Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Är det Christian Cadre du menar? Jag är väldigt dåligt insatt i franska ryttare :)

http://www.youtube.com/watch?v=WtvQfczVfD0

Trevlig inlägg i alla fall! Även om jag säkert inte tycker samma som dig i allt, så förstår jag i alla fall vad du menar! Tack :) Håller med om att man allt som oftast ska undvika tygeltag bakåt, framförallt vi hobbyryttare som ofta har dålig balans och då lätt rycker i munen på våra hästar.

Ett klokt och balanserat inlägg! Jag har aldrig fått lära mig att ta tygeltag uppåt, men använder å andra sidan inte tygeltag bakåt heller annat än som nödbroms. Jag knyter handen i en näve, eller vrider om handleden, men tar inte handen bakåt vid normal ridning. Tror jag:) Jag ska prova detta med att tänka lite uppåt (och framåt?) med handen. Se vad pålle tycker.

Tror att lättaste sättet att känna skillnad på hur man tar tygeltagen är att sätta fast ett par tyglar i nånting hårt. Antingen när man kramar gör man det genom att föra knogarna mot magen (vilket i praktiken blir bakåt även om man håller handen stilla) eller så vrider man lillfingret uppåt och tummarna framåt utåt (vilket agerar mer framåt). Jag tänker lite att handlar om att förändra kontakten utan att förstärka den. Ungefär som när man tar ett ledande tygeltag för att balansera om hästen i sidled kan man göra ett lyftande för att balansera hästen i höjdled.

absolut! Det var det enda klippet jag hittade bara :) Ska titta på lektionsklippet när jag får tid!

Annars är inte piaffen så himla pjåkig, taktmässig! BETYDLIGT trevligare än PK iaf

Tror att lättaste sättet att känna skillnad på hur man tar tygeltagen är att sätta fast ett par tyglar i nånting hårt. Antingen när man kramar gör man det genom att föra knogarna mot magen (vilket i praktiken blir bakåt även om man håller handen stilla) eller så vrider man lillfingret uppåt och tummarna framåt utåt (vilket agerar mer framåt). Jag tänker lite att handlar om att förändra kontakten utan att förstärka den. Ungefär som när man tar ett ledande tygeltag för att balansera om hästen i sidled kan man göra ett lyftande för att balansera hästen i höjdled.

Vrider om handen gör jag för att ställa i nacken, så då använder jag uppenbarligen sådana tygeltag utan att veta om det. Kan nog vid närmare eftertanke också ta förhållningar så men har aldrig funderat över att det blir uppåt, men det blir det ju. Du har så klart rätt i att en vanlig kramning blir bakåt. Jag menade mest att jag undviker att föra hela handen bakåt. Men det är ju mer en gradskillnad än en artskillnad. Kul detta! Ska absolut prova. Min pålle är väldigt noga med att man ska vara stilla i handen, så det har jag fått träna stenhårt på. Kanske kan detta slags tygeltag bidra till ytterligare förbättringar.

Väldigt trevlig ridning på lektionsfilmen med Carde förresten! Ingen nosgrimma på, hästen helt stilla i munnen, ser harmoniskt ut. Så där hade jag gärna kunnat rida.

Senast ändrad:

Man tackar :o

Är inte inne och läser här särskilt ofta men känner folk som följer PKs (riktiga) skola och blir ytterst beklämd å alla deras vägnar. Det är öppensinnade människor som rider för att det är roligt och uppskattar att dela med sig av sin filosofi. En sån här internet-"taliban" som ska tvångsmata folk med ett koncept som inte är det som det påstås vara blir bara så fel. Samma dåliga reklam som att nån som läst en av Bents böcker och efter det börjar undervisa akademiskt.

Brille
Jag vet att han var här innan. Jag vet hur många av de nuvarande eleverna som ridit för honom och hur många som "bara" ridit för henne. Jag vet vilket år han slutade komma.
Inser du inte att du faktiskt inte hjälper nån och inte åstadkommer nånting? Ingen vill lyssna på någon som argumenterar för hårt och bara ser sin egen sida.
En eloge till dig som lyckas så mycket bättre. Jag menar det verkligen.

Med tanke på hur du uttrycker dig så tror jag att du tagit mer intryck av andras påståenden om mig, om mina inlägg och om vad jag vet/tycker/kan/menar etc än vad jag verkligen har skrivit.

