Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Så är det också enormt ofta. Alla säger ja. Det spelar ingen roll om du har niqaben på eller inte. Det är inte så att "nej jag förstår inte"-står skrivet i deras panna.

Jag har dock aldrig haft någon elev som varit så rädd att det utstrålats i hens ansikte... då kanske eleven är på fel plats?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Som sagt, jag vet inte hur man skulle lösa det. Antagligen skulle någon generös kollega få det bland sina uppgifter. Det var inte jag som sa att det går, jag sa ju att det inte går!
Ja. För lite kläder är också ett problem tycker jag. Jag tycker inte det är ok att vissa tjejers bröst nästan hoppar ur urringningen och att man ser skinkorna. De objektifierar sig själva. Men de förstår det inte. Sedan kallas de hora när någon blir avundsjuk och så är cirkusen igång på fb o instagram.

Nej. Det fungerar inte så. Man kan inte stänga av skolans nätverk, tyvärr, jag har frågat dataansvarig. Man får inte göra det pga säkerhetsskäl.
Alltså har de nätverk, samt sina mobiler. Man kan inte hindra dem från att koppla upp sig.
De fuskar på många sätt, många sköter sig men många fuskar. De skickar proven till kompisar som inte haft det, de skärmdumpar frågorna på onlineprov så att de som inte gjort provet kan se frågorna innan de loggar in sig för att göra det. Det är svårt, svårt att göra det rättvist. Det enda som funkar är papper Eller muntligt. Därför blir det svårt att genomföra digitalt, programmen för det finns helt enkelt inte ännu. I skolorna alltså.

Nej, man kan inte göra inlämningsuppgifter i kemi fysik i dator alla gånger. De kan inte rita atomer i datorn, de har inte kunskaper för det. Det är svårt att rita skisser på hur man menar i dator.

Nu känner jag att jag är trött på denna tråden, så ni behöver inte citera och ifrågasätta vad jag skrivit. Jag har ingen lust att försvara mina ståndpunkter mer inför alla dem som har bestämt sig för att jag säkert är en okunnig, intolerant lärare. Ni får tycka så, det bjuder jag på isf. Det lyser igenom att många av er inte har en aning om hur skolan fungerar eller hur lärare jobbar. Det är lätt att kritisera och ha alla svaren.
Men vet ni vad? Det är lärarbrist! Ni som vet allt och kan allt, gör en insats för samhället, ut i skolorna och visa hur en slipsten skall dras! :p


Jag vet att du blev ett offer nu, och inte ville vara med. Men jag måste bara svara en sista gång. :)

Fetat högst upp: Är det inte fler saker som måste ifrågasättas i klasserna då? Om tjejer blir kallade Hora, menar jag? Är det deras fel för att de har sådana kläder?

Fetat längst ned:
Jag är i full gång. :D ;)
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

/.../



Jag har faktiskt haft en blind lärare och jag måste nog säga att det blev betydligt enklare och lättare att lära sig när jag sedan fick en lärare som var seende och som såg vad jag gjorde och hur jag löste problemet.



Så tråkigt att det inte funkade med din lärare. Vad det enkom för att denne var blind tror du? Det hade ingenting med pedagogiken att göra?

Vad det matematik, eller varför var det viktigt att läraren såg?

Jag är intresserad - inte defensiv.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Det var en pianolärare. Och ja, det hade med att göra att han var blind. Han såg inte hur jag satt och det fungerade inte för mig att han höll i mina händer när jag spelade, jag kunde inte alls koncentrera mig då, så det var väl en kombination av både honom och mig.

När jag sen fick en seende lärare så rättade hon snabbt till småfel som underlättade det snabba spelet massor. Någonting som vilken pianist som helst hade sett.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Ja.

Varför menar du att läraren inte skulle kunna göra det ifall eleven är villig att lära sig? Är man blind har man normalt sett lärt sig att parera synbristen med andra sinnen.

Mycket av det man gör i skolan handlar om grupptryck. Ifall alla säger till när de inte förstår utan att känna sig fördummade, hade det varit betydligt enklare att vara lärare.

Jag har faktiskt haft en blind lärare och jag måste nog säga att det blev betydligt enklare och lättare att lära sig när jag sedan fick en lärare som var seende och som såg vad jag gjorde och hur jag löste problemet.

Varför har fortsätter då elever att bli underkända, om nu seende lärare så lätt synar bluffen och därmed fixar dessa kunskapsgluggar? Jag har själv suttit där och varit en av eleverna som bara nickar jakande för att man inte vill framstå som korkad. Inte har någon lärare någonsin synat mig (eller någon av kompisarna).

Jag har också haft en blind lärare, en musiklärare och det var inga problem.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Tack för svar!

Han förklarade ingenting om hur du skulle sitta, och hjälper dig inte med det? Man blir ju inte en duktig lärare bara för att man ser/inte ser, men givetvis finns det saker som är svårt att få med sig om du är född blind och inte har synintryck att relatera till. Eller inte lärt sig lära ut på ett bra sätt.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Varför har fortsätter då elever att bli underkända, om nu seende lärare så lätt synar bluffen och därmed fixar dessa kunskapsgluggar?
Varför skolan är som den är kan knappast jag svara på när inte ens skolorna själva kan svara på det. Men det är ju självklart att man lär ut bättre ifall man ser elevernas ansikten.

Sen finns det givetvis undantag med blinda lärare osv. Det hör inte till vanligheterna precis.

Sen är det i grundskolan idag inga vuxna elever. Och barn och ungdomar är inte tillräckligt välutvecklade mentalt för att kunna ta ställning till sådana religiösa aspekter som att bära heltäckande slöja innebär. De gör det för att någon sagt till dem att de ska göra det. De gör det för att det blir jobbigt någon annanstans att inte göra det.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Varför skolan är som den är kan knappast jag svara på när inte ens skolorna själva kan svara på det. Men det är ju självklart att man lär ut bättre ifall man ser elevernas ansikten.

Sen finns det givetvis undantag med blinda lärare osv. Det hör inte till vanligheterna precis.

Sen är det i grundskolan idag inga vuxna elever. Och barn och ungdomar är inte tillräckligt välutvecklade mentalt för att kunna ta ställning till sådana religiösa aspekter som att bära heltäckande slöja innebär. De gör det för att någon sagt till dem att de ska göra det. De gör det för att det blir jobbigt någon annanstans att inte göra det.

Nej barn i grundskolan är inte tillräckligt utvecklade för att ta ställning till bikini, hot pants, smink, sexistiska låttexter och musikvideos, urringningar, BH, uppladdning av bilder på internet osv. Likt förbannat är det deras verklighet och något som vuxenvärlden måste hjälpa dem att förhålla sig till.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Kl


Om det inte är något problem, varför har ni inte provat ha ett sådant plagg en vecka i studiesyfte?
skulle ni kunna köpa en till era barn?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Det har jag faktiskt gjort. ;)

För ett bra tag sedan, när jag läste på socialantropologen och vi diskuterade just kulturell symbolik, främlingsrädsla och gruppidentifikation. Då köpte jag en niqab, bara själva ansiktsdelen (tror jag har kvar den någonstans) från Kuwait via nätet... mycket spännande. Jag hade den bara på mig en dag för att testa. Min var av tunt svart tyg, som inte kändes direkt i ansiktet. Den sitter ju fast under sjalen. Kan säga att folk glodde rätt ordentligt.... om det nu är lämpligt att jämföra en students tester, med en kvinnas kulturella och religiösa övertygelse.

Det finns en massa saker jag inte skulle köpa till mina barn, om jag hade några. Det var lite det jag ville försöka lyfta med frågan om det är ok att tonåringar går runt halvnakna. Ser sällan några upprop emot det.

Det är liksom en symbol för frihet att klä av sig. Men en symbol för förtryck att klä på sig.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Denna anpassning kläs ibland med fina ord som ska översättas till beundransvärda värderingar men jag vet inte, tycker det generellt alltid leder till en och samma källa: konflikträdsla.

Eller så handlar det om att hitta en lösning som inte innebär att stigmatisera och stänga ute människor som redan har svårare än många andra att bli inkluderade i samhället. Varför skulle man vilja söka en konflikt, om man tror att det antagligen bara gör det ännu svårare för dessa kvinnor som lever under klädtvång att träffa andra kvinnor som kan välja och har valt ett liv utan slöja? Är det finare att söka en konflikt och stifta lagar än att lösa ett problem med medmänsklighet och umgänge?


Om vi nu skulle förbjuda slöja så bör man väl rimligtvis också förbjuda uppdragen halsduk tillsammans med neddragen mössa? Och jag får inte vira min sjal runt huvudet under cykelhjälmen? Rånarluva under skidhjälmen? Eller varför är det ena tillåtet men inte det andra? Enbart syftet, dvs den ena klär sig så pga religion och/eller kultur och den andra pga kyla?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Nej barn i grundskolan är inte tillräckligt utvecklade för att ta ställning till bikini, hot pants, smink, sexistiska låttexter och musikvideos, urringningar, BH, uppladdning av bilder på internet osv. Likt förbannat är det deras verklighet och något som vuxenvärlden måste hjälpa dem att förhålla sig till.

Fast dessa barn klär sig förmodligen så för att pappa INTE vill dvs de gör uppror mot sina föräldrar. Det tycker jag är en milsvid skillnad mot om pappan i familjen tvingar på sina döttrar plagg av någon slags religiös övertygelse.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Det handlar om infasning i tidig ålder. För en flicka på 8-10 år är det spännande att få ha sjal som hon ser mamma och moster ha. Det är ett litet steg mot vuxenlivet i hennes ögon. När hon är 16-17 är hon van att ha det och ser det antagligen som sitt val.
Inget fel i det kanske, men man ska inte lura sig och tro att kvinnorna väljer. När de haft slöja i flera år är steget att ta av den mycket större än att aldrig ha satt på den. Då blir det nog diskussioner om ifall hon inte respekterar sin religion och familj etc. Hon vet också att det kommer pratas i församlingen och släkten om att hon försvenskats, kanske t.o.m. blir kallad en dålig flicka bakom sin rygg. kanske vill hon inte att föräldrarna ska behöva skämmas over hennes val.Alltså behåller hon den om hon inte är väldigt mån om att inte ha den. Är hon inte jätteless på den finns det ingen anledning att ta striden.
Det är säkert så i många muslimska familjer men i andra går kvinnorna utan sjal.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Vet du ens vad sharia- straffet är för en muslim att byta religion? Döden! En icke-muslim gör inget fel som inte är muslim, men en muslim får inte byta religion, det straffas med döden. Det kan ske även i länder som inte styrs av Sharia, länder som Iran o Irak.

Jag har pratat med muslimer som sa att en muslim dödar inte andra människor så vem ska döda den som byter från islam?

Man måste förstå att det finns olika sätt att utöva religioner. Allt beror på hur man tolkar sina skrifter.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Väldigt bra formulerat och jag och säkert flera andra håller med dej, fast det verkar vara totalförbjudet att uttrycka sådana åsikter.
På vilket sätt är det totalförbjudet?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Kl

Ni som försvarar slöjanvändandet, ni ser ingen fara i att man sviker kvinnorna i sin iver att vara de religiösa muslimerna till lags?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Fast vänd på frågan då. Ska jag som lärare kunna vägra att undervisa vissa elever för att jag inte gillar hur de klär sig, eller deras religiösa/politiska/kulturella övertygelse?

Ska jag bara marschera in till, exempelvis, min sfi-klass och berätta för kvinnorna att med slöja får de ingen svenskundervisning. För jag vet minsann att de är förtryckta, de har bara inte förstått det själva eftersom det är ett internaliserat förtryck. Det vet jag för jag har läst hur gräsligt det är i Saudiarabien, och självklart är det exakt likadant för muslimska kvinnor i Malaysia...

Låter det som ett sätt att svika dessa kvinnor - eller att stärka dem?

Jag kan tycka vad jag vill, utanför min lärarroll. Men när jag är på jobbet är jag professionell, och det förväntar jag mig av mina kollegor också - Rent skrämmande att någon skulle tycka något annat. Skulle det vara ok om jag vägrade att undervisa katoliker eftersom katolska kyrkan i mängder av länder driver antiabortlobbying?

Jag har haft elever med skyddad identitet - både kristna och muslimska. Det är hemskt att förstå hur utsatta dessa kvinnor egentligen är i vårt svenska rättsamhälle. Det är kanske där vi ska börja. Om vi nu ska prata om att inte svika kvinnor.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Du lägger ord i min mun som jag inte sagt. Ingen pratar om att straffa kvinnorna. Man tex straffa den som tvingar någon att bära slöja. Men hot och trakasserier är ju redan olagligt så det är möjligt att det går att komma åt den vägen. Man kan också informera eleverna om vad slöjbärandet står för.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Fast vänd på frågan då. Ska jag som lärare kunna vägra att undervisa vissa elever för att jag inte gillar hur de klär sig, eller deras religiösa/politiska/kulturella övertygelse?

Ska jag bara marschera in till, exempelvis, min sfi-klass och berätta för kvinnorna att med slöja får de ingen svenskundervisning. För jag vet minsann att de är förtryckta, de har bara inte förstått det själva eftersom det är ett internaliserat förtryck. Det vet jag för jag har läst hur gräsligt det är i Saudiarabien, och självklart är det exakt likadant för muslimska kvinnor i Malaysia...

Låter det som ett sätt att svika dessa kvinnor - eller att stärka dem?

Jag kan tycka vad jag vill, utanför min lärarroll. Men när jag är på jobbet är jag professionell, och det förväntar jag mig av mina kollegor också - Rent skrämmande att någon skulle tycka något annat. Skulle det vara ok om jag vägrade att undervisa katoliker eftersom katolska kyrkan i mängder av länder driver antiabortlobbying?

Jag har haft elever med skyddad identitet - både kristna och muslimska. Det är hemskt att förstå hur utsatta dessa kvinnor egentligen är i vårt svenska rättsamhälle. Det är kanske där vi ska börja. Om vi nu ska prata om att inte svika kvinnor.

:bow:

Jag tycker förövrigt att man blandar äpplen och päron i tråden.
Att jag tycker att det är viktigt att kvinnor har rätt att bära slöja utan att mötas av hatbrott/fördomar är en annan fråga än att det för mig är självklart att ingen ska tvingas att bära slöja.

De båda frågorna är väldigt viktiga och bara för att jag anser att ingen ska ha rätten att diskriminera någon (vägra dem utbildning eller särbehandla dem i ett klassrum på grund av deras klädsel/religon tex) så innebär det inte att jag tycker att det är okej att det finns kvinnor som tex bär slöja på grund av förtryck.

Sen tycker jag att det är skrämmande hur lätt det är att fördöma andra kuturers förtyck utav kvinnor utan att inse hur våra egna kulturer gör detsamma, fast på andra sätt och samtidigt tycka att det är "normen"/"normalt". Hur många här inne har försökt att ändra på sitt yttre (banta, sminka sig, göra mer bestående ingrepp osv) för att passa in i ett samhälle som har gjort kvinnan till ett objekt? Är ni medvetna om att ni är "offer för en förtyckande kultur" och låter ni era barn bryta mot det förtrycket aktivt?

Det är lätt att peka ut andras fel om man själv är felfri... (därmed inte sagt att allt förtyck är skit, för det är det!)
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Du lägger ord i min mun som jag inte sagt. Ingen pratar om att straffa kvinnorna. Man tex straffa den som tvingar någon att bära slöja. Men hot och trakasserier är ju redan olagligt så det är möjligt att det går att komma åt den vägen. Man kan också informera eleverna om vad slöjbärandet står för.



---och vad står slöjbärandet för då? Jag kan garantera dig att du får olika svar beroende på vem du frågar. För en kvinna kan det vara en symbol för hennes tro, hennes grupptillhörighet och identitet. Liksom turbanen är för sikherna.
För en annan kvinna kan det vara ett tecken för förtryck, eftersom hon är född i en annan kontext.

Liksom många kvinnor blir helt chockerade av bikinireklam mitt i stan och tycker att bilderna är djupt kränkande emot både kvinnor som grupp, och den arma kvinna som blir uthängd offenligt nästan naken.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp