slowfeedingnät, bilder?

bigganl

Trådstartare
Ni som har skaffat småmaskiga nät att fodra grovfoder i: Hur har ni satt upp näten i hagen? Eller har ni dem i låda? på pall? annan lösning?
Jag planerar att skaffa nät till mina glupska och lättfödda hästar, men är osäker på hur jag ska sätta upp dem. Det handlar också om en stor häst och en B-ponny och jag vill ju ite att den stora ska fastna i ponnyns lägre nät med hovarna.
Lägg gärna in bilder på hur ni gjort. Jag funderar på om man kan lägga dem i lådor eller liknande så att de får bättre ätställning, men hur har ni fäst näten då, ni som gjort det?
Alla som har såna nät: Lägg in era bilder så jag får se hur ni gjort!!

Sv: slowfeedingnät, bilder?

Vi har testat alla möjliga olika varianter, här kommer några exempel:

397034_10150653288918035_723823034_11200624_985874763_n.jpg

2012-02-18%25252007.36.35.jpg

2011-12-19%25252009.00.58.jpg

2011-12-11%25252010.55.40.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=HN0fHztVnys&feature=player_embedded

Har inga bilder - men näten sitter runt ensilagebalarna som ligger i (stora) höhäckar i metall, vilka står ca 40 cm ovanför marken. Det har hänt att någon smarting till pålle lyckas hitta hålet i nätet, men vanligen så äter de ju uppifrån. Nätet både hindrar att de äter hysteritempo och stabiliserar balen på slutet så det inte blir lika mkt spill.

Mina hästar är barfota och näten hänger så här:
DSC_0034.jpg

Nu får jag dock snart hit en häst som är skodd, och kommer då att bygga en vägg runt nätet på lagom höjd för att hon inte ska kunna fastna på något sätt. Jag tänkte helt enkelt fästa en vägg på vardera sida träden, eventuellt med distanser för att få lagom bredd för nätet. Golv får det dock vara utan, så kan de äta spillet som trillar ner också.

Jag stänger alltid nätet upptill och snurrar det ett varv runt repen, annars öppnar ena hästen nätet upptill och äter ur det som en praktisk påse - ingen nytta med nätet :)

Angående låda förresten - så här har jag gjort när hästarna har hönät och inte går i vinterhagarna, dvs inte har lika mycket bra träd att hänga dem i:

En lastpall som botten, sedan fyra väggar i lagom höjd. Glipor mellan brädorna så att hästen kan äta på sidan också + att spill trillar ut istället för att fylla upp i lådan. Tvärs över lådan har jag fäst två plankor med gångjärn i ena ändan och en "lås-hasp" (ni vet en sån där som man har på en dörr med hänglås) och så en karbinhake i för att låsa tvärslån öer lådan. Dä behöver inte nätet fästas i själva lådan, och hästen kan inte lyfta upp det men han ändå plats att sätta ner huvudet och äta ur lådan och det är enkelt att öppna och fylla på/lägga i ett fyllt nät.

Du får gärna lägga in en bild när du byggt dina väggar. (lite svårt att förstå hur det kommer att se ut)

Kan du inte ta en bild?

KL
Jag har gott om träd i mina hagar. Tycker ni det är bäst att fästa näten i träden då? Hur högt skulle ni satt dem? (mått upp till botten på nätet tänker jag på då). Jag har inte tänkt ge mina hästar fri tillgång, men vill förlänga ättiden för dem. Kommer troligen att blanda i halm också. Ser att flera hängt näten mellan två träd. Jag tänkte sätta näten på träden så att själva nätet vilar mot trädstammen för mer stabilitet. Vad tror ni om det?

Senast ändrad:

Lådan blev tyvärr kvar på gården vi flyttade från i somras, men jag kan försöka rita upp senare eller så... :) Ska absolut fota när jag har satt upp väggarna.

Ang att hänga nätet mot trädstammen så är det stabilt och bra - om inte hästen bärjar leka med nätet. Min hingst skaffade sig en mycket "fin" och välvuxen underhals när hans nät hängde så... :crazy: av nån anledning var det roligt att kasta med nätet när det bara hängde "i ett snöre" mot trädet så att säga. Hänger det mellan två träd knuffar han på det, men kastar inte omkring det som innan.
Det är säkert olika från häst till häst förstås!

googla på SMNH eller finmaskiga hönät webshop eller liknande så hittar du! (minns aldrig om man får länka)

Så här gjorde vi! Fungerar kanon. Vi har numera alltid två nät med en bal i varje för att slippa att de blir utan hö ifall de äter upp allt. Går ca 12-16kg hö, beroende på väder, för mina två araber som går ute från ca 05.30-21.
Sen får de 3 kg var i boxen över natten.

CIMG2510.jpg

CIMG2514.jpg

Från början hade vi krokar som vi hägde nätet i, nu är dessa "extrakorkar" ifall ett nät inte är uppätet, då hänger vi det på sidan.

Vi har satt upp två ringar i varje sida och sen kabinhakar på näten för att det skulle bli enklare att få upp näten. Skulle rekommendera fasta ringar, vi har lösa och det kan vara lite mippligt att få dit haken när man ska hålla upp höt samtidigt.

Lite utanför ämnet, men hur funkar det att ha ett sådant här i box?
Hur sätter man upp det i boxen för att hon inte ska fastna i det (skodd o broddad)?

Jag har två nät i boxen till min ponny, knyter ihop det och hänger upp det som ett vanligt hönät.

Jag tänkte sätta näten mot stammen så att de hänger i två eller tre fästen. De ska inte hänga och dingla utan vara rätt fasta så hästarna inte ska kunna lattja omkring med dem. (vad svårt det blev att förklara).

Tack!

Det är min man som gjort den, han vill alltid göra allt noggrant och ordentligt!

Mina hästar har två nät av den näst största storleken, de är uppsatta på kortsidorna av vindskyddet. Varje nät är uppsatt med tre karbinhakar på platta som är uppskruvade på väggen med lagom avstånd, om man lossar nätet från haken i mitten hänger det lite så man når att fylla på det (tar alltså aldrig ner dem helt, tömmer bara i hö från kassar), sedan hissar jag upp det med ett snöre som är fäst i haken. Kan ta lite bilder idag om du vill, jag är inget vidare på att förklara ;)

Men hur som helst är jag mycket nöjd med näten, fodringarna går helt klart smidigare!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ni som har glupska hästar och fodrar med finmaskiga hönät. Hur har ni löst det för att hästarna inte ska äta upp på för kort tid? Jag...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
22 670
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Ni som använder nät och har skodda hästar: Hur har ni hängt era nät? Jag vill ha era åsikter, tips och framför allt era lösningar och...
2
Svar
38
· Visningar
12 324
Senast: Gwildr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve