Sv: Slasktråd för Rollkuren
Då hästen ställs åt galoppsidan kan det kännas enklare för ryttaren att bibehålla den förvända galoppen.
Jag menar att det är lättare för hästen att föra fram yttre bogen om den är ställd i rörelseriktningen i förvänd galopp på volt och därmed kunna göra en bättre galopp. Det är inte ställningen som signal/hjälp jag menar. P Karl beskriver det naturligtvis bättre i sin bok "The art of Riding" sid 116.Ja vi rider nog rätt olika. Jag har också provat och för mig fungerar det inte alls. Men det hänger nog ihop med hur man rider, vilket signalsystem man använder sig av och hur man vill att hästen ska följa/svara på sätet och hjälperna. Om det fungerar för dig så är det rätt för dig.
Så gör jag när jag rider outbildade unghästar och ska lära dem galoppsignal. De behöver ofta den hjälpen för att hitta rätt. På en så ung häst rider jag förstås inte förvänd galopp. När de är mera utbildade och balanserade vill jag ha hästen ställd åt galoppsidan för att de ska ha en chans att följa min kropp.
Som sagt, funkar det för dig så är det rätt för dig. Det stämmer inte in i hur jag vill att hästen ska följa mig så för mig funkar det inte.
Då hästen ställs åt galoppsidan kan det kännas enklare för ryttaren att bibehålla den förvända galoppen.
Senast ändrad: