Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Får väl se nu om hon ännu en gång ska hänga ut mitt namn, yrke och bostadsort.
Vad människan nu vill uppnå med det..

Va?
Menar du att hen lagt ut det här?

Varför är hästen ställd från rörelseriktningen i den förvända galoppen (t.ex. åt vänster i vänster galopp i höger varv)? Det gör att hästen får mindre plats för sin vänstergalopp och gör det svårare för (ung)hästen.

Du kommer med ett påstående i frågan som gör att frågan inte kan besvaras. Den är av typen "har du slutat slå din katt?". Oavsett man svarar ja eller nej så 1) äger man en katt, 2) har den som svarar någon gång slagit denna katt.

För det första så har du kommenterat fel klipp.
Det var detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=OaMyU5uJ3H4

För det andra så tyder ditt svar ovan om förvänd galopp, att du inte har en aning hur man rider överhuvudtaget.

För det tredje så ger din sista kommentar ett slut på diskussionen, om det nu har varit en öht.

Du kommer från en annan planet Brille, jag hoppas du landar på våran någon gång och lär dig rida och kan konstruktivt diskutera dina ridupplevelser.

Om filmen https://www.youtube.com/watch?v=4h9bHUGHB7U

Ca 1:00 in i filmen är ryttaren otrevlig med handen, tar ett ordentligt tag i tyglarna. Hästen går bakom lod i hela filmen. Hästen dreglar. Det är segt, galoppen håller inte ihop.

Varför är hästen ställd från rörelseriktningen i den förvända galoppen (t.ex. åt vänster i vänster galopp i höger varv)? Det gör att hästen får mindre plats för sin vänstergalopp och gör det svårare för (ung)hästen.

Menar du att hästen i filmen ovan inte hänger i sin galopp medan den häst som PK sitter på hänger ihop?

Är det fel när denna häst dreglar? Men inte när PKs häst, eller Fiadors "westernhästar" dreglar?

Förvänd galopp rids med hästen fortfarande ställd åt galoppsidan. Följaktligen är hästen vänsterställd i vänster galopp i höger varv. Har du fått lära dig annat?

?? Menar du att du rider förvänd galopp med hästen ställd från galoppsidan? På vilket vis skulle det underlätta för hästen?

En gång i tiden red jag förvänd galopp med hästen ställd från rörelseriktningen. En analys och ett påstående övertygade mig om att det är lättare för hästen att på en volt gå ställd i rörelseriktningen (läs bl.a. P Karl "The art of Riding" sid 116). Jag har provat och det fungerar.
Analysen: om en häst får galoppera fritt ställer den lite från galoppsidan för att lättare kunna dra fram bogen på ledande fram, t.ex. i vänster galopp lättare dra vänstra bogen framåt om hästen ställer åt höger. På en volt åt höger får yttersidan/galoppsidan, dvs den vänstra, längre väg. Om hästen är ställd åt höger får den mer plats för sin yttersida och därmed lättare att göra en bra förvänd galopp på volt, bättre balans och mindre risk för att hamna på bogarna.

Jag tror att det står i TR att hästen i den förvända galoppen skall vara ställd åt galoppsidan. Finns det någon anledning till det? Finns det någon motsvarande analys som den P Karl gjort?

Menar du att hästen i filmen ovan inte hänger i sin galopp medan den häst som PK sitter på hänger ihop?

Är det fel när denna häst dreglar? Men inte när PKs häst, eller Fiadors "westernhästar" dreglar?

Förvänd galopp rids med hästen fortfarande ställd åt galoppsidan. Följaktligen är hästen vänsterställd i vänster galopp i höger varv. Har du fått lära dig annat?
Jag blev ombedd att kommentera ett par filmer som DressyrMupp lagt upp. Det har jag gjort.

Galopp på rakt spår rids med hästen rak. Därför är ordet "fortfarande" inte relevant.

Men om man inte korrigerar tygellängden så att hästen får den tygellängd den behöver i förhållande till hur lågt huvudet är kan den inte ta fram nosen (utan att dra tygeln ur ryttarens hand) hur mycket ryttaren än driver.

Det här är en klassiker bland de mer ovana ryttarna, tygellängden hänger inte enbart samman med hästens längd på huvud och hals. Det handlar också om samlingsgrad.

Får jag fråga en sak Brille och få svar på?

Varför är du här inne och diskuterar tävlingsdressyr. Du är helt uppenbart en anhängare av P Karl och han är ingen som gillar tävlingsdressyr vad jag har förstått, och du verkar gå i samma fotspår.

Vad vill du ha ut av det här?

När arbetar hästen med ryggen?

På vilket sätt utvecklas ryggmusklerna när hästen av en hård hand rycks i munnen och kommer så högt med nacken att den inte kan arbeta med ryggen?- den blir spänd.

Och jag håller nog med dig, därför att i filmen syns det tydligt hur hästen sänker ryggen vid varje grovt tygeltag.:crazy:

Varför vill du diskutera ridning med människor som har en så totalt annan syn på allt. Från metod till slutmål.... Finns ingenting som är lika.

I det här fallet är det som att jämföra formel 1 med en grannens polo, bilar bägge två javisst. Men sen kommer det stora skillnader, är det rätt eller fel?

delvis KL

Kanske är det dags att göra det Hedwig (tror jag det var) skrev för länge sedan: sluta mata trollet så självdör det...

Mom 245
Förvänd galopp
Förvänd galopp innebär att ryttaren t ex på ett böjt spår till höger rider hästen i vänster galopp. Vid ridning av förvänd galopp skall hästen vara ställd åt galoppsidan.
Hästens byggnad tillåter den inte att böja ryggraden i linje med det böjda spåret varför bakbenen kan komma “utanför” frambenens spår. Ryttaren skall försöka begränsa denna avvikelse så mycket som möjligt utan att störa galopprytmen. Detta innebär, att om den förvända galoppen på en mindre båge är av god kvalité, kan en svag dubbelspårighet tolereras.

Att du är av avvikande åsikt står fullständigt klart. Jag antar att du med din fråga återigen vill påtala att PK har rätt och andra har fel.
säger som Malinsky: vad gör du på detta forum när du avskyr allt som har att göra med tävlingsdressyr? det blir löjligt.

En gång i tiden red jag förvänd galopp med hästen ställd från rörelseriktningen. En analys och ett påstående övertygade mig om att det är lättare för hästen att på en volt gå ställd i rörelseriktningen (läs bl.a. P Karl "The art of Riding" sid 116). Jag har provat och det fungerar.
Analysen: om en häst får galoppera fritt ställer den lite från galoppsidan för att lättare kunna dra fram bogen på ledande fram, t.ex. i vänster galopp lättare dra vänstra bogen framåt om hästen ställer åt höger. På en volt åt höger får yttersidan/galoppsidan, dvs den vänstra, längre väg. Om hästen är ställd åt höger får den mer plats för sin yttersida och därmed lättare att göra en bra förvänd galopp på volt, bättre balans och mindre risk för att hamna på bogarna.

Jag tror att det står i TR att hästen i den förvända galoppen skall vara ställd åt galoppsidan. Finns det någon anledning till det? Finns det någon motsvarande analys som den P Karl gjort?
Du är inne på att man tror att det är bogen som leder galoppen, varav en del får för sig att det är lättare för en häst som har svårt att fatta en specifik galopp o då ställer utåt.

Hästar fattar med ytterbak så det har INGET med saken att göra.

en frisk välbalanserad o välriden häst försöker inte att ställa åt fel håll- annat än galoppsidan då innersidan kontraheras i galopp. typ samsidig rörelse.

Man har hästen ställd åt galoppsidan för att få en yttertygel som du kan påverka ytter bak med- samla vettu.

Däremot kan man... om man kan hjälpa hästen att vara balanserad- att ställa åt fel håll om man behöver rakrikta- räta ut innersidan.
En gymnastiskt övning.

Inget alls såsom du menar att PK anser.
Du har nog inte hela biten klar för dig, utan rabblar mantran... hela tiden.

Jag blev ombedd att kommentera ett par filmer som DressyrMupp lagt upp. Det har jag gjort.

Galopp på rakt spår rids med hästen rak. Därför är ordet "fortfarande" inte relevant.

Nej, du har inte kommenterat särskilt tydligt. Du får gärna utveckla och jämföra för tydlighets skull.

I galopp är hästen ställd åt galoppsidan. Därför är ordet "fortfarande" högst relevant.

Senast ändrad:

Och jag håller nog med dig, därför att i filmen syns det tydligt hur hästen sänker ryggen vid varje grovt tygeltag.:crazy:

Ja, även jag håller med. Och blir därför undrande när brille påstår att hästen visst arbetar med ryggmusklerna. För jag kan inte se något annat än sänkt rygg, häst som inte alls hänger ihop. I mina ögon är det en oerhörd skillnad i DMs filmer där man bara genom att titta kan "känna" hur hela hästen sviktar och fjädrar, det ser så bekvämt ut för hela ekipaget.

Du vill ha kommentarer om två filmer som du lagt upp. Jag tror att du redan vet vad jag ser, en trevlig häst.

Om filmen https://www.youtube.com/watch?v=4h9bHUGHB7U

Ca 1:00 in i filmen är ryttaren otrevlig med handen, tar ett ordentligt tag i tyglarna. Hästen går bakom lod i hela filmen. Hästen dreglar. Det är segt, galoppen håller inte ihop.

Om filmen https://www.youtube.com/watch?v=Q3TyTlrUJn8
Hästen går i samma form under hela travarbetet.

Ingen av filmerna visar, enligt min mening, någon utbildning av varken häst eller ryttare. Filmen visar mer en uppvisningsträning.

så 1) äger man en katt, 2) har den som svarar någon gång slagit denna katt.
Jag hade missat filmen som ni pratade om, men nu 17 blommar det o kan bara instämma med DM.

Det är INGEN unghäst. Man rider varken på kandar eller galoppSLUTOR på en sdn eller för den delen byten.

Om man vet vad en
Sluta är så vet man att de alltid rids med ställning I!!!!! rörelseriktningen!! Basta! All galopp rids normalt med ställning i densamma av en anledning. hästens biomekanik.

Om man orkar lyssna på vad som sägs i filmen så säger han att i diagonalslutan så ska bogen alltid "leda"= gå först i o m att häste ska vara böjd o formad i rörelseriktningen. Det är ett allvarligt o vanligt fel att man ramlar in med baken före (hindquarters) av den anledningen gör t o m GPryttarna några steg i Öppna före.

Såhär går det när man tror sig veta o kunna utan att ha förstått innebörden av praktiken.
Det är bara såna som PK kan göra sin röst hörd för.
Andra vet ... annat.

Jag kallar det för lurendrejeri.. på hästarnas bekostnad.

Det låter så bra med stilar som man tror ger shortcuts.
Att det kan vara LÄTT att rida- utan att anstränga sig själv o inte behöver vara vältränad.

vad heter hans filosofi som låter så underbart?

The Art of lightness.

Bent´s. Akademisk ridKONST

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka