Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Du lägger ord i min mun som jag inte sagt. Ingen pratar om att straffa kvinnorna. Man tex straffa den som tvingar någon att bära slöja. Men hot och trakasserier är ju redan olagligt så det är möjligt att det går att komma åt den vägen. Man kan också informera eleverna om vad slöjbärandet står för.

Och det är den utomståendes uppgift att informera om vad slöjbärandet står för? Vi vet bäst? Muslimerna själva är ju inte överens om vad slöjbärandet står för. Vem är det som bestämmer vad som är rätt i den frågan?

Däremot kan man ju föra en öppen diskussion om slöjbärande eller bärandet av andra religiösa symboler. Det kan få elever (förutsatt att de uppnått en lagom ålder) att tänka till och det kan även öka förståelsen för varandra.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Nu tycker jag du säger emot dig själv.

Du tycker inte att utomstående ska lägga sig i (min fråga blir då, vem ska då göra det?) men du tycker samtidigt att man ska föra en diskussion om slöjan som religiös symbol och det tycker ju även jag - men görs detta?

Jag tror att den lärare som tar upp slöjan som relgiös symbol riskerar att attackeras från två håll: religiösa muslimer och "PK-vänstern" som ivrigt vill peka ut läraren som rasist och Sverigedemokrat. Tyvärr är debattklimatet så infekterat att det inte går att föra en vettig diskussion längre och det gagnar inte de utsatta kvinnorna.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Nu tycker jag du säger emot dig själv.

Du tycker inte att utomstående ska lägga sig i (min fråga blir då, vem ska då göra det?) men du tycker samtidigt att man ska föra en diskussion om slöjan som religiös symbol och det tycker ju även jag - men görs detta?

Jag tror att den lärare som tar upp slöjan som relgiös symbol riskerar att attackeras från två håll: religiösa muslimer och "PK-vänstern" som ivrigt vill peka ut läraren som rasist och Sverigedemokrat. Tyvärr är debattklimatet så infekterat att det inte går att föra en vettig diskussion längre och det gagnar inte de utsatta kvinnorna.

Vart skriver jag att vi inte ska lägga oss i? Att berätta för en muslim vad slöjan står för och att föra en öppen diskussion om vad slöjan kan symbolisera är två helt olika saker. Det sista fullständigt okej och tom. önskvärt (och det gäller alla religiösa och politiska symboler).
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Vart skriver jag att vi inte ska lägga oss i? Att berätta för en muslim vad slöjan står för och att föra en öppen diskussion om vad slöjan kan symbolisera är två helt olika saker. Det sista fullständigt okej och tom. önskvärt (och det gäller alla religiösa och politiska symboler).

Jag håller inte med dig att det är OK. Med det debattklimat som råder blir man kallad rasist/Sverigedemokrat om man bara andas kritik mot något som har med islam att göra. Muslimer kommer undan med saker som aldrig tex kristna skulle göra. Varför är det tex OK med könsapartheid i moskéerna? Vi har haft en livlig debatt om kvinnliga präster i Sverige, varför är det OK för muslimer att föra traditionen 100 år tillbaka i tiden?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

---jag har aldrig blivit kallad rasist eller sverigedemokrat - varken privat eller offentligt. Men vi har väl olika erfarenheter.

Jag pratar gärna om slöjan, och övriga religösa symboler överlag, på lektion i egenskap av lärare, men även i mitt sociala liv...och "andas" nog rätt vilt mellan varven. Jag blir inte kallas rasist ändå, och det har aldrig blivit något tumult. Kan inte direkt säga att jag är aktiv ute i offentligheten dock. Men varken muslimkritiska eller religionkritiska strömningar är ju något direkt nytt.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

---jag har aldrig blivit kallad rasist eller sverigedemokrat - varken privat eller offentligt. Men vi har väl olika erfarenheter.

Nej jag har faktiskt aldrig blivit kallad rasist. Lägg inte orden i munnen på mig!

Däremot blev tex Janne Josefsson kallad rasist när han gjorde sitt kritiska program om moskéer.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag håller inte med dig att det är OK. Med det debattklimat som råder blir man kallad rasist/Sverigedemokrat om man bara andas kritik mot något som har med islam att göra. Muslimer kommer undan med saker som aldrig tex kristna skulle göra. Varför är det tex OK med könsapartheid i moskéerna? Vi har haft en livlig debatt om kvinnliga präster i Sverige, varför är det OK för muslimer att föra traditionen 100 år tillbaka i tiden?

Vad jag vet finns det ingen imamutbildning i Sverige. Den dagen en sådan uppstår tvivlar jag på att man kommer kunna komma undan med att inte tillåta kvinnor gå utbildningen. Idag utbildas imamer utomlands och vi kan inte göra så mycket åt att de inte tillåter kvinnor på utbildningarna.

Det är inte alla kristna församlingar som accepterar kvinnor som präster heller, även fast det visst går åt rätt håll. Det går inte att tvinga dem att anställa en kvinna och det behöver ju inte vara uppenbart att en församling väljer bort en kandidat pga. kön.

Varför kommer någon undan med könsapartheid på toaletter? Om en restaurang har två toaletter (likadant utrustade), varför kommer de undan med att sätta herrarnas på en dörr och damernas på en annan? Viss könsapartheid accepterar vi utan att tänka mer över det.

Islam är en relativt ny religion i Sverige och jag tvivlar inte en sekund på att den kommer anpassas efter svenska förhållanden ju mer tiden går. Precis som människorna. Förändringarna inom kristendomen har inte skett över en natt heller.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Du skrev:

Med det debattklimat som råder blir man kallad rasist/Sverigedemokrat om man bara andas kritik mot något som har med islam att göra. Muslimer kommer undan med saker som aldrig tex kristna skulle göra.



Det är tämligen dramatiskt uttryckt, och i min värld direkt överdrivet. Det var min poäng. Inte att du personligen blivit kallad rasist... det vet jag givetvis ingenting om.


Om någon är intresserad har Sven Lindqvist skrivit en intressant bok om rasism (nej, jag menar inte att komma med ett förtäckt påhopp på fejko, det är bara ett läsförslag):

Antirasister - människor och argument i kampen mot rasismen 1750-1900, utgiven av Bonnier, första utgåvan utom -95
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag kritiserar ofta islam och blir aldrig kallad varesig sverigedemokrat eller rasist. Inte heller försvarar jag slöjan. Vad jag däremot inte ställer mig bakom är de märkliga och ofta rasistiska argument som alltid dyker upp i såna här diskussioner, argument som gör att man tvunget måste argumentera emot dem eftersom de är så fasansfullt ignoranta. Med intelligenta, pålästa och toleranta människor blir diskussionerna så mycket intressantare eftersom man slipper ödsla tid på att diskutera de mest basala sakerna; som människors lika värde till exempel.

Att Janne Josefsson blev kallad rasist förvånar mig inte alls, jag blev kallad svenskfientlig när jag kritiserade rasistiska strukturer inom ett företag förut. Det kommer alltid finnas idioter som slänger ur sig idiotiska beskyllningar.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Nu får ni skärpa er. Skilj på rasism och religion!!! Det är olika saker. Islam är en religion och de som dyrkar koranen kallas muslimer. Dessa människor kan vara av vilken nationalitet som helst. Jag är personligen engagerad i kampen mot rasism samtidigt som jag är engagerad i kampen MOT religion!
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Kl

Ni som försvarar slöjanvändandet, ni ser ingen fara i att man sviker kvinnorna i sin iver att vara de religiösa muslimerna till lags?

Vem har som syfte att vara just religiösa muslimer till lags? Jag ser det som en medborglig rättighet att slippa på utsatt för kränkningar och misshandel oavsett om du bär slöja, keps eller regnbågsfärgade skor. Vill man ha det ena eller det andra, så kan ska man få ha det utan att utsättas för påhopp (i samhället, vid vissa arbeten tycker jag att det är självklart att man inte får välja klädsel själv). Och vill man inte ha slöjan, kepsen eller de färgglada skorna så ska man slippa det. Jag har inte hört någon i de senaste dagarnas kampanj som har förespråkat att kvinnor bör bära slöja.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Finns det inte en risk då att de här flickorna hamnar i en muslimsk subkultur utanför det svenska samhället? Hur spelar man brännboll, har gymnastik eller lär sig rida i en burka?

Flickor slutar ofta med sin idrott när de kommer in i puberteten. Fotbollsklubbar i Malmö känner tydligt av det. Men det kan ju vara helt självvalt och inget problem egentligen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp