Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

KL

Jag är inte tävlingsryttare och har inga problem med att se att det finns saker värda att diskutera med tävlingsdressyren. Men det blir i mitt tycke helt absurt när all ridning av alla som tävlar med goda resultat sågas jäms fotknölarna samtidigt som en alternativ "guru" lyfts upp som ett ideal. Jag väntar också fortfarande på bevis, av något slag, för att LDR skulle vara skadligt och ge mindre hållbara hästar. Vi behöver inte akademisera så förbannat kring ordet bevis, utan nöja oss med något som i vardagligt tal skulle anses som sådana. T.ex. sakkunniga uttalanden från insatta veterinärer, statistik från försäkringsbolag, en redogörelse för dressyrhästar som gått sönder i frambenen pga. sådan ridning, en vetenskaplig undersökning. Kort sagt NÅGOT annat än PK:s tyckande.

Senast ändrad:

Får jag fråga en sak Brille och få svar på?

Varför är du här inne och diskuterar tävlingsdressyr. Du är helt uppenbart en anhängare av P Karl och han är ingen som gillar tävlingsdressyr vad jag har förstått, och du verkar gå i samma fotspår.

Vad vill du ha ut av det här?

Det kom ju faktiskt in en person i någon tråd för ett tag sedan som är anhängare av PK och även varit med och ridit på hans lektioner som sa till debattörerna i tråden att Brille har fattat och tolkat PK helt fel och att hon inte hade en susning om vad hon pratade om... där med :sneaky:

Det är väl bara att dra slutsatsen att h*n är en nybörjare med wannabe komplex som inte kan tolka nått rätt...

Ja två gånger.

Vad bedrövligt, faktist en dödssynd på ett forum.
Borde vara livsavstängning!

delvis KL

Kanske är det dags att göra det Hedwig (tror jag det var) skrev för länge sedan: sluta mata trollet så självdör det...

Visst skulle det vara det bästa men det är ju sååå frustrerande att läsa så pass grova påståenden.
Att människan sen svarar så pass kryptiskt, eller låter bli att svara helt, som Mackans helt geniala inlägg gör varjefall mig helt vansinnig.

Det kom ju faktiskt in en person i någon tråd för ett tag sedan som är anhängare av PK och även varit med och ridit på hans lektioner som sa till debattörerna i tråden att Brille har fattat och tolkat PK helt fel och att hon inte hade en susning om vad hon pratade om... där med :sneaky:

Det är väl bara att dra slutsatsen att h*n är en nybörjare med wannabe komplex som inte kan tolka nått rätt...

Helt vansinnigt!
En nybörjare borde vara så pass ödmjuk så den inte hamnar i diskussioner på denna nivå.
Nä, det är något annat fel.

Känns mer som någon sorts av sekttänk, helt avsaknad av andra inspirationskällor, verken från vetenskapen eller förmågan att själv kunne veta vad som är bra eller dåligt för hästen.

Tror det var Axel som var inne på, den stora tragiken i hur en del hästar behandlas.
Det är skrämmande.

En gång i tiden red jag förvänd galopp med hästen ställd från rörelseriktningen. En analys och ett påstående övertygade mig om att det är lättare för hästen att på en volt gå ställd i rörelseriktningen (läs bl.a. P Karl "The art of Riding" sid 116). Jag har provat och det fungerar.
Ja vi rider nog rätt olika. Jag har också provat och för mig fungerar det inte alls. Men det hänger nog ihop med hur man rider, vilket signalsystem man använder sig av och hur man vill att hästen ska följa/svara på sätet och hjälperna. Om det fungerar för dig så är det rätt för dig.
Analysen: om en häst får galoppera fritt ställer den lite från galoppsidan för att lättare kunna dra fram bogen på ledande fram, t.ex. i vänster galopp lättare dra vänstra bogen framåt om hästen ställer åt höger.
Så gör jag när jag rider outbildade unghästar och ska lära dem galoppsignal. De behöver ofta den hjälpen för att hitta rätt. På en så ung häst rider jag förstås inte förvänd galopp. När de är mera utbildade och balanserade vill jag ha hästen ställd åt galoppsidan för att de ska ha en chans att följa min kropp.
På en volt åt höger får yttersidan/galoppsidan, dvs den vänstra, längre väg. Om hästen är ställd åt höger får den mer plats för sin yttersida och därmed lättare att göra en bra förvänd galopp på volt, bättre balans och mindre risk för att hamna på bogarna.
Som sagt, funkar det för dig så är det rätt för dig. Det stämmer inte in i hur jag vill att hästen ska följa mig så för mig funkar det inte.

Om detta stämmer borde jag egentligen inte ha skrivit något om PK utan istället om Brilles tolkningar av PK:s lära. Jag har ingen egen uppfattning om ifall det är samma sak eller inte.

Senast ändrad:

Om detta stämmer borde jag egentligen inte ha skrivit något om PK utan istället om Brilles tolkningar av PK:s lära. Jag har ingen egen uppfattning om ifall det är samma sak eller inte.

Ja det ligger nog mer närmare till hands att ifrågasätta Brilles tolkningar skulle jag tippa på.

Eftersom vi nu har pratat så mycket om just PK och hans läror började jag söka runt lite på youtube för att se om jag kunde hitta någon film där han rider lite mer "programmässigt". Denna var den första jag hittade. Här uppvisas inte bara piaff, utan även skolor, ökningar och annat.

http://youtu.be/rbWh_VpIN8Q

Vore väldigt kul att höra vad de olika debattörerna ser och uppfattar i den här filmen. Ser ni några fundamentala skillnader i förhållande till tävlingsdressyren och i så fall vilka? Vad är bättre och vad är sämre?

Det är nog typ 30 år sedan.. men hästen har ju ofta 3 nackkotan högst :sneaky:

Det här var ju betydligt bättre än övriga filmer med PK. Det är visserligen svårt att avgöra vad som visas när filmen är av så pass knackig kvalitet och jag har bara tittat snabbt, men jag uppfattar traven som oftast riktigt fin, hästen ser mjuk ut, böjer sig fint i skolorna, skjuter på ganska bra i ökningar. Galoppen ser forcerad ut (stundtals även i trav), den ser ut att kasta runt i piruetterna, rena helt OK byten. Trevligare ridning på denna film även om hjälperna stundtals ser lite bryska ut (i mina ögon). Den sista piaffen ser väldigt spänd ut (är hästen på väg in i levad?).
En sak slår mig dock och det är att denna häst inte är mer framme med sin nos än de duktiga ekipage som brille dissat totalt tidigare, nacken är heller inte högsta punkt.

Och Jean-Claude Racinet som ofta framhålls som ett ideal och en guru.. fanns en anskrämlig film på samma kanal och via den hittade jag en annan anskrämlig film med bilder .. formen är ju inte bättre än vad man ser på en lokal dressyrtävling... tekanne-form

http://www.youtube.com/watch?v=XiqfhHH5v5c

Enstaka gånger bakom lod, mest med nosryggen percis i lod och någon enstaka gång något framför, så den berömda tiltmusklen får inte mycket vila.

Och Jean-Claude Racinet som ofta framhålls som ett ideal och en guru.. fanns en anskrämlig film på samma kanal och via den hittade jag en annan anskrämlig film med bilder .. formen är ju inte bättre än vad man ser på en lokal dressyrtävling... tekanne-form

http://www.youtube.com/watch?v=XiqfhHH5v5c

Gah! :eek: Vad var det där? Tro mig när jag säger att jag hatar hård tävlingsridning av typen "håll i och sparka på", men WTF?!! Skulle detta vara bättre? Än vaddå? Och varför? För att tygeln har lite slack? Jag betraktar mig själv som en ytterst medioker ryttare, men t.o.m. min stackars häst går i en trevligare form. Sällan har jag sett en hängigare rygg och mindre aktiverade bakben.

Vad angår PK-filmen som jag lade upp tyckte jag själv att den var rätt trevlig. Faktiskt. Håller med Solis om att piruetterna ser överilade ut, men att traven, skolorna och bytena är desto bättre. Tycker inte det är något fel på ökningarna heller, särskilt med tanke på typen av häst. Men precis som andra redan har påtalat så har ju inte den hästen ett dugg längre hals eller mera framåtpekande nos än vad vi är vana vid att se på dressyrtävling! Bara i piaffen sticker hästen ut nosen. Inte heller är det ridning på hängande tygel på minsta lilla sätt. Tvärtom ser det ut precis som ridning som man är van vid.

Ska man vara riktigt petig har inte PK några direkta elever i sverige eftersom det är hans fru som håller i EdL's tränarutbildning här. Men nej, Brille är inte någon av de svenska eleverna och man ska nog vara väldigt restriktiv med att läsa Brilles Tolkningar av PKs åsikter som nåt annat än just det. Personliga tolkningar och personliga åsikter om någon som inte har möjligheten att försvara sin egen filosofi.

Misstänker att Brille har lika stor erfarenhet av hur det är att rida för PK som jag har av att rida för AvG eller liknande. Noll.

Gah! :eek: Vad var det där? Tro mig när jag säger att jag hatar hård tävlingsridning av typen "håll i och sparka på", men WTF?!! Skulle detta vara bättre? Än vaddå? Och varför? För att tygeln har lite slack? Jag betraktar mig själv som en ytterst medioker ryttare, men t.o.m. min stackars häst går i en trevligare form. Sällan har jag sett en hängigare rygg och mindre aktiverade bakben.

Här finns en liten film.

Säga vad man vill men nosen är iaf framme-väl-och nacken är hög.:sneaky:

http://www.youtube.com/watch?v=Reolh-GpMM0

Ja, och händerna höjs onormalt mycket och hästen tuggar och dreglar hela tiden, man ser tom hur tungan rör sig. Det var ju rätt och riktigt, så det skulle vara. Eller...

Ja.. ser ni inte hur avslappnad tiltmuskeln är eller.. :cautious:

Ja, även jag håller med. Och blir därför undrande när brille påstår att hästen visst arbetar med ryggmusklerna. För jag kan inte se något annat än sänkt rygg, häst som inte alls hänger ihop. I mina ögon är det en oerhörd skillnad i DMs filmer där man bara genom att titta kan "känna" hur hela hästen sviktar och fjädrar, det ser så bekvämt ut för hela ekipaget.

Kan kanske se dilemmat i detta :-)
När hästen "sänker" ryggen spänner den ju såklart sina ryggmusklerna- drar ihop dom. Det kan man ju se som ett jobb ... Men vi vill ju att hästen ska bära på ryggmusklerna när de är lite sträckta och avslappnade så att hästen känns mjuk och släpper igenom. Att de är flexibla och rör sig när hästen rör sig.

Det vill inte Brille . Hon vill att ryggen ska vara just spänd förstår jag det som och ser alltså det som arbete medans vi ser det som muskelförsvar och spänning.
Blir ju så när man ser muskeljobbet svartvitt- antingen på eller av liksom. När det - som många redan sagt- finns så många lägen där man har en viss tonus i muskeln utan att den är spänd.

Just detta med att man vill att ryggen ska börja med att sträckas ut eftersom den drar ihop och blir spänd annars har jag läst i en av Brilles länkar faktiskt:p

Roligt att du ger din inblick i debatten , vet att du brukar vara rätt återhållsam så det uppskattas .

Jag är inte ett dugg förvånad av din tolkning då du ju har full koll på skolan du uttalar dig om , och det är väldigt tydligt sen ganska länge att Brille mest googlar och läser sig till sina uppfattningar som tolkas på eget sätt utifrån den egna uppfattningen SAS .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka