Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Måste skicka ut en förfrågan på fb till mina lärarkollegor som undervisar i allt från förskola till högskola och fråga hur de ser på saken.
Jag har ens aldrig reflekterat över saken.
Och då har jag ändå mött många med niqab och hijab.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Nej jag är inte rädd.
Jag vill ha bra chanser att kommunicera och det har jag inte om jag inte ser ansiktet. Du kanske inte förstår det, men kuvade människor kanske inte talar med hela kroppen. Om människan under inte rör axlarna vet man inte om hon ens är vaken. I princip alltså.

Jag pratar inte om mobbing pga klädseln heller, det tror jag inte de andra barnen skulle göra, såpass upplysta är de. Mobbningen nuförtiden handlar inte om klädsel och oftast inte heller om fetma. Det är bra, det har gått framåt på det planet.
Mobbningen idag är subtil. Det handlar om saker som inte ens syns för en kortvarig besökare.
Det kan vara att ingen tar platsen bredvid personen förrän alla andra är tagna. Det kan vara ett snabbt ögonkast till kompisen som svar på att läraren placerar den mobbade i en grupp vid grupparbete. En liten undanmanöver när den mobbade går förbi. Att Lisa, Mia och Amira står bredvid varandra och Lisa pratar enbart med Mia och inte Amira är inget fel i sig, men får Amira att känna sig utanför.
Sådana saker brottas man dagligen med, och man kan inte säga till just när det händer, för då blir det ännu mer uppenbart för alla vad som händer och chansen finns ju att den utfrysta inte såg ögonkastet eller märkte varför den andra flyttade sig. Så därför tar jag oftast sådant enskilt efter händelsen med personerna som gjorde det.

Med sådana händelser i minnet ser jag det som riktigt illa att en 13-16-åring ska tvingas gå med ett avskärmande skynke i skolan. I en perfekt värld spelar det ingen roll, men världen är inte paket och barn är inte alltigenom snälla. Tjejen som kommer från ett sådant strängt hem kommer ha det kämpigt ändå, hon skall inte tyngas av att inte få synas.
Säkert kommer ingen mobba henne för skynket, men för tjejen kommer det vara illa nog att bara någon enstaka pratar med henne på rasten. I bästa fall. I värsta fall blir hon ensam på rasten. Så många barn blir ensamma på rasterna, vi vuxna kan inte tvinga de andra att umgås med dem. Vi kan bara prata om hur man ska bete sig men de väljer själva sina kompisar.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Måste skicka ut en förfrågan på fb till mina lärarkollegor som undervisar i allt från förskola till högskola och fråga hur de ser på saken.
Jag har ens aldrig reflekterat över saken.
Och då har jag ändå mött många med niqab och hijab.

Niqab och höjas är inga problem, det är vanligt att folk har det. Problemet gäller täckta ansikten! Det är det diskussionen handlar om. :banghead:
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Nej jag är inte rädd.
Jag vill ha bra chanser att kommunicera och det har jag inte om jag inte ser ansiktet. Du kanske inte förstår det, men kuvade människor kanske inte talar med hela kroppen. Om människan under inte rör axlarna vet man inte om hon ens är vaken. I princip alltså.

Så om du skulle bli blind skulle du sluta undervisa eftersom du då inte kan se dina elever och du kan då i princip inte veta om de ens befinner sig i klassrummet? Eller så kanske alla ligger och sover.

Jag tror faktiskt aldrig att detta var ett problem för min blinda lärare.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag vet faktiskt ingen blind som undervisar bland seende elever, så den jämförelsen känns rätt onödig.

Det finns ett helt gäng med synskadade lärare som undervisar seende. För att ta ett extremfall så finns det i Munkedal kommun t.o.m. en blind bildlärare. :)
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag vill inte förbjuda någonting.

Tycker du själv det är något annat än ryggradslös att samma aktivister, politiker och ledarskribenter som brukar skriva att vi måste krossa heteronormen nu stödjer en kampanj att normalisera hijaben (som är som heteronormen upphöjt i 10 ungefär)? Hade hijaben varit någonting som inte kom primärt från invandrarkulturer så hade tongångarna låtit annorlunda är jag övertygad om. Nu blir det istället att man accepterar ett förtryck i toleransens namn.

Precis, jag håller med.
Man måste komma ihåg att om det vore frivilligt så behövde de ju inte ha slöja förrän 16/17 år. Men då är det för sent, då skulle nog inte många välja det.

Det handlar om infasning i tidig ålder. För en flicka på 8-10 år är det spännande att få ha sjal som hon ser mamma och moster ha. Det är ett litet steg mot vuxenlivet i hennes ögon. När hon är 16-17 är hon van att ha det och ser det antagligen som sitt val.
Inget fel i det kanske, men man ska inte lura sig och tro att kvinnorna väljer. När de haft slöja i flera år är steget att ta av den mycket större än att aldrig ha satt på den. Då blir det nog diskussioner om ifall hon inte respekterar sin religion och familj etc. Hon vet också att det kommer pratas i församlingen och släkten om att hon försvenskats, kanske t.o.m. blir kallad en dålig flicka bakom sin rygg. kanske vill hon inte att föräldrarna ska behöva skämmas over hennes val.Alltså behåller hon den om hon inte är väldigt mån om att inte ha den. Är hon inte jätteless på den finns det ingen anledning att ta striden.

För er som är intresserade finns det en biografi i ämnet som heter "Hon kastade slöjan".
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Täckta ansikten är heller inget stort problem.
Jag har stött på det emellanåt och varken haft problem med föräldrar eller elev pga det.
Vi har diskuterat det på samtal och sådant och de har fått förklara hur de tänker och även eleven har fått prata i enrum.
Jag har inte upplevt att nån kollega tyckt det var besvärligt heller.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Så om du skulle bli blind skulle du sluta undervisa eftersom du då inte kan se dina elever och du kan då i princip inte veta om de ens befinner sig i klassrummet? Eller så kanske alla ligger och sover.

Jag tror faktiskt aldrig att detta var ett problem för min blinda lärare.

Ja. Absolut!
Mitt jobb är alldeles för krävande, jag skulle inte klara det utan syn.
Hur skulle jag se om det ser riktigt ut när de laborerar och se så ingen skadar sig på verktyg eller brännare?
Nej, det vore rent farligt.
Tempot är också för högt, det skulle ta för lång tid om jag vore blind. Det skulle inte funka att stå och känna på modellerna för att känna om de byggt rätt, fråga om vilken färg jag känner på etc. En klass består av 28 elever. En genomgång vad de skall göra tar ca 10-15min. Efter det skall de göra uppgiften och man skall kolla att det blev rätt. Sist städning 5-10min. Däremellan finns 30-40 min under vilka eleverna ska göra uppgiften och få hjälp. I snitt finns det alltså en min/elev per lektion som de kan få personlig hjälp. Som blind måste man då stå och fråga och känna, sekundrarna tickar iväg fort. Som seende tittar man och ägnar sedan tiden åt att förklara och svara på frågor.
Det räcker att jag sett under praktik hur mycket lärare med dålig hörsel missar. Så många tykna kommentarer till varandra som gick helt oförmärkta för läraren hörde det inte ens. Inte ok.
Som grädde på moset förstår jag inte hur man skulle lösa rättning etc. Man kan inte skriva allt i dator. Det de sakerna går väl att lösa, men antagligen genom att någon annan får lösa det.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag tycker absolut inte att det är ryggradslöst att stå upp för att människor ska ha rätt att få klä sig som de vill, bli kära i vem de vill, få leva med vem de vill, få tillhöra vilken religiös inriktning man vill osv.

Så länge man inte skadar någon annan tycker jag att man ska få leva så fria liv som möjligt. Med eller utan hijab, burka eller niqab.

Om du har tid över så besök verkligheten vid tillfälle. ;)
Du tror alltså att kvinnor som bär de här symbolerna är fria att "att få klä sig som de vill, bli kära i vem de vill, få leva med vem de vill, få tillhöra vilken religiös inriktning man vill osv."?
Det är en ren skymf mot kvinnor som Fadime, Pilar och allt vad de hette att påstå något sådant! :rage:
Vet du ens vad sharia- straffet är för en muslim att byta religion? Döden! En icke-muslim gör inget fel som inte är muslim, men en muslim får inte byta religion, det straffas med döden. Det kan ske även i länder som inte styrs av Sharia, länder som Iran o Irak.
Som sagt: läs "Hon kastade slöjan".
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag vill inte förbjuda någonting.

Tycker du själv det är något annat än ryggradslös att samma aktivister, politiker och ledarskribenter som brukar skriva att vi måste krossa heteronormen nu stödjer en kampanj att normalisera hijaben (som är som heteronormen upphöjt i 10 ungefär)? Hade hijaben varit någonting som inte kom primärt från invandrarkulturer så hade tongångarna låtit annorlunda är jag övertygad om. Nu blir det istället att man accepterar ett förtryck i toleransens namn.


Vi har absolut ett delikat problem där kvinnosakskämparna får totalpisk när de kommunicerar genus i mötet med andra kulturer.
Hittills löser man det tydligen/bevisligen med att inte ställa vare sig krav eller ha förväntningar på utländska män och kvinnor. Istället anpassar vi oss, det är ju så mycket lättare och ingen behöver bli arg eller ledsen.
Idealistiskt självmord.
Denna anpassning kläs ibland med fina ord som ska översättas till beundransvärda värderingar men jag vet inte, tycker det generellt alltid leder till en och samma källa: konflikträdsla.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Om du har tid över så besök verkligheten vid tillfälle. ;)
Du tror alltså att kvinnor som bär de här symbolerna är fria att "att få klä sig som de vill, bli kära i vem de vill, få leva med vem de vill, få tillhöra vilken religiös inriktning man vill osv."?
Det är en ren skymf mot kvinnor som Fadime, Pilar och allt vad de hette att påstå något sådant! :rage:
Vet du ens vad sharia- straffet är för en muslim att byta religion? Döden! En icke-muslim gör inget fel som inte är muslim, men en muslim får inte byta religion, det straffas med döden. Det kan ske även i länder som inte styrs av Sharia, länder som Iran o Irak.
Som sagt: läs "Hon kastade slöjan".

Nej, det tror jag inte men jag är helt övertygad om att den lilla frihet de har blir ännu mindre om de inte gå utanför hemmet pga. slöjförbud eller bara allmän intolerans och våld eller hot om våld riktade mot dem.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Hugger en knapp

Jag tycker också om att det handlar om att man ställer sig på den beslöjade flickan/kvinnans sida. Ponera att man har en lag emot heltäckande slöja i Sverige, då har det svenska samhället sagt att detta inte är OK. Annars lägger man hela ansvaret på flickan/kvinnan, det är hon som förväntas revoltera mot sin familj/släkt vilket kanske inte är så lätt.

Som sagt var, jag är inte helt positiv till en lag. Jag tycker samtidigt att det är upp till varje individ att klä sig hur man vill i ett fritt samhälle. Samtidigt får man inte springa omkring naken, och man diskuterar ett maskeringsförbud. Kanske skulle maskeringsförbudet även gälla slöja?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Hugger en knapp

Jag tycker också om att det handlar om att man ställer sig på den beslöjade flickan/kvinnans sida. Ponera att man har en lag emot heltäckande slöja i Sverige, då har det svenska samhället sagt att detta inte är OK. Annars lägger man hela ansvaret på flickan/kvinnan, det är hon som förväntas revoltera mot sin familj/släkt vilket kanske inte är så lätt.

Som sagt var, jag är inte helt positiv till en lag. Jag tycker samtidigt att det är upp till varje individ att klä sig hur man vill i ett fritt samhälle. Samtidigt får man inte springa omkring naken, och man diskuterar ett maskeringsförbud. Kanske skulle maskeringsförbudet även gälla slöja?

Ponera en lag mot heltäckande slöja i Sverige så har du helt plötsligt inte bara stigmatiserat en redan utsatt grupp utan även kriminaliserat dem för du tror väl inte att deras familjer kommer kasta upp händerna i luften och utropa: "Ja, då kastar vi slöjan och du är fri som en fågel för det är olagligt att bära slöja". Istället begränsas deras möjligheter att röra sig i det svenska samhället ytterligare. Kanske skickas de tom. till släktingar i urpsrungslandet så fort de nått slöjbärande ålder. Ett land där de kanske inte ens får gå i skola.

Det är olagligt att spöa skiten ur kvinnor (och män), ändå sker detta och ja... även för denna utsatta grupp gäller att individen måste ta sig ur situationen. Med hjälp och stöd från andra, men kraften måste komma inifrån.

Hur ska en kvinna som är isolerad öht kunna söka hjälp utifrån om hon önskar den?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

/.../ Som blind måste man då stå och fråga och känna, sekundrarna tickar iväg fort. Som seende tittar man och ägnar sedan tiden åt att förklara och svara på frågor.
Det räcker att jag sett under praktik hur mycket lärare med dålig hörsel missar. Så många tykna kommentarer till varandra som gick helt oförmärkta för läraren hörde det inte ens. Inte ok.
Som grädde på moset förstår jag inte hur man skulle lösa rättning etc. Man kan inte skriva allt i dator. Det de sakerna går väl att lösa, men antagligen genom att någon annan får lösa det.



Ursäkta - VEM exakt är det du tror utför all rättning då? Någon generös kollega med en massa extratid?

Nu känner jag ingen som arbetar med kemi och laborationer på sina lektioner, så det ska jag inte uttala mig om. Men rättning görs genom inlämningar digitalt, eller muntligt, mer komplicerat än så är det inte. Även prov går utmärkt att göra via dator utan internetkoppling, och sedan föra över på sticka.

Både barn och vuxna blir bara så toleranta som de lär sig/vi lär oss...


Jag undrar också igen (generellt fråga till fler):

Är det ett lika stort och otäckt problem att elever har för lite kläder på sig?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Ursäkta - VEM exakt är det du tror utför all rättning då? Någon generös kollega med en massa extratid?

Nu känner jag ingen som arbetar med kemi och laborationer på sina lektioner, så det ska jag inte uttala mig om. Men rättning görs genom inlämningar digitalt, eller muntligt, mer komplicerat än så är det inte. Även prov går utmärkt att göra via dator utan internetkoppling, och sedan föra över på sticka.

Både barn och vuxna blir bara så toleranta som de lär sig/vi lär oss...


Jag undrar också igen (generellt fråga till fler):

Är det ett lika stort och otäckt problem att elever har för lite kläder på sig?

Som sagt, jag vet inte hur man skulle lösa det. Antagligen skulle någon generös kollega få det bland sina uppgifter. Det var inte jag som sa att det går, jag sa ju att det inte går!
Ja. För lite kläder är också ett problem tycker jag. Jag tycker inte det är ok att vissa tjejers bröst nästan hoppar ur urringningen och att man ser skinkorna. De objektifierar sig själva. Men de förstår det inte. Sedan kallas de hora när någon blir avundsjuk och så är cirkusen igång på fb o instagram.

Nej. Det fungerar inte så. Man kan inte stänga av skolans nätverk, tyvärr, jag har frågat dataansvarig. Man får inte göra det pga säkerhetsskäl.
Alltså har de nätverk, samt sina mobiler. Man kan inte hindra dem från att koppla upp sig.
De fuskar på många sätt, många sköter sig men många fuskar. De skickar proven till kompisar som inte haft det, de skärmdumpar frågorna på onlineprov så att de som inte gjort provet kan se frågorna innan de loggar in sig för att göra det. Det är svårt, svårt att göra det rättvist. Det enda som funkar är papper Eller muntligt. Därför blir det svårt att genomföra digitalt, programmen för det finns helt enkelt inte ännu. I skolorna alltså.

Nej, man kan inte göra inlämningsuppgifter i kemi fysik i dator alla gånger. De kan inte rita atomer i datorn, de har inte kunskaper för det. Det är svårt att rita skisser på hur man menar i dator.

Nu känner jag att jag är trött på denna tråden, så ni behöver inte citera och ifrågasätta vad jag skrivit. Jag har ingen lust att försvara mina ståndpunkter mer inför alla dem som har bestämt sig för att jag säkert är en okunnig, intolerant lärare. Ni får tycka så, det bjuder jag på isf. Det lyser igenom att många av er inte har en aning om hur skolan fungerar eller hur lärare jobbar. Det är lätt att kritisera och ha alla svaren.
Men vet ni vad? Det är lärarbrist! Ni som vet allt och kan allt, gör en insats för samhället, ut i skolorna och visa hur en slipsten skall dras! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Precis, jag håller med.
Man måste komma ihåg att om det vore frivilligt så behövde de ju inte ha slöja förrän 16/17 år. Men då är det för sent, då skulle nog inte många välja det.

Det handlar om infasning i tidig ålder. För en flicka på 8-10 år är det spännande att få ha sjal som hon ser mamma och moster ha. Det är ett litet steg mot vuxenlivet i hennes ögon. När hon är 16-17 är hon van att ha det och ser det antagligen som sitt val.
Inget fel i det kanske, men man ska inte lura sig och tro att kvinnorna väljer. När de haft slöja i flera år är steget att ta av den mycket större än att aldrig ha satt på den. Då blir det nog diskussioner om ifall hon inte respekterar sin religion och familj etc. Hon vet också att det kommer pratas i församlingen och släkten om att hon försvenskats, kanske t.o.m. blir kallad en dålig flicka bakom sin rygg. kanske vill hon inte att föräldrarna ska behöva skämmas over hennes val.Alltså behåller hon den om hon inte är väldigt mån om att inte ha den. Är hon inte jätteless på den finns det ingen anledning att ta striden.

För er som är intresserade finns det en biografi i ämnet som heter "Hon kastade slöjan".


Alltså,
jag som är lite äldre än genomsnittet i den här tråden kan meddela att denna text är tagen från en annan tid, men från ungefär samma geografiska plats.
Själva syftningen är dock något annorlunda. Så här såg den ut ursprungligen, på barrikaderna 1968:

Precis, jag håller med.
Man måste komma ihåg att om det vore frivilligt så behövde de ju inte ha bh förrän 16/17 år. Men då är det för sent, då skulle nog inte många välja det.

Det handlar om infasning i tidig ålder. För en flicka på 8-10 år är det spännande att få ha bh som hon ser mamma och moster ha. Det är ett litet steg mot vuxenlivet i hennes ögon. När hon är 16-17 är hon van att ha det och ser det antagligen som sitt val.
Inget fel i det kanske, men man ska inte lura sig och tro att kvinnorna väljer. När de haft bh i flera år är steget att ta av den mycket större än att aldrig ha satt på den. Då blir det nog diskussioner om ifall hon inte respekterar sin religion och familj etc. Hon vet också att det kommer pratas i församlingen och släkten om att hon patriarkat-förtryckts, kanske t.o.m. blir kallad en dålig flicka bakom sin rygg. kanske vill hon inte att föräldrarna ska behöva skämmas over hennes val.Alltså behåller hon den om hon inte är väldigt mån om att inte ha den. Är hon inte jätteless på den finns det ingen anledning att ta striden.

För er som är intresserade finns det en biografi i ämnet som heter "Hon kastade bh-n".
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag förstår inte heller hur många andra resonerar i tråden angående heltäckande slöja i skolan. Jag är helt med på vad du säger. Bland det mest grundläggande i all mänsklig kommunikation är ju att se hur man reagerar på olika saker. Och är man lite socialt kompetent läser man mer på ansiktsuttrycken än man vad personen säger.

Jag vet inte hur många gånger jag som tränare har haft en hopprädd person sittandes på hästen som förklarar för mig att de inte är rädd, men där ansiktsuttrycket har varit panikslaget. Givetvis styr man ju om inlärningen och träningen så att man hanterar det som ska hanteras.

Jag vet inte hur många gånger jag i skolan fått frågan ifall vi alla förstått. Alla svarar ja. Men hade det varit så enkelt hade ju ingen blivit underkänd.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag vet inte hur många gånger jag i skolan fått frågan ifall vi alla förstått. Alla svarar ja. Men hade det varit så enkelt hade ju ingen blivit underkänd.

Och hade läraren kunnat avslöja lögnen bara genom att titta på eleverna hade hen ju kunnat åtgärda kunskapsbristen, eller?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag är intresserad just eftersom jag - som varande synsvag lärare, med nära kontakt med andra både synsvaga, blinda, och fullt seende lärare - tycker det är märkligt att uttala sig så uteslutande och självsäkert om någonting som uppenbarligen andra människor lyckas lösa alldeles utmärkt...

Jag känner som sagt inte till någon helt blind lärare som undervisar i laborationer i kemi. Det betyder inte att det inte går. Bara att jag inte är kapabel att hitta en metod.

Och jodå - jag har muntliga test, jag har digitala inlämningar, och jag har prov på datorer utan internetanslutning. Det går fin-fint. Liksom för flera av mina kollegor.

Bara tanken att någon annan då skulle få som uppgift att göra mitt jobb på min arbetsplats, med mig sittande bredvid... är riktigt obehaglig. Vilken position har jag då - någonslags arbetsträning eller daglig verksamhet?

Givetvis fuskar en del elever. Det kommer man aldrig ifrån. Men som lärare är du ju inte helt tappad bakom en hästrumpa - lämnar de in svaga uppsatser, gör svaga insatser på lektion, och sedan plötsligt 100 % på prov? Tja. Då är ju något inte helt kosher. Bedömningen ligger inte enbart i proven. Som du vet.

Förstår inte riktigt dina sista meningar - jag måste ju för lov att ifrågasätta vad du skriver och fråga hur du menar. Vad är annars poängen med ett diskussionsforum?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Och hade läraren kunnat avslöja lögnen bara genom att titta på eleverna hade hen ju kunnat åtgärda kunskapsbristen, eller?
Ja.

Varför menar du att läraren inte skulle kunna göra det ifall eleven är villig att lära sig? Är man blind har man normalt sett lärt sig att parera synbristen med andra sinnen.

Mycket av det man gör i skolan handlar om grupptryck. Ifall alla säger till när de inte förstår utan att känna sig fördummade, hade det varit betydligt enklare att vara lärare.

Jag har faktiskt haft en blind lärare och jag måste nog säga att det blev betydligt enklare och lättare att lära sig när jag sedan fick en lärare som var seende och som såg vad jag gjorde och hur jag löste problemet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp