Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Ja vi rider nog rätt olika. Jag har också provat och för mig fungerar det inte alls. Men det hänger nog ihop med hur man rider, vilket signalsystem man använder sig av och hur man vill att hästen ska följa/svara på sätet och hjälperna. Om det fungerar för dig så är det rätt för dig.
Så gör jag när jag rider outbildade unghästar och ska lära dem galoppsignal. De behöver ofta den hjälpen för att hitta rätt. På en så ung häst rider jag förstås inte förvänd galopp. När de är mera utbildade och balanserade vill jag ha hästen ställd åt galoppsidan för att de ska ha en chans att följa min kropp.

Som sagt, funkar det för dig så är det rätt för dig. Det stämmer inte in i hur jag vill att hästen ska följa mig så för mig funkar det inte.
Jag menar att det är lättare för hästen att föra fram yttre bogen om den är ställd i rörelseriktningen i förvänd galopp på volt och därmed kunna göra en bättre galopp. Det är inte ställningen som signal/hjälp jag menar. P Karl beskriver det naturligtvis bättre i sin bok "The art of Riding" sid 116.
Då hästen ställs åt galoppsidan kan det kännas enklare för ryttaren att bibehålla den förvända galoppen.

Senast ändrad:

Den där filmen är väl från då PK var anställd på Saumur. Där rider man a la Saumur inte a la PK.

KL

Ang förvvända galoppen så måste man se hur hästen vänder helst om den själv får välja och vad som är mest ergonomiskt under ryttare.
Och i galoppen måste man fundera kring bakben som bär i galopp just.

Galoppen är ju en böjd rörelse av naturen iom att bakbenen inte kliver jämte varann(som i terre a terre, tvåtaktig jämfotagalopp). Galoppen är hyfsat lik en sluta i den aspekten. Den är böjd och ytter bak bär. Det är också det bakben som ska "starta" galoppen.
Därför anser jag att hästen ska ridas ställd i galoppriktningen just för att det redan är insidan per automatik i galopp.

Som Axel sa kan man som gymnastisk övning ställa åt andra hållet, för balans eller korrigerande av annat.
Men då ska man också veta att man sabbar bakbenens arbete under den stunden. Sen kan man få gynnsam effekt EFTER man gjort den "ställningen eller böjningen åt fel håll.

Ställning som "går igenom" går igenom till ytter bak från inner mungipa/hand. Dvs ytter bak ska placeras mer under hästen genom att inner höft kommer fram ngt.
I förvänd galopp har man ju en insida(dvs galoppsidan). Att då ställa åt fel håll ger att man inte får någon insida eg om man ska hårddra det.

...
Den andra hästen (som jag tog upp tidigare) har alltid haft lätt för att smyga in näsan för långt och det är först nu i vår vi faktiskt kommit till den punkt att hon jobbar med nosen -om inte helt i lod så åtminstone nästan. Detta är ett dagligt arbete.
...
Vad gör "den andra hästen" om du bara ger efter lite? Följer hon med bettet fram eller blir tygeln slack? Ökar hon farten?

Exakt . Att rak, eller rentav kontraställa har mycket bra syfte beroende på vad man avser men då ska det som sagt ske medvetet och med insikt i vad man vill åt och bekostar i annan aspekt osv .

Kl
SNÄLLA Brille !
Du har varit frånvarande ett halvt dygn och fått många diskuterbara inlägg direkt riktade till dig .

Det första du gör är att fortsätta i din vanliga anda . Välja vad du svarar på via motfrågor som blir ny grund för spinoff och flyttande av fokus . Utan att öht kontra med förklaringar till dina påståenden som folk försöker bemöta diskussionsmässigt .

Som sagt : varför är du på tävlings dressyr forumet ?

Senast ändrad:

Vad gör "den andra hästen" om du bara ger efter lite? Följer hon med bettet fram eller blir tygeln slack? Ökar hon farten?

Hon går kvar där hon är, ökar ej farten. Provade detta senast under dagens pass. Jag kan släppa till hängande tygel och nosen är kvar där den är (möjligtvis blir halsen något längre, men nosen bakom lod), för att få fram nosen på henne måste jag ha kontakt, rejäl bjudning och rida ut näsan -då kommer hon upp i nacken och nosen fram.

Va?
Menar du att hen lagt ut det här?

För det första så har du kommenterat fel klipp.
Det var detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=OaMyU5uJ3H4

För det andra så tyder ditt svar ovan om förvänd galopp, att du inte har en aning hur man rider överhuvudtaget.

För det tredje så ger din sista kommentar ett slut på diskussionen, om det nu har varit en öht.

Du kommer från en annan planet Brille, jag hoppas du landar på våran någon gång och lär dig rida och kan konstruktivt diskutera dina ridupplevelser.
Ok, fel film. Det var den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=OaMyU5uJ3H4 du ville ha kommentarer på. Speakern säger att hästen är sju år. Det är väl inte så gammalt.

Filmen har titeln "How to warm your horse properly for training and test riding with Andrew Gould and Daniel Timson". Redan i första rutan travar hästen. Vad gjorde den därföre i uppvärmningen? Hade varit intressant att se hur ryttaren kontrollerade dagsformen för hjälpernas inverkan.

Jag citerar två av de kommentarer som finns vid filmen
"not collected yet.. .he can't collect if he's leaning down on his forehand with his legs out behind him. It's pretty pathetic how clueless most of the commentators are on this ride. As nicely as this horse moves while ridden incorrectly front to back, I have no doubt he moves far nicer at liberty.
...
in english it should be called - Incorrect- the throat latch is closed - and notice his hind legs are become wider behind and starting to push out to the side instead of being able to correctly reach comfortably and in balance underneath his barrel allowing his back to come up and naturally over into a light contact. the poll is supposed to be the highest point, or when the neck is lowered, the nose must be allowed to be at or slightly in front of the vertical."

Får jag fråga en sak Brille och få svar på?

Varför är du här inne och diskuterar tävlingsdressyr. Du är helt uppenbart en anhängare av P Karl och han är ingen som gillar tävlingsdressyr vad jag har förstått, och du verkar gå i samma fotspår.

Vad vill du ha ut av det här?
Därför att jag är intresserad av utbyte av tankar/fakta om bl.a. hästar, ridning, dressyr, utbildning, Tävling & träning.

P Karl har en gedigen erfarenhet av ridning och utbildning av hästar. Han har analyserat och kommit fram till slutsatser som han beskrivit på olika sätt. Jag anser att hans slutsatser är vettiga utifrån de analyser han gjort. Det är inte så många andra som gjort motsvarande arbete.

Ännu en sak du inte svarar på: Är det okej att Fiadors westerhäst dreglar men inte denna som DressyrMupp lade upp?
Jag tycker naturligtvis att det är lika illa att hästen dreglar oavsett vilken häst det är eller vem ryttaren är. Det skall vara ett tunt skikt saliv, som vitt läppstift, på hästen läppar.

Ska man vara riktigt petig har inte PK några direkta elever i sverige eftersom det är hans fru som håller i EdL's tränarutbildning här. Men nej, Brille är inte någon av de svenska eleverna och man ska nog vara väldigt restriktiv med att läsa Brilles Tolkningar av PKs åsikter som nåt annat än just det. Personliga tolkningar och personliga åsikter om någon som inte har möjligheten att försvara sin egen filosofi.

Misstänker att Brille har lika stor erfarenhet av hur det är att rida för PK som jag har av att rida för AvG eller liknande. Noll.
Ska man vara extra petig så undervisade P Karl i Sverige innan Bea Borelle tog över.

Den som verkligen vill veta något om P Karl och hans skola skall naturligtvis ta del av de filmer och böcker han producerat och som är tillgängliga i Sverige.

Så du ser att hästen sänker ryggen där i stillastående, med halsen böjd åt höger.

Ja nu råkade jag ju titta lite längre fram i filmen ungefär efter 20 sekunder, där syns det tydligt hur hästen sänker ryggen vid tygeltag.

Årets skämt...du är inte intresserad av något utbyte ö.h.t
Suck.

Jag är INTE intresserad av att gräla.

Som jag skrev är jag intresserad av utbyte av tankar/fakta om bl.a. hästar, ridning, dressyr, utbildning, Tävling & träning. Jag glömde ridmetoder (hur man gör i olika situationer) och biomekanik.

Jag har inte någon lust att tycka något om andra människor, om hur de rider, om vad de tror, vet eller tycker - jag vill diskutera vad som händer och varför. Ibland vill jag ge ett exempel på vad jag menar och eftersom jag inte är så bra på att rita/publicera bilder använder jag de som redan finns.

Hon går kvar där hon är, ökar ej farten. Provade detta senast under dagens pass. Jag kan släppa till hängande tygel och nosen är kvar där den är (möjligtvis blir halsen något längre, men nosen bakom lod), för att få fram nosen på henne måste jag ha kontakt, rejäl bjudning och rida ut näsan -då kommer hon upp i nacken och nosen fram.
Jag ska försöka formulera ett bra svar - sen.

Kan du inte bara inse, att vi ser olika saker och därför kommer du Aldrig få något vettigt utbyte av detta...

Flertalet bilder/filmer har lagts upp från otaliga i tråden och du svarar antingrn spydigt eller något om P. Karl (gift dig med karln du verkar ju förblindad av kärlek)...

Ditt sätt att föra din talan berättar bara hur du vill predika något som inge köper...

Roligt att du ger din inblick i debatten , vet att du brukar vara rätt återhållsam så det uppskattas .

Jag är inte ett dugg förvånad av din tolkning då du ju har full koll på skolan du uttalar dig om , och det är väldigt tydligt sen ganska länge att Brille mest googlar och läser sig till sina uppfattningar som tolkas på eget sätt utifrån den egna uppfattningen SAS .

Man tackar :o

Är inte inne och läser här särskilt ofta men känner folk som följer PKs (riktiga) skola och blir ytterst beklämd å alla deras vägnar. Det är öppensinnade människor som rider för att det är roligt och uppskattar att dela med sig av sin filosofi. En sån här internet-"taliban" som ska tvångsmata folk med ett koncept som inte är det som det påstås vara blir bara så fel. Samma dåliga reklam som att nån som läst en av Bents böcker och efter det börjar undervisa akademiskt.

Brille
Jag vet att han var här innan. Jag vet hur många av de nuvarande eleverna som ridit för honom och hur många som "bara" ridit för henne. Jag vet vilket år han slutade komma.
Inser du inte att du faktiskt inte hjälper nån och inte åstadkommer nånting? Ingen vill lyssna på någon som argumenterar för hårt och bara ser sin egen sida.

Här finns en liten film.

Säga vad man vill men nosen är iaf framme-väl-och nacken är hög.:sneaky:

http://www.youtube.com/watch?v=Reolh-GpMM0
PK red ju normalt under sina Saumurår. Det är på gamla da´r som han börjat med det nya.
Racine kör ju samma stuk o hästarna ser lika störda ut- noll harmoni.
Man har ju sagt att just franska hästar är svåra i munnen. Kanske är det den franska ridningen som ger svar i munnen.
När folk från andra länder rider franskt kan de även hoppa på träns.

Här har vi en självutnämnd PK-ryttare o dess tolkning. Månne det vara Brille?

http://www.youtube.com/watch?v=3cBQAlzSATc&feature=player_detailpage

Ja man kan ju få vilken häst som helst att vara svår i munnen om man vill.

Ang. Franska hästar så har det ryktet nog att göra med att de har mycket vilja och ofta travarblod längre bak. Svår mun brukar ju bero på svåra bakben och att de hamnar i framvikt.
Min häst har både franskt och fullblod, långa raka bakben och lågt ansatt hals. Är hon inte i balans blir hon svår i munnen... När man hittar balansen förstår man att munnen inte var bekymret:o

I frustration har jag också provat lite pk style enligt Google :p Men efter vanliga dressyrträningar för helt vanlig tränare så lyckades jag sluta skylla på munnen och rida bakifrån istället.
Det är ju när man inte lyckas som man ifrågasätter det vanliga systemet och tycker det måste finnas ett lättare bättre sätt. Men det är svårt att rida, det kommer man aldrig ifrån....

Fan va trött man blir.. stackars djur.. :(

Sen är det inte schysst heller att skriva PK i rubriken på det viset tjejen gjort på filmen, jag tror knappast han har nått med henne att göra!

Så du ser att hästen sänker ryggen där i stillastående, med halsen böjd åt höger.

Ett tips är att du tittar lite längre fram, det är endast i början denna häst står still. Om du bara tittat alldeles i början så kan vi vända på frågan: har du sett att hästen höjer ryggen i stillastående där i början? Hur avgör du att arbetar den med sina ryggmuskler (som du tidigare sa att den visst gör) där i början? Eller i rörelse?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka