Slöjstjärtar

T

Tican

Kan man ha två fiskar i en skål på kanske 7 liter, utan pump, lampa, doppvärmare och enbart en växt?

Sv: Slöjstjärtar

Kan man ha en människa boende i en garderob på 2*1 m utan belysning?

Vill du bo så?

Jo visst kan man men hur juste är det?

Slöjstjärtar ska bo i ett akvarium som rymmer minst 120 liter, så jag skulle inte tro att de skulle trivas och må särskilt bra, men överleva skulle de väl ett tag iaf.
Det skulle bli som i ovanståendes exempel.

Ang. ljuset så kan man ha skålen stå på diskbänken.
Och tillsätta syre genom syretabletter.

NEJ.

(Eller kan och kan, det skulle säkert fungera rent praktiskt men det är varken lagligt eller särskilt schysst mot firrarna.)

Jag har inte fiskar eller funderar på att skaffa, det är min rumskompis som har sina fiskar så. Jag tänkte nästan det..

Jag har några 3 små slöjstjärtar i en en skål på typ mellan 11 o 17 L (kommer inte ihåg). Skålen står ljust, har en stor växt och nån prydnadsgrej som firrarna gillar att leka med :P Man kan ha dom i en skål, men jag skulle rekommendera akvarium, eftersom att jag tycker det är schysstast. Men mina får iaf vattenbyte varje dag (vattnet cirkulerar därmed och det blir ganska syrerikt, stillastående vatten är livsfarligt). Mina har levt länge´=)

Såvitt jag vet är det inte lagligt att ha fiskar i en rund skål sålänge du inte kan ha någon form av lampa, pump, termostatvärmare osv... vilket är på snudd omöjligt eftersom skålarna inte är tillräckligt stora. Hur som helst så tycker jag att din skål är oerhört för liten för tre fiskar. En slöjstjärt ska ha minst 50 liter vatten per 10 cm fisk, du skulle alltså behöva ett akvarium på minst 100 liter för dina fiskar.

nej det är inte olagligt vad jag vet. Skålen är inte för liten för att ha pump i, har funderat på att ha pump förut men det har inte blivit av. Med vattenbyte funkar det, så har dom sagt i alla djuraffärer jag varit i, det var dom som sa att jag kunde ha som jag har, och jag tror inte att dom skulle tipsa om olagliga grejer, så nope.

Ur djurskyddslagen:

"3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
och levnadssätt.
Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

Jag gissar på att du köpte fiskarna innan lagen trädde i kraft. Djuraffärer är affärer, de vill ju självklart sälja, så mycket kunskap från dem får man inte.

Japp för den där lagen har jag inte sett. Men även om djuraffärer vill sälja så mkt kan dom ju knappast vilja djuret illa, så då rekommenderar dom väl ändå inte sånt som inte är lagligt. Verkar ju fuckat.
"Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. " Innebär det att om man bara har en fisk på under 5 cm behöver man inte ha mer än en liter vatten? :S
Kollade upp mitt akvarium, det är tydligen 20 L, firrarna är inte större än ca 2 cm.

Det är mycket vanligt att de som jobbar i zooaffärer inte är särskilt upplysta om ALLT som gäller djur, särskilt fisk och i synnerhet guldfisk brukar hamna emellan. Djurskyddslagen gäller!

Den gäller oavsett om det är fisk, hund eller häst man håller, och två-tre fiskar som blir 15 cm långa är självklart inte OK i tjugo liter vatten, inte ens i nuvarande storlek.

Nej om dom är 15 cm stora är det inte ok, men om dom skulle bli så stora får jag ju flytta dom till ett akvarium. Men dom sa att det här var små slöjstjärtar som inte skulle bli större än så. Dom har inte heller vuxit nått särskillt sen jag köpte dom.

Nej om dom är 15 cm stora är det inte ok, men om dom skulle bli så stora får jag ju flytta dom till ett akvarium. Men dom sa att det här var små slöjstjärtar som inte skulle bli större än så. Dom har inte heller vuxit nått särskillt sen jag köpte dom.

Det beror antagligen på att de bor i det akvariet. Slöjstjärtar/guldfiskar blir ju cirkus 45cm som friska och fullvuxna :crazy:

Det börjar inte gå upp för dig att de i djuraffären inte har varit helt sanningsenliga mot dig? Det finns inte olika arter av slöjstjärtar, utan så stora som vissa blir, kan alla bli om de bor rätt och sköts rätt.

Jag kan inget om slöjstjärtsarter så jag får väl lita på den informationen jag får. Oj vad mkt tjafs det kan bli, återgå till ämnet istället för att hacka på mig, jag svarade på frågan och bad inte om specificerad kritik till mig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inget om slöjstjärtsarter så jag får väl lita på den informationen jag får. Oj vad mkt tjafs det kan bli, återgå till ämnet istället för att hacka på mig, jag svarade på frågan och bad inte om specificerad kritik till mig.

Fast det blir ju lite snett när du fått information som är helt uppåt väggarna, och för den vidare som sanning. Okunskap är inget konstant tillstånd, man kan lära sig.

I allmänhet gör det heller inget om man läser på själv när man skaffar sig ett djur, även om djuraffären kan sina saker. Det kan ju finnas massa saker de inte hunnit säga.

Men även om djuraffärer vill sälja så mkt kan dom ju knappast vilja djuret illa, så då rekommenderar dom väl ändå inte sånt som inte är lagligt. Verkar ju fuckat.

Det finns gott om sånt skit ute i djurraffärerna. Dels personal som bara försöker sälja, dels personal som helt enkelt inte vet bättre. Djuraffärspersonal är väldigt sällan något att lita på... Dessutom har iaf jag hört att en viss utbildning som ger behörighet att jobba på zooaffär eller hur man ska uttrycka det, är rent ut sagt skitdålig och det ger ju knappast personalen kunskap man kan lita på.

Det är fuckat ja, minst sagt :crazy: Har själv fått höra en massa skitsnack från zooaffärer genom åren, men som tur är har jag hittat bättre information - bla från erfarna ägare till djuret man läser på om, föreningar, godkända uppfödare, osv. hett tips! ;)

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 864
Senast: Roheryn
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 183
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar