Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Om du verkligen månade om någons identitet här på Buke så skulle du inte dra upp detta, om och om igen. Jag hade inte ens reflekterat över det faktumet om inte du (och andra) upplyst mig om saken om och om igen. Men nej, det är inte OK vare sig av dig eller Brille att framhäva och belysa just den saken.

Men ett fel gör inte 10 andra fel rätt heller. När en grupp människor går samman och direkt "mobbar" ut en enskild individ, ja då är det inte längre frågan om att den enskilda individen har gjort något fel, då är det "mobbarna" som har problem och njuter av att trycka ner skapa hets. Jag ser inga som helst förmildrande omständigheter för det. Brille fick dessutom sitt "straff".

Att Brille och jag skulle skapa nån slags hets (mot vadå?) kan du bara inte mena allvar med...

Du bör nog prata med ngn som KAN hästens biomekanik istället för att förlita dig till streckgubbar, menar hästar o INTE dra dina egna slutsatser som inte överensstämmer med verkligheten..

Det är mer komplicerat än så o hästarna ger kvittot.

Bara för att det inte går hem här innebär det inte att du förtrycks. Dina argument håller inte!!!!

Om man kan utläsa hästars kroppspråk så ser man även där om de är tillfreds eller mkt störda.

Sen är hästar mer än bara en hals, huvud o nacke.

Du kan hålla dina förmaningstal för dina fränder i Westerngrenen. Bra ställe att börja.

Fördomarna har funnits där sen långt innan Brille kom in i bilden, alla dom här påhoppen, glåporden och medvetet vridna tolkningarna är gammal skåpmat, och alla som visar sympati för "denna skola eller andra liknande" åker på såna här lynchningar, alltså inget nytt under solen.

Så du tror på fullt allvar att det bara är att ge sig in t.ex. westernforumet och anklaga precis alla som anses vara bra inom den grenen för att mer eller mindre vara hästplågare, eller tala om hur j-a illa samtliga hoppryttare i världstoppen rider. Och i nästa andetag visa upp något som är så bakvänt så det inte stämmer med något alls inom grenen ifråga. Att aldrig bygga upp sina påståenden utan ställa kryptiska motfrågor hela tiden, som i många fall också uppfattas som tämligen spydiga. Att inte besvara andras frågor utan bara nonchalera och välja ut något här och där istället vilket gör det hela om möjligt ännu mer förvirrande. Är det ett bra sätt att "diskutera"? Kan man utifrån ett sådant sätt att agera förvänta sig frid och fröjd och få gehör för sina åsikter? Utan att väcka några reaktioner alls?

Det har påpekats sååååå många gånger i tråden, och i andra trådar, att man inte bara kan stirra sig blind på var nosen är utan man måste titta på hur hela hästen jobbar och använder sin kropp. Av Brille blir man då anklagad för att vara "utseendefixerad" och du mal vidare om nosen, uppenbarligen av åsikten att ingen här har några som helst erfarenheter av vare sig ridning eller anatomi, att allt som sägs är fel, alla ekipage som uppenbart är rena dressyrekipage på hög eller lägre nivå rider fel. Punkt.

Senast ändrad:

Om du verkligen månade om någons identitet här på Buke så skulle du inte dra upp detta, om och om igen. Jag hade inte ens reflekterat över det faktumet om inte du (och andra) upplyst mig om saken om och om igen. Men nej, det är inte OK vare sig av dig eller Brille att framhäva och belysa just den saken.

Men ett fel gör inte 10 andra fel rätt heller. När en grupp människor går samman och direkt "mobbar" ut en enskild individ, ja då är det inte längre frågan om att den enskilda individen har gjort något fel, då är det "mobbarna" som har problem och njuter av att trycka ner skapa hets. Jag ser inga som helst förmildrande omständigheter för det. Brille fick dessutom sitt "straff".

Att Brille och jag skulle skapa nån slags hets (mot vadå?) kan du bara inte mena allvar med...

Haha så alla som har en avvikande åsikt från er är nätmobbare? Jag är HELT fascinerad av Er brist på självinsikt faktiskt! Du drog upp nätmobbare.. jag svarade enbart på Brille´s exempel på riktig nätmobb (som hon enligt dig inte sysslade med utan enbart höll sig till fakta).. jag har inte avslöjat någons identitet.. så kom inte här och kasta sten i glashus!

Som sagt .. läs och lär av Lobelias inlägg!

Jag tänker bla på filmerna vi nyss tagit del av på PK(där man tex tycker hästen aktiverar ryggen genom den typ av böjning han gör där jag personligen anser hästen är för hög, för sas välvd åt fel håll iom att den spänner emot det handen gör etc.. det är liksom så bakvänt det kan bli för mig). Jag tänker på dr Deb.
Jag tänker öht på den arbetsform som Brille tycker är gynnsam och den utbildningstrappa som Brille följer.

Jag tycker nog att man i PKs texter kan hitta bra saker.
Men jag tycker inte det ser trevligt ut då man ser det.

Då jag vill ha influenser utifrån så brukade jag förr kolla videor ibland(jag läste mer böcker iofs). Jag brukade också kolla clinics och lektioner.
Nu mer har jag en bild av hur jag vill att saker ska se ut. Jag har ett system jag tror på och som för mig fungerat med x antal hästar.
Så därför kan jag hellre lyssna på videos och inte kolla.
För ser jag så kan jag bli jäkligt besviken. PK är en sån som ibland kan skriva bra saker, säga ok saker(om man blundar för det att han är fruktansvärt dömande mot andra). Men ser man det så faller det i bitar för mig.
För de saker han skriver om ser jag framför mig på ett annat sätt.

Jag är ju dock mer för den gamla franska skolan. Inte den nyfranska a la PK.
Jag är heller inte så impad av Carde, även om det är betydligt mer sympatiskt mot djuren. Visst har Carde en hel del kunskap. Men jag tycker inte om den där underhalsen som de alla går med. Iom att det är en så viktig del i mitt system och min tro på hur hästen bör arbeta så är det något som sabbar enormt för mig, typ sabbar helt.

Det vi nu får se på PK-filmen är för mig inte alls bra att det förs fram som något franskt!
Många skulle ha stor nytta av delar av det franska som kompliment i sin TR-dressyr, för att få till det där lilla extra.
Men ser man den där filmen kommer man aldrig i heeeelveteeee testa en tränare man tror är franskinfluerad!
För det där skulle endast sabba i mitt system. Det lär hästen sånt jag inte vill lära den, dvs lär den göra fel/tränar den "omvänt".
Och det skulle sabba för de flesta som rider TR också.

Alltså skrämmer man bara bort folk från något som jag tror kan gynna många.
Som sån som gör lite annorlunda måste man vara extra noga med att kunna argumentera för sin sak om man nu inte vill skrämma bort folk.

Visst har jag åkt på däng förr här på forumet. Men jag har genom att alltid visa god ton, vara nogrann med att förklara och faktiskt kunnat backa upp mina ideer med fakta och få fram att systemet är genomtänkt och ger resultat/fungerar lyckats få ett helt annat bemötande från andra.
Jag tror inte att de här som förr tyckte jag var ute och cyklade bara över natt ändrade sig.
En hel del håller fortfarande inte med mig/tycker nog att jag inte är med helt. Men man har accepterat mig. Och en hel del tycker faktiskt att jag är rätt kompetent, även om jag inte gör så som de gör helt.
Även då jag fått motta en helvetes massa personangrepp har jag inte gått till personangrepp tillbaks. Jag har heller aldrig lämnat ut det jag vet om andra användare.
Det vore att göra det jag tror på en otjänst. Iom att människor automatiskt kommer bli defensiva mot en som är ett as. Då skrämmer jag alltså bort människor från att bli mer open minded och våga testa annat.

Nog har jag mottagarna aktiverade. Naturligtvis har jag läst och förvånats över alla förvanskningar av mina inlägg och nedlåtande uttalanden om en person man inte vet något om. Gwaeron läser och bildar sig sin uppfattning hellre av sådana inlägg än det jag verkligen skrivit. Det framgår av alla "håller med-inlägg" att Gwaeron är inte ensam om det. Då kan diskussionsklimatet naturligtvis aldrig bli bra.
Om du verkligen har mottagaren på så märks det tyvärr inte. När jag läser vad du skriver/svarar andra så verkar det som om du inte brytt dig om vad de skrivit. Det ÄR svårt ibland att få fram det man vill i text. Inga tonfall eller betoningar man ban använda och ord kan tolkas på olika sätt. Prova att skriva på ett annat sätt så kanske det går lättare. Om man visar i text att man kan vara ödmjuk brukar det gå mycket lättare.:)

Helt ot, men vi hade en jättetrevlig lektionshäst på ridklubben på 80-talet som hette Brille. Jag tänker på honom varje gång jag ser din nick :))

Senast ändrad:

Det enda med dig som intresserar mig är huruvida du förstör för oss som försöker sammanföra klassisk dressyr och tävlingsridning. För det är du ingen vidare hjälp med.

Det här tycker jag är viktigt!

Halvt kl

Det jag sysslar med är ju något som också funkar på banan. Så även om jag har annat signalsystem och kan tänka lite friare kring gymnasticering av häst så är det inte så jäkla skumt.

Jag kan med lätthet glida in som ren TR-människa. Jag kan också med lätthet passera som ren AR eller western iom att jag bemödat mig att sätta mig in i fler system än mitt eget.
Jag har testat de flesta.
Iom jobb som problemlösare utöver dressyrjobb så hamnar jag ibland i rena westernstall, rena Islandsstall, travet, dressyr, hopp etc. Och det ÄR en jävla gruppering bland många!
Där man har enorma fördomar om de andra.
Tyvärr förstärker sånt som Brille håller på med bara grupperingarna och gör att man inte nyttjar kunskapen som finns i andra läger än ens egna.
Det är otroligt synd!
För det finns en massa kunskap att hämta inom många olika grenar. Som man kan applicera på TR och snäppa upp allt ytterligare!

Tex hur man mer kan lösgöra och gymnasticera hästarna. Och på så sätt förädla de "kassa" hästarna.
Att köpa en gångartsavlad halvblodshäst och sen rida msv är inte så himla avancerat.
Missförstå nu inte detta. Jag förstår att tävling sätter press på nerver hos häst, annan miljö tillkommer, man måste göra sakerna på angiven plats etc. Det är inte helt lätt!
Men att köpa en kass jävla krake med släpig gång som är framtung och lyckas få den lite lätt och bärig och luftigare(och därmed friskare) tycker jag är imponerande i högre grad.
Till sånt upplever jag att man kan ha stor(!) nytta av kunskap från andra läger än bokstavstränare, hippologer etc.
I Sverige rider vi inte som de gör i Tyskland. Inte heller som de gör i Holland eller Spanien.
Men att ta in hjälp därifrån så länge det heter TR funkar fint. Dock inte att ta in hjälp från folk a la Fransoserna eller de som rider AR eller whatever som ses som alternativt.
Gissa varför? Jag tror absolut på såna som hetskt fört talan för detta med för lite kunskap om både sin sak och hur andra rider.
Man skjuter sig själv i foten när man kritserar sånt man inte ens vet hur det funkar. Folk tar avstånd och dömer ut hela den grejen man för talan för som en idiotgrej så länge som man inte kan komma med bra argument och hålla god ton.

Om du verkligen har mottagaren på så märks det tyvärr inte. När jag läser vad du skriver/svarar andra så verkar det som om du inte brytt dig om vad de skrivit. Det ÄR svårt ibland att få fram det man vill i text. Inga tonfall eller betoningar man ban använda och ord kan tolkas på olika sätt. Prova att skriva på ett annat sätt så kanske det går lättare. Om man visar i text att man kan vara ödmjuk brukar det gå mycket lättare.:)

Helt ot, men vi hade en jättetrevlig lektionshäst på ridklubben på 80-talet som hette Brille. Jag tänker på honom varje gång jag ser din nick :))
För en bra debatt behövs att alla debattörer gör just det du skriver - att man bryr sig om vad andra skrivit. Jag anser också att det är viktigt att hålla reda på vem som skrivt vad. Skall man anklaga någon för något bör det naturligtvis vara rätt person man anklagar.

Filmsnutten där P Karl visar upp väldigt korta sekvenser av sina övningar har INTE jag lagt upp. Jag har däremot försökt förklara vad övningarna går ut på. Gwaerons kompis, som är elev i P Karls skola, har förmodligen kommit vidare i sin ridning pga att hon deltagit i den skolan. Om hon tycker det är avskyvärd ridning/avskyvärda övningar bör hon naturligtvis hoppa av den skolan. Hon kommer ju aldrig att kunna förklara vad hans övningar går ut på.

Alla hästar är trevliga, även om de kallas för Brille.

Självklart är det mitt fel. Det är förstås så att jag inte har nåt bättre för mig än att med flit missförstå någon stackare på nätet bara för att jävlas.
För mig är det ganska enkelt, hade du haft nåt konstruktivt att komma med som på nåt sätt kan föra min ridning framåt hade jag läst varenda stavelse. Så är icke fallet. Därför intresserar jag mig inte längre för din ideologi, utan istället för hur du framställer den till resten av världen.
Det enda med dig som intresserar mig är huruvida du förstör för oss som försöker sammanföra klassisk dressyr och tävlingsridning. För det är du ingen vidare hjälp med.
Det var inte dig jag syftade på. I ditt första (?) inlägg i den här tråden skrev du att du inte följt tråden så mycket. Jag har fått för mig att du trodde att det var jag som la upp den korta filmsnutten med P Karl och att det var det du byggde stor del av ditt inlägg på.

Hir kan du veta vad som står i inlägg om du inte läser dem?

Var positiv i dina sammanföringsförsök.

Tycker du att alla "bokstavstränare" undervisar samma ridning?
Tänker på att spontant så har de flesta b tränare varit utomlands någon period? Och det borde ju betyda att de rider och undervisar lite olika?

Alla tränare jag tränat för och tittat på har olika system fast de bygger på samma grund om man så säger.

Vad har Hedwigs riktiga namn, bostadsort och yrke med sakfrågan att göra O_o
Man kan inte avslöja något man inte vet. Namnet och yrket stod på den hemsida som var länkad till hens användarkonto. Så min gissning var rätt!? Jag skrev inget om bostadsort så nu har du avslöjat den. Smart du är!

Man kan inte avslöja något man inte vet. Namnet och yrket stod på den hemsida som var länkad till hens användarkonto. Så min gissning var rätt!? Jag skrev inget om bostadsort så nu har du avslöjat den. Smart du är!

Lägg ner!! Inse när det är dags...

Trams!
Poängen är att du bryter mot forumreglerna. Även om jag hade min blogg länkad så är det fortfarande inte tillåtet att skriva ut uppgifter på andra användare.

De allra flesta vet redan vem jag är eftersom jag varit med länge, längre än du har en aning. Det är klart att folk undrar vad det är du vill uppnå med att för det första tala om för dem vad de redan vet och för det andra inte bryr sig ett smack om. Det är däremot uppenbart att du på något sätt ville komma åt att skada mig och det reagerar folk självklart på.

Den enda som har förlorat trovärdighet och ansikte på ditt utspel är du själv.

Du är förmodligen enbart ute efter att hela tiden få någon form av respons oavsett vad den består av och får kanske någon märklig kick av det. Eller så har du varit aktiv på buke länge under ett annat nick och har skapat "Brille" bara för att se hur mycket uppmärksamhet en riktig knäppgök kan få bara för att det roar dig.
Oavsett så kommer du inte få någon mer uppmärksamhet eller respons från mig och förhoppningsvis så kommer fler och fler snart att genomskåda vad det är du är ute efter och sluta ge näring till "trollet".

Jag tror inte jag hänger med i hur du tänker för det här är väl inte en diskussion om "klassiskt vs tävlingsdressyr"? Eller har jag missat något? Jag trodde vi diskuterade LDR/HF och synen på det. Att PK dras in i diskussionen kan man ju knappast skylla en enskild användare för. Inte heller att PK:s metod/filosofi så som den framställs av "kritikerna" får effekter på vad folk tycker/anser om alternativ till tävlingsdressyren. Som jag skrev tidigare, var och en måste själv ta ansvar för sina åsikter och på vilken grund man bygger dom, inte skylla på att någon enskild användare, i en hetsk diskussion på Buke, råkar ha sympatier för något man skälv inte gillar, det är verkligen att vrida problemet i en konstig vinkling och skylla sina egna fördomar, och/eller oförmåga/ointresse att ta reda på fakta, på någon annan.

Sen dom här fördömande åsikterna om "andra" metoder är ju inget nytt under solen precis, jag minns dom hetska diskussionerna om AR tex, som ju verkligen spårade ur. Det berodde ju väl knappast på någon enskild AR utövare som deltog i diskussionerna utan handlade just om att folks fördomar och behov av att leva ut dom. Något man kanske tar sig friheten till så här på ett internetforum. Detta gäller så klart alla inblandade, det är därför jag tycker det blir så fånigt att skylla en användare för något som alla är inblandade i. Då osar det mobbing och bevisar bara folks behov av att sätta sig på och trycka ner andra, oacceptabelt oavsett om den drabbade själv har gått över gränsen anser jag.

Ja och du gör verkligen ett bra jobb att befästa hur sakfrågor knappast är din motivation att skriva . Trevlig är du som vanligt och bara intresserad av olika tankegångar och diskussioner . Du är bara ett stackars offer som folk är SÅ elaka mot . Eller hur ?

Tycker du att alla "bokstavstränare" undervisar samma ridning?
Tänker på att spontant så har de flesta b tränare varit utomlands någon period? Och det borde ju betyda att de rider och undervisar lite olika?

Alla tränare jag tränat för och tittat på har olika system fast de bygger på samma grund om man så säger.

Här omkring har ingen av b-tränarna varit utomlands.
Men jag har samma erfarenhet som du, de tränare jag ridit för har olika sätt att komma till samma mål. Det som passade min häst och mig allra bäst hittade jag hos en tysk beridare. Och jag undrar om den tyska ridning som ofta nämns här är detsamma som den "kraftridning" man förknippade med tyskarna förr? För den ridning jag fått använda på min häst är så långt från kraft man kan komma. Den genomsyras istället av lätthet, smidighet och enkelhet, nosen framme men vid behov en djupare form. Alltid rätta framåt, aldrig backa sig ur problem (vilket jag upplever som ett svenskt fenomen), inte fastna på volter, inte nöta utan istället be hästen och se vad svaret blir och nöja sig med lite när det blir bra istället för att tjata ända tills det misslyckas. Kort sagt, enklare och roligare ridning än jag varit van vid.

Skulle du tycka att det var helt OK om någon annan avslöjade dig på det viset?

+ Ray:

Nej, alla är vi människor och därför olika. Därför undervisar man också lite olika.
Jag syftade mer till det som lärs ut via Strömsholm och Flyinges utbildningar. Det är inte samma som i Tyskland. Jag gillar tex det tyska bättre.
Därför har jag inte kallat det svenska för tyskt. För jag ser skillnader.
Jag har svårt att kalla det tyskt eller trx engelskt när det är en variant av det som är försvenskad.

Som jag ser det är allt utom sitshjälper eg korrigeringar. Såna vill jag ge så lite som möjligt. Alltså väljer jag ett signalsystem där jag kan minimera antalet hjälper och också då antalet korrigeringar.
Det går att få lite mer lätthet ändå än via det tyska.
Jag har testat. Jag har elever som testat(för tysk beridare och mig). Problemet är att det kan ta längre tid att komma till tävling. Det är inte alla villiga att
offra. Sen går dock resten av utbildningen snabbare då grunden är lagd.
Och lättheten i det tyska brukar räcka för de flesta. De som har skadade kroppar kan dock behöva annan väg.
Den tyskutbildade beridaren som kommer till oss rider för min ena tränare. Det har lyft hans resultat på banan.

Så att ta in annat kan hjälpa!

Det är en diskussion som i vanlig ordning flutit iväg från ursprungsämnet och blivit en intressant diskussion kring även annat. Formgivning öht tex.
Sånt intresserar mig!

Jag tänker inte svara för någon annan.
Men jag personligen är inte ute efter att mobba någon. Hade jag velat det hade det funnits gott om chanser tidigare.

Däremot tycker jag att man bör läsa på kring det man kritiserar. I den här tråden har RK varit uppe. LDR lika så.
Jag tror ärligt talat få vet särskilt mkt om RK.
LDR har vissa som kritiserat visat att de inte riktigt hajar.

Det blir då på samma sätt som då Djurens Rätt skriver artiklar och faktiskt belyser viktiga frågor. Men bara för att det är Djurens Rätt och de aaaalltid är såna extremister och har så dåligt med kunskap så blir man automatiskt negativt inställd.

Jag förstår hur Gwaeron menar med att andra blir drabbade. För det är nog många som aldrig i helsike kommer intressera sig för ngt som går att förknippa med det Brille så hårt gått på om.
Tyckte man inte PK filmen var bra kan man säga det. Men Brille har sagt att hästen där arbetar m ryggen.

Fördomar byggs på. Eller så kan man om man är lite mer nyanserad och balanserad och informativ slå hål på dem.
Vilket av dem tror du jag jobbar för?
Vad tror du blir resultatet av Brilles sätt?

Jag försvarar ingen av övriga i tråden. Men minoriteter måste skärpa sig desto mer.

Jag är ju inte SÅ alternativ. Men jag tycker inte om de grupperingar och kunskapsförluster som det leder till.
Jag det det ju live med. Jag anses alltid som undantaget som bekräftar regeln. Det vore bättre om man insåg att det finns mkt kunskap hos många annat än inom ens eget enbart.

Ja, man kan absolut få en kick i rätt riktning av något nytt. Personligen känner jag dock att det där "nya" inte får skilja sig alltför mycket i grunden mot vad jag är van. Det sätt jag rider på nu bygger ju egentligen på samma som förr, men det är så mycket mer okomplicerat och logiskt. Däremot skulle jag ha svårt, för att inte säga omöjligt, att ta in det sätt som jag t.ex. ser genom PK-filmerna. Helt enkelt för att jag inte håller med om det sättet och jag ser inte hur önskad effekt skulle kunna uppnås med den ridningen. Jag skulle aldrig kunna "konvertera" till AR, men däremot snappa upp och fundera över något här och där. Om det framställs på annat sätt än förböjda, framtunga hästar i slowmotion, vilket tyvärr ofta är fallet.

Mycket flum, men kort sagt så tror jag att om man byter inriktning totalt så har man kanske helt enkelt haft fel tränare som inte gett förutsättningen att förstå och utvecklas med den häst man har. För jag tror inte att man gör en helomvändning om man är trygg med sitt träningssätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka