Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Nej, det är lite det jag vill åt. Det finns franskt som inte skiljer sig så mycket åt.

PK är något eget och extremt.

AR är ju också något helt annat.

Däremot kan man plocka vissa övningar och signalsystem från det och sen addera energi och ihopkoppling. Då får man en betydligt mer lösgjord häst än de flesta rider runt på.

Det jag sysslar med ser som sagt inte märkligt ut och funkar på banan.
Men genom inlägg där PK lyfts fram, där överböjda hästar hängande på inner fram anses gå skolor(ej i denna tråd), där stångbett används friskt så sänder man ut en bild av vad den läran innebär. Och det vill man som TR-ryttare ej ta del av.

Det jag också vill åt är att vi i Sverige rider på ett sätt som man inte gör i andra länder. Jag ser mer likheter mellan övriga länder.
Svenska ridningen är i mina ögon rätt primitiv i jämförelse.

Det har ju också sagts av utländska testryttare på Flyinge tex. De tyckte vi hade för jäkla bra hästar, men red inte riktigt därefter.
Utländska tränare brukar också känna detsamma.
Det beror ju inte på att svenskar i sig är sämre på att lära in och utföra.
Men vi har rätt kass tränarutbildning och ridlärarutbildning. Jämför man med tyskland tex så är det ju en enoooorm skillnad.

Jag vet människor som genomgått utbildningen utan att lära sig så värst mycket, bara för att ha på papper att man är licencerad. De är själva inte impade av skola eller en del kurskamrater som godkänts.
Visst fanns andra duktiga med. Men de var det redan innan. Det var inte tack vare utbildningen de gick.
Visst lär de sig någonting! Absolut!
Men det kunde vara mer avancerat och under längre tid. De ska ju i sin tur lära folk rida och måste kunna mer än andra.

Som sagt.. det som PK gör i filmen kan man göra mkt mer hästvänligt! Jag har gjort likadant men betydligt mildare för min franska klassiska tränare som verkligen inte är någon avart på något sätt, utan saker och ting är rätt lika och passar bra ihop med min vanliga ridning.. Han vet att jag vill ha hästarna rundare än vad han vill och mer flow i gångarterna än vad han vill, just för att jag måste tävla i ett dressyrmoment! Å Nej.. han är inte heller särskilt förtjust i tävlingsdressyren! :D

För en bra debatt behövs att alla debattörer gör just det du skriver - att man bryr sig om vad andra skrivit. Jag anser också att det är viktigt att hålla reda på vem som skrivt vad. Skall man anklaga någon för något bör det naturligtvis vara rätt person man anklagar.

Filmsnutten där P Karl visar upp väldigt korta sekvenser av sina övningar har INTE jag lagt upp. Jag har däremot försökt förklara vad övningarna går ut på. Gwaerons kompis, som är elev i P Karls skola, har förmodligen kommit vidare i sin ridning pga att hon deltagit i den skolan. Om hon tycker det är avskyvärd ridning/avskyvärda övningar bör hon naturligtvis hoppa av den skolan. Hon kommer ju aldrig att kunna förklara vad hans övningar går ut på.

Alla hästar är trevliga, även om de kallas för Brille.
Ja givetvis är det viktigt att hålla reda på vem som skrivit vad om det ska bli en bra diskussion, men det jag syftade på var samtalstonen. En ödmjuk ton och inte "jag har rätt och du har fel tonen" som finns i så många inlägg. Ibland framgår det inte vad man vill ha fram och då är det bättre att prova ett annat sätt att uttrycka sig.
Hästen Brille var som sagt jättetrevlig och det är enbart positivt att du får mig att tänka på honom.:)

Och jag upplever att man kan få hästarna ännu rundare och mer loss och därmed få bättre flow i gången med lite franskinfluerat om man ändrar timeingen i rörelserna och nyttjar andra reflexer i hästen iom det.
Så man gör om det franska lite. Iaf så som det franska ser ut idag(ej PK utan det traditionella franska, ej hans egen metod).

Men då måste timeingen ändras för att man ska trigga andra reflexer i hästen.

Du och Fio :
Jag har ingen insikt i vad som avses som "den franska hemligheten " ni nu talar om sinsemellan . Lust att vara lite tydligare och adressera specifikt ? Vore jätteintressant :)

Fast alltså, din ena tränare är ju faktiskt influerad av PK. Tycker dessutom att hans system rent ridtekniskt har långt mycket mer gemensamt med PKs än tex Cardes, som är mer klassiskt fransk.

Nja, det får stå för dig. Jag tänker inte lägga ord i någon annans mun. Så jag tänker inte säga vad andra sagt till mig. Sånt får man framföra själv.
Men njae skulle jag nog vilja säga kring hur jag uppfattar systemet. Och med så här många år och kontinuerlig träning för mina tränare så tror jag att jag greppat systemet hyfsat.

Det är så mycket som skiljer med mil att det inte går att säga så.

Kollar du formen tex.. Kollar du timeingen tex etc.

Ja, jag kan absolut ta upp handen och inverka högt. Men inte med önskan om liknande effekt.
Och iom annan timeing på eftergift etc så får man en helt annan respons genom muskelkedjorna. jag använder höga tygeltag att runda en häst som redan utbildats att söka sig framåt nedåt. Det både rundar dem, balanserar dem annorlunda och lossar nacken. Det är främst för att lossa nacken jag gör det. Då kommer mer rundning automatiskt.
Så nej - jag tycker inte det.

PK vill inte ha den rundningen. Han inaktiverar inte underhalsen med det tygeltaget iom annan timeing.

Iom att vi börjar med att inaktivera underhalsen och det är något som är extremt viktigt genom hela ridningen tom svårklass så är det inget jag kan känna är likt.

Men tänker man så kan man nog se en hel del likheter med Sjef också hos mig bla.

Hur man använder hjälperna och vilken respons man belönar är för mig primärt.
Att man rör sig i samma rörelse säger inte mycket.
Isf skulle få ha lastproblem..
Timeing och eftergift är det som lär hästen saker. Och hur man använder sig av det är allt.

Hur jag gör det är inte som PK iaf.
Sen har jag tidigare sagt att han skrivit bra saker. Men att det inte ser lika kul ut i praktiken. Det vet jag många som tycker.
Men jag tycker nog att man kan tolka det de gamla franska skrivit så som jag/vi använder vårt system.
Jag tycker också man kan tolka det PK skrivit så, eller Bent. Eller Gal för den delen..
Men kollar man på det live så ser det inte likadant ut.

Det finns nog en hel del olika saker vi kan tänka på. Kanske inte ens samma.

Men bla tänker jag på tygeltag som finns.
Jag kan genom att föra handen rakt upp så att bettets anläggningsyta i munnen ändras tex lossa nacken på hästen, ställa en låst häst.
Tygeln går då i en linje som blir detsamma som sidostycket på tränset och tygeln lägger an mot halsen på det ställe jag vill böja hästen.

Men innan detta lär jag in mycket annat. Det måste sitta innan man gör detta.
Och det är inget som ska läras ut till kreti och pleti hur som helst.

Jag rider ju som sagt med annat signalsystem. Hästen ska svara bort från tygeln(i början gå utåt för den som första steg till balansskifte) och hästen ska svara med att lyfta insidan(inner bog och flytta balansen i manken mer ut och belasta ytter bak mer) om jag höjer handen ngt.
Därefter lägger jag till yttertygeln som nu ska funka på samma sätt som inner.
Men det är enklare att börja på böjt spår med innertygeln.
Jag lär också in tygeltag för att de ska söka sig framåt nedåt och runda sig.
Utöver det vanliga att man rider med sits och skänkel.
Skänkeln verkar för mig främst till att flytta bakdelen och lägga in energi.
Bogarna styr jag mellan tyglarna.
Jag brukar tänka sånt där kulspel där man ska rulla en kula mellan en massa hål för att få rätt känsla mellan tyglarna med manken. Så sätter jag balansen i hästen i sidled.

När allt detta funkar kan man ytterligare få ett snäpp till genom att höja handen.

Dock måste hästen veta att följa handen och runda sig, inte gå emot eller backa av/fly upp.
Jag anser att en del franska gubbar får hästarna att snudd på backa av iom att de visar första tecken till det genom utfälld underhals och släppt rygg.

Jag vill att de svarar ruuundare och mer framåt vid de tygeltagen.
Får man motsatt effekt är timeingen fel eler man har utbildat annorlunda innan.

Det är ett system som precis som alla andra kräver att ett visst förjobb är gjort korrekt.
Och iom att timeing måste till mer än om man bara tar och ger oavsett hur hästen svarar så måste man ha duktig tränare som lär en. Gärna också lär hästen först.

Fast jag menar inte det du skriver om nu. Det finns många gemensamma nämnare i den tekniska biten av tygelföringen och flexandet, även om formen slutmålet och den övriga biten skiljer sig mycket. Pks system handlar inte bara om att lyfta, långt ifrån. Framförallt nånting jag upplever som väldigt lika är fokuset på just teknisk tygelföring, många olika typer av tygeltag (och även andra hjälper) som har olika funktioner. Mycket analysera små individuella bitar av hästen och ridningen separat för att sen montera ihop det till en helhet osv.

Jaha för mig låter det inte särskilt hemligt eller speciellt i den förklaringen öht faktiskt , låter rätt likt det jag själv rider enligt och min tränare är inte fransk eller hemligt unik öht ;)

För mig låter beskrivningen snarare som att det handlar mindre om en unik skola och mer om en rutinerad ryttare som lärt sig att ridkonst aldrig är konstant utan finns otroligt många sätt att utbilda / anpassa efter situation och känslan vad som är gångbart i en given situation .

Senast ändrad:

Jaha för mig låter det inte särskilt hemligt eller speciellt i den förklaringen öht faktiskt , låter rätt likt det jag själv rider enligt och min tränare är inte fransk eller hemligt unik öht ;)

För mig låter beskrivningen snarare som att det handlar mindre om en unik skola och mer om en rutinerad ryttare som lärt sig att ridkonst aldrig är konstant utan finns otroligt många sätt att utbilda / anpassa efter situation och känslan vad som är gångbart i en given situation .

Tycker jag lite också. Ryttarlänsla fast förklarad...

Men är svensk ridning så mycket sämre och primitivare?
Jag har varit utomlands och tycker svenska medelklassen är otroligt skolade jämfört med många andra!
Som litet land är vi oxå förvånansvärt framgångsrika i alla tre grenar tycker jag!

Vad jag annars hör är att svenskar rider för mycket utan tränare och vill göra för mycket själv. Hoppar över grunder lite...

Absolut!
Men så är det med tex med AR också. Det finns flera olika sorters tygeltag.
Det kommer ju ifrån barocken eller tom tidigare.
Så det är ju inget unikt för PK eller mina tränare.
Även westerntränare vet jag gör detsamma.

Det handlar om att man ska få en gedigen verktygslåda så att man ska förstå vad alla ens hjälper gör, hur de påverkar isolerade muskelgruper eller hela kedjor.

Så det ser inte jag som likhet just mellan det jag sysslar med och PK.

Jag vet en hel del andra tränare som rider TR som också lärt sig såna här hjälper(utomlands eller av tex mina tränare). De använder dem själva. Men lär inte ut dem.

Jag ser lite olika skäl till det. Dels skulle man förlora kunder om kunderna själva kan lösa problemen och man inte har så mycket mer att komma med.
Dels så skulle man förlora kunder iom att folk i Sverige ser det som handridning och att det är negativt(trots att man har betydligt mindre i handen än gemene man).
Man skulle också förlora kunder iom att man inte kan skicka folk att tävla så snabbt.
Och dels så måste det till mer engagemang från tränaren att lära ut timeing.
Det kräver då en tränare som inte bara kan göra själv, utan se då det är exakt rätt.
Och det kräver mer jobb från eleven att vilja lära sig detta. Det vill inte alla.
Sen träffar en del sina elever för sällan. och kan då inte lära ut det iom att de vill övervaka oftare.

Många tränare är affärmän/kvinnor och inte tränare i första hand. Det ska man ha jäkligt klart för sig.
Man gör inte sånt som riskerar bli obekvämt. Spec inte i början av karriären.

Det är inget hemligt eller magiskt alls.
Jag har upprepade gånger försökt förklara att det inte ÄR så märkligt. Iaf inte det jag sysslar med. Sen kan jag inte svara för andra.

För mig handlar det om att kunna ha en stor verktygslåda och ett system som funkar.
Och att i yrket kunna leverera det till elever.
Alla har inte medfödd känsla. De flesta inte. Då måste man hitta sätt att förklara för dem. Och ge dem verktyg.
"Med en skruvmejsel gör du detta.. med sågen detta.. sen kan du göra en säng.." ;)

Kollar man hur Gal rider så använder han sig av de balanserande höjda tygeltagen då han höjer insidan på hästen tex i diagonalsuta i galopp, i piruett etc.

Man börjar med rejält höjd hand för att på en skolad häst höja någon cm.

De flesta som rider för Sjef gör så.

Så jag tycker inte det är märkligt alls. Utomlands gör många så.

Ray:

Nja, det är väl just det. Svenskar rider mkt själva, snålar dessutom med pengarna när det kommer till träningar.
Man ska köpa outbildad häst(i mina ögon.. den går väl LA/MSV C på träning enligt papper) och rida en g v. För så gör man...

Jämför man med Paraguay rider vi fantastiskt. Men med tanke på var vi för x antal år sen var i aveln jämfört med ridmässigt så är det skillnad.
Och de som ligger i toppen i Sverige rider de främst för andra svenskar som ridit för svenskar?
Tinne ja.. Men i övrigt i dressyren?
Och är det så att man med sitt system sätter piaffen själv i sina hästar?
Eller lämnas de bort för att fixa det? Eller rent av rubbet?
Eller måste man ta in hjälp för att greja iaf samlingen?

Tänker man på medellivslängden för svensk ridhäst rider vi för illa.

Fast nu tycker jag du blir lite Sjef aktig i att en viss skola skulle vara så himla hemlig så oinvigda förstår inte och bör inte inviteras Liksom ;)

Blir absurt i min värld se tidigare inlägg . Såvida det då inte är som du belyser till en del - marknadsföring enbart och försök att skapa "behov"?

Ray : allt är ju relativt utifrån hur man ser på ridning . Därmed komplext ;)

Pratar vi tävlings dressyr tycker jag nog att på hobby nivå är standard nivån mkt låg i Sverige .. Mkt dåliga grunder , dåliga sitsar , mkt hand och mkt broms pga just dåliga grunder i fråga om sits . Sverige är ett välfärdsland fortfarande där häst ägandet är extremt spritt hobby mässigt samtidigt som då grunderna är låga i sig samtidigt som fler vill ut och "tävla" . Så ser jag det iallafall .

Edit :

Thua : du svarade medans jag postade . Ditt svar är närmare det jag förstår . Där är vi rätt överens som du kanske ser enligt mitt detta inlägg ....

Gal är ingen mirakel ryttare i sig tycker jag ;) han kan dock harmonisera med sina hästar helt fantastiskt oavsett . Men få rider väl med så korta/sammandragna halsar ;)

Senast ändrad:

För mig är det inget hemligt. Men iom att det inte finns filmer ute som visar exakt vad jag tycker är bra( mina tränare finns inte på film. Och jag är inte lika duktig som de är) så väljer jag att säga att det finns folk som gör just de tygeltagen, eller iaf likt det. Jag kan inte säga att "så här exakt ska det se ut även utöver tygeltagen".

Men sen hur formen ser ut i övrigt vill jag inte bli indragen i hur någon annan gör.

Jag tycker halsen ska ut. Så jag är inte för förkortad hals.

Exakt hur jag vill ha det vet jag inte om det finns film på.
Och jag orkar inte leta. ;)

Gal är en som folk vet vem det är. Men jag vet inte om alla tänkt på att han balanserar upp med höjd inner ibland. Du kanske sett det och kanske gör så.
Men alla gör det inte. Flera tar till innerskänkeln istället.

Jag använder alltså inte innerskänkeln till det. Den flyttar ut bakdelen om jag använder den separat annat än i ett sent utbildningsskede i galoppiruetten som framåtdrivande när ytter bak är helt redo för det genom annat arbete innan.

Håller med om att det på hobbynivå är låg nivå på svensk ridning. Och även i utbildning av tränare.
Säg den tränare som får lära sig det här med balansera om manken(justera vvikten i sidled så inner bog inte bli mer belastat i böjning) på hippologen eller c-tränarkursen..
Redan där tycker jag man bör kunna det.

Men är svensk ridning så mycket sämre och primitivare?
Jag har varit utomlands och tycker svenska medelklassen är otroligt skolade jämfört med många andra!
Som litet land är vi oxå förvånansvärt framgångsrika i alla tre grenar tycker jag!

Vad jag annars hör är att svenskar rider för mycket utan tränare och vill göra för mycket själv. Hoppar över grunder lite...

Det som jag direkt reflekterat över när jag jämför de svenska tränare jag ridit för med den utländska så är det så att säga "krångligare" ridning för de svenska (inte för alla tränare men för många). Man ska liksom backa sig ur problem, börjar hästen hacka så får man rida övergångar istället för att bara mjukt mata på framåt tills man hittar en jämn kontakt igen. Är hästen kärv i en sida, vilket de flesta är, så ska man rida på volt och böja, böja, böja och tjata, gärna med en massa övergångar inlagda. Istället för att rida mer varierat, olika vägar, byta varv ofta, mjuka bågar och sidvärts, något varv på volten och sedan rakt igen, fokus på att få ryggen till arbete och hästen att söka bettet och därigenom löser det sig mer "av sig självt" och hästen blir mer liksidig, sedan kan man begära mer av den. Att rida i hästens normala grundtakt och tempo och inte vara så rädd för lite fart. För de svenska är det mer "prydligt och lugnt". Svenska tränare fokuserar ofta alldeles för lite, eller inte alls, på ryttarens sits och inverkan. Det blir för mycket fokus på hästens form, men utan att rätta ryttaren först.
Hoppas det går att förstå hur jag menar.:)

Senast ändrad:

Men vad jag undrar är om det verkligen är bättre i andra länder? På brittiska öarna finns också gott om självlärda buskryttare som sitter illa och tävlar ändå. Är det verkligen unikt för Sverige?

Lever hästarna längre i Tyskland,Holland ellerFrankrike? Jag har alltid hört att de har ännu lägre medellivslängd?

Just att höja innerhanden har jag lärt mig redan på ridskola av Strömsholmsutbildade ridlärare. Med motiveringen att man inte bromsar hästen och att det är lättare att få ut dom på yttertygeln då.

Tua: tycker det låter synd att tränare förlorar elever för att de lär ut tygeltag. Hade nästan trott att det skulle funka tvärtom!

Att de bästa ryttarna rider utomlands är jag oxå med på. Och det gör ju att det svenska blir mer och mer internationellt. Bo Jenå är lärare på hippomogen och landslagsledare i dressyr - det ger ju influenser från hur man jobbar utomlands!

Typiskt svenskt kan vara att inte kunna hålla ett system utan hela tiden tycka gräset är grönare på andra sidan. Där tror jag man är bättre i andra länder! Men jag vet inte- det är bara en känsla jag har -;)

Det som jag direkt reflekterat över när jag jämför de svenska tränare jag ridit för med den utländska så är det så att säga "krångligare" ridning för de svenska (inte för alla tränare men för många). Man ska liksom backa sig ur problem, börjar hästen hacka så får man rida övergångar istället för att bara mjukt mata på framåt tills man hittar en jämn kontakt igen. Är hästen kärv i en sida, vilket de flesta är, så ska man rida på volt och böja, böja, böja och tjata, gärna med en massa övergångar inlagda. Istället för att rida mer varierat, olika vägar, byta varv ofta, mjuka bågar och sidvärts, något varv på volten och sedan rakt igen, fokus på att få ryggen till arbete och hästen att söka bettet och därigenom löser det sig mer "av sig självt" och hästen blir mer liksidig, sedan kan man begära mer av den. Att rida i hästens normala grundtakt och tempo och inte vara så rädd för lite fart. För de svenska är det mer "prydligt och lugnt". Svenska tränare fokuserar ofta alldeles för lite, eller inte alls, på ryttarens sits och inverkan. Det blir för mycket fokus på hästens form, men utan att rätta ryttaren först.
Hoppas det går att förstå hur jag menar.:)

Jo jag förstår vad du menar.
Men är inte det också ett led i att tränaren vill att eleven ska tycka man får valuta för pengarna... Många ryttare tycker ju att ju fler övningar och ju krångligare desto roligare tränare...

Jag kan bara säga vad min sorgliga sanning är och det är att jag har ridit på ridskola och för privata tränare i många många år. Det har gett mitt ett antal timmar i sadeln och någon sorts basic ridkänsla. Men inte fasen har jag lärt mig rida. Jag har aldrig känt att det har fokuserats tillräckligt på sitsen. Jag har aldrig ridit för någon som på ett pedagogiskt sätt har kunnat förklara hur saker ska göras, när de ska göras och varför. Jag har aldrig ridit för någon som har kunnat sätta saker i sitt sammanhang och förmedla ett system. Därför har jag aldrig lärt mig att lösa problem själv, utan har famlat runt i blindo. När det har funkat har jag inte vetat varför och har inte kunnat upprepa det. När det inte har funkat har jag blivit desperat.

Jag köpte min första egna häst i oktober. Av honom och med hjälp av främst följande tre böcker har jag lärt mig mer än av många år på ridskola och för bokstavstränare.
1. Sally Swift, Ett med hästen
2. Kyra Kyrklund, Dressyr med Kyra
3. Jane Savoie, Dressage 101

Inte minst den sista boken, som tyvärr inte finns i svensk översättning, har ÄNTLIGEN gett mig ett system som jag kan använda. Det finns också många träningar med Jane Savoie på nätet, som har hjälpt mig mycket. Jag inser att det finns andra system och sätt att göra saker, men med den boken och hennes videor till hjälp har jag efter alla dessa år börjat lära mig att rida hästen bakifrån och fram och lösgöra den. Äntligen har jag en sammanhängande bild, så att jag kan analysera en situation och hitta var felet ligger. Tycker det är sorgligt att jag ska utvecklas mer av en amerikansk dam som jag aldrig har träffat, än av alla mina svenska ridlärare och tränare.

Jag håller inte med om att den svenska tränarutbildningen är dålig.

Idag måste du som tränare o även domare ha tävlat en del upp till en viss nivå o de har då större ambition att förkovra sig- vidareutveckla.

På min ridskola lyckas en vanlig ridskolehästinstruktör även med utbildning av privatryttare o de har en sits att dö för. De kan dessutom utbilda hästen väldigt väl. De kompletterar med träning för olika tränare.

det kanske är ett unikum då den lilla klubben nästan vart år vinner de flesta div. av allsvenskan även om det är på en lägre nivå än de tävlar individuellt.

Din tränare har ju börjat att tävla, men på LOKAL nivå. Lätt klass.

Reg. nivå är stor skillnad

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka