Kingsland89

Trådstartare
Varför ska vi som är utbildade hästskötare (3 årig utb) få lön som knappt räcker månaden ut?

Jag är själv utbildad hästskötare och har jobbat 9 månader på en hästgård, VITT;)

Jag fick ut 4800 efter skatt, då ingick stallplats till min häst (helinackodering) och boende i hus med en tjej till. Trivdes bra MEN ska vi verkligen slita 7-24 för en lön som inte räcker till mer än dom få räkningar man hade, skoningar och mat till sig själv. Nöjen var knappt man hade tid eller råd med.
Jobbade utöver vardagar även minst 2 helger/månad.
Nu har jag haft bättre än många andra som jobbar med hästar men detta är inte rimligt...

varför har inte vi RIKTIGA löner
:eek:

Timlön hade nog varit bättre och ett riktigt OB-tillägg. Och självklart utbildad ska få mer lön än någon som är outbildad och bara har erfarenheter sen innan:grin:

Vi måste sätta ner foten, jag är beredd att kämpa för en bättre arbetsplats för att få jobba med det jag älskar mest men inte vill göra så länge vi slavar under snobbiga och rika hästägare :mad:

Vi sliter ut våra kroppar, kölddskador, skador etc :(

och frågan är, VARFÖR gör vi detta? :grin:

-Vi älskar våra underbara fyrbenta vänner,hästarna!
-Hoppas på att finna ett hästjobb med bättre lön, vilket aldrig kommer ske om vi inte börjar sätta krav på våra arbetsplatser!

Det finns säkert så många fler anledningar.

Det är vansinnigt att det knappt finns några hästjobb med riktig lön...

hur ska vi göra för att förbättra våra löner och rättigheter?;)

Sv: SlavlÖn

Många som är inne och läser men ingen som vill kommenter om vad dom tycker om våra arbetsplatser?!
Alla kan väl inte vara arbetsgivare som skäms?

Tror att det är svårt att svara på.
Tuft att överhuvudtaget få tag i ett hästjobb
Om tråden flyttas till hästverksamhet får du kanske svar från någon som är arbetsgivare:idea:

Sv: Slavlön

Få tag på hästjobb är inte så svårt, har fått många erbjudanden men tackat nej pga av att jag vet hur systemet fungerar.

Hur flyttar man?

Vi sliter ut våra kroppar, kölddskador, skador etc :(

och frågan är, VARFÖR gör vi detta? :grin:

Det enkla svaret är nog tillgång och efterfråga.

Så länge det finns en massa folk som är beredda att jobba långa dagar för dålig lön så finns det väl ingen anledning för arbetsgivaren att höja lönen.

Problemet är ju att hästägare inte vill betala vad det kostar att ha häst. Det ska vara billigt foder (köpt svart), det ska vara billig uppstallning (med svartarbete) och inget ska få kosta något - då är det snåla bönder som skor sig.

Visst finns det större ställen som drar in pengar, travstallar har ju t ex ofta vit personal. Men inom ridsporten tror jag det är svårt, eftersom majoriteten av hästarna är hobbydito, som ägs av alla de som ska försörja hästen på förvärvsarbete, och då vill ha allt billigt, billigt.

Den dagen marknaden (a k a hästägarna) är beredda att betala vad det kostar att ha vit arbetskraft i inackorderingsstallet man väljer, den dagen kommer fler vita hästjobb att se dagens ljus.

Hej!

Visst låter det som en riktigt kass lön, men då ska man också tänka på dina löneförmåner i form av boende och hästbox. Det motsvarar säkert 6000-7000kr/mån som man annars också betalar av sin månadslön efter skatt.
Det är fortfarande ingen hög lön som du får.

Jag tror att lönerna är så låga eftersom hästföretagande i många fall inte är särskilt inkomstbringande för företagaren. De flesta som jag känner till (dock ingen på riktig elitnivå, för där finns det andra pengar och sponsorer), har inte råd att alls ha någon anställd utan sliter verkligen varje dag hela veckan för att få sitt företag att gå runt.
Låg lönsamhet brukar följas av att de eventuella anställda inte kan få hög lön.

Ett alternativ är förstås att välja att jobba med något annat än hästar, få en hyfsad lön och då ha råd att ha häst som hobby.
Jag tror inte att det är realistiskt att tro att du kan få hög lön som anställd hästskötare.:crazy:

Problemet är ju att hästägare inte vill betala vad det kostar att ha häst. Det ska vara billigt foder (köpt svart), det ska vara billig uppstallning (med svartarbete) och inget ska få kosta något - då är det snåla bönder som skor sig.

Visst finns det större ställen som drar in pengar, travstallar har ju t ex ofta vit personal. Men inom ridsporten tror jag det är svårt, eftersom majoriteten av hästarna är hobbydito, som ägs av alla de som ska försörja hästen på förvärvsarbete, och då vill ha allt billigt, billigt.

Den dagen marknaden (a k a hästägarna) är beredda att betala vad det kostar att ha vit arbetskraft i inackorderingsstallet man väljer, den dagen kommer fler vita hästjobb att se dagens ljus.

Precis, det är ju såhär verkligheten ser ut! Det finns helt enkelt inga pengar att betala några löner för.

TS, du får bli grisskötare istället, där man fasta tider, bra arbetsgivare och en ok lön :D

Jag har uppfattningen att stalljobb = slavjobb. Uppfatta mig rätt. Men man ska jobba så mycket som möjligt för så lite som möjligt.

Jag sökte hästjobb en gång. Jag var där flera gånger, och människorna var trevliga. Sista gången jag var där fick jag veta lönen. Det var ett rum att sova i, gemensam dusch och mat. (Ägarna lagade alltså mat som vi fick äta). Och så 2500 kronor i handpenning.
Mitt "problem" var ju bara att jag bodde 20 minuter bort, hade häst och pojkvän hemma, och inte alls hade nån lust att bo där. Det var ju liksom bara 20 minuter bort! Och jag skulle ändå behöva åka hem nästan varje dag... (det var inte min häst, men jag ville inte ge upp min medryttarhäst).

Hade det varit ett jobb långt bort, typ i skåne eller så, då hade jag kunnat tänka mig att flytta och jobba sådär. Man får ju ändå oftast boende och så att man klarar sig. Det tror jag skulle kunnat vara kul. Men inte 20 min bort.

Sedan är det ju trist om man utbildat sig i 3 år och sedan får gå för de där lönerna.

Vad hade du tänkt dig för lön när du sökte jobbet?
Förhandlade du om detta när du blev erbjuden jobbet?

Många är rädda för att börja förhandla eftersom de är rädda att inte få jobbet då.
Men det är ju tvärtom så att de flesta seriösa arbetsgivare gärna ser att de får in bra folk i sitt företag. Därför måste man göra bra reklam för sig själv och våga ställa krav och vara tuff. Det vinner alla på i längden.
De enda som vinner på affären är de som kör sina verksamheter "svart". Dvs de betalar inte skatt och moms på det de hyr ut eller säljer samt betalar varken skatt eller arbetsgivaravgifter/pension för de som jobbar i verksamheten.
Men då unga hästsugna tjejer inte vågar ställa krav blir de flesta istället utnyttjade och arbetar helt ovetandes under vidriga omständigheter. Blir man sparkad av en häst i ansiktet och får men för livet finns oftast ingen försäkring som täcker.

I ditt fall kan vi räkna lite på det som du fått i ersättning.
Kontant utbetalt: 4800 kr
Helinackordering: 3250 kr (beroende på område naturligtvis men på ett ungefär)
Boende: 3000 kronor (också beroende på område)

Räknar man samman detta så blir det ca 11000 kr efter skatt.
Din månadslön är alltså ungefär: 16417 kr om ni i din kommun har ca 32% inkomstskatt. Sedan får vi ju hoppas att din arbetsgivare betalar sociala avgifter på denna lön, men det borde framgå av ditt lönebesked som jag hoppas att du får...

Dena lön är ju vad de flesta inom vården startar med när de börjar efter avslutad 3-årig gymnasieutbildning. Så det är ingen jättedålig lön. Hade du inte haft häst eller bott på gården utan i en liten etta i en mindre stad hade du kanske fått mer pengar över.
Men häst kostar pengar, otroligt mycket pengar så det är ju lite beroende på den livsstil du valt också.

Men jag tycker absolut att du ska förhandla med arb. giv. nu när du jobbat ett tag och kräva högre lön eftersom du numer även har arbetslivserfarenhet. Tycker du at OB-tillägg är rimligt exempelvis så lägg fram det till arbetsgivaren. Annars kan du hävda att övertid inte ingår i erat avtal och du har därför ingen skyldighet att jobba övertid. Därmed går du hem när klockan är fem oavsett om alla hästar står ute i hagen eller inte har mat.
Det många arbetsgivare gör inom hästbranschen är att spela på unga tjejers omsorg om djuren. Vilket leder till att de i slutänden blir grovt utnyttjade ut arbetssynpunkt.

Så mitt råd är att du står på dig och kräver en rimlig ersättning för det jobb du gör. Får du inte igenom dina krav så kanske nästa steg är att fundera på om du ska byta jobb helt enkelt eller utbilda dig till något som ger en bättre inkomst. Det är ett tufft resonemang men verkligheten ser ju tyvärr ut på detta vis.

Lycka till och låt dig inte utnyttjas! Det tjänar INGEN på. :)

Sen ska man ju lägga till att man för boende och stallplats ska förmånsbeskattas på sin inkomstdeklaration.
Hur många av de som har vita stalljobb med förmåner gör det?
Det är ett givande och tagande. Man vinner lite man förlorar lite..

Vi kan göra ett litet tankeexperiment, i en bättre värld.

Där hade alla sagt NEJ till svartarbete. Den som står där med sitt inackorderingsstall får helt enkelt ingen arbetskraft. Kvarstår att
1) sköta det själv och dra ner på antalet inackorderingar och därmed antingen minska sin inkomst alternativt (vinsten per box kan däremot kanske vara orörd, även om vinsten totalt blir mindre)
2) dra ner på antalet inackorderingar men höja avgiften/häst, och ha kvar inkomsten på samma nivå ELLER
3) gå ut i stallet och meddela att avgiften höjs för att täcka kostnaden för den anställde stallarbetaren.

I två av tre fall gäller höjd avgift för att få det att gå runt, om inte stallägaren själv ska sponsra hästägarnas hästhållning.

Detta är i en bättre värld, men kanske ska man redan nu fundera på om det inte på sikt kan löna sig - både för arbetsmarknaden i stort och för mig personligen som arbetstagare - att säga NEJ till svartarbete.

Sök dig utomlands.
Fortfarande långa dagar men bättre lön och traktamente när man är på tävling...

Det är faktiskt långt ifrån alla som har såpass mycket ut när stallplats och hyra är betald.

Det är inte många singlar som har 4800kr kvar när boende och inackordering är betalt... Är du utbildad hästskötare på gymnasienivå eller på högre nivå?

Hyra: 5000kr
Helinackordering 4000kr
5000+4000+4900= 13900kr efter skatt...

Inte illa pinkat för ett första jobb efter skola! Plus att du får hålla på med det du älskar, många gör det gratis på fritid, ideelt....

Jag håller med de som tycker att det är ok betalt. Själv har jag efter fem år på universitetet ca 14 000 att se fram emot efter skatt. För att kunna bo inom rimligt avstånd från de arbetsplatser som finns måste jag lägga 6000 i månaden för en liten tvåa. Jag har varken häst eller studieskulder, men om jag hade haft det skulle jag nog inte haft 4800 kvar... Kanske har jag råd med häst om jag får ett jobb snart. Kanske inte.

Vilka arbetstider du har är en annan sak.Har du inget schema med arbetstider? Det finns regler om dygnsvila och hur långa arbetspass man får ha.

Jag slutade jobba i detta stallet för över ett år sedan och hade innan jag började jobba där ett jobb med lön på över 17000 efter skatt men fick tyvär sluta pga krisen som drabbade alla företag :(

Jag jobbade som sagt VITT och fick 6000 innan skatt. Men detta var efter att jag förhandlat mig till detta när jag lånade ut min ponny på foder och "bara" hade en häst kvar som hade stallplats med allt.
Men då kan man tilläga att jag trots allt mockade, släppte ut/tog in han själv m.m. Det var om jag hade hade tur 4 dagar i månaden som jag inte behövde vistas i stallet utan kunde åka hem. Men ofta var jag bara ledig en helg/månad.

Vet att den tjej som har mitt gamla jobb INTE har egen häst men får samma lön som jag hade när jag började, alltså 4000 ut.

Boendet var ju bara ett rum och bodde tillsamman med en annan tjej i detta lilla hus med gemensamt kök.

När jag tjänade 17000 ut hade jag över 10 000 kvar efter mina utgifter och även när jag höll båda mina hästar som jag hade då. iofs hade jag mina hästar uppstallade hemma hos mina föräldrar;)

och när man jobbar som hästskötare så borde man väl trots allt få välja vart man vill bo? Det får man sällan göra och vill man inte bo på gården så får man INTE extra lön för det...det är väl inte heller rimligt?:mad:

som många andra skrivit, räknar man lite på det så är det en ganska ok grundlön för ett heltidsarbete. Dock gissar jag att du, precis som jag gjorde på mina tidigare hästjobb, jobbar långt mer än genomsnittliga 40h/v, och utan OB.
däri ligger felet! när man dessutom ofta bor på plats är det väldigt svårt att vara helt ledig, du "är ju ändå där" och de flesta av oss skulle väl inte strunta i en skadad häst eller liknande bara för att vi inte jobbar. det blir lätt att utnyttja personer då...
om ingen hade tagit svartjobb eller jobb med dåliga villkor, tänk vad annorlunda hästvärlden skulle se ut...

Mycket hänger nog ihop med att såväl mentalitet som teknik i hästvärlden slutade att utvecklas på 1800-talet... det är ju så trevligt me traditioner :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 959
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka