Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Nog har jag mottagarna aktiverade. Naturligtvis har jag läst och förvånats över alla förvanskningar av mina inlägg och nedlåtande uttalanden om en person man inte vet något om. Gwaeron läser och bildar sig sin uppfattning hellre av sådana inlägg än det jag verkligen skrivit. Det framgår av alla "håller med-inlägg" att Gwaeron är inte ensam om det. Då kan diskussionsklimatet naturligtvis aldrig bli bra.

Detta säger nog allt . Flera inlägg som lett till sista sidorna i tråden har förts av folk som varken tävlings rider eller rider enligt"tävlings dressyr skola" öht . Alla kan ändå trots allt mötas enligt diskussions förmåga och flera igenkännings het faktorer som gör att diskussion är möjlig .trots skillnader på skola /tränings /tävlings filosofier.

Du lyckas dock fortskrida i vanlig ordning .

Senast ändrad:

Nog har jag mottagarna aktiverade. Naturligtvis har jag läst och förvånats över alla förvanskningar av mina inlägg och nedlåtande uttalanden om en person man inte vet något om. Gwaeron läser och bildar sig sin uppfattning hellre av sådana inlägg än det jag verkligen skrivit. Det framgår av alla "håller med-inlägg" att Gwaeron är inte ensam om det. Då kan diskussionsklimatet naturligtvis aldrig bli bra.

Självklart är det mitt fel. Det är förstås så att jag inte har nåt bättre för mig än att med flit missförstå någon stackare på nätet bara för att jävlas.
För mig är det ganska enkelt, hade du haft nåt konstruktivt att komma med som på nåt sätt kan föra min ridning framåt hade jag läst varenda stavelse. Så är icke fallet. Därför intresserar jag mig inte längre för din ideologi, utan istället för hur du framställer den till resten av världen.
Det enda med dig som intresserar mig är huruvida du förstör för oss som försöker sammanföra klassisk dressyr och tävlingsridning. För det är du ingen vidare hjälp med.

Har inget emot ryttaren ser avslappnat o ganska runt ut men ser du inte att hästen är bakom lod? :sneaky:
Tycker nog att träningen såg ut som vilken annan träning som helst- vettig.

Nä fy för folk som läser saker o sen blir allvetande om hur det ska utföras i praktiken. Varje häst skiljer sig i sina förutsättningar o en god tränare hjälper med en viss variation av arbetet, men målet är detsamma.

Om en häst behöver vara i en djupare form i dagsläget, så är det av en anledning o inget som behöver kvarstå i åratal. Form o lösgjordhet är ständigt föränderlig.

Tack Gwaeron:).

Du tycker inte du själv bäddat som du får ligga?

Jag tycker det luktar väldigt mycket mobbing jag. Det är det ingen som bäddar för, däremot är det många som gärna bäddar åt andra i det avseendet, det får vissa att känna sig bättre tror jag. Trodde inte du var en av dom.

Ful teknik av dig att gå in och utnyttja situationen på det här viset, föraktet mot PK har är starkt i vissa kretsar och har funnits sen långt innan Brille kom in i bilden. Jag tror ingen har ändrat åsikt i den frågan egentligen även om dom vill få det att låta som att problemet just nu är Brille och att när du kommer in i bilden så låter allt såååååååå mycket bättre. Man kan säga att dom använder dig för att trycka till Brille ändå mer. Fult mycket fult och ändå fulare av dig att underblåsa den taktiken.

Om du har en egen åsikt i frågan så kan du ju lägga fram den utan att trycka till någon annan samtidigt, finns ingen ursäkt att använda andra användare på det viset för att få fram det.

Exakt vad är det i Brilles sakframställan du vänder dig emot tex? Kan du förklara det utan att använda härskar- och mobbingtekniker?

Jättebra inlägg!

Även jag använder mig av en del franskt. Men inte fasen vill jag förknippas med det som Brille förespråkar!

Exakt vad är det som Brille förespråkar då och som den franska skolan inte förespråkar enligt din uppfattning?

Jag tycker det luktar väldigt mycket mobbing jag. Det är det ingen som bäddar för, däremot är det många som gärna bäddar åt andra i det avseendet, det får vissa att känna sig bättre tror jag. Trodde inte du var en av dom.

Nej, det ligger väldigt mkt sanning i det uttrycket.

Ang P Karl kan jag säga att jag som inte visste mkt alls om honom tycker att det är en pajas. Tack vare Brilles "reklam". Kag har sett mkt konstigt från western också men det var ingen nyhet däremot. Det som har med franska skolan har fått ett löjetäcke och det som har visats som ska vara så mkt bättre än "tävlingsdressyr " blir bara patetiskt.

Så har det mottagits här, och jag är ändå öppen för nya influenser. Så du kan inte svara för hur mottagarna tar informationen.

Hur menar du att det är Brilles reklam? Är Brille personligen ansvarig för hur tex PK rider? Det är andra som lägger in filmer och bilder som väcker dom tankarna hos dig. Var och en är ansvarig för sina egna tankar, man behöver inte tycka som andra tycker bara för att andra framställer det si eller så. Den egna analysen saknas i dom här diskussionerna hos många, tyvärr. Man hakar på "mobben", följer strömmen, för man irriterar sig på en specifick användare =mobbing. Det är så mobbing fungerar överallt annars, grupptryck, behov av att "vara en i gänget", man slutar tänka själv...lyssnar på "mobbarna" och ifrågasätter inte deras motiv som ofta är att hamna i bättre dager själv...tyvärr:(

Själv visste jag knappt att PK fanns, får jag väl erkänna. Jag är dålig på att läsa och se filmer av tränare/ryttare inom andra filosofier. Har haft nog med mitt eget. Men tack vare Buke har jag blivit allt mer nyfiken och upptäckt så mycket intressant man kan titta på i "tuben". Tyvärr har brilles argumentation fått mig att undra vad PK är för en konstig kuf, men jag kommer att leta vidare och se om jag hittar något som jag kan ta till mig. För jag undrar om det verkligen är så konstigt som man får som bild av brille.

Att du inte ser något konstigt i brilles påståenden beror kanske på att du dels inte är dressyrryttare och dels står närmare den ridning som brille förespråkar än många av oss andra här. För övrigt är du nog inte riktigt rätt person att anklaga andra för härskar- och mobbartekniker.

Men nu får du väl hejda dig lite, tycker du att motargument ska ses som mobbing så faller ju en diskussion direkt. Människor med olika åsikter mobbar ju inte varann.

Själv tillhör jag den kretsen som faktiskt förfasar mig över vissa av filmerna, de påminner starkt om hur en av mina hästar såg ut en gång i tiden när han kom till oss och alltså inget jag strävar efter igen.

Jag rider heller inte dressyr på så sätt, men grunden i vår träning är dressyr vilket det är för de flesta discipliner, och är grundstommen i all ridning kan jag tycka. Grund ridningen är i princip lika för alla oavsett inriktning, och är det redskap både häst och ryttare måste ha med sig i sin fortsatta utveckling.

Ful teknik av dig att gå in och utnyttja situationen på det här viset, föraktet mot PK har är starkt i vissa kretsar och har funnits sen långt innan Brille kom in i bilden. Jag tror ingen har ändrat åsikt i den frågan egentligen även om dom vill få det att låta som att problemet just nu är Brille och att när du kommer in i bilden så låter allt såååååååå mycket bättre. Man kan säga att dom använder dig för att trycka till Brille ändå mer. Fult mycket fult och ändå fulare av dig att underblåsa den taktiken.

Om du har en egen åsikt i frågan så kan du ju lägga fram den utan att trycka till någon annan samtidigt, finns ingen ursäkt att använda andra användare på det viset för att få fram det.

Exakt vad är det i Brilles sakframställan du vänder dig emot tex? Kan du förklara det utan att använda härskar- och mobbingtekniker?

Nu tycker jag du är riktigt oförskämd. Dessutom är det du skriver fullständigt löjligt. Vore jag nån form av nätmobbare skulle jag nog för det första skriva härinne oftare än säg en gång om året.
Sen är det faktiskt så att jag och mina vänner blir direkt påverkade ute i den verkliga världen av folk som brille som argumenterar hätskt och nedvärderar andra ridsätt för att framhäva sitt eget. Sånt ger folk fördomar, nånting många oss av jobbar dagligen med att bryta sig loss från!

Ute i den verkliga världen hjälper inga balanserade texter eller argument när man möter på folk med redan fast formade fördomar.

Att du inte ser något konstigt i brilles påståenden beror kanske på att du dels inte är dressyrryttare och dels står närmare den ridning som brille förespråkar än många av oss andra här. För övrigt är du nog inte riktigt rätt person att anklaga andra för härskar- och mobbartekniker.

Du får nog ta och läsa på vad härskartekniker innbär...

Här är en länk med defenition och lite förklaringar

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik

"Härskarteknik syftar på olika sociala manipulationer varmed en grupp eller person behåller sin position (i en synlig eller osynlig hierarki) gentemot människor ur andra grupper eller gentemot en enskild individ."

Försök och kläm in mig i den defenitionen om du kan:p

Nej, jag förfasar mig inte över vad folk anser i sakfrågan, jag förfasar mig över hur folk går till angrepp på personnivå, hur folk som verkar sakna egna ståndpunkter eller förmåga att argumentera för sin "sak" tar till just härskartekniker och mobbing för att "trycka till" andra...

Du får nog ta och läsa på vad härskartekniker innbär...

Här är en länk med defenition och lite förklaringar

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik

"Härskarteknik syftar på olika sociala manipulationer varmed en grupp eller person behåller sin position (i en synlig eller osynlig hierarki) gentemot människor ur andra grupper eller gentemot en enskild individ."

Försök och kläm in mig i den defenitionen om du kan:p

Efter att otaliga gånger ha utsatts för rena personangrepp från din sida så är jag väl medveten om vad det innebär. Dock ser jag att det är din normala attityd och är densamma mot många personer här.

Men ok, då kanske du kan svara på, mer konkret tack, VAD det är i Brilles "balanserade texter" som plöstligt påverkar folk ute i verkliga livet så att du och dina vänner blir drabbade pga just det?

Fördomarna dom fanns redan där, dom blir belysta i den här diskussionen pga ämnet och antalet fördomsfulla användare, inte pga en enskild användares åsikt eller ståndpunkt. Det är otroligt fånigt och barnsligt att ens påstå något sådant.

Det är som sagt en specifik taktik det här, att ge sig på en enskild person och ge den skulden för allt, fast man själv har ganska många fingrar med spelet...:meh:

Tyvärr är det så att jag helt själv blivit övertygad om att det finns en skillnad mellan dig och Brille. Du diskuterar det du tror på och är tämligen omöjlig att övertyga men håller god ton länge.
Jag tycker Brille mest är ute efter att väcka debatt och få mothugg. Lite får jag känslan av att han/ hon vill visa på hur lätt det är att få igång folk och hur lätt det är att lämna sakfrågor och gå till angrepp. Ju längre diskussionen pågår desto tydligare blir det i mina ögon att det viktiga för Brille är att se hur man väcker starka reaktioner. Så jag är helt ärlig med att sängen bäddas på ett vis som medvetet väcker reaktioner och då får man kunna se sin egen del i konflikten.
Finns många i verkliga livet som är experter på att starta en konflikt genom att medvetet trampa någon på tårna men utan att gå så mycket över gränsen att alla reagerar. Man är lite duktig på psykologi och använder det...

Skulden för allt? Nu får du väl hålla i dig lite. Jag ger inte Brille skulden för nånting annat än det hon själv gjort. Jag är tack fullständigt medveten om att folk redan har hinkvis med fördomar mot allt som inte är "hemma". Det är ju exakt därför det är så vansinnigt viktigt att INTE argumentera som Brille gör. På vilket sätt blir det bättre av att nån sitter och befäster och dessutom spär på alla dessa fördomar?

Men nånstans får jag känslan att det här är en dödfödd diskussion så för att använda modern lingo - Äh typ orka...

Men ok, då kanske du kan svara på, mer konkret tack, VAD det är i Brilles "balanserade texter" som plöstligt påverkar folk ute i verkliga livet så att du och dina vänner blir drabbade pga just det?

Fördomarna dom fanns redan där, dom blir belysta i den här diskussionen pga ämnet och antalet fördomsfulla användare, inte pga en enskild användares åsikt eller ståndpunkt. Det är otroligt fånigt och barnsligt att ens påstå något sådant.

Det är som sagt en specifik taktik det här, att ge sig på en enskild person och ge den skulden för allt, fast man själv har ganska många fingrar med spelet...:meh:

Alla har inte fördomar, men jag blev inte positivt inställd med den s.k sakframställan som Brille påstod sig göra. Det är väl inte konstigt att man som ny i ämnet förknippar en person som skriver om det, med själva ämnet? I det här fallet blev det ingen bra reklam från budbäraren. Påhittade ord som tex tiltmuskler och uppvisande av dålig ridning med hästar som släpper bett och rygg är vad jag har fått med mig från denna diskussion. Undra om det var syftet. Personligen hade jag önskat att G hoppade in tidigare och styrt upp ;-)

Tyvärr är det så att jag helt själv blivit övertygad om att det finns en skillnad mellan dig och Brille. Du diskuterar det du tror på och är tämligen omöjlig att övertyga men håller god ton länge.
Jag tycker Brille mest är ute efter att väcka debatt och få mothugg. Lite får jag känslan av att han/ hon vill visa på hur lätt det är att få igång folk och hur lätt det är att lämna sakfrågor och gå till angrepp. Ju längre diskussionen pågår desto tydligare blir det i mina ögon att det viktiga för Brille är att se hur man väcker starka reaktioner. Så jag är helt ärlig med att sängen bäddas på ett vis som medvetet väcker reaktioner och då får man kunna se sin egen del i konflikten.
Finns många i verkliga livet som är experter på att starta en konflikt genom att medvetet trampa någon på tårna men utan att gå så mycket över gränsen att alla reagerar. Man är lite duktig på psykologi och använder det...

Bra sammanfattnig. Håller med!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka