Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag tror aldrig vi kommer bli överens om det där.

När jag rider ett ridpass t.ex. så har jag mina armar böjda konstant i över en timme. Jag släpper aldrig ner armarna i lodrät positon för att vila några muskler trots att det när det naturliga läget om man ska följa "tyngdlagen". Jag har inte funderat på det innan, men visst, någon muskel måste ju hålla mina armar böjda. Varför har jag inte tänkt på det? För jag känner inte av att de musklerna arbetar, de blir inte trötta eller stela.

Fast ärligt tuaphua, hur böjer hästen halsen då menar du? Ingenting kan böjas utan en kraft? Så hur "sugs" musklerna upp då, konkret? Vilka muskler används? Brachiocephalic böjer ju även i sidled, när den arbetar ensidigt.

Nej just det, när dessa muskler "håller i" så kan inte hästen ställa i nacken, just för att dom är i spänning och håller emot på båda sidor, det är det jag menar med spänd nacke tex. Man ser problemet också på dom här filmerna, där hästarna böjer halsen (typ 2-3 kotan), inte nacken, och liksom "knixar"huvudet på sniskan i ett försök att åstadkomma något som ryttaren känner sig nöjd med.

Man måste förstå när en muskel arbetar och när en muskel vilar för att förstå vilken variation man behöver utöva. Prova själv, med armen utsträckt och håll upp den, "variera" genom att sänka och höja den utan att släppa ner den, gör det mindre ont då?

Allt beror förstås på hur tränad man är.

Och här kan du läsa att man faktiskt har forskat på det och PK har gjort helt galna felkalkyleringar!!!

Forskningen är gjord av bla Lars Roepstoff i samarbete med internationella forskare:
"Det kan också konstateras att ryttaren tydligt förskjuter vikten mot frambenen i alla lägen och inte i någon av de positioner som vi testade lyckades att återställa balansen mellan fram och bak till motsvarande utan ryttare, utan endast påverkade denna balans marginellt."

"Hästarna har studerats med och utan ryttare i skritt och trav på en rullmatta. Hästarnas huvud- och halspositioner (HNP) varierades enl. följande
1) Fri position med långa tyglar
2) Nacken som högsta punkten med nosryggen något framför lodplanet
3) Nacken som högsta punkten med nosryggen något bakom lodplanet
4) Nacken låg och halsen krökt med nosryggen kraftigt bakom lodplanet
5) Nacken extremt hög med nosryggen mycket framför lodplanet
6) Halsen sträckt framåt/nedåt med tygelkontakt"

Detta står även:
De olika huvud- och halspositionerna som användes under försöket kan grovt delas in på två olika sätt, de med höga huvudpositioner (2, 3, 5) resp låga (4, 6 ). Det fanns ett signifikant inflytande från huvud- och halsposition på länd- och bröstryggens rörelsemönster. Positioner med högt huvud gav en sänkning av thorakalryggen och en höjning av ländryggen. Lägre positioner gav den motsatta effekten. Höga positioner gav generellt en begränsning av rörelseomfånget i kotkropparna framför allt i ländryggen. Låga positioner gav motsatt effekt. Nackvinkeln tycks inte påverka rörelsemönstret i nämnvärd utsträckning. Dessa effekter sågs både med och utan ryttare. Dessa fynd stämmer i stort överens med den bild ryttare och tränare har av formens betydelse för ryggmotoriken möjligen med undantag för den extrema sk rollkur-positionen (Pos. 4 i försöket) som även den gav ett ökat rörelseomfång i böjning/sträckning av ryggen. Ur ett medicinskt perspektiv i samband med t ex rehabilitering av rygglidanden är detta viktig kunskap.
Framdelen höjdes vid de låga positionerna vilket kanske inte är det en ryttare eller tränare skulle förvänta sig. Detta fynd kan dels bero på att hästen de facto lyfter sin framdel med den muskelförbindelse som finns mellan bogblad och kropp och/eller rätar ut armbågs- och bogledsvinkel i större utsträckning. Det kan också vara en effekt av att tornutskotten som är något bakåtvinklade reses upp när nackbandet drar dem framåt i samband med sänkning av halsen."
Är det den här studien du avser http://www.mendeley.com/download/public/7156973/4155011243/13e0a8adf8722a9f09ae811451b9edbe566bb439/dl.pdf?
Studien skall avse häst i trav. Tyvärr visar de tecknade bilderna som skall exemplifiera de olika positionerna även hästar i andra gångarter än trav. Det visar vilken kvalitet den studien har.
... eller är det den här http://www.mendeley.com/download/public/7156973/4155011233/243001025f7cf4e0d0e13ecd78f52a2ac195f61b/dl.pdf

Den studie du refererar till har en väsentlig avgränsning, du citerar "... någon av de positioner som vi testade ...". Den avgränsningen innebär att studien inte bevisar något om de beräkningar P Karl gjort.

I din text ovan står det "... höjning av ländryggen. Lägre positioner gav den motsatta effekten ...", dvs att en lägre position sv huvudet medför en sänkning av ländryggen. En sänkning av ländryggen innebär väl att korset "plattas ut". Det är inte det som önskas när ryttaren vill ha mer samling.

Hur skulle detta "tornutskotten som är något bakåtvinklade reses upp när nackbandet drar dem framåt" gå till? Tornutskotten är en del av kotan. Om de (tornutskotten) reses upp (så mycket att framdelen höjs) kommer kotorna inte längre att bilda ett "rör" med plats för ryggmärg mm.

Halsen och huvudet är inte jämförbara med armen och handen, men för diskussionens skull så kan vi låtsas att det är så.

Då motsvarar väl i logikens namn formen med nosen någon cm framför lod och när man rider bakom lod och ändrar formen, ställer och böjer att man flyttar runt händerna motsvarande sträckor, dvs några dm från lod. Personligen har jag inga problem att röra händerna några dm hit och dit och hålla igång långa stunder utan att vila - rykta en häst, mocka, spela piano, diska osv.

Möjligen kan man likna rollkur vid att hålla ut armen på det vis du beskriver.

Nej det tror inte jag heller:D

Muskler i överarmen är starka muskler, skapta för att just böja armbågen och som då håller i en ganska lätt underarm, det är viss fysisk skillnad mot muskler i en hals som defenitivt inte är till för att hålla i ett stort/tungt hästhuvud. Men visst du har en poäng. Sen är det väl vissa här som hävdar att den hållningen på armarna ger just spända armar, man "ska" rida med "rak" vinkel från axeln ner till bettet via tygeln har jag förstått.

Alltså jag kan inte annat än skratta åt din kommentar "tror att det räcker att man rider olika från dag till en annan " du har nog lyckats med decenniets bragd att idiotförklara en hel sport samtidigt som du mullar omkring på egen hand .

Ja, med det i bakhuvudet, att Fiador aldrig känt hur det ska kännas så blir diskussionen lite konstig, Fiador argumenterar sig blå mot något hon inte lyckats få till, dessutom i det hela, det finns inget exempel som är bra som någon i hela värden filmat, det exemplet som var nära bra var också bakom lod.:laugh:

Jag diskuterar LDR, i den positionen innebär dom där cm ganska mycket viktförändring. Jag diskuterar alltså inte en form bakom lod där hästen går med huvudet ovanför bäckenet, utan en låg och rund form, ungefär så som visas på filmerna.

Men musklerna i halsen lär väl vara ganska starka de också?? Nog för att ett hästhuvud är betydligt tyngre än en underarm, men en hästhals innehåller också betydligt mer muskelmassa än en överarm. Jag skulle nog påsta att musklerna i halsen är gjorda just precis för att hålla upp ett hästhuvud. Vad skulle de annars vara till för menar du...?

Och att rida med raka armar från axeln till bettet har jag aldrig hört talas om, hur ska man då kunna ha en mjuk följsam kontakt med munnen? Eller är det de som tycker att tyglarna ska hänga och dingla som förespråkar den positionen?
Det är ju dessutom fortfarande muskler som måste arbeta statiskt eftersom armen fortfarande inte hänger "i lod".

Men seriöst . ? Ang Beezie ? Kommentar där Ser man ? Om ngt som tidigare lovprisats och sen fortsätter du galoppera amok ?

Brachio böjer hela halsen.. inte isolerade tiltmuskler i nacken.

Det går utmärkt att ställa bakom lod. Jag har dock ett annat signalsystem och rider annorlunda än de på filmerna.
Så hur de gör kan jag inte svara för.
Men en häst som jag vill ställa lär jag in ett tygeltag där jag höjer handen. Först kanske rent av från backen. Då rakt upp jäms med sidostycket på tränset.
Sen är timeingen allt i det signalsystemet.

Allt eftersom räcker det med att man höjer handen några cm.
Men ställande och böjande gör man olika iom att det aktiverar olika muskler.

Jag pratar LDR så som jag gör det. Inte så som andra gör det.
Men själva bakom lod är inte skälet till att man får förkortad hals eller spänd stern eller att brachio inte välvs uppåt.
Det hänger på annat.

Det gör jag också.

Jämförelsen med att hålla ut armarna håller inte alls, en människa klarar det bara en liten stund sedan kolapsar man hur mycket man än vill, det är heller inget man kan träna upp att göra. Jag har inte sett någon häst som har blivit till närmelse vis så trött av LDR, tvärt om verkar de tycka det är rätt vilsamt.

Spot on!!!

Fiador - jag tycker nu art du har visat vad lite du vet. Man rider inte på ett sätt en dag och på ett annat sätt en annan dag. Man (jag och mååååånga med mig) varierar FORMEN inte bara gångarterna vid varje pass. Hur svårt ska det vara att förstå?
Tyvärr går formen inte att variera speciellt mycket när ryttaren låst hästen i en position med nosen bakom lod.

Du menar alltså att en ryttare in kan lägga sin häst lågt för att sedan resa upp den i formen?!

Så har den gått lågt är den där för tid och evighet?

DE är ju VI, ryttare, som bestämmer hästens huvudposition... Oavsett om de är framför lod eller bakom...

Fast ärligt tuaphua, hur böjer hästen halsen då menar du? Ingenting kan böjas utan en kraft? Så hur "sugs" musklerna upp då, konkret? Vilka muskler används? Brachiocephalic böjer ju även i sidled, när den arbetar ensidigt.

Nej just det, när dessa muskler "håller i" så kan inte hästen ställa i nacken, just för att dom är i spänning och håller emot på båda sidor, det är det jag menar med spänd nacke tex. Man ser problemet också på dom här filmerna, där hästarna böjer halsen (typ 2-3 kotan), inte nacken, och liksom "knixar"huvudet på sniskan i ett försök att åstadkomma något som ryttaren känner sig nöjd med.
:bow::bow::bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka