Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag förstår vad du menar och jag hade känt precis lika dant.

Jag hade inte velat undervisa en elev som jag inte kan se ansiktet på.

Det händer att jag stöter på kvinnor? (frågetecknet är där för att jag inte vet om det är en kvinna eller ej, men antar det) med heltäckande slöja och jag tycker det är obehagligt eftersom jag inte ser vad som finns där under. Människorna ser ut som svarta spöken och hur ni kan läsa kroppsspråket genom tyget ställer jag mig väldigt frågande till.

Vad tror du finns där under som du behöver känna obehag inför? Ett hagelgevär? Bomber? I sådana fall måste väl bylsiga kläder överlag inge obehag?

Hur huvudet hålls, hur en person går, om ryggen är rak osv. syns även under tyget.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag förstår vad du menar och jag hade känt precis lika dant.

Jag hade inte velat undervisa en elev som jag inte kan se ansiktet på.

Det händer att jag stöter på kvinnor? (frågetecknet är där för att jag inte vet om det är en kvinna eller ej, men antar det) med heltäckande slöja och jag tycker det är obehagligt eftersom jag inte ser vad som finns där under. Människorna ser ut som svarta spöken och hur ni kan läsa kroppsspråket genom tyget ställer jag mig väldigt frågande till.

Men sweet lord Jesus :banghead:
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Hur mår dessa kvinnorna?

tumblr_l22l7wvSzV1qzs4bao1_500.jpg
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Frågan är väl hur du mår.....:meh:

Pk-maffian i sitt esse!

Nej man ser inte kroppsspråk och mimik lika bra genom ett heltäckande plagg.
Ansiktet är väldigt viktig för människor, den som träffat en bebis och märker att den skrattar om man höjer ögonbrynen eller blir rädd/tyst om man skrynklar ihop ansiktet argt förstår vad jag menar.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Var har du stött på dessa kvinnor, i Sverige eller utomlands? Jag har sett kvinnor i burka någonstans om det var på flygplatsen eller Istanbul minns jag inte? Tror dock inte jag sett någon i Sverige?

Jag har sett burkor i centrala Göteborg.
Skogstrollet: Nähä, är det en människa under ? Puh, nu känns det bättre..
 
Senast ändrad:
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Pk-maffian i sitt esse!

Nej man ser inte kroppsspråk och mimik lika bra genom ett heltäckande plagg.
Ansiktet är väldigt viktig för människor, den som träffat en bebis och märker att den skrattar om man höjer ögonbrynen eller blir rädd/tyst om man skrynklar ihop ansiktet argt förstår vad jag menar.

Bra att några förstår iaf.
Nej jag vill inte ha genomgång och inte kunna se om lilla tjejen i hörnet inte förstår.
Men då kanske jag själv skulle börja med burka om det nu är så himla ok. Då slipper jag sminka, kamma och leta presentabla kläder. Toppen!
Förslag på framtida trådstart:
Min son/dotter vill inte gå till lektionen för läraren har burka. De tycker det är läskigt att inte veta vem det är eller vart den tittar. Kan vi kräva ny lärare?
Svar:
-ja absolut, ring rektorn, Ögonkontakt är viktigt etc etc.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Fast vad är alternativet? Att barnet blir en slagpåse mellan föräldrarna och det "svenska samhället", det är ju det som kommer att vara i centrum för konflikten. Eller att barnet inte får gå i vanlig skola alls.

Jag uppskattar inte att barn överhuvudtaget dras in alltför mycket i religiösa eller andra liknande miljöer, men att göra barnets sätt att klä sig till en konflikt mellan skola och hem anser jag inte vara det bästa av flera mindre bra alternativ. Jag tycker att det bästa alternativet är att barnet får klä sig som det vill (vilket många fall, kan man misstänka, påverkat av föräldrarnas vilja) men samtidigt visa att det finns också många andra sätt att klä sig som är precis lika bra. Och så småningom har barnet blivit äldre och kan fatta mer medvetna egna beslut, och gör det då åt det ena eller andra klädesalternativet.

Finns det inte en risk då att de här flickorna hamnar i en muslimsk subkultur utanför det svenska samhället? Hur spelar man brännboll, har gymnastik eller lär sig rida i en burka?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

/.../

Jag vet faktiskt ingen blind som undervisar bland seende elever, så den jämförelsen känns rätt onödig.
/.../



Att du inte sett någonting betyder inte att det inte existerar. :)

Nu jobbar jag inom vuxenutbildningen, men har bekanta som jobbar även på gymnasie- och mellanstadienivå. Flera blinda, ett gäng gravt synsvaga. I helt vanliga klasser. Det går utmärkt. Take my word for it.



Allmän reflektion:
Jag ser inte riktigt vad som är så omskakande med att en person har niqab (nu pratar jag VUX). Du pratar på samma sätt med personen, du ser ögonen, du ser hur hon reagerar... Det är inte så att folk står bakom en vägg som du ropar igenom. :confused:

Ni som tycker det känns otäckt - har ni undervisat någon elev med niqab någonsin, eller är det bara en känsla vid tanken?
 
Senast ändrad:
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag har då aldrig hört något annat.

Är just nu på semester i ett muslimskt land.
Vid passkontrollen fanns många kvinnor i niqab, bl.a i en av köerna bredvid. När det blev hennes tur, gläntade hon som hastigast på sitt ansiktsskydd åt den manlige passpolisen, och blev igenomsläppt. Alla män runtomkring såg vad som hände, och ju mer rätt till man stod, desto mer såg man av hennes ansikte.

Därför drar jag slutsatsen att hennes pass innehöll ett fotografi på hennes ansikte, och ingen svart silhuett, samt det inte var någon big deal för henne att visa sig då det krävdes rent praktiskt.

Jag tror detta är ett problem som vi själva skapat åt de niqab-bärande.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

knapplån


Kom på en fråga till:

Jag har även haft kvinnliga elever som klär sig enormt avklätt (vi snackar mini-mini åt alla håll) - är det lika omskakande att undervisa en sådan person?

Här skickas ingen hem, de är vuxna och har på sig vad de vill - men om man nu tycker att väldigt mycket tyg är otäckt, tycker ni även att väldigt lite tyg är otäckt?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Var har du stött på dessa kvinnor, i Sverige eller utomlands? Jag har sett kvinnor i burka någonstans om det var på flygplatsen eller Istanbul minns jag inte? Tror dock inte jag sett någon i Sverige?

Läste i någon av morgontidningarna för något år sedan att det troligen fanns max 300 kvinnor i burka i landet. Antalet borde väl knappast ha förändrats så dramatiskt.

Jag tror att vi diskuterar ett icke-problem.

Jag har faktiskt inte under mina år med invandrare någonsin sett en niqab eller burka. Vanlig själ är vanligt, men även där skiljer det sig. Från stora sjok åtsnörpta under hakan till de som har en sjal löst hängande över en del av håret.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Pk-maffian i sitt esse!

Nej man ser inte kroppsspråk och mimik lika bra genom ett heltäckande plagg.
Ansiktet är väldigt viktig för människor, den som träffat en bebis och märker att den skrattar om man höjer ögonbrynen eller blir rädd/tyst om man skrynklar ihop ansiktet argt förstår vad jag menar.

Heller PK än främlingsfientlig

Säkert svårare men inte omöjligt, och som lärare för barn och ungdomar förväntar jag mig ta mig fan att man anstränger sig lite iallafall.

Blinda har nämnts förut, hur funkar livet helt allmänt för dessa människor?

Sen är det rent skrattretande att Någon upplever ett obehag av att se kvinnor i heltäckande slöja på stan! Va är det för märkligt behov att se ansiktet på främmande människor? Verkar bökigt kan jag tycka
 
Senast ändrad:
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Hur mår dessa kvinnorna?

Vi snackar om att läsa av flickor i levande livet. Flickor du träffar varje dag, som du kan prata med och som du som lärare ska skapa en relation till. Inte läsa av sinnesstämningen på människor på stillbilder, vilket kan vara nog så svårt utan beslöjning.

Hade f ö en blind musiklärare på gymnasiet, han hade lika god relation till oss elever som övriga lärare. Trots att han öht inte kunde se oss.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Om vi helt bortser från allt P.K.och bara tänker på alla flickors rätt att få leva ett "fullvärdigt barnliv" att få åka pulka på vintrarna,rida och bära hjälm och väst,bada och sola på somrarna, m.m.m. och inte bara föräldrars rätta att kräva vad flickorna ska ha på sej.
Hur går det till med heltäckande slöjor?
Hur får man på hjälm och väst ovanpå?Hur kan man vara ute och leka i snön med en massa tyg runt?Badar man ute med allt tyg på?
Jag bara undrar rent praktiskt hur det går till.

Jag arbetar själv på ett universitet där eleverna ska laborera vid öppen gaslåga och ser det rent praktiskt som en säkerhetsrisk med heltäckande och kanske även med schal med många hängande tofsar som hänger ner och riskerar att antändas.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag sitter och funderar på vad man som lärare ska prioritera.

OM barnet själv vill bära slöja, då ska hon väl självklart få göra det.

Men om det är föräldrarna som kräver att barnet ska bära slöja och barnet är ovilligt.

Ska man då som lärare stötta barnets egen vilja eller föräldrarnas vilja?

Barnet är ju också en individ med egna rättigheter.

Man får liksom inte glömma att det både finns människor som VILL och som inte vill bära slöja.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

kanske även med schal med många hängande tofsar som hänger ner och riskerar att antändas.

Fast på laborationer så får man ju se till att ungdomarna har slöjor som INTE har en massa tofsar och ändar som hänger ner- precis som man får säga till alla de som har långt slängigt hår att ha det ordnat så det inte tar eld/fastnar etc tex fläta det, stoppa in det i hårnät etc.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp