Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Det har jag inte sett ännu, under alla mina år i olika skolor. Men jag tror det finns någon lag om förbud mot maskering på allmän plats..vet inte riktigt dock.
Men som lärare skulle jag tycka det var obehagligt att inte se ansiktet och ögonen på en elev, jag skulle ta upprepade diskussioner med föräldrarna om lämpligheten i att skärma av en ung flicka från omvärlden. Rektorn och elevhälsoteamet skulle troligen blandas in också. Det skulle påverka tjejen väldigt negativt i kompissammmanhang tror jag. Därför skulle man nog inte låta det ske utan diskussion.

Men som sagt, än har jag inte sett det, så jag vet inte exakt vad som skulle hända.

Maskeringsförbudet gäller främst vid typ demonstrationer och religiös täckning av ansiktet är undantagen.

Varför skulle du tycka att det är obehagligt? Jag ser kvinnor i både burka och niqab dagligen är i kvarteret och det är inte det allra minsta obehagligt.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

De är inte småbarn som har burka eller niquab, det är ju vuxna kvinnor, så att stöta på det i skolvärlden är väl inte så troligt. De lär väl knappast få gå i skolan heller?
Jag såg en dokumentär härom kvällen om en 2:a klass och där var det flickor som hade slöja.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag har arbetat som flyktingmottagare inom grundskolan och har haft förberedesleklass för dessa barn.

Och jo när man har med extremt religiösa människor att göra, då speciellt nyanlända hårt traumatiserade föräldrar som visar lite panikartade tendenser över att komma till ett så pass oreligöst land som Sverige så kan man förvånansvärt ofta höra att barnen ska bära sjal och inte visa håret mm. Det blir som att även om barnen inte skulle ha burit sjal i hemlandet måste dem bära det här i Sverige för att visa allt och alla familjens ståndpunkt över vårt skamliga sätt att leva och klä oss i Sverige.


På de skolor jag har arbetat har vi informerat familjerna att vi inte tvingar något barn att bära sjal eller liknande, barnen får bära det om dem vill (och om dem har med sig dubbel uppsättning ifall dem blir blöt) men vi talar också om att vi inte informerar föräldrarna om barnen väljer att inte bära dessa huvudbonader under skoltid.
Hur andra skolor gör vet jag dock inte
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag såg en dokumentär härom kvällen om en 2:a klass och där var det flickor som hade slöja.
Det är jättevanligt hos de somaliska flickorna att de har slöja trots att de är 5-6 år gamla. Ser i alla fall massor här i Göteborg.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Varför skulle du tycka att det är obehagligt? Jag ser kvinnor i både burka och niqab dagligen är i kvarteret och det är inte det allra minsta obehagligt.

Ja, precis!
Jag förstår inte varför folk tycker
att det är obehagligt.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Varför skulle du tycka att det är obehagligt? Jag ser kvinnor i både burka och niqab dagligen är i kvarteret och det är inte det allra minsta obehagligt.


Obehaget är nog mer knutet till känsla än till öga.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Maskeringsförbudet gäller främst vid typ demonstrationer och religiös täckning av ansiktet är undantagen.

Varför skulle du tycka att det är obehagligt? Jag ser kvinnor i både burka och niqab dagligen är i kvarteret och det är inte det allra minsta obehagligt.

Det är obehagligt för att då kan inte jag se hur eleven reagerar. Jag vill se ansiktsuttrycken på eleverna, jag vill veta om de förstår, om de blir arga eller ledsna. Jag vill inte kommunicera med ett tygsjok med nät. Dessutom är det obehagligt att jag inte har en aning om reaktionerna under tyget medan hon kan se precis hur jag reagerar.
Men visst, för egen del kan jag väl stå ut med situationen om den skulle uppenbara sig. Jag behöver inte gilla det. Men jag skulle ta diskussion om det ändå, för flickan blir väldigt särbehandlade och sticker ut på ett negativt sätt jämfört med sina jämnåriga.
Det är skillnad med en vuxen, men ett barn vill jag kunna läsa bättre än vad som behövs med en vuxen.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Det är obehagligt för att då kan inte jag se hur eleven reagerar. Jag vill se ansiktsuttrycken på eleverna, jag vill veta om de förstår, om de blir arga eller ledsna. Jag vill inte kommunicera med ett tygsjok med nät. Dessutom är det obehagligt att jag inte har en aning om reaktionerna under tyget medan hon kan se precis hur jag reagerar.
Men visst, för egen del kan jag väl stå ut med situationen om den skulle uppenbara sig. Jag behöver inte gilla det. Men jag skulle ta diskussion om det ändå, för flickan blir väldigt särbehandlade och sticker ut på ett negativt sätt jämfört med sina jämnåriga.
Det är skillnad med en vuxen, men ett barn vill jag kunna läsa bättre än vad som behövs med en vuxen.

Arg eller ledsen? Om det är en vanlig reaktion på dina lektioner gör du nog något galet....

Jag tycker absolut att du särbehandlar på ett negativt sett ja:cautious:
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Om man bygger upp en bra kommunikation med eleven måste man väl ha hyfsad koll på hur denne reagerar och i vilken sinnesstämning de befinner sig?

Som sagt, om det är nödvändigt att kunna se eleverna för att kunna ha en bra relation till dem skulle ju ingen blind kunna bli lärare.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Arg eller ledsen? Om det är en vanlig reaktion på dina lektioner gör du nog något galet....

Jag tycker absolut att du särbehandlar på ett negativt sett ja:cautious:

Elevers kan bli allt möjligt. Det är inte alla som är så lyckade som buke-gänget.
Elever kan få besked om omprov, om F eller de kanske bara kommer i dispyt med en kompis. Kort och gott: jag vill veta vad som händer i klassrummet.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Elevers kan bli allt möjligt. Det är inte alla som är så lyckade som buke-gänget.
Elever kan få besked om omprov, om F eller de kanske bara kommer i dispyt med en kompis. Kort och gott: jag vill veta vad som händer i klassrummet.

Återigen, det är nog inte den heltäckande slöjan som är problemet....faktiskt
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Om man bygger upp en bra kommunikation med eleven måste man väl ha hyfsad koll på hur denne reagerar och i vilken sinnesstämning de befinner sig?

Som sagt, om det är nödvändigt att kunna se eleverna för att kunna ha en bra relation till dem skulle ju ingen blind kunna bli lärare.

Hur ska man veta sinnesstämningen på en elev om hon är täckt med tyg? Vi kan ganska säkert säga att dessa elever i burka inte kommer göra något väsen av sig. Hon sitter under tyg och är tyst. Vad föreslår ni? Att jag lyfter på tyget för att kolla om hon blev ledsen av att få göra omprov?

Jag vet faktiskt ingen blind som undervisar bland seende elever, så den jämförelsen känns rätt onödig.
Dagens skola är dynamisk, man ska ha koll på att de gör det de ska, inte leker med datorerna, städar efter sig, inte mobbar varandra. Dessutom ska lektionerna vara intressanta med inslag av händelser/aktiviteter av olika slag. Nej, som blind hade det inte fungerat att vara lärare, helt klart. Då får det till mååånga anpassningar först.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Hur ska man veta sinnesstämningen på en elev om hon är täckt med tyg? Vi kan ganska säkert säga att dessa elever i burka inte kommer göra något väsen av sig. Hon sitter under tyg och är tyst. Vad föreslår ni? Att jag lyfter på tyget för att kolla om hon blev ledsen av att få göra omprov?

Jag vet faktiskt ingen blind som undervisar bland seende elever, så den jämförelsen känns rätt onödig.
Dagens skola är dynamisk, man ska ha koll på att de gör det de ska, inte leker med datorerna, städar efter sig, inte mobbar varandra. Dessutom ska lektionerna vara intressanta med inslag av händelser/aktiviteter av olika slag. Nej, som blind hade det inte fungerat att vara lärare, helt klart. Då får det till mååånga anpassningar först.

Är du allvarlig med att du bara kan bedöma en persons sinnesstämning genom att titta på personens ansikte? Du kan inte bedöma sådant mha allmänt kroppsspråk och röst?

Jag behöver inte se ungarna ute på gården för att höra om de är arga eller ledsna där ute... Har man precis meddelat en elev om att hon fick F i ett ämne kan man ju faktiskt fråga eleven hur det känns. Dessutom kan ju absolut tystnad i sig säga mycket. Om en tjej utan burka/niqab efter ett F sitter helt tyst och hänger med huvudet, hur tolkar du henne? Varför skulle du tolka en tjej med burka/niqab annorlunda? Tror du att hon sitter och hånler där under tyget?

Och visst finns det blinda lärare som undervisar seende elever. En blind människa lever inte i ett vakuum och kan nog ha "koll" på sina elever. Det finns för all del fullt seende lärare som varken ser mobbing eller stök. Som inte vill se det iaf.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Hur ska man veta sinnesstämningen på en elev om hon är täckt med tyg? Vi kan ganska säkert säga att dessa elever i burka inte kommer göra något väsen av sig. Hon sitter under tyg och är tyst. Vad föreslår ni? Att jag lyfter på tyget för att kolla om hon blev ledsen av att få göra omprov?

Jag vet faktiskt ingen blind som undervisar bland seende elever, så den jämförelsen känns rätt onödig.
Dagens skola är dynamisk, man ska ha koll på att de gör det de ska, inte leker med datorerna, städar efter sig, inte mobbar varandra. Dessutom ska lektionerna vara intressanta med inslag av händelser/aktiviteter av olika slag. Nej, som blind hade det inte fungerat att vara lärare, helt klart. Då får det till mååånga anpassningar först.

Ehhh...prata med eleven?


Jösses amalia! och lärare vill ha 10 000 mer i lön?! Jo tjena, det verkar ju välförtjänt :meh:
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Intressant med någon som varit ute i verkligheten! Men jag antar att dessa barn bara tvingats bära slöja som täcker håret och inte heltäckande slöja, eller?

Jag tycker denna fråga är jätteknepig! Å ena sidan tycker jag att man i en demokrati ska få klä sig som man vill, å andra sidan tycker jag vi bör stå upp för de tjejer som riskerar att dras in i hederskulturer och kanske helt hamna utanför det svenska samhället.Var drar man gränsen? Är det OK att föräldrar tvingar sina barn att bära kläder med religiösa, symboliska undertoner?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Fast vad är alternativet? Att barnet blir en slagpåse mellan föräldrarna och det "svenska samhället", det är ju det som kommer att vara i centrum för konflikten. Eller att barnet inte får gå i vanlig skola alls.

Jag uppskattar inte att barn överhuvudtaget dras in alltför mycket i religiösa eller andra liknande miljöer, men att göra barnets sätt att klä sig till en konflikt mellan skola och hem anser jag inte vara det bästa av flera mindre bra alternativ. Jag tycker att det bästa alternativet är att barnet får klä sig som det vill (vilket många fall, kan man misstänka, påverkat av föräldrarnas vilja) men samtidigt visa att det finns också många andra sätt att klä sig som är precis lika bra. Och så småningom har barnet blivit äldre och kan fatta mer medvetna egna beslut, och gör det då åt det ena eller andra klädesalternativet.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Fast vad är alternativet? Att barnet blir en slagpåse mellan föräldrarna och det "svenska samhället", det är ju det som kommer att vara i centrum för konflikten. Eller att barnet inte får gå i vanlig skola alls.

Jag uppskattar inte att barn överhuvudtaget dras in alltför mycket i religiösa eller andra liknande miljöer, men att göra barnets sätt att klä sig till en konflikt mellan skola och hem anser jag inte vara det bästa av flera mindre bra alternativ. Jag tycker att det bästa alternativet är att barnet får klä sig som det vill (vilket många fall, kan man misstänka, påverkat av föräldrarnas vilja) men samtidigt visa att det finns också många andra sätt att klä sig som är precis lika bra. Och så småningom har barnet blivit äldre och kan fatta mer medvetna egna beslut, och gör det då åt det ena eller andra klädesalternativet.

Jamen exakt!

Hur hjälper det att skuldbelägga, misstänkliggöra och i vissa fall misshandla den som redan är "förtryckt"?

Förstår inte logiken
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Ehhh...prata med eleven?


Jösses amalia! och lärare vill ha 10 000 mer i lön?! Jo tjena, det verkar ju välförtjänt :meh:

Dra nu inte alla över en kam. Jag har inga problem med slöja eller burka eller någon annan form av täckande.
Det är oftast inga problem. Du kan ju alltid prata med eleven i enrum om du är kvinna och då få möjlighet att prata ansikte mot ansikte.
Det är inte via bråk om sådant du får elevens förtroende och möjlighet att stärka eleven att så småningom själv välja om denna vill bära huvudduk eller ej.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag förstår vad du menar och jag hade känt precis lika dant.

Jag hade inte velat undervisa en elev som jag inte kan se ansiktet på.

Det händer att jag stöter på kvinnor? (frågetecknet är där för att jag inte vet om det är en kvinna eller ej, men antar det) med heltäckande slöja och jag tycker det är obehagligt eftersom jag inte ser vad som finns där under. Människorna ser ut som svarta spöken och hur ni kan läsa kroppsspråket genom tyget ställer jag mig väldigt frågande till.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Jag förstår vad du menar och jag hade känt precis lika dant.

Jag hade inte velat undervisa en elev som jag inte kan se ansiktet på.

Det händer att jag stöter på kvinnor? (frågetecknet är där för att jag inte vet om det är en kvinna eller ej, men antar det) med heltäckande slöja och jag tycker det är obehagligt eftersom jag inte ser vad som finns där under. Människorna ser ut som svarta spöken och hur ni kan läsa kroppsspråket genom tyget ställer jag mig väldigt frågande till.

Var har du stött på dessa kvinnor, i Sverige eller utomlands? Jag har sett kvinnor i burka någonstans om det var på flygplatsen eller Istanbul minns jag inte? Tror dock inte jag sett någon i Sverige?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp