Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Fast du säger emot dig själv och missar hela grejen . Pks ridning på filmerna så allt den gör är att 1) ta bort hästen från bettet samtidigt som 2) all kontakt med bak och framdel splittras i två delar . Vad är det tygeltagen lär eller skolar hästen exakt - annat än skolar bort den från bettet ?

Det är såna svar som du just gett dressyrmupp som gör att du av samtliga tolkas som helt oförmögen att diskutera . Du bemöter inlägg endera med att inte svara alls , eller som till dressyrmupp (och de flesta andra) : du höjer frågan de ställt genom att citera , och sen svarar du genom att säga : jag tycker annorlunda . Eller komma med ngt kryptiskt/drygt i största allmänhet . Du bemöter aldrig motfrågorna på ett ngt som helst produktivt sätt diskussionsmässigt och det är där allt fallerar .

Mig svarar du aldrig öht . Tippar på att jag är för jobbig när jag kallar dig på dina Erf av os mässiga dressyrhästar som du ridit med framgång enligt din egen utsago , och att jag förkunnade att jag skulle ge vad som helst för att se dig rida och vad dina personliga ideal är. Men tydligen blir det för jobbigt som Sagt , så mycket har jag förstått .

Det är jättesynd att du bedriver monolog alternativt väljer vad du svarar på och gärna byter vinkling diskussionen igenom för det gör att det blir omöjligt att öht diskutera i ordets rätta bemärkelse eftersom ingen tråd finns öht utan du hoppar i vad du svarar på och allt går ut på att du på kryptiskt vis ska tala om att din egen åsikt (vilken blir mer om mer diffus i hur du menar) är rätt oavsett .

Senast ändrad:

Det vill jag också!!!
Brille- jag citerar mig själv och hoppas du kan dela med dig om vad du ser på de klippen jag la upp.
Du vill ha kommentarer om två filmer som du lagt upp. Jag tror att du redan vet vad jag ser, en trevlig häst.

Om filmen https://www.youtube.com/watch?v=4h9bHUGHB7U

Ca 1:00 in i filmen är ryttaren otrevlig med handen, tar ett ordentligt tag i tyglarna. Hästen går bakom lod i hela filmen. Hästen dreglar. Det är segt, galoppen håller inte ihop.

Varför är hästen ställd från rörelseriktningen i den förvända galoppen (t.ex. åt vänster i vänster galopp i höger varv)? Det gör att hästen får mindre plats för sin vänstergalopp och gör det svårare för (ung)hästen.

Om filmen https://www.youtube.com/watch?v=Q3TyTlrUJn8
Hästen går i samma form under hela travarbetet.

Ingen av filmerna visar, enligt min mening, någon utbildning av varken häst eller ryttare. Filmen visar mer en uppvisningsträning.
Dessutom vill jag gärna få svar på varför inte PK kan få en sammankopplad häst med ett dynamiskt arbete?
Du kommer med ett påstående i frågan som gör att frågan inte kan besvaras. Den är av typen "har du slutat slå din katt?". Oavsett man svarar ja eller nej så 1) äger man en katt, 2) har den som svarar någon gång slagit denna katt.

De första sekunderna av klippet visar hur P Karl ber hästen böja halsen åt höger för att sträcka hals och ryggmusklerna på vänstra sidan. Hästen visar att den är avslappnad i ryggen genom att den rör på munnen. Hästen skall i denna övning ha öronen på samma höjd och inte hänga på bettet. P Karl korrigerar direkt när hästen börjar luta huvudet eller lägga sig på handen. I den övning som den här sekvensen visar arbetar hästen definitivt med sin rygg. Den utvecklar sina ryggmuskler och de muskler som den använder för att lyfta framdelen.

.

När arbetar hästen med ryggen?

På vilket sätt utvecklas ryggmusklerna när hästen av en hård hand rycks i munnen och kommer så högt med nacken att den inte kan arbeta med ryggen?- den blir spänd.

Vi tjafsar om
- vikten av att nosen är framför/bakom lod och vad det har för inverkan på resten av hästen
- vilken effekt ridning med nosen bakom lod har på utvecklingen av ridningen som sådan
- varför P Karl använder sina händer som han gör
- kvaliteten på mina inlägg
- vad som är bevis
- vad som går att/är bevisat
- mm

Det finns en hel del hänvisningar till annat än personligt tyckande men "man kan ge hästen vatten men man kan inte tvinga den att dricka".

Fast jag börjar verkligen undra... finns det verkligen inte en enda filmsnutt som visar ditt tänk ala Dr Deb o PK, deras läror och NÅGOT resultat?- var är de där hästarna med runda ryggar o nosen framför lod som i det är lösgjorda, genomsläppliga och visar eftegift i både sidor o nacke? VAR???:arghh:

När arbetar hästen med ryggen?
Vet du inte när hästen arbetar med ryggen?
Jag avsåg alltså att hästen arbetar med sina ryggmuskler. En muskel arbetar väl när den dras samman.

Jag skrev så här "I den övning som den här sekvensen visar [hästen böjs åt höger i halsen] arbetar hästen definitivt med sin rygg. Den utvecklar sina ryggmuskler och de muskler som den använder för att lyfta framdelen.". Påståendet bygger på egna erfarenheter och beviset är just att ryggmusklerna utvecklats.

På vilket sätt utvecklas ryggmusklerna när hästen av en hård hand rycks i munnen och kommer så högt med nacken att den inte kan arbeta med ryggen?- den blir spänd.

Du kommer med ett påstående i frågan som gör att frågan inte kan besvaras. Den är av typen "har du slutat slå din katt?". Oavsett om svaret är ja eller nej så säger den som svarar att hen någon gång slagit sin katt.

Hästen rycks inte i munnen!!

Varför vill du diskutera ridning med människor som har en så totalt annan syn på allt. Från metod till slutmål.... Finns ingenting som är lika.

Det "vi" tycker är en ryttare i balans är obalans för dig- och tvärtom!
Om "vi" ser en nöjd häst ser du en plågad häst- och tvärtom!
Det är ju så långt ifrån varandra att det blir omöjligt att följa diskussionen ens.

Du pratar om hästar som drar nosen in i bringan självmant för att slippa sträcka tygeln- det har jag faktiskt aldrig varit med om. Vad har en sån häst varit med om? Att en häst kryper bakom för att den inte vill sträcka tygel- absolut. Men att nosen skulle in i bringan? Vanligare i så fall att de är bakom och sen slår upp huvudet igen...
Fattar faktiskt noll...

Sen att höja handen om hästen går emot bettet- det gör jag oxå. Men inte så högt som på filmen. Mer att tygeltaget går uppåt istället för bakåt.

Varför vill du diskutera ridning med människor som har en så totalt annan syn på allt. Från metod till slutmål.... Finns ingenting som är lika.

Det "vi" tycker är en ryttare i balans är obalans för dig- och tvärtom!
Om "vi" ser en nöjd häst ser du en plågad häst- och tvärtom!
Det är ju så långt ifrån varandra att det blir omöjligt att följa diskussionen ens.
.

Amen!!
............

KL
Fast det är ju det jag säger precis ...
Var är diskussionen ? Det finns ingen .

Och varför man härbärgerat sig på ett forum vars ridsätt man anser helt åt h-te är lika obegripligt det . Har frågat moderator om varför inte rådgivande finns nålad som tidigare ang vad varje forum står för vilket var praxis tidigare på alla forum . Nu finns de på vissa men inte andra . Tycket diskussioner r mkt givande även när de är vilda men som sagt i detta specifika fall så är det inte en diskussion öht och det är ju etablerat oavsett vilken tråd som sker just i fråga om detta. Eftersom brille aldrig svarar och därmed aldrig kan adresseras eller has en dialog med eftersom hon vägrar .

Senast ändrad:

Varför är hästen ställd från rörelseriktningen i den förvända galoppen (t.ex. åt vänster i vänster galopp i höger varv)? Det gör att hästen får mindre plats för sin vänstergalopp och gör det svårare för (ung)hästen
?? Menar du att du rider förvänd galopp med hästen ställd från galoppsidan? På vilket vis skulle det underlätta för hästen?

Fast jag börjar verkligen undra... finns det verkligen inte en enda filmsnutt som visar ditt tänk ala Dr Deb o PK, deras läror och NÅGOT resultat?- var är de där hästarna med runda ryggar o nosen framför lod som i det är lösgjorda, genomsläppliga och visar eftegift i både sidor o nacke? VAR???:arghh:
Det finns säkert filmer som jag anser visa det du efterfrågar. Vi är oense om huruvida en häst som är bakom lod överhuvud taget kan vara i balans och lösgjord. Därför kommer du och andra LDR-förespråkare att tycka att "mina" filmer inte visar det du vill se.

Jag ställer liknande frågor
Finns det verkligen inte en enda filmsnutt som visar en häst tränad i LDR som inte går i framvikt?
Finns det inte en enda filmsnutt där en häst tränad i LDR är så stark att den orkar gå med nosen framför lod på tävling?
Finns det inte en enda filmsnutt på en häst tränad i LDR som i tävling visar en piaff med vinklat bäcken och lyft manke/framdel (inte bara relativt i förhållande till bakdelen).

Vet du inte när hästen arbetar med ryggen?
Jag avsåg alltså att hästen arbetar med sina ryggmuskler. En muskel arbetar väl när den dras samman.

Oj, jag trodde att du menade att den arbetade bra, ändamålsenligt med ryggen, liksom för utvecklingen i ridningen framåt- nu förstår jag att du menade arbetar fast den inte arbetar ens åt rätt håll.

Och jag måste säga att ni är otroligt uthålliga..:D

Men en liten sinnesrobön kunde kanske vara på sin plats...
il_570xN.91113804.jpg

Brille tänker inte ändra åsikt så varför ödsla massa kraft, tid o energi på det. ;) Hon kan väl sitta där i sin anonymitet bakom sin skärm och tycka en massa. Vem bryr sig egentligen?

Det finns säkert filmer som jag anser visa det du efterfrågar. Vi är oense om huruvida en häst som är bakom lod överhuvud taget kan vara i balans och lösgjord. Därför kommer du och andra LDR-förespråkare att tycka att "mina" filmer inte visar det du vill se.

Ja så länge man i det uppenbara kan visa så grova brister som hitills framkommit av det lilla du visat och du inte kan visa något bättre än typ Dr Deb i framvikt eller PK i total obalans så drar jag och säkert flera med mig den slutsatsen att det är bara munväder och du har i det du skriver ingen förankring i verkligheten för det finns inte.

Ingen . Det är det jag frekvent säger och det är därför jag aldrig blir adresserad ;)

Får väl se nu om hon ännu en gång ska hänga ut mitt namn, yrke och bostadsort..
e058.gif

Vad människan nu vill uppnå med det..

:D

Ja, som sagt, inget blir mer rätt av det och inte kan någon i dessa moderna tider mena att vissa yrkesgrupper inte får svära?:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka