Kingsland89
Trådstartare
Varför ska vi som är utbildade hästskötare (3 årig utb) få lön som knappt räcker månaden ut?
Jag är själv utbildad hästskötare och har jobbat 9 månader på en hästgård, VITT
Jag fick ut 4800 efter skatt, då ingick stallplats till min häst (helinackodering) och boende i hus med en tjej till. Trivdes bra MEN ska vi verkligen slita 7-24 för en lön som inte räcker till mer än dom få räkningar man hade, skoningar och mat till sig själv. Nöjen var knappt man hade tid eller råd med.
Jobbade utöver vardagar även minst 2 helger/månad.
Nu har jag haft bättre än många andra som jobbar med hästar men detta är inte rimligt...
varför har inte vi RIKTIGA löner
Timlön hade nog varit bättre och ett riktigt OB-tillägg. Och självklart utbildad ska få mer lön än någon som är outbildad och bara har erfarenheter sen innan
Vi måste sätta ner foten, jag är beredd att kämpa för en bättre arbetsplats för att få jobba med det jag älskar mest men inte vill göra så länge vi slavar under snobbiga och rika hästägare
Vi sliter ut våra kroppar, kölddskador, skador etc
och frågan är, VARFÖR gör vi detta?
-Vi älskar våra underbara fyrbenta vänner,hästarna!
-Hoppas på att finna ett hästjobb med bättre lön, vilket aldrig kommer ske om vi inte börjar sätta krav på våra arbetsplatser!
Det finns säkert så många fler anledningar.
Det är vansinnigt att det knappt finns några hästjobb med riktig lön...
hur ska vi göra för att förbättra våra löner och rättigheter?
Jag är själv utbildad hästskötare och har jobbat 9 månader på en hästgård, VITT
Jag fick ut 4800 efter skatt, då ingick stallplats till min häst (helinackodering) och boende i hus med en tjej till. Trivdes bra MEN ska vi verkligen slita 7-24 för en lön som inte räcker till mer än dom få räkningar man hade, skoningar och mat till sig själv. Nöjen var knappt man hade tid eller råd med.
Jobbade utöver vardagar även minst 2 helger/månad.
Nu har jag haft bättre än många andra som jobbar med hästar men detta är inte rimligt...
varför har inte vi RIKTIGA löner
Timlön hade nog varit bättre och ett riktigt OB-tillägg. Och självklart utbildad ska få mer lön än någon som är outbildad och bara har erfarenheter sen innan
Vi måste sätta ner foten, jag är beredd att kämpa för en bättre arbetsplats för att få jobba med det jag älskar mest men inte vill göra så länge vi slavar under snobbiga och rika hästägare
Vi sliter ut våra kroppar, kölddskador, skador etc
och frågan är, VARFÖR gör vi detta?
-Vi älskar våra underbara fyrbenta vänner,hästarna!
-Hoppas på att finna ett hästjobb med bättre lön, vilket aldrig kommer ske om vi inte börjar sätta krav på våra arbetsplatser!
Det finns säkert så många fler anledningar.
Det är vansinnigt att det knappt finns några hästjobb med riktig lön...
hur ska vi göra för att förbättra våra löner och rättigheter?