Slowfeedingnät - hur ofta fyller ni på näten?

Poison-heart

Trådstartare
Nu har jag äntligen fått hem mina nät som jag tänkte sätta upp i hagen imorgon. Är lite nyfiken på hur ofta ni som använder er av dessa nät behöver fylla på näten, alltså hur fort äter hästarna egentligen?

Jag har ju förhoppning att kunna fylla två nät med x antal kilo och att det ska räcka till 3 hästar från kl. 8 på morgonen till ca 20.00 på kvällen. Nu vet ju jag att en av hästarna är ett stort matvrak och känner jag honom rätt så kommer han aldrig lämna ett hönät som inte är tomt :cool:

Sv: Slowfeedingnät - hur ofta fyller ni på näten?

Vi hade en vision om att slippa lunchfodra förra vintern ... till två hästar fyllde vi 7-8 kg som de fick kl 8. 9.30 var det slut.

Men har man hästar som klarar fri tillgång så kan det kanske funka att göra så.

Nu får min häst ett nät till kvällen och ett dubbelt till natten. Det dämpar iaf ättakten något. Han hade aldrig kunnat stå på fri tillgång.

Ger frihängande i dubbla nät dom äter ändå för fort för att kunna ha fri tillgång men äter betydligt större del av dygnet än före näten i alla fall:)

Tack för svaret. Misstänker att det kommer bli ungefär så för mig också.

Jag hade hoppats på att slippa lunchfodra eftersom jag jobbar hela dagarna :(

Okej bra det iaf :) Ska bli spännande att testa detta på mina glupska pållar :D

Har dom hö i näten dygnet runt så lugnar dom sig efter ett tag, för vissa tar det några dagar, andra några veckor. Det får man räkna med.

Jag har själv storätare men dom har lugnat sig när dom vet att det alltid finns hö i näten.

De flesta lättfödda och matglada hästar jag sett som har det så, vars ägare säger som du, har varit feta. Inget jag vill riskera med mina hästar.

Ts: lunchgrind?

Mina är inte feta. Inte heller grannens som lever under samma omständigheter.

Det är ju bra. Men jag tror (vet) att alla inte klarar fri tillgång ens i nät. För några år sedan, när det var på modet att ställa ut en hel bal i hagen, sa man samma sak: "de lugnar ner sig när de vänjer sig". Lättfödongarna och matvraken bodde ju i princip i balarna och blev feta, tror modet med fri tillgång i nät funkar på samma sätt för de flesta. Vissa kanske får i sig liiite mindre, men det är nog högst marginellt.

En sak som funkade rätt bra förra vintern för oss var att blanda med halm. Hästarna försökte sortera bort halmen så maten räckte jättelänge. Och när höet var slut kunde de småknapra på den mindre smakliga halmen.

Här räcker höt ungefär dubbelt sålänge i nät, så det är nog olika.

Har dom hö i näten dygnet runt så lugnar dom sig efter ett tag, för vissa tar det några dagar, andra några veckor. Det får man räkna med.

Jag har själv storätare men dom har lugnat sig när dom vet att det alltid finns hö i näten.

:bow:

Hästar behöver vänja in sig vid fri tillgång. Såklart att de vräker i sig i början om de är vana vid att maten tar slut.

Min parkerade vid silagebalen den första veckan och flyttade sig bara för att skita eller dricka. Men nu är han helt avslappnad, äter lugnt en kort stund, går iväg och gör annat, kommer tillbaka, står snällt i kö och väntar på sin tur. :love:

Och när min stod på fri tillgång (visserligen bara halm, i finmaskigt nät) förra vintern åt han hela tiden. Non-stop. I ungefär ett halvår. Sen var jag tvungen att ta bort honom, det fungerar inte att låta hästen bli smällfet.
Så nej, jag tror inte heller att fri tillgång är något som fungerar för alla.

Min häst, ett Mecklenburgersto på 5 år, ganska svårfödd petar i sig ca 20kg inne och 5kg ute på ett dygn! (Ute 9-15)

Tråkigt att höra. Fick du ta bort den pga fetma?

Ja, delvis. Och dels började gräset växa så vi tog bort allt "överflödigt" foder. Kommer aldrig igen ens försöka att ha fri tillgång i nät igen.
Däremot ger jag gärna de begränsade givorna i småmaskiga nät, tycker det är ett suveränt system att få maten att räcka längre!

Bra idé tror jag det där med att bland i halm om man kan hitta bra kvalitet. Vi har en skadad häst som står med med fyllt slowfood-nät hela dagarna för att inte bli deprimerad, men hon börjar bli lite väl rund eftersom hon inte kan/får röra sig (hovbensfraktur). Som tur är så är det en unghäst som ändå ska ha i stort sett fri tillgång på grovfoder, men till natten får hon bara ett par kilo i nätet när hon ändå kan sova och det är lugnt i stallet.

Islandshästarna som står på samma gård har både frukost och lunchgrindar i sina utehagar och de fungerar bra på hästar som inte ska äta så mycket men förstås regelbundet.

Ger frihängande i dubbla nät dom äter ändå för fort för att kunna ha fri tillgång men äter betydligt större del av dygnet än före näten i alla fall:)

Smart, så gjorde jag innan slowfoodnäten kom, två eller 3-dubbla vanliga småmaskiga hönät... ett jävla pyssel, men funkade för att hästen skulle äta långsammare!

Idag har jag satt upp näten och testat :) Fyllde på näten med sammanlagt ca 8 kg fördelat på två nät. Det tog ett tag innan de fattade, men till slut verkade poletten trilla ner ;) Två av hästarna klarade till och med av att gå ifrån maten när jag var ute och red på den tredje och än hade de mycket kvar i näten :)

542719_10151326556712112_1152501475_n.jpg

Det funkar inte med fri tillgång ens i nät för alla hästar tyvärr... Men näten kan förlänga ättiden och det tycker jag är toppen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 779
Senast: Cocos
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 166
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 506
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar