Om man är van att bara se hästar med huvudet fastlåst bakom lod kan det naturligtvis vara chockerande att se att en häst kan röra på huvudet.
Har det gått liiiite prestige i den här diskussionen eller?
Jag har inte läst alla inlägg utan följt tråden bitvis, men jag kan lova dig att det finns ingen här som förespråkar att ryttaren ska låsa fast huvudet på hästen.
Nej, jag spyr inte galla över något. Jag försöker bara berätta att det finns andra sätt än nosen bakom lod som jag tror ger bättre resultat. Jag försöker dessutom förklara vad jag grundar det på.
Det känns som ytterligare en missuppfattning här. De som skriver att LDR inte är skadligt menar ju inte att de sitter och rider hästen så hela tiden. Inte heller att hästen
ska gå bakom lod och att det är det enda rätta. De skriver att de tycker LDR har en funktion för dem och är ett sätt att variera träningen och muskelarbetet för hästen. De skriver också att de inte tycker det är katastrof om hästen hamnar lite bakom lod om resten av kroppen arbetar som den ska. De vet då att med mera styrka så kommer även nosen fram. Inget att hetsa upp sig för alltså.
Vi samlar på oss olika erfarenheter och kunskaper på vägen och alla har vi olika erfarenheter som vi drar lärdom av. Det finns inte en enda sanning här. Det som är rätt sätt för dig och din häst kan vara fel sätt för ett annat ekipage.
Man måste vara mer nyanserad.
Hästarna är olika till temperamentet, de är olika byggda och vi ryttare likaså. Träningen ska vara meningsfull och ta ekipaget framåt och med tanke på att vi också har olika mål med ridningen så kan helt enkelt inte alla träna på samma sätt. Visst, det finns riktigt dåliga ryttare också. De som inte fått bra tränare eller de som tror de kan allt redan och inte är mottagliga för hjälp och utveckling. De finns. Men de representerar inte alla som tycker att LDR är positivt. Ridningen är så mycket mer. Detta är bara en liten del.
Om du slutade med att försöka omvända de som tycker annorlunda. Låter dem tro på vad de vill och enbart upplyser om vad du tycker så får du inte folk emot dig som nu. Det skapar bara motstånd.
Man kan aldrig trycka i människor sin egen övertygelse. De måste få ta till sig det de vill och skaffa sig en egen åsikt. Tycker de inte som du så gör de inte. Det ena är inte mer rätt än det andra.
Det är betydligt snällare mot hästen att använda tygeln så att bettet inverkar mot mungipan än att bettet klämer tungan. Tungan är betydligt mer känslig än mungipan. Blir hästen stressad av ökat tryck mot mungipan borde den bli vansinnig av ökat tryck mot tungan.
Hästar är olika. Vissa trivs bättre med tryck på lanerna medan andra hellre vill ha tryck på tungan. Det är bland annat därför det finns olika typer av bett som inte ger tryck på samma ställen, så att man kan hitta det som respektive häst trivs med bäst.