Jag tror att du med "internet-taliban" i ditt inlägg syftar på mig. Visst jag har lagt ut bilder, länkar, hänvisat till böcker mm. Det har jag gjort för att den som är intresserad själv skall kunna bilda sig en uppfattning och för att försöka beskriva vad jag menar.

Nog har jag åstadkommit någonting. Du har ju reagerat på det jag skrivit och sedan kommit med några bra inlägg.

Skulle våga lova att Gwaeron inte är någon som tycker För att andra tycker , hon lär ha läst allt ytterst noga helt på egen hand .

Du har inte gjort annat än spytt galla över all ridning och alla hästar som du anser är fel , du är mycket tydlig ang hur otroligt fel det då är. Det är ju enbart i det sammanhanget du pepprar folk med bilder, filmer och böcker om vad som är Rätt enligt dig . Du har ju tillochmed uttryckt hur synd det är om folk som inte förstår bättre .

Senast ändrad:

Mackan har rätt, jag är snarare en sån som tycker tvärtom för att andra tycker! Vad är man som person annat än sina ideal och uppfattningar och vad är då meningen i att oinformerat apa efter någon annan? Vilket dessutom gör det ännu trevligare när man hittar folk man håller med!

Brille, låt mig nu omformulera mig. Du åstadkommer ingenting konstruktivt, inget positivt och ingenting bestående. Jag vågar lova att genom dina insatser här på forumet har säkert ett tjugotal människor fått kraftiga fördomar mot klassisk fransk ridning i allmänhet och PK i synnerhet. Fan, till och med jag får det och jag både rider klassiskt och känner hans elever! Är alltså väldigt öppen för PKs filosofi trots att jag valt en annan väg!

Men du har en klar poäng i att jag snarare tar intryck av av vad andra tyckt om dig än själva inläggen. Numera läser jag inte ens vad du skriver mer än att skumma igenom ibland därför att vad du skriver blir helt oviktigt eftersom ingen vill lyssna längre!
Du framför dina poänger på ett sätt som skulle räknas som riktigt dålig ridning om man överförde taktiken på häst. Att skrika tills nån lyssnar fungerar inte.
Ingen tar något positivt intryck av vad du försöker framföra. Såvitt jag förstått det, inte ens PKs svenska elever!

Så, vad är det du anser att du uppnår genom att provocera och bara fortsätta att trycka på och trycka på?

Har egentligen en allmän fråga. Jag har försökt följa tråden sporadiskt men som någon sa, det går undan och jag har inte haft möjlighet att sätta mig in i allt. Diskussionerna har blivit lite för utdragna för att någon utan insyn ska kunna hänga med, därför tänkte jag att någon kanske vill förklara lite kort..

Jag tittade på filmen med PK och känner mig helt förstummad. VAD kan någonsin vara nyttigt med sådan ridning? Vad är tanken med det? Nu vet jag inte bakgrunden men på de korta filmerna jag såg ser det stel, hårdhänt, motvilligt och helt enkelt OTREVLIGT ut. Hästar med öronen slickade bakåt och som kickar mot skänkeln... Hur kan man påstå att det är ett bra medel för att träna sin häst då?

Ja, om man nu visste :(

Mackan har rätt, jag är snarare en sån som tycker tvärtom för att andra tycker! Vad är man som person annat än sina ideal och uppfattningar och vad är då meningen i att oinformerat apa efter någon annan? Vilket dessutom gör det ännu trevligare när man hittar folk man håller med!

Brille, låt mig nu omformulera mig. Du åstadkommer ingenting konstruktivt, inget positivt och ingenting bestående. Jag vågar lova att genom dina insatser här på forumet har säkert ett tjugotal människor fått kraftiga fördomar mot klassisk fransk ridning i allmänhet och PK i synnerhet. Fan, till och med jag får det och jag både rider klassiskt och känner hans elever! Är alltså väldigt öppen för PKs filosofi trots att jag valt en annan väg!

Men du har en klar poäng i att jag snarare tar intryck av av vad andra tyckt om dig än själva inläggen. Numera läser jag inte ens vad du skriver mer än att skumma igenom ibland därför att vad du skriver blir helt oviktigt eftersom ingen vill lyssna längre!
Du framför dina poänger på ett sätt som skulle räknas som riktigt dålig ridning om man överförde taktiken på häst. Att skrika tills nån lyssnar fungerar inte.
Ingen tar något positivt intryck av vad du försöker framföra. Såvitt jag förstått det, inte ens PKs svenska elever!

Så, vad är det du anser att du uppnår genom att provocera och bara fortsätta att trycka på och trycka på?

Mycket bra!

Brille- kan du ta in något folk försöker förmedla?

Håller med i varenda stavelse !!!

Jättebra inlägg!

Även jag använder mig av en del franskt. Men inte fasen vill jag förknippas med det som Brille förespråkar!

Det är menlöst att försöka "skola munnen" som de kallar det om hela resten av hästen är i obalans.
I texten till den här videon står att hästen häver sig på i inner hand.
Tacka fan för det när den lutar så den snudd på ligger. Att då ta så i truten samtidigt som man inte åtgärdar grundproblemet: balansen på inner fram är för mig ojust mot hästen.

Sen finns det inte bara ett sätt att få hästen att balansera om.
Hur man gör beror på hjälpgivningssystem.

Jag tycker inte Bent hittat på något eget. Inte heller Sjef.
Allt det de gör är redan gjort och nedskrivet för många hundra år sedan.

Däremot har de plockat en del delar ur de gamla lärorna och paketerat det på ett för de som är mer okunniga än de själva, mer lättåtkomigt och lättförståeligt sätt.
Sen ska man nog veta att en del tränare är ute efter att tjäna pengar, andra makt, andra att höras och synas och andra att lära ut/hjälpa.
De som syns och hörs mest är inte alltid de som kan mest. Det är inte heller alltid de som tar mest betalt.

Det finns än idag människor som är genuint intresserade av att utbilda, utveckla och inte synas eller tjäna pengar. Men de är ju inte de som märks mest.
Inte helt sällan är det de som utbildat en del av de mer kända namnens hästar(tävlingshästar, uppvisningshästar, hästar i böcker och ej bara dressyrfolk alltså).
Det nämns inte så mycket i medier. Men de insatta vet iaf vad som sker bakom kulisserna.

Gärna kan man själv förespråka annat än den som man lämnar hästen till..
Sen får man själv elever, tillridningar, shower, släppa böcker etc för att man kan visa det som någon annan ordnat..

Utbyte är bra. Men för att ett utbyte ska kunna ske måste man ha både sändare och mottagare aktiverade. Jag tror du skulle tjäna på att aktivera din mottagare eller ställa in den lite bättre för det är någon vajsing med mottagningen.
Det är inte hånfullt menat för faktum är att det är en förutsättning för att ett utbyte ska kunna ske. Om din mottagning fungerar så borde du visa det lite tydligare.:) Då blir diskussionsklimatet bättre.
Nog har jag mottagarna aktiverade. Naturligtvis har jag läst och förvånats över alla förvanskningar av mina inlägg och nedlåtande uttalanden om en person man inte vet något om. Gwaeron läser och bildar sig sin uppfattning hellre av sådana inlägg än det jag verkligen skrivit. Det framgår av alla "håller med-inlägg" att Gwaeron är inte ensam om det. Då kan diskussionsklimatet naturligtvis aldrig bli bra.

Nog har jag mottagarna aktiverade. Naturligtvis har jag läst och förvånats över alla förvanskningar av mina inlägg och nedlåtande uttalanden om en person man inte vet något om. Gwaeron läser och bildar sig sin uppfattning hellre av sådana inlägg än det jag verkligen skrivit. Det framgår av alla "håller med-inlägg" att Gwaeron är inte ensam om det. Då kan diskussionsklimatet naturligtvis aldrig bli bra.

Du tycker inte du själv bäddat som du får ligga?

Även jag håller med om att det visserligen uplevs mer stabilt med det i sverige traditionella hjälpgivningssystemet på sätt och vis. Men jag upplever att det är mer kraft-ridning. Och därför kan man maskera en del saker iom det.
Med franska signaler kan man komma till lätthet.

Jag själv har valt att se det så här:

Jag ser det som att det finns tre stadier i en hästs utbildning. De stadierna har olika hjälper.

Stadie 1, inridning:
Här ska hästen utöver att var trygg med ryttare etc lära sig att:
Gå fram för skänkeln
Svänga för ledande tygeltag
Stanna/bromsa för förhållande tygel.
Allt detta givetvis av en abalserad ryttare som också inverkar med sitsen.
Man lär även in sidförande skänkel.

Stadie 2, skolning av hästen:
Nu börjar man med det skolande hjälpsystemet som är uppbyggt därefter.
Man lär hästen att böja sig korrekt i bålen och att ställningen sas ska "gå igenom". Dvs man vill att hästen för ett ställande tygeltag ska flytta inner höft fram så ytter bak kliver in mer mitt under hästen och bär mer. Dvs ytter bak skolas!
Så småning om leder detta till skolorna.
Här kan man då inte leda iom att hästen då följer tygeln in. Man måste alltså lära hästen att sluta följa tygeln genom att börja inverka med tygeln upp eller ännu hellre början mot ryttarens yttre höft. Här ska hästen lära sig lägga balansen i manken mer utåt.
Det börjar man lära dem genom att rent fysiskt faktiskt kliva utåt först.
Även om de inte "går in" och så mycket följer tygeln så ser man hur de skickas mot inner fram i balans om de är ridna med det jag har som inridningssignaler.
När det sker så lättar ytter bak mer iom att inner fram bär mer..
Tvärtom vad jag vill..

För att förstå det här hjälpgivningssystemet med tygeltag uppåt eller det de flesta skulle kalla trängande bör man testa det på en häst skolad enligt detta system eller med en tränare som har förmågan att lära ut detta.
Man testa de 4 olika hjälper man kan vända för, utom sitsen.
Allt på ställd häst där man ser till att bibehålla ställningen.

1. Ledande tygeltag endast. Vad upplever man då händer i hästen?
Jag upplever ju iaf att den hamnar på inner fram om man inte gör något annat för att motverka det. Vad måste man göra för att motverka det? Det blir rätt mycket..
2. Innerskänkel flyttar rumpan ut. Vad händer då i hästen?
Jag upplever att den iom sidvärtsrörelsen sas kliver ur möjlighet till samling.
3. Trängande yttertygel. Vad händer då?
Man vänder ytter fram. Ev kan man då få lite så att baken sladdar om man vänder "för tvärt" eller hästen vill få det lite behagligt.
4. Ytterskänkeln a la piruett. Vad händer?
Jag kan tycka att även här behöver man kombinera med annat.

Men av de här 4 vändande hjälperna så ger de två sista minst negativa effekter på balansen.
Alltså har jag oftast en kombination av 3 och 4 som vändande hjälper.
Det för att jag så småning om ska kunna rida bra piruetter.

Får jag slagsida in har jag oftast vänt för tvärt. Men det går ofta att hjälpa hästen med att höja inner hand om man skolat dem enligt det här systemet med trängande hjälper. De har lärt sig att innertygel betyder "lägg balansen i manken mer utåt" och då belastas inner fram mindre och om man då har bjudning och energi kommer i böjning ytter bak belastas mer.
Med diagonala hjälper så skjuter man över vikten från inner fram till ytter bak.

Så småning om kommer stadie 3: när hästen är skolad.
Här rider man primärt rak häst. Då behövs inte de skolande tygeltagen som ska böja. Man rider då på sitsen.

Jag är skittrött och har nog glömt en massa..

Men med det här kan man komma till en mycket större lätthet i ridningen. Man kan börja förstå vad för signaler som gör vad och hur man kan utveckla och utbilda sin häst.
Det är ingen slump att de flesta som skadat sig måste byta till annan typ av ridning än det vi rider per automatik i Sverige.
Dock kräver ett sånt här system mer timeing av ryttaren. Och alltså mer lärarledda lektioner av en kunnig pedagog i början.

Är det Christian Cadre du menar? Jag är väldigt dåligt insatt i franska ryttare :)

http://www.youtube.com/watch?v=WtvQfczVfD0

Trevlig inlägg i alla fall! Även om jag säkert inte tycker samma som dig i allt, så förstår jag i alla fall vad du menar! Tack :) Håller med om att man allt som oftast ska undvika tygeltag bakåt, framförallt vi hobbyryttare som ofta har dålig balans och då lätt rycker i munen på våra hästar.
Äntligen någon som har hittat och lagt upp en film med C Carde.

Du tycker inte du själv bäddat som du får ligga?
Nja, naturligtvis förväntade jag att bli motsagd. Jag hade inte väntat mig alla dessa förklenande omdömen, förvanskningar av mina inlägg och nedlåtande uttalanden om en person man inte vet något om. Då den fortsatta diskussionen förs från sådana inlägg blir den ju helt snedvriden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka