Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En snabb googling på ämnen som hämmar upptaget av järn gav dessa: "komjölk (pga. högt kalciuminnehåll) och sojaprotein, en ingrediens i många vegetariska köttalternativ. Även fiberrikt bröd, de flesta kålsorter, kaffe, te, andra kalciumrika livsmedel, ägg och kakao hämmar järnupptaget."
Funkar det att ge kalciumtillskott och välja sojaprotein som proteinfodermedel till hästar som man misstänker får i sig för mycket järn?
Ett alternativ kan ju vara att kombinera portionering och nät kanske?
En del vet jag fodrar både löst och i nät även.
Det hade jag testat i alla fall om möjligt, så kanske ett mål som utfodras kanske kan tas bort.
Hur dags börjar du jobba? Kanske finns det möjlighet att hänga ut nät just före jobbet?
I studien jag länkade till stod om risken med skador på tänder och läppar.
En hästtandläkare känns som ett av de naturliga valen dit man kan ringa för att höra deras erfarenheter. De borde ju ha sett en del tänder.
Hej!
Man får bygga en ram runt höet så hästarna inte kommer åt nätet. Vi hade en höhäck med nät i. Funkade superbra ur "fatsningssynpunkt" men helt värdelöst ur "få-smalare-hästar-synpunkt".
/Lavinia