ansökan om förprövning

Rita ut dörrar, nödutgångar och ventilation också 😊 eventuella brandväggar?
självklart! Ritningen är bara påbörjad, som jag skrev. Jag ville bara veta om det räcker med en så enkel skiss om måtten är utskrivna, även om det inte är 100% skalenligt.
 
Olika i olika län men här duger det fint :)
Det mesta är ändå digitalt idag och det är bökigt att mäta på en skärm 😅
 
Sakta men säkert kommer vi närmare att ansökan blir inskickad... (vi har ju en lösdrift, så det är ingen panik...)

En fundering bara, som jag hoppas att någon här kan svara på.
På min ritning (påbörjad skiss kan ses här: https://www.bukefalos.se/threads/ansoekan-om-foerproevning.1524740/post-20554537 ) är det en yta som ser tom ut. Den används till fåren och vi har en liten fårflock som vi inte behöver förpröva för. (jag har dubbelkollat, antalet djur gäller per djurslag). Vi bygger upp fårboxen inför varje vinter med lösa fårgrindar (och det vet jag att man får göra).
Behöver jag skriva in vad ytan används till, när den inte används till hästarna?
 
Sakta men säkert kommer vi närmare att ansökan blir inskickad... (vi har ju en lösdrift, så det är ingen panik...)

En fundering bara, som jag hoppas att någon här kan svara på.
På min ritning (påbörjad skiss kan ses här: https://www.bukefalos.se/threads/ansoekan-om-foerproevning.1524740/post-20554537 ) är det en yta som ser tom ut. Den används till fåren och vi har en liten fårflock som vi inte behöver förpröva för. (jag har dubbelkollat, antalet djur gäller per djurslag). Vi bygger upp fårboxen inför varje vinter med lösa fårgrindar (och det vet jag att man får göra).
Behöver jag skriva in vad ytan används till, när den inte används till hästarna?
Jag skulle säga ja, eftersom det kommer påverka ventilationsbehovet i stallet.
 
Jag skulle säga ja, eftersom det kommer påverka ventilationsbehovet i stallet.
Tack. Men suck...
(Byggnaden var inredd för grisar när vi flyttade hit, så ventilationen är sannolikt tillräcklig oavsett)

Jag är nästan klar med min ansökan nu. Det som återstår är att lista ut hur mycket armaturer vi behöver, vilken typ och hur mycket ljus de ger.
Sen ska jag försöka klura ut vilken kapacitet utsugsfläktarna har. Som jag skrev ovan, så har de ursprungligen monterats för att klara ventilationen i ett grisstall, som hade styrning med värmefläktar, utsug och vad mer det kan ha varit, i stängd byggnad. Jag räknar med att ha kallstall med huvudsakligen naturligt luftflöde med öppna dörrar i båda ändar av stallet och fläktarna får hjälpa till när det behövs, främst på vintern när man vill stänga dörrarna.
Skulle de ha synpunkter på luftkvalitén kan jag ta tag i att riva bort innertak/skullgolv (som ändå inte används, men själva balkarna behöver vara kvar för ladans stabilitet) och på så sätt få öppet upp till nocken, ca 7-8 m .

När jag började klura på att bygga eget stall, för över 30 år sedan (mest romantiska fantasier de första 10 åren) fanns det råd om luftvolym i kubikmeter/häst i stallet. Jag antar att det har ersatts med krav på luftflöde. Men luftvolymen gör ju ändå att chansen att lyckas få bra luft i stallet ökar. Och den luftvolym vi har är låångt över vad som krävdes då, även med innertaket kvar.
 
Tack. Men suck...
(Byggnaden var inredd för grisar när vi flyttade hit, så ventilationen är sannolikt tillräcklig oavsett)

Jag är nästan klar med min ansökan nu. Det som återstår är att lista ut hur mycket armaturer vi behöver, vilken typ och hur mycket ljus de ger.
Sen ska jag försöka klura ut vilken kapacitet utsugsfläktarna har. Som jag skrev ovan, så har de ursprungligen monterats för att klara ventilationen i ett grisstall, som hade styrning med värmefläktar, utsug och vad mer det kan ha varit, i stängd byggnad. Jag räknar med att ha kallstall med huvudsakligen naturligt luftflöde med öppna dörrar i båda ändar av stallet och fläktarna får hjälpa till när det behövs, främst på vintern när man vill stänga dörrarna.
Skulle de ha synpunkter på luftkvalitén kan jag ta tag i att riva bort innertak/skullgolv (som ändå inte används, men själva balkarna behöver vara kvar för ladans stabilitet) och på så sätt få öppet upp till nocken, ca 7-8 m .

När jag började klura på att bygga eget stall, för över 30 år sedan (mest romantiska fantasier de första 10 åren) fanns det råd om luftvolym i kubikmeter/häst i stallet. Jag antar att det har ersatts med krav på luftflöde. Men luftvolymen gör ju ändå att chansen att lyckas få bra luft i stallet ökar. Och den luftvolym vi har är låångt över vad som krävdes då, även med innertaket kvar.
Du behöver tilluft till varje box, öppna dörrar i en stallgång är inte tillräckligt (det ger drag genom stallgången och ventilerar inte boxarna).

Har du kvar tilluftsdonen hade jag gått helt på mekanisk ventilation. Att ta bort innertaket ökar volymen men inte ventilationskapaciteten. Beroende på hur stallet ser ut kan ventilationen till och med försämras.

Stallfakta.se har bra information :)

Du behöver 500m3/h för stora hästar ungefär. Men det är luftväxling då och inte volym.
 
Det är en gammal ladugård som inte är det minsta tät. (Men, man kan inte ange väggarea eller antal millimeter glespanel eftersom det inte är en ny konstruktion. Ventilation och luftkvalité oroar mig inte ett dugg. Det som oroar mig mer är i så fall trångsynta tjänstemän som bara tittar på pappret och inte verkligheten.
 
Det är inte trångsynt att uppfylla lagstiftningen på ett korrekt sätt, kan du inte ange ventilationskapacitet och har rätt styrning på luften så kan du inte vara säker på att det fungerar.
Att tro att man vet och kan bättre än personer med högskoleutbildning och lång erfarenhet känns däremot vädligt trångsynt.
Med detta lämnar jag den här tråden.
Lycka till!
 
Det är inte trångsynt att uppfylla lagstiftningen på ett korrekt sätt, kan du inte ange ventilationskapacitet och har rätt styrning på luften så kan du inte vara säker på att det fungerar.
Att tro att man vet och kan bättre än personer med högskoleutbildning och lång erfarenhet känns däremot vädligt trångsynt.
Med detta lämnar jag den här tråden.
Lycka till!
Jag tycker dina svar varit väldigt givande :) synd du lämnar!
 
Det är inte trångsynt att uppfylla lagstiftningen på ett korrekt sätt, kan du inte ange ventilationskapacitet och har rätt styrning på luften så kan du inte vara säker på att det fungerar.
Att tro att man vet och kan bättre än personer med högskoleutbildning och lång erfarenhet känns däremot vädligt trångsynt.
Med detta lämnar jag den här tråden.
Lycka till!
Och jag vill hävda att det är orimligt att petimeterräkna på ventilationskapacitet på ett system som inte är slutet. I min värld är det viktigaste att det är frisk luft som inte har för hög fuktighet. Inte antalet kubikmeter/dygn som passerar i ett fläktsystem - i en byggnad där det passerar stora mängder luft genom diverse luftspalter här och där.
Jag läste på sidan du tipsade om och där hittade jag inget som jag inte redan kände till, som jag kunde applicera på min verklighet.
Jag har måhända inga högskolepoäng i byggnadsteknik eller ventilation. Men jag vet tillräckligt mycket för att ha koll på att man måste ha tillräckligt stora luftintag för att den luft som ska ut ur byggnaden måste kunna ta sig in med lätthet. Och jag "växte upp" på en ridskola där alldeles för många hästar dömdes ut pga luftvägsbesvär, orsakat av bland annat för dålig luftväxling. Jag var med på resan med de åtgärder som gjordes med experter inblandade. Så helt bakom flötet är jag inte även om jag inte är utbildad.

Jag låter länsstyrelsen avgöra om mina åtgärder är tillräckliga. Det är omöjligt för någon att göra via ett forum, utan att ha sett hur det ser ut eller vilka åtgärder som redan är på plats.
Och jag har aldrig sagt att jag vet bättre än någon med högskoleutbildning och lång erfarenhet. Men jag vet att det finns personer (inom alla yrken) som är utmärkta på sina ämnen i teorin men som inte kan se att verkligheten kan vara en annan än det teoretiskt perfekta. Skrivbords-yrkespersoner. Och jag hoppas slippa stöta på en sådan.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 513
Senast: Roheryn
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 188
Senast: Miaa
·
Anläggning Planerar för stallbygge till sommaren och funderar lite på det här med förprövning. Jag har två hästar (ska köpa en tredje som sällskap)...
Svar
9
· Visningar
2 127
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Arrenderar/hyr mark av en bonde. Under sommaren kommer vi att bygga en eller två ligghall/ar i vinterhagen. Typen på ligghall kommer...
Svar
3
· Visningar
1 428
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp