Sv: Slasktråd för Rollkuren
Jag tänker inte ge mig in på att diskutera detaljer i en metod jag bara nosat på, poängen med mitt inlägg är att för att bevisa att ditt sätt att se på ridning är det enda rätta så behövs det verkligen konkreta vis. Att övertyga folk som har en annan syn och ett annat ideal är annars direkt hopplöst. Vissa kan visserligen byta ideal, men knappast utifrån icke underbyggd kritik.
P Karls filosofi är att tillåta/engagera hästen att variera sin form men inte att gå över tygeln och sänka ryggen eller att gå bakom lod. Det är en stor skillnad mot LDR som säger att nosen skall vara bakom lod.
Naturligtvis kan man uppfatta att man rycker i tygeln om man ger upprepade instruktioner med tygeln som åtföljs av eftergift. Filmklippet är delar ur instruktioner som tydligt skall visa för häst och publik att handen skall lyftas och att det skall följas av eftergift. Innan P Karl lyft handen har han påbörjat instruktionen med att vrida handen så att tummen kommer mer utåt. Då ryttare och häst är utbildade behövs bara en liten vridning utåt med tummen för att hästen skall förstå. Den vridningen är svår att se även för den som vet att den finns.
Jag tror att P Karls sätt att ge instruktion är lättare att förstå för hästen eftersom instruktionen efterföljs av en eftergift som verkligen uppfattas av hästen. Då handen förs bakåt har ryttaren svårt att hinna ge eftergift så snabbt att hästen uppfattar det som en belöning.
Det är min uppfattning att LDR inte kan ge någon styrka för en högre form. Det är andra muskler som utvecklas med LDR än som behöver användas för att åstadkomma en högre form med vinklat bäcken och manken upp.
Hästen kan vara rund och samtidigt sträcka på ryggen utan att vara bakom lod. Som du vet är "neck extension" en viktig del i P Karls filosofi liksom "action reaction" där hästen gymnastiseras genom att längas och kortas i lägre resp. högre form.
Jag tänker inte ge mig in på att diskutera detaljer i en metod jag bara nosat på, poängen med mitt inlägg är att för att bevisa att ditt sätt att se på ridning är det enda rätta så behövs det verkligen konkreta vis. Att övertyga folk som har en annan syn och ett annat ideal är annars direkt hopplöst. Vissa kan visserligen byta ideal, men knappast utifrån icke underbyggd kritik.