Slippa förprövning?

Sv: Slippa förprövning?

Jo, så är det faktiskt - om det är en ombyggnad där planlösning eller t.ex. utformning av boxväggar eller liknande ändras. Och om det på anläggningen totalt finns plats för minst fem hästar. Alltså reparationer är ok, men inte om man bygger om något så att det ser annorlunda ut.

Det var det jag menade men var kanske oklar. Har inte gjort några förändringar i ladugården eller lästallet så jag anser inte jag behöver förprövning bara för att jag bygger om stallet till 3 djurenheter. Tror också att det i mindre stall är större risk för sämre standard. Har man (som undertecknad) tillstånd enligt 16 § är nog risken stor att det är okay;)

Rolle
Islandshästar på drift...

Som du säger, lagen gäller lika i hela landet men tyvärr så tolkas den olika i skilda delar av landet. Vet att det diskuteras att samordna tolkning av författningssamlingarna mellan länen. Får väl se vad det utmynnar i ....

Jo, jag är beredd att ta risken med att inte söka förprövning i mitt fall med ombyggnad till 3 djurenheter i ett gammalt stall :cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Ja nog tror jag att det ser ok ut hemma hos Rolle, det är inte det jag argumenterar mot :)

Här kommer lite lagtexter för de som är nyfikna men inte har hittat dem. Så här står det i Djurskyddsförordningen (1988:539)

Förprövning av djurstallar

5 § Stall och andra förvaringsutrymmen för hästar, för djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar eller för djur som används i sådan undervisning som inte är djurförsök, får inte uppföras, byggas till eller byggas om utan att stallen eller förvaringsutrymmena på förhand har godkänts från djurskydds- och djurhälsosynpunkt. Detsamma gäller när ett stall eller ett förvaringsutrymme ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt eller när ett stall eller ett förvaringsutrymme som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller inreds för sådan djurhållning eller djuruppfödning. Vad som sägs om stall och förvaringsutrymme gäller även del av stall och del av förvaringsutrymme samt hägn och del av hägn.

Första stycket gäller inte stall, andra förvaringsutrymmen och hägn som används av Försvarsmakten.

Jordbruksverket får meddela föreskrifter om villkor för förprövning och om undantag från första stycket. Förordning
(2007:484).

Denna förordning säger alltså att alla stallbyggnationer ska förprövas oavsett antal djur. Och så här står det i Jordbruksverkets föreskrifter (1999:95) angående undantagen

Undantag från kravet på förprövning
3 § Kravet på förprövning enligt 5 § djurskyddsförordningen gäller
inte
1. om det antal djur som ryms på anläggningen, av det eller de djurslag som berörs av den planerade byggnadsåtgärden, efter denna kommer att understiga 5 hästar,

Det som är öppet för tolkning är väl "ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse" angående ombyggnationer av gamla lagårdar. Men det står även "får inte uppföras, byggas till eller byggas om" så det mesta täcks väl in av det?

Jo, jag är beredd att ta risken med att inte söka förprövning i mitt fall med ombyggnad till 3 djurenheter i ett gammalt stall :cool:

Va! Tycker inte du att det är perfekt att få order om att lägga ett rejält mineralullsisolerat tak och krav på att släppa in ljus till knotten. Djurplågare! :D :smirk:

Ja, det är ju ett klart exempel på anledning till att ibland tvivla på myndighetspersoners kompetens. Att minerallullsisolera taket för att regnet skrämmer/stör hästarna :eek::eek: Bara ingen talar om det för våra pållar...de reagerar inte ens på det om det haglar :cool:
Den enda anledningen till att jag byggde lästall, förutom lagen gällande icke betessäsong, var att pållarna skulle komma undan flygfäna under sommaren i mörkret. BTW pållarna använder aldrig lästallet under icke betessäsong, hoppas ingen anmäler dem för olagligt förfarande :eek::eek: ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdriftstall med oisolerat plåttak...

Senast ändrad:

Sjöberga>

Satt och läste det senaste från djurskyddsmyndigheten:

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:6
råd om hästhållning; Saknr L 101
Utkom från trycket
den 29 juni 2007.
beslutade den 18 juni 2007.

Ljus och buller

20 § Häststallar får vara försedda med andra ljusinsläpp för dagsljus än fönster.
21 § Stallar ska vara försedda med fast monterad belysning som inte förorsakar
hästarna obehag och som medger att tillsyn kan utövas utan svårigheter. Kravet
på fast monterad belysning gäller inte för ligghallar under förutsättning att tillräcklig
belysning som möjliggör tillsyn är ordnat på annat sätt.
22 § Buller i stallar får inte ha en sådan nivå och frekvens att det påverkar
hästarnas hälsa menligt. I stall får hästar endast tillfälligtvis utsättas för
mekaniskt buller överstigande 65 dBA.

Det borda alltså räcka at du sätter in belysning i lästallet (som du givetvis inte använder) så behöver du inte ha ljus ligghall :idea:

Åsså kan du gå ut och mäta db i stallet när det regnar och hur länge det regnar i snitt så kan du överlämna till berörd myndighet för kommentar :cool:

Rolle
Islandshästar på Lös drift

Sjöberga>

Satt och läste det senaste från djurskyddsmyndigheten:

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:6
råd om hästhållning; Saknr L 101
Utkom från trycket
den 29 juni 2007.
beslutade den 18 juni 2007.

Ljus och buller

20 § Häststallar får vara försedda med andra ljusinsläpp för dagsljus än fönster.

Det borda alltså räcka at du sätter in belysning i lästallet (som du givetvis inte använder) så behöver du inte ha ljus ligghall :idea:

Rolle
Islandshästar på Lös drift

Föreskrifter har kort hållbarhetsdatum. Finns ytterligare en version av föreskrifterna (Årets 3e) som citeras i Föreskriftsmotiv 4/2007. Där räcker det med handstrålkastare i ligghallar. HH

Japp det var den jag återgav delar av. Så nu ser det ljusare ut för Sjöberga. Bara att hänga en ficklampa av grov kaliber innanför ingången.
Sedan ta en db mätare (inga problem för en som ingår i ingenjörstrupperna) och mäta buller under en period och presentera för berörd myndighet. De borde då för att motbevisa undersökningen göra en egen undersökning vilket jag betvivlar att de gör :D

Rolle
Islandshästar på drift

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 080
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama