självklart! Ritningen är bara påbörjad, som jag skrev. Jag ville bara veta om det räcker med en så enkel skiss om måtten är utskrivna, även om det inte är 100% skalenligt.Rita ut dörrar, nödutgångar och ventilation också eventuella brandväggar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
självklart! Ritningen är bara påbörjad, som jag skrev. Jag ville bara veta om det räcker med en så enkel skiss om måtten är utskrivna, även om det inte är 100% skalenligt.Rita ut dörrar, nödutgångar och ventilation också eventuella brandväggar?
Jag skulle säga ja, eftersom det kommer påverka ventilationsbehovet i stallet.Sakta men säkert kommer vi närmare att ansökan blir inskickad... (vi har ju en lösdrift, så det är ingen panik...)
En fundering bara, som jag hoppas att någon här kan svara på.
På min ritning (påbörjad skiss kan ses här: https://www.bukefalos.se/threads/ansoekan-om-foerproevning.1524740/post-20554537 ) är det en yta som ser tom ut. Den används till fåren och vi har en liten fårflock som vi inte behöver förpröva för. (jag har dubbelkollat, antalet djur gäller per djurslag). Vi bygger upp fårboxen inför varje vinter med lösa fårgrindar (och det vet jag att man får göra).
Behöver jag skriva in vad ytan används till, när den inte används till hästarna?
Tack. Men suck...Jag skulle säga ja, eftersom det kommer påverka ventilationsbehovet i stallet.
Du behöver tilluft till varje box, öppna dörrar i en stallgång är inte tillräckligt (det ger drag genom stallgången och ventilerar inte boxarna).Tack. Men suck...
(Byggnaden var inredd för grisar när vi flyttade hit, så ventilationen är sannolikt tillräcklig oavsett)
Jag är nästan klar med min ansökan nu. Det som återstår är att lista ut hur mycket armaturer vi behöver, vilken typ och hur mycket ljus de ger.
Sen ska jag försöka klura ut vilken kapacitet utsugsfläktarna har. Som jag skrev ovan, så har de ursprungligen monterats för att klara ventilationen i ett grisstall, som hade styrning med värmefläktar, utsug och vad mer det kan ha varit, i stängd byggnad. Jag räknar med att ha kallstall med huvudsakligen naturligt luftflöde med öppna dörrar i båda ändar av stallet och fläktarna får hjälpa till när det behövs, främst på vintern när man vill stänga dörrarna.
Skulle de ha synpunkter på luftkvalitén kan jag ta tag i att riva bort innertak/skullgolv (som ändå inte används, men själva balkarna behöver vara kvar för ladans stabilitet) och på så sätt få öppet upp till nocken, ca 7-8 m .
När jag började klura på att bygga eget stall, för över 30 år sedan (mest romantiska fantasier de första 10 åren) fanns det råd om luftvolym i kubikmeter/häst i stallet. Jag antar att det har ersatts med krav på luftflöde. Men luftvolymen gör ju ändå att chansen att lyckas få bra luft i stallet ökar. Och den luftvolym vi har är låångt över vad som krävdes då, även med innertaket kvar.
Jag tycker dina svar varit väldigt givande synd du lämnar!Det är inte trångsynt att uppfylla lagstiftningen på ett korrekt sätt, kan du inte ange ventilationskapacitet och har rätt styrning på luften så kan du inte vara säker på att det fungerar.
Att tro att man vet och kan bättre än personer med högskoleutbildning och lång erfarenhet känns däremot vädligt trångsynt.
Med detta lämnar jag den här tråden.
Lycka till!
Och jag vill hävda att det är orimligt att petimeterräkna på ventilationskapacitet på ett system som inte är slutet. I min värld är det viktigaste att det är frisk luft som inte har för hög fuktighet. Inte antalet kubikmeter/dygn som passerar i ett fläktsystem - i en byggnad där det passerar stora mängder luft genom diverse luftspalter här och där.Det är inte trångsynt att uppfylla lagstiftningen på ett korrekt sätt, kan du inte ange ventilationskapacitet och har rätt styrning på luften så kan du inte vara säker på att det fungerar.
Att tro att man vet och kan bättre än personer med högskoleutbildning och lång erfarenhet känns däremot vädligt trångsynt.
Med detta lämnar jag den här tråden.
Lycka till!