta. Och det går bra. Men han sover bara en halvtimme sen vaknar han och är ledsen och då har det typ bara gått att trösta med bröst.
Såklart kommer han däcka oavsett till slut.
Jag är bara rädd att han ska fara illa i processen.
Min unge tog inte napp förrän hon var typ 8-9 månader. Så ge inte upp nappen även om han inte tar den i nuläget!

Hoppas det blir bättre för er snart 🤗 Jag förstår fullt ut dina känslor du brottas med och jag kan bara föreställa mig hur jobbigt det känns att behöva sluta amma när bebisen inte vill sluta. Men din bebis tar inte skada av att inte få ammas, det viktiga nu är ju att du kan börja med din medicin. Bebis kommer lära sig andra sätt att somna på och få tröst av ❤️
 
Ska man vara krass far du illa av att inte kunna börja med dina mediciner. Han är besviken och förstår inte varför kiosken måste stänga, men tillsammans kommer ni att komma ur det på andra sidan och även om det är tufft nu så kommer det gå över! Ni föräldrar kan vara nära och trösta utan att amma ❤️

Han far inte illa, inte i långa loppet. Han kommer vara arg ett tag, men det går över. Pappan får hitta på allt möjligt för att få honom att somna om. Bättre han tar det än du, som bär på mjölkbaren som har stängt.
Och som föregående skrev, du behöver din medicin. Du kan nog ta skada i långa loppet om du inte tar den. Och i förlängningen då även din familj.

Hade själv problemfri amning med bägge och kan bara tänka mig hur jobbigt det är att behöva sluta före man vill :heart .
Tack för era svar ❤️
Jag vet ju att vi har rätt... Måste nog bara landa i det och sen bara köra!
Vill bara få må bättre..
Min unge tog inte napp förrän hon var typ 8-9 månader. Så ge inte upp nappen även om han inte tar den i nuläget!

Hoppas det blir bättre för er snart 🤗 Jag förstår fullt ut dina känslor du brottas med och jag kan bara föreställa mig hur jobbigt det känns att behöva sluta amma när bebisen inte vill sluta. Men din bebis tar inte skada av att inte få ammas, det viktiga nu är ju att du kan börja med din medicin. Bebis kommer lära sig andra sätt att somna på och få tröst av ❤️
Det ger hopp! Ska nog inhandla ett gäng olika varianter!

Tack ❤️❤️ ska försöka tänka på detta ❤️
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
187
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: G-uldlock
·
  • Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 368
Senast: Crossline
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 775
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp