Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Det är obehagligt för att då kan inte jag se hur eleven reagerar. Jag vill se ansiktsuttrycken på eleverna, jag vill veta om de förstår, om de blir arga eller ledsna. Jag vill inte kommunicera med ett tygsjok med nät. Dessutom är det obehagligt att jag inte har en aning om reaktionerna under tyget medan hon kan se precis hur jag reagerar.
Men visst, för egen del kan jag väl stå ut med situationen om den skulle uppenbara sig. Jag behöver inte gilla det. Men jag skulle ta diskussion om det ändå, för flickan blir väldigt särbehandlade och sticker ut på ett negativt sätt jämfört med sina jämnåriga.
Det är skillnad med en vuxen, men ett barn vill jag kunna läsa bättre än vad som behövs med en vuxen.

Alltså, sen när blev det de som blir särbehandlade som ska ändra sig? Om eleven blir mobbad/särbehandlad pga klädsel så är det lärarens plikt att ta itu med mobbingen. Jag ser det som ett fantastiskt tillfälle att lära ut tolerans.
Om en elev klär sig annorlunda på ett annat sätt och blir mobbad för detta - gäller samma sak då? Eller är det bara religiösa plagg som sticker i ögonen?
När jag gick i mellanstadiet hade jag en tjej i min klass som föräldrarna klädde väldigt "killigt" och hon blev ganska ofta retad/mobbad för detta då hon stack ut och var "pojk-flicka". Tycker du att min lärare borde ha hört av sig till hennes föräldrar och bett dem sätta på flickan en klänning istället för att hon blir negativt särbehandlad pga sina kläder?

Pk-maffian i sitt esse!

Nej man ser inte kroppsspråk och mimik lika bra genom ett heltäckande plagg.
Ansiktet är väldigt viktig för människor, den som träffat en bebis och märker att den skrattar om man höjer ögonbrynen eller blir rädd/tyst om man skrynklar ihop ansiktet argt förstår vad jag menar.

Har du många vänner/bekanta som bär heltäckande? Eller hur vet du att det inte går lika bra att läsa en människa som är klädd i heltäckande?

Jag har en del bekanta som i sin tur känner människor som bär heltäckande plagg - ingen av dessa verkar ha problem med att "läsa" de här människorna. Vi människor är fantastiskt anpassningsbara.

*KL*

Jag tycker det är ganska tydligt - vi är rädda och har mycket idéer om sådant som är nytt för oss. Det som förvånar mig är att så många verkar så ovilliga att ta vara på chansen att jobba på sin egen tolerans!
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Om vi helt bortser från allt P.K.och bara tänker på alla flickors rätt att få leva ett "fullvärdigt barnliv" att få åka pulka på vintrarna,rida och bära hjälm och väst,bada och sola på somrarna, m.m.m. och inte bara föräldrars rätta att kräva vad flickorna ska ha på sej.
Hur går det till med heltäckande slöjor?
Hur får man på hjälm och väst ovanpå?Hur kan man vara ute och leka i snön med en massa tyg runt?Badar man ute med allt tyg på?
Jag bara undrar rent praktiskt hur det går till.

Jag arbetar själv på ett universitet där eleverna ska laborera vid öppen gaslåga och ser det rent praktiskt som en säkerhetsrisk med heltäckande och kanske även med schal med många hängande tofsar som hänger ner och riskerar att antändas.

Hur går det med tighta jeans som gör det svårt att röra på sig? Söta, ljusa fina klänningar som flickorna inte får smutsa ner? Hur går det med klackskor (jodå, jag har sett klackskor på småflickor)? Här är inte burka och niqab de enda plagg som ställer till med problem.

Hjälp och säkerhetsväst ser jag inga större problem med, folk får plats med en mössa under hjälpen så då måste det ju gå med en slöja oavsett sort? Västen sätter man fast under. Badkläder finns det heltäckande: http://www.lul.se/Global/Kultur/Kulturenheten/Film i Uppland/Produktioner/pa_armlangsavstand.jpg

Om en viss typ av kläder utgör en säkerhetsrisk får man självklart förklara det och sedan får studenten (i det fall du tar upp) ta ställning till om hon vill välja bort klädseln vid just de tillfällena eller om hon ska utebli.

Har f ö aldrig sett en niqab eller burka med en massa tofsar.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag sitter och funderar på vad man som lärare ska prioritera.

OM barnet själv vill bära slöja, då ska hon väl självklart få göra det.

Men om det är föräldrarna som kräver att barnet ska bära slöja och barnet är ovilligt.

Ska man då som lärare stötta barnets egen vilja eller föräldrarnas vilja?

Barnet är ju också en individ med egna rättigheter.

Man får liksom inte glömma att det både finns människor som VILL och som inte vill bära slöja.

Lärare ska självklart stärka den individuella eleven. Om en flicka inte vill bära slöja i skolan är det för mig en självklarhet att hon ska slippa det. Lärare kan vara tydliga med föräldrarna att de inte tänker tvinga barn att bära slöja (eller andra plagg).
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Om vi helt bortser från allt P.K.och bara tänker på alla flickors rätt att få leva ett "fullvärdigt barnliv" att få åka pulka på vintrarna,rida och bära hjälm och väst,bada och sola på somrarna, m.m.m. och inte bara föräldrars rätta att kräva vad flickorna ska ha på sej.
Hur går det till med heltäckande slöjor?
Hur får man på hjälm och väst ovanpå?Hur kan man vara ute och leka i snön med en massa tyg runt?Badar man ute med allt tyg på?
Jag bara undrar rent praktiskt hur det går till.

Jag arbetar själv på ett universitet där eleverna ska laborera vid öppen gaslåga och ser det rent praktiskt som en säkerhetsrisk med heltäckande och kanske även med schal med många hängande tofsar som hänger ner och riskerar att antändas.

Du förutsätter att ett fullvärdigt barnliv innebär samma sak för alla barn, samt att det är vår västerländska livsstil som är och bör vara normen
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

*KL*

Jag tycker det är ganska tydligt - vi är rädda och har mycket idéer om sådant som är nytt för oss. Det som förvånar mig är att så många verkar så ovilliga att ta vara på chansen att jobba på sin egen tolerans!


Att acceptera intolerans räknas inte som tolerans, snarare ryggradslöshet.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Att acceptera intolerans räknas inte som tolerans, snarare ryggradslöshet.

Vad vinner du på att förbjuda tex. burka och niqab och därmed låser in vissa flickor/kvinnor i sina hem? Är det ett bra sätt att skapa en bra dialog mellan de religiösa grupper som praktiserar detta? Är det ett bra sätt att få människor delaktiga i det samhälle vi lever i?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag vill inte förbjuda någonting.

Tycker du själv det är något annat än ryggradslös att samma aktivister, politiker och ledarskribenter som brukar skriva att vi måste krossa heteronormen nu stödjer en kampanj att normalisera hijaben (som är som heteronormen upphöjt i 10 ungefär)? Hade hijaben varit någonting som inte kom primärt från invandrarkulturer så hade tongångarna låtit annorlunda är jag övertygad om. Nu blir det istället att man accepterar ett förtryck i toleransens namn.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Hur går det med tighta jeans som gör det svårt att röra på sig? Söta, ljusa fina klänningar som flickorna inte får smutsa ner? Hur går det med klackskor (jodå, jag har sett klackskor på småflickor)? Här är inte burka och niqab de enda plagg som ställer till med problem.

Hjälp och säkerhetsväst ser jag inga större problem med, folk får plats med en mössa under hjälpen så då måste det ju gå med en slöja oavsett sort? Västen sätter man fast under. Badkläder finns det heltäckande: http://www.lul.se/Global/Kultur/Kulturenheten/Film i Uppland/Produktioner/pa_armlangsavstand.jpg

Om en viss typ av kläder utgör en säkerhetsrisk får man självklart förklara det och sedan får studenten (i det fall du tar upp) ta ställning till om hon vill välja bort klädseln vid just de tillfällena eller om hon ska utebli.

Har f ö aldrig sett en niqab eller burka med en massa tofsar.

Jovisst,men tighta jeans,klackskor eller små söta klänningar används någon gång ibland till fint och inte var dag vid alla tillfällen -det är skillnaden.
Glömde svara ,jodå det finns schalar och huvuddukar som är väldigt dekorativa med tofsar och mycket annat löst som hänger ner,dessutom är det oftast i väldigt brandfarligt material.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jovisst,men tighta jeans,klackskor eller små söta klänningar används någon gång ibland till fint och inte var dag vid alla tillfällen -det är skillnaden.

Jag ser det på småflickor till vardags.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag vill inte förbjuda någonting.

Tycker du själv det är något annat än ryggradslös att samma aktivister, politiker och ledarskribenter som brukar skriva att vi måste krossa heteronormen nu stödjer en kampanj att normalisera hijaben (som är som heteronormen upphöjt i 10 ungefär)? Hade hijaben varit någonting som inte kom primärt från invandrarkulturer så hade tongångarna låtit annorlunda är jag övertygad om. Nu blir det istället att man accepterar ett förtryck i toleransens namn.

Väldigt bra formulerat och jag och säkert flera andra håller med dej, fast det verkar vara totalförbjudet att uttrycka sådana åsikter.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag vill inte förbjuda någonting.

Tycker du själv det är något annat än ryggradslös att samma aktivister, politiker och ledarskribenter som brukar skriva att vi måste krossa heteronormen nu stödjer en kampanj att normalisera hijaben (som är som heteronormen upphöjt i 10 ungefär)? Hade hijaben varit någonting som inte kom primärt från invandrarkulturer så hade tongångarna låtit annorlunda är jag övertygad om. Nu blir det istället att man accepterar ett förtryck i toleransens namn.

Jag tycker absolut inte att det är ryggradslöst att stå upp för att människor ska ha rätt att få klä sig som de vill, bli kära i vem de vill, få leva med vem de vill, få tillhöra vilken religiös inriktning man vill osv.

Så länge man inte skadar någon annan tycker jag att man ska få leva så fria liv som möjligt. Med eller utan hijab, burka eller niqab.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

I stallet eller hemma i trädgården??Det gör inte jag där jag bor på landet klär man sej och barnen bekvämt till vardags och fint någon gång ibland.

Eftersom jag bor i en större stad så blir svaret, i staden. I lekparker, i förskolan, ute i trädgårdar osv. I vardagen.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag tycker absolut inte att det är ryggradslöst att stå upp för att människor ska ha rätt att få klä sig som de vill, bli kära i vem de vill, få leva med vem de vill, få tillhöra vilken religiös inriktning man vill osv.

Okej, och hur rimmar det med att försöka normalisera ett religiöst klädesplagg som står för att män och kvinnor har strikt olika könsroller i livet? Som står för att kvinnor hör ihop med män och inget annat?

Det handlar inte om lagstiftning här utan social förändring.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Att acceptera intolerans räknas inte som tolerans, snarare ryggradslöshet.

Fast om jag förstår dig rätt så förutsätter ju du nu att alla som bär slöja osv är förtryckta? Vilket ju inte stämmer.

Jag tycker det är ganska självklart att vi BÅDE ska försvara rätten att klä sig som man vill OCH arbeta mot förtrycket? (Egentligen krävs ju bara det ena, om någon tvingar på någon ett klädesplagg klär sig ju denne inte som den vill.)

Självklart ska man inte blunda för förtrycket som finns (överallt, "vi" är rätt bra på förtryck vi med, men kanske inte på samma rättfram sätt som ex. hedersvåld), men för det behöver man ju inte reagera med avsky/rädsla osv när man ser en människa i heltäckande kläder.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag vill inte förbjuda någonting.

Tycker du själv det är något annat än ryggradslös att samma aktivister, politiker och ledarskribenter som brukar skriva att vi måste krossa heteronormen nu stödjer en kampanj att normalisera hijaben (som är som heteronormen upphöjt i 10 ungefär)? Hade hijaben varit någonting som inte kom primärt från invandrarkulturer så hade tongångarna låtit annorlunda är jag övertygad om. Nu blir det istället att man accepterar ett förtryck i toleransens namn.

KL

Men alltså, om man vill motverka kvinnoförtryck, hur i hela friden hjälper det att skuldbelägga, demonisera och problematisera den förtryckta gruppen?

Jag är tex för jämt fördelad föräldraledighet, jag anser det är bäst för barn, föräldrar och samhället, men det skulle vara rätt kontraproduktivt att kalla kvinnor som tar ut hela föräldraledigheten(-3 mån) för lågbegåvade hemmafruar som inte vet bättre, anklaga dom att vara hunsade lollor utan egen vilja och ambition. Och att kalla deras män för förtryckande, känslokalla kvinnohatande mansgrisar tror jag inte heller gör att förändring av situationen sker i snabbare takt

Jag tror att det är ytterst svårt att få kvinnor att kasta sin slöja, för det är ju det som är poängen att de ska vilja och kunna detta själva, för att de ska göra detta behöver de stöd, tolerans och förståelse
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Okej, och hur rimmar det med att försöka normalisera ett religiöst klädesplagg som står för att män och kvinnor har strikt olika könsroller i livet? Som står för att kvinnor hör ihop med män och inget annat?

Det handlar inte om lagstiftning här utan social förändring.

Fast där är ju inte ens de som bär slöja eniga. Vissa anser att all typ av beslöjning är ett uttryck för förtryck medan andra inte gör det. Det finns beslöjade kvinnor som lever i jämställda relationer, som har utbildning, jobb, vars män är föräldralediga dvs. som inte lever enligt traditionella könsroller likväl som finns obeslöjade kvinnor som lever väldigt könsstereotypa liv.

Drar vi det till sin spets kan vi ju säga att den utseendefixering som flickor får utstå från födseln är ett uttryck för att män och kvinnor har olika roller i livet. Flickor ska redan från början förberedas för att bli kvinnan som gör sig vacker för att attrahera män. Det är en del av kvinnorollen.

Att kunna leva i ett fritt samhälle innebär att leva i ett samhälle fullt av olikheter. Att kunna ta del av dem och sedan själv kunna bestämma sig för hur man vill leva och även ha rätt att ändra sin livsstil.

Skäggväxt kan också vara en religiös symbol som ger uttryck för förtryck, ska vi motarbeta skäggväxt i samhället för den sakens skull? Eller ska vi acceptera att en del väljer att ha skägg, andra inte? Det kan vi ju göra helt utan att för den sakens skulle acceptera att personen som bär skägget förtrycker andra människor.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

KL

Men alltså, om man vill motverka kvinnoförtryck, hur i hela friden hjälper det att skuldbelägga, demonisera och problematisera den förtryckta gruppen?

Vad snackar du om? Vem vill göra det?


Fast där är ju inte ens de som bär slöja eniga. Vissa anser att all typ av beslöjning är ett uttryck för förtryck medan andra inte gör det. Det finns beslöjade kvinnor som lever i jämställda relationer, som har utbildning, jobb, vars män är föräldralediga dvs. som inte lever enligt traditionella könsroller likväl som finns obeslöjade kvinnor som lever väldigt könsstereotypa liv.

Då har man slöja i en sekulariserad kontext. Hijabuppropet var för att normalisera det i en religiös kontext. I en religiös kontext är det uttryck för förtryck helt klart. Antingen mot kvinnan som bär det i form av tvång. Halvtvång*. Eller i form av förtryck mot andra, t.ex homosexuella.

Med halvtvång menar jag då kvinnan visserligen gör det av egen vilja men inte för att det är önskvärt för hennes egna välmående utan för att hon är lurad till att tro att en gudomlig makt eller dylikt kan straffa henne annars.


Drar vi det till sin spets kan vi ju säga att den utseendefixering som flickor får utstå från födseln är ett uttryck för att män och kvinnor har olika roller i livet.

Ja, jag kallar även det för förtryck.

Nu orkar jag faktiskt inte svara på mer just nu.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Vad snackar du om? Vem vill göra det?.

?? Flera i den här tråden tycker det är oerhört problematiskt med kvinnor som bär burka och niqab, utan att ens träffat några ska kanske tilläggas...



Det finns för övrigt en egen tråd om "Slöjupproret" du kanske ska skriva där istället....
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Att finna det problematiskt att kvinnor bär burka och niqab är ju inte i närheten av att vilja demonisera dem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp