slowfeedingnät, bilder?

Sv: slowfeedingnät, bilder?

Kan du inte ta en bild? Jag har en ligghall i hagen. Det kanske är bättre att sätta fast näten där på något sätt

nu ska jag vara fröken petig igen :o tänk bara på att minimimåtten på ligghallen är större om man ska fodra där inne. :)

Ligghallen ät tillräckligt stor för att fodra hästarna, men jag tänkte i så fall sätta näten på utsidan av den. (så hästarna fodras mera ifrån varandra då min ena är väl dominant mot de andra när det gäller mat)

Vad skulle det göra för skillnad?

det är väl mer för att skiten då mest hamnar utanför.

om man har en liten o en stor ihop så är det väl bara bra att den stora tar för sig mer.

KL
Sen fattar inte jag varför man envisas med att ge tjocka hästar fri tillgång- en hel bal, oavsett om den är inrutad.
det blir mkt spill som de göder sig på.

släng ut mer halm o de står inte hela dagarna vid smörgåsbordet o sprid höt för vinden.

Vad skulle det göra för skillnad?

det är väl mer för att skiten då mest hamnar utanför.
Skit utanför?? Vad pratar du om nu? De fodras bara inne i hallen när det är dåligt väder.Hästarna skiter gladeligen inne i ligghallen för det mesta och den mockas varje dag. När de blir tre hästar i samma hage så får vi nog mocka två gånger om dagen misstänker jag. Men vad har det med fodret att göra? Min stora vaktar maten mycket (lindrigt sagt) Min ponny och den stora kan äta nära varandra utan problem, men när häst nr 3 kommer in till dem kommer det bli mycket mera vaktande runt maten. Därför tror jag det är mycket lugnare om de kan äta utanför ligghallen. Då får alla tre äta i lugn och ro.
om man har en liten o en stor ihop så är det väl bara bra att den stora tar för sig mer.
Ja det är klart att den stora äter mer och det ska hon göra. Det har jag inte ens pratat något om.

släng ut mer halm o de står inte hela dagarna vid smörgåsbordet o sprid höt för vinden.
Ja fri tillgång har jag inte ens övervägt. Det passar inte mina hästar. De har ligghallen full i halm och de går och knaprar på det när de har lust. De första tre månaderna åt de halmen som galningar så det knappt var nåt kvar, men sen lugnade de ner sig. Nu noppar de lite av den emellanåt bara. (vilket är bra) De äter lugnare nu än förut. Men den stora har nån slags fixering vid maten och vaktar som om det gällde livet. Spelar ingen roll om hon nyss ätit, bara ingen av de andra inte kommer nära. (förutom ponnyn)
Anledningen till att jag vill prova näten i hagen är att jag vill ge hästarna längre ättid helt enkelt.

Tack för länken. Din upphängningslösning såg bra ut. Den ska jag ta till mig.

Om den vaktar hö så till den milda grad kan du ju inte fodra 3 med ett nät.
Då får man fodra med stora avstånd eller lägga fler högar
Hästar ska inte bråka om hö- gräs. Då får de för lite.

Om den vaktar hö så till den milda grad kan du ju inte fodra 3 med ett nät.
Då får man fodra med stora avstånd eller lägga fler högar
Hästar ska inte bråka om hö- gräs. Då får de för lite.

Nej inte ett nät. Det skulle aldrig gå. Jag vill sätta upp tre nät.
Hon får inte för lite grovfoder. Men hon är väldigt lättfödd och jag kan inte ge henne hur mycket som helst. De har ju också halm att äta av hela tiden. Hon har varit sådan så länge jag haft henne (7 år). Vet inte om något foderrelaterat hänt henne i unga år eller vad det beror på. Min ponny är en av två hästar som fått äta intill henne på de åren. (den andra var en valack som hon bråkade vilt med i två veckor och som hon sedan blev jättekompis med. När hon accepterade att han var högre i rang fick han till och med plocka hö ur munnen på henne.)
Jag har ju en höbur som jag använt när jag bara haft mina två hästar i hagen. Då fungerar den bra, men är någon annan häst med dem i hagen får denne inte komma intill buren, trots att det går att äta från olika sidor. Nu har min stora dam dessutom tuggat sönder locket till buren så den kan inte användas. Måste fixa ett nytt lock först. (och i annat utförande)
Finmaskiga nät känns som ett bra alternativ då jag tror att det är bra för hästarna både fysiskt och psykiskt att äta långsamt och lite i taget.

Så här såg min låda ut, på bilden helt öppen upptill dock, satte senare fast två brädor tvärs över lådan med gångjärn i ena änden, och en "låsbygel" i andra. Hästarna kastade ut höet/nätet ur lådan annars.

tardeemat.jpg

Jag tänkte sätta näten mot stammen så att de hänger i två eller tre fästen. De ska inte hänga och dingla utan vara rätt fasta så hästarna inte ska kunna lattja omkring med dem. (vad svårt det blev att förklara).

Nackdelen med det är att ju mer "fast" de sitter, desto lättare att käka ur!
Hänger det och dinglar är det svårare för dom att få grepp om stora tussar.

kl
Jag brukar vara lat och lägga näten löst på boxgolvet (oskodd) vilket har funkat kanon. Enda nackdelarna som har varit för mig är att pålle kan bli sur på nätet om höet tar slut och skyffla det bak i bajset, och tycker det är praktiskt att lägga hönätet i sin vattenbalja. :rofl:
Antingen för att det är lättare att äta då den är fast i baljan, eller så kanske han är supersmart och tänker på hälsan ur damm- eller sockeraspekt! ;)

Ute i hagen funkar det inte med löst nät, men det borde dom flesta med lite sunt förnuft redan ha räknat ut. :angel:
Så förlorar man ett 500kr + nät när hästarna dragit iväg med det och det plötsligt kommer 4-5dm snö över en natt, aldrig återfunnet! Bortsett från annat uppenbart som att det blir väldigt ofräscht. Träd att hänga dom i borde vara det allra enklaste.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ni som har glupska hästar och fodrar med finmaskiga hönät. Hur har ni löst det för att hästarna inte ska äta upp på för kort tid? Jag...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
22 670
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Ni som använder nät och har skodda hästar: Hur har ni hängt era nät? Jag vill ha era åsikter, tips och framför allt era lösningar och...
2
Svar
38
· Visningar
12 324
Senast: Gwildr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve