Slippa förprövning?

D

donochdonna

Hej! Är ny på forumet, brukar läsa era inlägg men har nu lite egna frågor. Vi håller på att bygga nytt stall. Jag känner till reglerna kring förprövning osv ganska väl vad som gäller men funderar på en sak.

Om jag bygger 4 boxar i år, dvs tillräckligt få boxar för att inte behöva göra någon förprövning eller gödselplatta. Men nästa år (sommar) bygger vi delvis om stallet så att det istället blir 6 el 8 boxar, måste vi förpröva då eller kan vi bara "bygga till"?
Vår plan är alltså att bygga 4 boxar nu. och nästa år bygga till med antingen 2 el 4 boxar + gödselplatta. Beror på antalet hästar.
Jag vet att jag borde ha skickat in förprövning osv redan nu eftersom jag vet att stallet blir större nästa år, men vi är i full färd med att bygga och vill inte vänta på att förprövningen ska bli klar.
Jag vet ju att detta är att kringgå reglerna lite men tror ni att det kan bli besvär?

Sv: Slippa förprövning?

Kravet på förprövning gäller om antalet hästar är 5 eller fler. Blir det bara 4 boxar nu så behöver du inte förpröva nu, men så snart det blir 5 eller fler platser så ska det förprövas dvs det ska förprövas nästa år om du bygger som du har tänkt.

Jag hade hellre förprövat nu, det kan komma krav på något som ej är rätt byggt nu, då får ni göra om det ni bygger nu nästa år förutom då det ni hade tänkt bygga till. Förprövningen är till för att det ska bli rätt från början när det t ex gäller mått och utrymmen, inredning, boxar, klimat, klimatreglering, luftkvalitet och brandskydd.

Om man inte förprövar och blir "påkommen" så kan man få betala 4x förpröningsavgiften i "straff" samt själva förprövningen.

Gödselplatta eller annat sätt att mellanlagra gödsel måste du ha även om du inte bygger så att förprövning krävs. Om du har 4 boxar nästa år och bygger fler så är det ju 5 boxar eller mer och förprövning kommer med största sannolikhet krävas. Det är när man bygger anläggning för 5 eller fler som det krävs förprövning och ni bygger ju för 5 eller fler när ni utökar antalet boxar.
Men du kan ju bygga 4 boxar för Shire och ha två normalstora i varje box och då kan du ju ha 8 st utan förprövning.....;):cool::cool:

Rolle
Islandshästar på lösdrift.

Tackar för svaret

Vi har byggt stall förut, jag känner mig rätt säker på alla mått, regler kring gödsel och foderhantering osv. Men vill alltså inte förpröva förrän jag verkligen behöver det så att säga. Kalla mig snål, men i dagsläget har vi bara 4 hästar, även om det troligen blir fler nästa år.

Känner bara att jag vill vara säker på att när dom (djurskyddsinsp.) knackar på dörren så kan jag med säkerhet säga att : nej vi har inte förprövat för vi har bara 4 hästar. Och vill helst då att dom ska säga att det är OK!

I övrigt när det gäller bygget så kommer vi att bygga (förbereda) för fler boxar än vi bygger nu, stallet blir ca 130 kvadrat och det enda som kommer att finnas i det utrymmet är boxar. Foder, spån, sadelkammare och andra utrymmen ligger i en annan del av stallet (ca 110 kvadrat biutrymmen) samt planerar vi en lösdrift i det tredje biutrymmet (100 kvadrat). Vi vill pga tid, ekonomi och ork bara ta lite i taget, och känner att vi förprövar när behovet finns även om vi vet redan nu hur det kommer att se om kanske 5 år.

Men ni tror alltså att det är ok så länge jag bara har 4 hästar=ingen förprövning?

Ang gödselplattan. Vi kommer att bygga platta nästa år, då vi ju kommer att ha fler hästar, men vi ville inte bygga den i år eftersom tiden inte finns, samt att vi bara har 4 hästar och då behövs det inte. Vi tyckte det var bättre att bygga "grunden" i år, dvs grunden, väggar och tak + boxar 4 st, och fortsätta med gödselplatta och fler boxar nästa år.
Förprövar vi för hela bygget nu förväntar dom sig antagligen att vi bygger enligt ritningar, vilket vi inte kan eftersom vi inte vet exakt hur många platser som behövs nästa år. Fler platser helt säkert men vet ej om det blir 5 eller 8?
Så, vi ska bygga allt detta men eftersom vi bara bygger hälften nu vill vi vänta med förprövning.
Uch vad krångliga vi är, men inget alternativ finns nu iaf.

Jag vet att det inte är förprövning på stall med färre än 5 hästar

Det är väl hur många hästar stallet är byggt för som avses, inte hur många hästar man verkligen har när det gäller förprövning. bara så det inte blir missförstånd här.

Så bygger man 5 boxar så skall det förprövas även om man bara har 4 hästar. Rätta mig om jag har fel.

Jo, det var antalet platser jag menade, på fastigheten ska jag kanske tillägga också. Jag vet de som har byggt 5 boxar men bara inte satt dit en boxdörr i en box, boxen är förberedd för en häst till, men nu förvaras hö där. De slipper på så vis förprövning, men den dagen miljö-och hälsa kommer på besök gäller det att de inte har boxdörren isatt och att ingen häst står i boxen. Eftersom EU vill att miljö-och hälsa ska göra oanmälda kontroller så blir det nervöst att ha det så om man nu nyttjar boxen till en häst.

Jag har fått beskedet att när man bygger NYTT gäller förprövning från första stallplats. Däremot om man bygger om ett gammalt stall och antalet platser inte överstiger 4 får man göra det utan förprövning. Rätt eller fel vet jag inte men jag hade gjort förprövning nu i ditt fall eftersom tanken är att antalet platser skall öka inom ganska kort tid.

Gödselplatta eller annat sätt att mellanlagra gödsel måste du ha även om du inte bygger så att förprövning krävs. Om du har 4 boxar nästa år och bygger fler så är det ju 5 boxar eller mer och förprövning kommer med största sannolikhet krävas. Det är när man bygger anläggning för 5 eller fler som det krävs förprövning och ni bygger ju för 5 eller fler när ni utökar antalet boxar.
Men du kan ju bygga 4 boxar för Shire och ha två normalstora i varje box och då kan du ju ha 8 st utan förprövning.....;):cool::cool:

Rolle
Islandshästar på lösdrift.

Trodde jag oxå :smirk:.... Men tyvärr fungerar det inte så utan man måste förpröva även för gemensamhetsbox om hästantalet blir fler än 4.
Det har ju med luftvolym och ventilation att göra.

Zelma-som väntar på svar om att få ha gemensamhetsboxar.

Ang gödselplattan. Vi kommer att bygga platta nästa år, då vi ju kommer att ha fler hästar, men vi ville inte bygga den i år eftersom tiden inte finns, samt att vi bara har 4 hästar och då behövs det inte.

Nej, platta behövs inte, men du måst ha något att mellanlagra gödslet på innan det sprids eller hämtas. För min del räckte det med att ha en traktorskopa stående som jag tömmer när det behövs. Jag har 3 akutboxar som nästan aldrig används.

Rolle, §16 godkänd
Islandshästar på lösdrift

Det brukara vara tät lagringsplats som gäller, sedan är det olika med från vilket antal hästar beroende på om man bor i känsligt område eller ej. Är det bara tätt så får man ha skopa, container, platta eller annat som ska rymma gödsel för en viss tömningsfrekvens. Jag tycker dock det är en konstig regel då jag vet det finns de i "okänsliga" kommuner med 2 hästar som i stort sett aldrig tömmer sin gödselplats, efter 10 år blir det ju som gödsel efter 20 hästar vars kväve och fosforutsöndring rinner ner i grundvattnet. Vi har här krav på tät lagringsplats av gödsel från att man har 1 häst.

Svarar alla.

Ska kanske förtydliga mig lite.

Vi bygger inte helt nytt utan gör om en gammal byggnad. Har ej varit boxar där förut.

Vi kommer att bygga 4 boxar, men en del av dessa boxar blir av "dubbel" storlek (4*6meter) så att vi nästa år kan sätta in extra mellanväggar och få 2 boxar av 1. Förstår ni hur jag menar?

Gödsel tar vi själva hand om nu och sprider, blir nästan inget alls men det som blir sprider vi på egen mark. Gödselplatta bygger vi nästa sommar. Hade eg. tänkt bygga den i år men vi hinner inte, stallet tar för lång tid och för mycket pengar helt enkelt.

Vi har inte kunnat börja bygga förrän nu av olika anledningar och därför vill jag inte skicka in ang förprövning, dels då det tar ett tag innan det blir godkänt och dels för att jag inte ser varför jag ska skicka in om förprövning nu när jag ändå inte måste. Jag kommer ju att göra det nästa år när det behövs men varför göra det nu om jag inte behöver? Bara undrar på vilket sätt det skulle hjälpa mig...
Det enda jag är orolig för just nu är ev. böter eftersom vi inte förprövar, man vet aldrig om man missat något när man plöjt igenom alla regler m m.

kl

Innehållet nedan i stort hämtat ur Riktlinjer för hantering av hästgödsel , från LRF:s hemsida.

Hur stor yta som behövs för att lagra gödseln på, beror på antalet hästar som stallet är avsett för, vilken storlek av hästar, boxsystem, strömängder m.m. Utrymmet skall vara så stort att man kan lagra all gödseln under den tid av året då man inte kan sprida den.

Verksamhet med högst 2 hästar

Har du en verksamhet med högst 2 hästar i genomsnitt på årsbasis undantas du från kravet på minsta lagringskapacitet. Detta innebär att det inte finns något generellt krav på gödselplatta eller container, MEN vid all gödselhantering/lagring gäller miljöbalkens allmänna hänsynsregler. Man måste också ta hänsyn till risken för olägenheter för omgivningen i form av att lukt och flugor kan uppstå. Spridningsareal bör finnas.

Verksamhet med 3 – 10 hästar (gödselplatta)

Lagringskapacitet skall finnas för minst 6 månaders gödselproduktion, d v s gödselplattan ska kunna lagra all gödsel som produceras under 6 månader utan att behöva tömmas.

Spridningsareal skall finnas på minst ett hektar mark per 3 hästar.

Verksamhet med fler än 10 hästar

Lagringskapacitet skall finnas för minst 8 månaders gödselproduktion. Spridningsareal skall finnas på minst ett hektar mark per 3 hästar.

Avvikelser kan förekomma i speciellt känsliga områden. Kontakta tillsynsmyndigheten i din kommun för att ta reda på om du finns inom ett sådant område.

Tänk på att det i många kommuner krävs tillstånd för att anlägga gödselvårdsanläggning inom detaljplanelagt område

Jag är ledsen men jag tror att du behöver förprövning redan nu. För det är som någon skrev innan inte antalet box det handlar. Utan antalet hästar det är möjligt att ha i stallet. MEd en så stor box så finns möjlighet att har fem hästar i dina fyta boxar. Vilket blir lika med krav på förprövning.

Sedan finns det en bit till som inte alla tänker på. Om det finns fler lantbruksdjur på gården så ska de räknas in i antalet djur som finns. Då kommer man mycket snabbt upp i antal djurenheter som kräver förprövning.

Svarar alla.

Vi har inte kunnat börja bygga förrän nu av olika anledningar och därför vill jag inte skicka in ang förprövning, dels då det tar ett tag innan det blir godkänt och dels för att jag inte ser varför jag ska skicka in om förprövning nu när jag ändå inte måste. Jag kommer ju att göra det nästa år när det behövs men varför göra det nu om jag inte behöver? Bara undrar på vilket sätt det skulle hjälpa mig...
Det enda jag är orolig för just nu är ev. böter eftersom vi inte förprövar, man vet aldrig om man missat något när man plöjt igenom alla regler m m.

Förprövningen hjälper dig på så vis att man går igenom alla regler m m så att man inte missar något.

Men det låter ju helt befängt.
Det är absolut stora boxar vi bygger (4*6) men om man bedriver halvblodsavel som jag gör är det väl inte på något vis orimligt att anta att ett stort halvblod på 170+ med föl behöver en box som är kanske inte fullt så stor men iallafall inte mkt mindre. Eller?

Dessutom om man resonerar som du gör att det är antalet hästar man kan ha blir det genast så att jag tänker att i vanliga 9-10 kvadratsboxar kan du ju ha ex. 2 shettisar, hur räknar man då? Vem säger att en vanlig halvblodsägare med 4 boxar en dag ändrar sin inriktning och köper shettisar, ska han då måsta förpröva för att det plötsligt får plats massor av småponnyer?

Nej, jag tror att jag chansar eftersom jag verkligen bara ska ha 4 hästar i år, och förprövar nästa sommar istället.

Och som svar till elle12, jag vet att det är för hjälp osv som man bör förpröva,men när man som vi sitter med ett antal hästar som ska in innan vintern, har jag ingen lust att vänta på beslut gällande förprövning(som jag förstått kan ta upp till 2-3 månader) för att kunna starta bygget.
Vi bygger enligt de riktlinjer som finns och har dom synpunkter på bygget får jag väl ändra i efterhand.
Förresten, det verkar ju ändå vara så att även om en förprövning blivit godkänd kan man måsta ändra i efterhand på ex. galler (tänker på artikeln i ridsport med hon som hade spanska hästar och svängda galler-helt befängt av djurinsp. tycker jag off tpoic) så jag tror helt enkelt att jag chansar .

Bara upplysningsvis så om du bygger ny och förprövar senare så kommer du att få ganska höga extra avgifter (straffavgifter) om något inte stämmer med deras krav.

Jag som gått igenom detta och i många fall vetat mer än de som var här och inspekterat tycker att man inte behöver krångla till det. Bygger man för fem djurenheter eller mer behövs förprövning. Sedan spelar det ingen roll hur många enheter man har springande i hagen ;) Jag får ha 30 djurenheter men byggde för mindre än 5 enheter och behövde följaktligen ingen förprövning vilket inspektören och jag var ense om.
Det du däremot måste redovisa vid ev. inspektion är hur din gödselhantering går till.
För övrigt hade inte jag heller sökt förprövning i ditt fall.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift, med godkänd hantering av stallar djur och gödsel.

Det var ju mycket märkligt, för jag bygger nu nytt stall med 4 boxar, men eftersom jag har 6 st på lösdrift också, så behövde jag förprövning... bara för att antalet blir mer än 4 på gården som de sa.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 080
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama