Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Scwung i ryggen kan bara uppnås i gångarter som har ett svävmoment, däremot kan ryggen hela tiden vara mjuk och eftergiven eftersom ryggen tillhör överlinjen.
Ryggen rör sig i sidled/svingar även i skritt. Skritt har inget svävmoment.

Kan ryggen vara mjuk för att den tillhör överlinjen? Ryttaren sitter på ryggen/överlinjen!! Ryggen består av en massa kotor som omsluter/skyddar ryggmärg, nerver mm och en massa muskler som ser till att ryggen skyddas. Ryggen kan knappast vara mjuk men den skall inte heller utsättas för påfrestningar som gör att dess muskler stressas och spänns "mot varandra".

...
Dock vill man inte börja belasta svaga muskler i utsträckt läge. Och i högre form sträcks buken ut mer, bålen släpps lös. Precis som varför alla skolande/samlande övningar är böjda. Man vill börja träna i ngt komprimerat läge. För att inte riskera uttröttning och att de inte orkar. Så man istället får sänkt rygg och sitter och rider genom att hänga i skelettet istället för genom att musklerna bär.

Du börjar inte göra situps med händerna uppsträcka över dig. Det är samma tänk med rund och låg. Man tänker på den kortade buken. ...
Om man inte skall belasta/tynga en muskel i utsträckt läge skall man väl inte sitta på en rygg som stretchas. Man använder ju LDR för att stretcha hästens rygg samtidigt som man sitter på den?! Det borde i så fall vara en anledning till att inte använda LDR.

Jag vill att de bär med buken. Inte ryggen. Men nice try! ;)

Och för att stretcha ryggen får man rulla ihop dem mer än jag vill, utöver att man också måste få in bakbenen mer än jag ber om i LDR.

Jag vill att de bär med buken. Inte ryggen. Men nice try! ;)

Och för att stretcha ryggen får man rulla ihop dem mer än jag vill, utöver att man också måste få in bakbenen mer än jag ber om i LDR.
Hästen kan naturligtvis inte bära en ryttare enbart med buken.

Så du tycker det är bra att belasta/tynga den utsträckta ryggmuskeln!!

Den är inte helt utsträckt. Jag rider i böjning innan de är starka nog att lägga i lod. Så en sida i taget är förkortad och den långa är aldrig max utsträkt. Och en helt oriden häst eller rehabhäst sitter jag inte på. De tar jag vid hand först.

Jag har inte haft sönder någon häst hittills. Däremot lyckas rehaba utdömda(som bla ridits i eller framför lod).
Detsamma gäller mina tränare. Så nog fasen funkar det ur ergonomisk synpunkt utöver att det går att ta sig till svårklass och skolorna ovan mark.
Det finns också flertalet veterinärer som märkt av arbetets goda effekt och rekommenderar detta till folk.

Min ena häst har ridits endast av mig i 20 år och enligt den här metoden i 15 år. Han är idag 30 år och rids fortfarande - frisk och fräsch.

Mina tränare har flertalet hästar över 20 år som fortfarande går svårklass. En 28-åring som fortfarande pallar svårklass och levadera. Friska och sunda..
Alla ridna enligt systemet de lär ut. Och det under måååånga år - fler in min åldring.
Några av dem tidigare utdömda.
Detsamma gäller mina vänner som är deras elever. Där finns ett gäng friska och krya åldringar som tränats så här under lika lång tid som min.

Veterinärer, equiterapeuter etc är tvärtom övertygade om att de är så pass krya just pga hur de tränats.

Så hälsosnacket kan vi kanske lägga på hyllan? För bevisligen håller hästarna..

Det finns flera mästare.
Vad menar du med "Joda"?

Mhm....

Jag visste man kunde vara kampsportsmästare eller kung-fumästare...

Men inte ... Hästmästare?! Eller vad du nu vill benämna det som...

Jag har väldigt svårt att ta till mig "Mästare" är för att inom ridsporten, hoppning, dressyr, WE, Western, m.m. Finns det inte ETT rätt.. utan fler

Vad menar du med att ryggen skall vara mjuk? Skall ryggen alltid vara mjuk? Jag tror inte att det hästen kan göra en piaff med mjuk rygg, fast det beror ju på vad man lägger i ordet mjuk.

Vad menar du med att ryggen svingar? När skall den göra det, i alla gångarter ... eller?

Finns det något läge när du inte vill att hästens rygg är "med"?

Rider du olika övningar och rörelser medans hästens rygg är spänd?

Sen är det väl vissa här som hävdar att den hållningen på armarna ger just spända armar, man "ska" rida med "rak" vinkel från axeln ner till bettet via tygeln har jag förstått.

Raka armar kan man se ibland hos nybörjare, händerna hamnar då nedanför manken på var sin sida och kontakten är stel och hård. Vem har sagt till dig att det ska se ut så?

Då skulle det inte se så illa ut.

Som här:http://www.youtube.com/watch?v=p61NdyJw5Yg&list=PLAB50D3284CEF0107&index=10

Vad tycker du han har listat ut som blir så bra ?, och kan du visa något som är i närheten åt något som är bra med PK och inte bara sekvens av lättrampade hästar som knappt kommer ur trampet?

När man tycker att detta är bra ridning så förstår jag mer varför man ens kan komma på tanken att ifrågasätta varför hästen ska arbeta med sin rygg. Och inte med en spänd och sänkt rygg.

M. spinalis, enligt din bild (http://www.holistic-hoof-and-horsecare.com/images/horse-muscles-02.jpg) löper ju från nedre delen av halskotpelaren bak mot höften. Hur kan den "böja halsen"? Rent fysiskt? Den hjälper så klart till att hålla upp halskotpelaren. Men det gör den ju även om huvudet är i lod om hästen rids korrekt i den formen. Varför behöver den vara bakom lod för att använda den?

När halsen är sänkt och böjd (Low deep and round) så är underlinjen "kortad", åtminstone på alla dom filmer/bilder som prestenterats här. Om din teori skulle stämma så skulle underlinjen (halsens) inte kortas då, bara "sugas upp"? Hur ser det ut?

(fio, skulle behöva låna din bild i inlägg 127, för att åskådliggöra vad jag menar. Får jag det?)

Sen Capitalsmusklerna går ju från käken till övre delen av halskotpelaren (enligt din bild), dom drar i sånt fall huvudet mot just halskotpelaren, ungefär som när hästen "drar in hakan". Dom hjälper säkert till att hålla i huvudet, men när hästen har en mer öppen ganaschvinkel kan dom knappast vara aktiva.

Raka armar kan man se ibland hos nybörjare, händerna hamnar då nedanför manken på var sin sida och kontakten är stel och hård. Vem har sagt till dig att det ska se ut så?

Jaa, axel tex. När du vinklar upp underarmarna så får du ju en annan vinkel till bettet. Jag håller inte med, jag rider själv med armarna vinklade.

Jag kan väl aldrig tänka mig att Axel skulle ha sagt att man ska rida med raka armar, jag gissar att du har missförstått.
Har ridit sedan slutet på 70-talet och aldrig hört något sådant. För hur ska man kunna fjädra i handlederna och vara följsam om armarna är raka. En fysisk omöjlighet.

Jaa, axel tex. När du vinklar upp underarmarna så får du ju en annan vinkel till bettet. Jag håller inte med, jag rider själv med armarna vinklade.

Fast vad axel och även jag har sagt är att man vill ha en rak linje från bettet- genom tygeln- ryttarens underarm- och till armbågen. Det betyder just att armen är böjd.... Och att vilken höjd man sedan håller handen på beror på hästens huvudhöjd. Låg form- låg hand och lite mer öppen armbågsvinkel. Hög form högre hand och mer vinklad armbåge.

Hög form- låg hand gör att man trycker ner hästen med handen och det ger gärna motstånd. Och tvärtom- då hänger man upp hästen i handen...

Det är alltså rak linje mellan bett och armbåge som menas och inte raka armar.

Jaha, ok, men jag menade så klart inte spikraka. Men va bra då har vi rett ut den detaljen.:)

Då skulle det inte se så illa ut.

Som här:http://www.youtube.com/watch?v=p61NdyJw5Yg&list=PLAB50D3284CEF0107&index=10

Vad tycker du han har listat ut som blir så bra ?, och kan du visa något som är i närheten åt något som är bra med PK och inte bara sekvens av lättrampade hästar som knappt kommer ur trampet?

Men WTF.. fanns andra där oxå som var värre.. förstår att det är ur korrigeringssyfte men det visar ju på att det handlar om handridning och att det inte är så viktigt med ryggswing.. man fattar ju som sagt utifrån dethär att Brille inte fattat vad ryggswing där dvs när hästen är avslappnad och genom i ryggen..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka