Slippa förprövning?

Sv: Slippa förprövning?

jag vet att man kan få straffavgifter, men som sagt, bygger man enligt gällande riktlinjer(vilket inte alltid är så lätt när regler och mått hela tiden ändras) så är det ju inga problem.
Jag chansar...

Jag är medveten om att gödselhanteringen kan komma att kollas, får väl helt enkelt hoppas att en platta el annat alternativ står här den dagen dom granskar. Vi ska ju bygga platta men tiden rinner iväg och det känns orealistiskt att hinna det innan vintern, tyvärr.

Varför jag från första början ställde frågan ang förprövning är ju också pga att det (som vanligt) råder delade meningar och verkar gå till på olika sätt i olika kommuner. Du behövde inte förpröva trots många djurenheter, medan en annan med endast 6 djurenheter behövde det. Vet också en vän som inte behövde förpröva när de hade 4 boxar och skulle bygga en femte, dock krävde inspektören platta om det blev fem hästar istället för 4.
Alltså verkar det vara olika beroende på vart man håller till i landet.

Tack för alla svar, om djurskyddsinspektören knackar på dörren och har några invändningar mot vårt bygge så hänvisar jag bara till bukes forum, och säger att jag delvis fått godkänt därifrån:idea::rofl::angel:(skojar men det förstår ni säkert).
Ha en trevlig sommar allihop nu ska här byggas!

Ja det var mycket märkligt eller kanske bara okunskap hos beslutande där du bor. Saxat från Jordbruksverkets infobroschyr i ämnet:
------------------
BYGGNADEN SKA GODKÄNNAS
En ny-, om- eller tillbyggnad av ett stall för hästar ska på förhand godkännas
från djurskydds- och djurhälsosynpunkt av länsstyrelsen, s.k. förprövning.
Kravet på förprövning gäller även när en byggnad som tidigare
inte har använts som djurstall ska inredas och användas som djurstall.
Som ombyggnad räknas alla byggnadsåtgärder i befintliga byggnader,
där man antingen förändrar stallets planlösning eller byter inredningstyp.
Reparation och underhåll av befintlig inredning utan att stallets planlösning
förändras, behöver inte förprövas.
Kravet på förprövning gäller inte om antalet hästar som ryms på anläggningen
efter en planerad byggnadsåtgärd är mindre än 5. Med anläggning
avses i detta sammanhang en eller flera byggnader som är belägna på
samma fastighet. Djurskyddsbestämmelserna gäller dock utan undantag
även för stallar som är undantagna kravet på förprövning. Om flera djurslag
hålls i samma utrymme i en byggnad avgörs kravet på förprövning
genom att för varje djurslag beräkna kvoten mellan det planerade antalet
djur som ska finnas i stallet och nedan angivet antal djur. Kravet på förprövning
gäller inte om summan av de framräknade kvoterna understiger
1,0
----------------
Lägg märke till att anläggning är lika med byggnad/er

Rolle
Islandshästar på lösdrift

jag vet att man kan få straffavgifter, men som sagt, bygger man enligt gällande riktlinjer(vilket inte alltid är så lätt när regler och mått hela tiden ändras) så är det ju inga problem.
Jag chansar...

Straffavgiften ( 4 x prövningsavgiften) är inte straff för att man har byggt fel utan för att man ej har sökt förprövning. Vid förprövning i efterhand kan en straffavgift tas ut på 4 x förprövningsavgiften + att man får betala själva förprövningen som då görs i efterhand. Hittar de dessutom "fel" så får man bygga om också.

Men detta skulle jag själv tolka som att man ska ha förprövning,
då det ju också finns en "anläggning" (byggnad) där lösdrifthästarna går,,:confused:

snurrigt om de ska dömma olika i olika län...

Men detta skulle jag själv tolka som att man ska ha förprövning,
då det ju också finns en "anläggning" (byggnad) där lösdrifthästarna går,,:confused:

snurrigt om de ska dömma olika i olika län...

Ja har du redan ett lösdriftsstall och du totalt på anläggningen fårfler än 5 hästplatser så är det solklart. Du skall ha förprövning.

Så fattar jag det också, men hur kommer det sig att Rolle inte behövde förprövning fast han hade 30 häst på lösdrift då:confused:

Ooops, glömde sista stycket från SJV:
---------------
Det antal djur som ska användas vid beräkning av kvoterna är 5 hästar, 10
vuxna nötkreatur, 20 ungnöt, 10 vuxna grisar, 50 slaktgrisar, 100 tillväxtgrisar,
20 vuxna får, 20 vuxna getter, 500 fjäderfän utom strutsfåglar eller
3 strutsfåglar (struts, emu och nandu).
----------------
Fastigheten (marken) behöver alltså ingen förprövning ;)

Rolle

Lästallet har stått sedan tidigare, men ena stallet (byggt på 30 talet och en av de nyare byggnaderna på fastigheten) byggs om nu till färre boxar. Det är ny- om- eller tillbyggnad som gäller. Har inte haft mer än 15 hästar men godkänt för 30 hästar med akutboxar och tillräckliga ytor att sprida gödsel på.

Rolle
Islandshästar på lösdrift.

Senast ändrad:

Ja som du själv säger så är det vid ny, om eller tillbyggnad det gäller, du bygger om ett stall, har 15 häst på gården, o ändå inte skall ha förprövnig... det där går mitt förstånd förbi :confused:

Litet förtydligande, jag bygger om stallet till 3 st boxar, var 7 innan. Kravet är en box per 10 hästar i lösdrift. Så ombyggnaden gäller de tre boxarna (= 30 hästar) inte mer. Lästallet är redan klart. Övriga byggnader är från 1850-talet med plats för så många djurenheter så det skulle behövas förprövning idag ;)
SJV:
"Kravet på förprövning gäller inte om antalet hästar som ryms på anläggningen
efter en planerad byggnadsåtgärd är mindre än 5. Med anläggning
avses i detta sammanhang en eller flera byggnader som är belägna på
samma fastighet."

Anläggning= Byggnad

Rolle

Senast ändrad:

Jag bygger ju 4 box, har 8 häst på gården, var är skillnaden menar du? Min lösdrift fanns ju också redan sen tidigare...

Jag bygger ju 4 box, har 8 häst på gården, var är skillnaden menar du? Min lösdrift fanns ju också redan sen tidigare...

Jag blir inte helt klok på vad Rolle menar heller.

Det är dock så att om du renoverar eller bygger om ett befintligt stall så kan du slippa förprövning. Du får då bara göra mindre förändringar i planlösningen.

Alltså, rätta mig om jag har fel (och de lokala inspektörerna);) Förprövning behövs vid ny- om- eller tillbyggnad som rymmer 5 hästar eller fler. Bygger jag om för 3 hästar= > 5 ska det inte behövas förprövning.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Tack,, då är jag inte helt "borta" ändå,,, :D trodde att jag var sjukligt trögfattad här...

Ett annat ex. en här i byn byggde om en gammal ladugård till stall med 3 box för ett par år sen, förra året byggde de till två boxar i samma byggnad....har nu alltså 5 boxplatser men brydde sig inte im det där med förprövning... farligt farligt ....eller???

Nu är vi ju där igen,,,, varför behöver då jag förprövning? Jag bygger ju för mindre än 5 hästar jag med...

Det skulle jag också gärna ha svar på.......

Rolle

Det skulle jag också gärna ha svar på.......

Rolle

Som jag och även djurskyddsinspkterören jag pratade med där vi bodde innan så är det det totala antalet hästplatser efter ombyggnaden som styr.

Man skall alltså inte kunna vara smart och bygga i två etapper för att komma från kravet på förprövning.

Tack,, då är jag inte helt "borta" ändå,,, :D trodde att jag var sjukligt trögfattad här...

Ett annat ex. en här i byn byggde om en gammal ladugård till stall med 3 box för ett par år sen, förra året byggde de till två boxar i samma byggnad....har nu alltså 5 boxplatser men brydde sig inte im det där med förprövning... farligt farligt ....eller???

Jag tror att risken trots allt är liten faktiskt.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 080
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama