Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Här har vi en självutnämnd PK-ryttare o dess tolkning. Månne det vara Brille?

http://www.youtube.com/watch?v=3cBQAlzSATc&feature=player_detailpage

Jag såg också denna film tidigare och undrade vad syftet är med att jaga runt hästen på det här viset. Någon avspänning och rundning av överlinjen är det inte fråga om. Grunder såsom takt och balans saknas (och en tränare?).
Är hästen travare (rörelsemönstret)? I annat fall ser den halt ut.

Sen är det inte schysst heller att skriva PK i rubriken på det viset tjejen gjort på filmen, jag tror knappast han har nått med henne att göra!

Det tror inte jag heller. Ännu en "tolk", som tolkat lite galet förmodligen.

P Karl har en gedigen erfarenhet av ridning och utbildning av hästar. Han har analyserat och kommit fram till slutsatser som han beskrivit på olika sätt. Jag anser att hans slutsatser är vettiga utifrån de analyser han gjort. Det är inte så många andra som gjort motsvarande arbete.

Vad hjälper det att skriva en bok med påståeenden när inget kan visas?

Så du ser att hästen sänker ryggen där i stillastående, med halsen böjd åt höger.

En typ av rollkur tycker jag-intressant att du i den sekvensen, och endast i den, ser en rund rygg.
PK har själv flexat i rörelse btw- lämpligt nog är det borttagna från nätet.

Jag menar att det är lättare för hästen att föra fram yttre bogen om den är ställd i rörelseriktningen i förvänd galopp på volt och därmed kunna göra en bättre galopp. Det är inte ställningen som signal/hjälp jag menar. P Karl beskriver det naturligtvis bättre i sin bok "The art of Riding" sid 116.
Då hästen ställs åt galoppsidan kan det kännas enklare för ryttaren att bibehålla den förvända galoppen.

Jag förstår vad du menar. Jag menar att jag upplever just motsatsen, att det blir svårare för hästen. Jag vill rida för att det ska vara så lätt som möjligt för hästen att utföra vad jag vill. Jag som ryttare ska underlätta för hästen med min kropp och det är därför som jag stället åt galoppsidan. Vi har väl olika erfarenheter av detta helt enkelt. (och jag tror fortfarande det handlar en del om hur vi rider och hur hästen är utbildad)
Då hästen ställs åt galoppsidan kan det kännas enklare för ryttaren att bibehålla den förvända galoppen.
?? För ryttaren? Det är ju hästen som ska galoppera och således hästen som man ska underlätta för. Jag tror det var Mackan som hade en bra beskrivning på detta några sidor bort.
och här har Tuaphua förklarat bra varför det underlättar för hästen:
Galoppen är ju en böjd rörelse av naturen iom att bakbenen inte kliver jämte varann(som i terre a terre, tvåtaktig jämfotagalopp). Galoppen är hyfsat lik en sluta i den aspekten. Den är böjd och ytter bak bär. Det är också det bakben som ska "starta" galoppen.
Därför anser jag att hästen ska ridas ställd i galoppriktningen just för att det redan är insidan per automatik i galopp.

Senast ändrad:

Därför att jag är intresserad av utbyte av tankar/fakta om bl.a. hästar, ridning, dressyr, utbildning, Tävling & träning.

P Karl har en gedigen erfarenhet av ridning och utbildning av hästar. Han har analyserat och kommit fram till slutsatser som han beskrivit på olika sätt. Jag anser att hans slutsatser är vettiga utifrån de analyser han gjort. Det är inte så många andra som gjort motsvarande arbete.

Utbyte är bra. Men för att ett utbyte ska kunna ske måste man ha både sändare och mottagare aktiverade. Jag tror du skulle tjäna på att aktivera din mottagare eller ställa in den lite bättre för det är någon vajsing med mottagningen.
Det är inte hånfullt menat för faktum är att det är en förutsättning för att ett utbyte ska kunna ske. Om din mottagning fungerar så borde du visa det lite tydligare.:) Då blir diskussionsklimatet bättre.

Suck.

Jag är INTE intresserad av att gräla.

Som jag skrev är jag intresserad av utbyte av tankar/fakta om bl.a. hästar, ridning, dressyr, utbildning, Tävling & träning. Jag glömde ridmetoder (hur man gör i olika situationer) och biomekanik.

Jag har inte någon lust att tycka något om andra människor, om hur de rider, om vad de tror, vet eller tycker - jag vill diskutera vad som händer och varför. Ibland vill jag ge ett exempel på vad jag menar och eftersom jag inte är så bra på att rita/publicera bilder använder jag de som redan finns.

Vilket århundradets skämt . Isåfall är du analfabet då inte något av vad du härjar om i denna och samtliga trådar (alltid samma ämne) du deltagit ens tangerar det du skriver här ovan . Du diskuterar inte öht du kör en monolog och sen plockar du upp lösryckta rader folk skriver lite här och där och styr in dessa att passa dina PK /dr Deb gudstjänster .

http://www.youtube.com/watch?hl=sv&gl=SE&client=mv-google&v=p61NdyJw5Yg&list=PLAB50D3284CEF0107&index=10&nomobile=1

I detta klipp med PK har du skrivit att hästen arbetar med ryggen.
Samtidigt har du frågat hur en häst "svingar ryggen".

För mig blir det en omöjlighet, du kan inte se att en häst arbetar med ryggen utan att veta hur den dynamiskt svingar sin rygg!!!!!!

Om du nu tror dig se att PK rider med en aktiv rygg, så kan du titta på länken nedanför.

http://www.youtube.com/watch?v=OaMyU5uJ3H4

Här ser man tydligt energin från bak som ger en sammankoppling, dvs buk och rygg arbetar dynamiskt som svingar ryggen och man ser också tydligt att ryttaren sitter väldigt bekvämt, även fast hästen rör sig stort.
Man ser tydligt muskelaturen i länden bakom sadeln arbeta.

Om man jämnför hästar som PK rider och denna hästs rörelser, så måste väll tom du se stora skillnader ?

Har egentligen en allmän fråga. Jag har försökt följa tråden sporadiskt men som någon sa, det går undan och jag har inte haft möjlighet att sätta mig in i allt. Diskussionerna har blivit lite för utdragna för att någon utan insyn ska kunna hänga med, därför tänkte jag att någon kanske vill förklara lite kort..

Jag tittade på filmen med PK och känner mig helt förstummad. VAD kan någonsin vara nyttigt med sådan ridning? Vad är tanken med det? Nu vet jag inte bakgrunden men på de korta filmerna jag såg ser det stel, hårdhänt, motvilligt och helt enkelt OTREVLIGT ut. Hästar med öronen slickade bakåt och som kickar mot skänkeln... Hur kan man påstå att det är ett bra medel för att träna sin häst då?

1,10 in i filmen töltar ju denna häst och det ser inte ut att vara en sådan ras som har tölt i sig.
Det är ju verkligen ett tecken på att hästen är totalt superlåst och behöver troligen behandling av ET och massör för att få bukt med sina låsningar.
Att hålla på och "dra" huvudet så där i tid och otid förstår jag inte eftersom hästen sekunden ryttaren släpper kör upp huvudet tillbaks i de läge den hade innan!

Verkar vara en populär ridmetod utomlans detta för har inte sett denna i Sverige.

Ser ut att vara lite westernliknande metod

KL
En tanke slog mig...

Inte har man sett den andre store mästaren från en akademi lära ut annat än vad han själv fick lära sig- Kottas SRS.

Bent är också tyskt skolad från början, men hittade sedan på ngt eget.

Jag ska nog hitta på ngt (tokigt) som säljer. Plättlätt ska det vara o jag får pränta in stenhårt i mina elever att andra bara är okunniga.

Idéer någon?

Förböjd häst på liten volt i högt tempo. Det borde väl vara lösgörande. Eller?
Skänkelvikning med hästen ställd i rörelseriktningen borde underlätta förbitrampet. Eller?

Ironi förstås... :)

Jag har en idé! Varför inte grunda RVH, dvs. Ridning Via Tankeöverföring?!! Enligt denna skola, som du kan påstå vara ett återupplivande av Xenofons lära, anses alla hjälper förutom telepati grymma mot hästen. Även själva ridningen sker bara i fantasin. :idea:

Idéer någon?

Sådana ideer uppkommer när de som rider inte kan rida och alltså inte klarar av att utbilda rätt i grunden.

Som när hästen hänger i handen, ist för att rida bakifrån o stämma av så ska det dras och vridas hårt i bettet för att skola hästen i munnen.:meh:

Eller när hästen gapar för det finns spänningar-nädå, det är inte spänningar, hästen snuttar på bettet och ska så göra.

Och kan man inte få hästen lösgjord i nacken, ja då heter det att nosen måste vara framme och nacken högst för annars är det skadligt.

Man har helt slack tygel för hästen måste hitta sin egenbalans, man förstår inte att en tygel med kontakt inte behöver vara ett femte ben för man kan inte själv.

Det ska gå långsamt och lite bekvämt energilöst för den som kommer på ideen har dålig balans o skumpar själv annars.

OSV OSV

Ide? Ja, de måste väl vara något med skritt med låst rygg (Vilket PK redan har i sin ridning) där passartade steg förklaras med att nacken är iaf högst och ryggen arbetar fast det inte syns så att alla elever tror att skritten visst är bra så.

KL
En tanke slog mig...

Inte har man sett den andre store mästaren från en akademi lära ut annat än vad han själv fick lära sig- Kottas SRS.

Bent är också tyskt skolad från början, men hittade sedan på ngt eget.

Jag ska nog hitta på ngt (tokigt) som säljer. Plättlätt ska det vara o jag får pränta in stenhårt i mina elever att andra bara är okunniga.

Idéer någon?

Kottas behöver inte hitta på nåt nytt och eget, det han gör fungerar. Samma som hans franska motsvarighet.

Läste nånstans om en övning från 1700talet (tror jag) där man lösgör hästen genom att gräva ett cirkulärt dike och låter den gå där i ett antal varv. Du kan ju pröva att marknadsföra det?

Å ena sidan håller jag med dig å andra sidan så är det rimligt att ha öppet sinne, det är inget omöjligt att det kommer fram/finns metoder som faktiskt är bättre.resultat än det man själv anser som självklart.

Läste nånstans om en övning från 1700talet (tror jag) där man lösgör hästen genom att gräva ett cirkulärt dike och låter den gå där i ett antal varv. Du kan ju pröva att marknadsföra det?

Knappast gångbart om man nu inte kan stå till tjänst med grävandet eller så kan man påstå att det endast går att gräva korrekt med spaden man säljer. Man måste tjäna pengar på att sälja tillbehör och kurser, det hör till.

Kottas behöver inte hitta på nåt nytt och eget, det han gör fungerar. Samma som hans franska motsvarighet. Läste nånstans om en övning från 1700talet (tror jag) där man lösgör hästen genom att gräva ett cirkulärt dike och låter den gå där i ett antal varv. Du kan ju pröva att marknadsföra det?
Syftar du på PK?

I såna fall är hans ridning DÅ o Nu helt skilda saker.

Kan det ha med ålder o krämpor att göra?

Sådana ideer uppkommer när de som rider inte kan rida och alltså inte klarar av att utbilda rätt i grunden.

Som när hästen hänger i handen, ist för att rida bakifrån o stämma av så ska det dras och vridas hårt i bettet för att skola hästen i munnen.:meh:

Eller när hästen gapar för det finns spänningar-nädå, det är inte spänningar, hästen snuttar på bettet och ska så göra.

Och kan man inte få hästen lösgjord i nacken, ja då heter det att nosen måste vara framme och nacken högst för annars är det skadligt.

Man har helt slack tygel för hästen måste hitta sin egenbalans, man förstår inte att en tygel med kontakt inte behöver vara ett femte ben för man kan inte själv.

Det ska gå långsamt och lite bekvämt energilöst för den som kommer på ideen har dålig balans o skumpar själv annars.

OSV OSV

Ide? Ja, de måste väl vara något med skritt med låst rygg (Vilket PK redan har i sin ridning) där passartade steg förklaras med att nacken är iaf högst och ryggen arbetar fast det inte syns så att alla elever tror att skritten visst är bra så.

mmm men alltså nja... Nu känner jag att jag nog vill slå ett litet slag för den franska skolan ändå. Kan dock inte uttala mig direkt om PKs filosofi, jag har inte ridit för honom. Men har ändå lite koll på den franska skolan i grova drag och har även fått pröva det irl på både skolade och oskolade hästar.

Det finns massor av fördelar tex med att höja handen något och använda uppresande tygeltag. Det finns en "regel" som säger att handen aldrig får gå bakåt. Man låter istället handen verka uppåt så bettet agerar mot hästens mungipor istället för lanerna. Som jag upplever det blir kontakten mjukare för hästen och risken är mindre att man aktiverar mottrycksreflexen. Dessutom är det lätt att man som ryttare griper tag i tygeln hårdare vid ett eventuellt motstånd och omedvetet ger sig in i dragkamp. Nu pratar jag om små skillnader och små hjälper, inga stora yviga historier. Men har man (som jag) ont kan små skillnader kännas stora.

Så det man gör från sadeln och bakåt är samma som "vanligt" men istället för att krama bakåt så gör man det en smula uppåt. Poängen i det hela är väl att med rätt tränarhjälp så är det lite lättare att uppnå en bra, flexibel kontakt på det här sättet än på det tyska. Som jag ser det är det alltså ett sätt att hjälpa ryttaren tilltala hästen lite artigare.

Jag gör även en del flexions stillastående, framförallt om jag kliver på en ny häst. För mig som är svag och har mycket problem med kroppen är det en enorm fördel att kolla av om det är nån hemma därframme redan innan hästen börjat röra på sig. Jag har helt enkelt inte bålstabiliteten för att klara av att ordna det i farten. Det vore fantastiskt att vara en sån där som sätter sig på vilken häst som helst och magiskt rider ihop dem på ett ögonblick, men kom igen liksom, hur många är det :( För mig är att sätta fart på en häst som inte svarar någorlunda för handen lika ologiskt som att gasa i en bil med trasig ratt och broms.

Jag upplever att inom den franska skolan har man lättare att uppnå lätthet och flow i ridningen medan den tyska är lite mer jordnära och stadig. Personligen trivs jag väldigt bra med den mix jag får lära mig, men sen är ju jag en sån som vill ha hästen i/framför lod. Föredrar man att ha dem i/bakom får man förstås följa en annan linje.

Klokt skrivet tycker jag och måste nog hålla med om just det att det många gånger är bättre att ta tygeltag lite uppåt istället för bakåt eftersom hästarna inte går emot på samma vis och man blir inte i dragkamp!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka