Slippa förprövning?

Sv: Slippa förprövning?

Alltså, rätta mig om jag har fel (och de lokala inspektörerna);) Förprövning behövs vid ny- om- eller tillbyggnad som rymmer 5 hästar eller fler. Bygger jag om för 3 hästar= > 5 ska det inte behövas förprövning.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Texten i föreskrifterna är faktiskt tvetydig. Det går nog att finna stöd för båda tolkningarna. Vet inte om tolkningen är prövad i domstol. HH

Undantag från kravet på förprövning
3 § Kravet på förprövning enligt 5 § djurskyddsförordningen gäller
inte
1. om det antal djur som ryms på anläggningen, av det eller de djurslag
som berörs av den planerade byggnadsåtgärden, efter denna kommer att
understiga 5 hästar, 10 vuxna nötkreatur, 20 ungnöt, 10 vuxna svin, 50
slaktsvin, 100 tillväxtgrisar, 20 vuxna får, 20 vuxna getter, 500 fjäderfän
utom strutsfåglar eller tre strutsfåglar; om flera djurslag hålls i samma
utrymme i en byggnad avgörs kravet på för-prövning genom en beräkning
för varje djurslag av kvoten mellan det planerade antalet djur och ovan
angivet antal, varvid kravet på för-prövning inte gäller om summan av
kvoterna understiger 1,0,

Det är alltså en tolkningsfråga då. Om jag har förprövat och fått tillstånd för 30 hästar så måste jag söka förprövning när jag bygger till 1 st box, så jag har 31 st hästar? Finns det någon praxis i frågan tro?
Jag kan förstå om man har plats innan, understigande förprövningsgränsen och inte har förprövat, så behövs det. Just för att hindra "etappbyggen" Men om man redan har tillstånd innan för enhet överstigande förprövninggränsen är det ju en annan sak...enligt mitt tycke....

Rolle

Det är alltså en tolkningsfråga då. Om jag har förprövat och fått tillstånd för 30 hästar så måste jag söka förprövning när jag bygger till 1 st box, så jag har 31 st hästar? Finns det någon praxis i frågan tro?
Jag kan förstå om man har plats innan, understigande förprövningsgränsen och inte har förprövat, så behövs det. Just för att hindra "etappbyggen" Men om man redan har tillstånd innan för enhet överstigande förprövninggränsen är det ju en annan sak...enligt mitt tycke....

Rolle

Allt är väl en tolkningsfråga när det gäller lagar och regler och djurhållning.:smirk:

Fast det är väl inte antal platser i sig som förprövas utan just den de byggnader och hästplatser som du bygger. Så även om du har plats för 30 hästar i lösdrift så måste du förpröva om du bygger boxar även om du inte kommer att hålla fler än 30 hästar.

Sen är det alltid så att problem uppstår först när någon klagar på din anläggning. Om djurskyddsinspektören inte har något att invända så har du ju inga problem i vilket fall som helst.

Det är väl antagligen inte prövat, jag kan i alla fall inte hitta det någonstans. Jag har inga problem och är överens med inspektörerna i kommun, jag håller alltid god kommunikation med berörda myndigheter. Jag tror inte det är några problem, men det kan vara intressant att diskutera eftersom de i vissa län har problem med hur de handlägger ärendet.
Bor iofs i en väldigt jordbrukstät kommun (för c:a 15 år sedan var mer än 40% av hushållen jordbruk):eek: och myndigheten har väl annan vana här än där verksamheten inom jordbruk inte är så stor. För några År sedan fick kommunen (SCB) epitetet "traktortätaste kommun" med 104 pers/traktor ;)

Rolle

I Skåne län har man inte förrän nu den 1/7 2007 börjat förpröva ligghallar till lösdrifter ( jag antar att du har det till lösdriftshästarna) eftersom man inte anser sig ha hunnit med det. Det är kanske därför du ej har behövt förprövning tidigare och nu blir det inte 5 eller fler boxplatser efter din ombyggnation. Om ligghallen är byggd och godkänd innan kravet på förprövning kom så behöver man ej göra den efteråt.

Kommunen har inte ett smack med förprövningen att göra, det är länsstyrelsen.

Vidare är en anläggning= den eller de stallbyggnader som ryms på samma fastighet.

Har du 1 stall, är detta anläggningen.
Har du 2 eller flera stall, är dessa anläggningen.

Det som avgör om förprövning behöva är ifall det efter tillbygge eller utökande av antal stallplatser (oavsett typ) skall hysas mer än 4 (alltså minst 5) hästar på anläggningen, alltså i alla stallen sammanräknat på fastigheten.
Är så fallet, skall det förprövas.

De flesta mindre stallbyggen går med enkel förprövning, som kostade 3000:- (2005) annars blir det ordinarie förprövning, som kostade 6000:-

Ifall man inte förprövar, trots att det skulle ha gjorts, och länsstyrelsen upptäcker detta, drabbas man av en straffavgift som är 4 * den aktuella avgiften (alltså 12000 respektive 24000). Denna straffavgift kan man drabbas av i upp till 5 år efter att byggnaden tagits i bruk. Sedan är det preskriberat.

Kommunens inspektörer är ofta sorgligt okunniga om detta regelverk, vilket faktiskt har drabbat hästägare, som efter kommunens rekommendationer strubtat i förprövning, och sedan drabbats av straffavgift.

Hug your horses!

/Mike - Som redde ut detta in i minsta detalj med Länsstyrelsen innan både minn eget och polarens stallbygge......... (vi slapp båda förprövning, så ingen av oss skulle ha mer än 4 hästar på respektive fastghet)

Visst, det är nog de flesta som gjort inlägg i tråden väl medvetna om, eller var det något du skrev som jag missade och som tillförde debatten något nytt?

vänligen
Rolle
Islandshästar på lösdrift

:bow:
Det var precis sådär jag tolkade det hela också,,
att anläggning är hela gården o inte bara ett stall/byggnad,,
så har det framhävts av länstyrelsen i mitt län, som har varit kanonbussiga o hjälpt till med alla frågor,
för mycket vart det att reda ut..

Det har de flesta av oss sagt hela tiden, inte att det är gården/fastigheten utan byggnaderna (anläggningen) på fastigheten, men:

1. om det antal djur som ryms på anläggningen, av det eller de djurslag
som berörs av den planerade byggnadsåtgärden, efter denna kommer att
understiga 5 hästar,........klipp

Eller...??? Om den planerade byggnadsåtgärden är fyra hästar understiger det kvoten på 5 hästar......

En sak är säker i frågan, och det är att ingenting är säkert ;)

Rolle

Senast ändrad:

så har det framhävts av länstyrelsen i mitt län, som har varit kanonbussiga o hjälpt till med alla frågor,
för mycket vart det att reda ut..

Ja det är ju bra att du pratat med Länsstyrelsen och inte bara litat på råd på Bukefalos. De brukar faktiskt vara hjälpsamma.

Visst, det är nog de flesta som gjort inlägg i tråden väl medvetna om, eller var det något du skrev som jag missade och som tillförde debatten något nytt?

vänligen
Rolle

Vet inte varför inte du behöver Förprövning av ditt stall när du har 30 hästar men dock inte mer än 3 eller 4 boxar ??

Lösdriftstallen räknas väll också in och det är väll själva hästantalet som gäller och inte bara boxplatserna på anläggningen ??

Vill du vara snäll att förklara vad jag missförstått ?!

Mvh Mia
>> som funderar på att bygga till ett vindskydd och då få 5 hästar på gården och då tagit förgivet enligt gällande regler att jag DÅ måste Förpröva mitt stall ÄVEN om inte stallet blivit fler boxar men dock 5 hästar istället på gården ?

När man har hästar på lösdrift måste man ha en "akut" box per 10 st hästar. Om jag bygger tre boxar = 3x10= 30 st.

Rolle

Men ligghallen räknas ju också som stall! Och den rymmer ju tydligen 30 hästar.

Alltså finns det på anläggningen plats för 30 hästar och då ska, som jag och de jag pratat med på länsstyrelsen, alla om- och nybyggnader förprövas. Oavsett hur många boxar som själva ombyggnaden berör.

Men ligghallen räknas ju också som stall! Och den rymmer ju tydligen 30 hästar.

Alltså finns det på anläggningen plats för 30 hästar och då ska, som jag och de jag pratat med på länsstyrelsen, alla om- och nybyggnader förprövas. Oavsett hur många boxar som själva ombyggnaden berör.

Japp så tar jag reglerna hästantalet räknas både lösdrift och boxplatser .

Mvh Mia

När man har hästar på lösdrift måste man ha en "akut" box per 10 st hästar. Om jag bygger tre boxar = 3x10= 30 st.

Rolle
Du ska nog kolla upp detta om du inte ska ha förprövning i ditt fall för jag tror du har fel ?

Mvh Mia

Senast ändrad:

Förprövning gäller om- till- eller nybyggnad för fem eller fler djurenheter. Jag bygger om stallet från 7 boxar till 3 boxar alltså för 3 st djurenheter. Lästallet har stått sedan långt tidigare och är godkänt för 13 hästar av den storleken vi har. Har aldrig hört att man ska söka förprövning för gamla befintliga byggnader. Ska ladugården som är 150 år gammalt förprövas? Anläggning = byggnad/er på gården för djurenheter. Anläggning är INTE den mark de lever på.
Trettio hästar kan jag ha med tanke på antal boxplatser (3 st) och har areal att sprida gödsel för 33 st hästar. Om jag skulle öka antalet till trettio måste jag bygga till lästallet och då skulle jag med största säkerhet behöva söka förprövning.
Berörda myndigheter jag varit i kontakt med har haft svårt att koppla reglerna med lösdrift. Lösdrift= ute dygnet runt, året runt. Vad jag är på det klara med är att det skiljer mycket mellan kommuner och län i vårt avlånga land ;) Jag håller kontakt med berörda myndigheter i de frågor som berör de olika frågorna.

Rolle

Har aldrig hört att man ska söka förprövning för gamla befintliga byggnader. Ska ladugården som är 150 år gammalt förprövas?

Jo, så är det faktiskt - om det är en ombyggnad där planlösning eller t.ex. utformning av boxväggar eller liknande ändras. Och om det på anläggningen totalt finns plats för minst fem hästar. Alltså reparationer är ok, men inte om man bygger om något så att det ser annorlunda ut.

Och även om man har hästarna på lösdrift så måste de ju ha en ligghall - och denna räknas också som stall, med plats för nåt antal hästar.

Sen kan jag iofs tycka att det känns konstigt att man ska förpröva om man minskar antalet platser, tex bygger om från 7 till 3 boxar som du sa. Då borde det ju bli bättre än det var innan, om utrymme och ventilation etc räckt till fler hästar innan.

Men å andra sidan kan jag tycka att det är konstigt att inte alla stallbyggen ska förprövas. Jag gissar att de konstigaste lösningarna hittas i mindre stall - ska man bygga för många hästar tänker man nog till lite mera innan man sätter igång.

Förprövning gäller om- till- eller nybyggnad för fem eller fler djurenheter. Jag bygger om stallet från 7 boxar till 3 boxar alltså för 3 st djurenheter. Lästallet har stått sedan långt tidigare och är godkänt för 13 hästar av den storleken vi har. Har aldrig hört att man ska söka förprövning för gamla befintliga byggnader. Ska ladugården som är 150 år gammalt förprövas? Anläggning = byggnad/er på gården för djurenheter. Anläggning är INTE den mark de lever på.
Trettio hästar kan jag ha med tanke på antal boxplatser (3 st) och har areal att sprida gödsel för 33 st hästar. Om jag skulle öka antalet till trettio måste jag bygga till lästallet och då skulle jag med största säkerhet behöva söka förprövning.
Berörda myndigheter jag varit i kontakt med har haft svårt att koppla reglerna med lösdrift. Lösdrift= ute dygnet runt, året runt. Vad jag är på det klara med är att det skiljer mycket mellan kommuner och län i vårt avlånga land ;) Jag håller kontakt med berörda myndigheter i de frågor som berör de olika frågorna.

Rolle

Reglerna för förprövning är lika i hela landet och har inte med kommunen att göra. Att du sen kanske får olika besked beroende på vilken djurskyddsinspektör du pratar med är en annan sak ju.

Du får renovera befintliga stallar utan förprövning om du inte ändrar planlösningen i någon större omfattning. Här finns kanske visst utrymme för tolkningar. Att ändra storleken och antal boxar tror jag faktiskt kräver förprövning, även om stallet är befintligt.

Även om du inte söker förprövning för gamla byggnader så är de ändå med i beräkningen för hur många djurenheter du har och kommer att ha på anläggningen.

Jag ser faktiskt inte att du egentligen borde behöva förprövning. Om ansvariga myndigheter säger annorlunda så måste de dock stå för det däremot. Jag skulle nog i ditt fall vilja ha de beskeden skriftliga. Det kan vara bra om någon myndighet ändrar sig.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 080
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama