Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jaa, han säger emot sig själv, "if you allways keep a horse head in the same place, he is to become stiff", men det är ju precis det som sker här. Jag tror ni tänker att variationen ligger i att man en dag rider si och en dag rider så. Men så fungerar inte muskler. Dom blir "stiff" när dom måste arbeta statiskt, många minuter i sträck under samma ridpass tex.

Hur många gånger ska folk skriva att de varierar formen under ridpassen för att du ska uppfatta det? Ingen har skrivit att variationen är mellan olika dagar, flera har skrivit att man gör det under ett och samma ridpass. Eller menar du att folk tänker en sak och skriver en annan eller?

Sluta och upprepa samma vridna tolkning om och om igen. Nu är det sista gången jag svarar dig, bara för att få ett slut på den strategi som du verkar ta till. Kan du inte komma med några verkliga argument istället?

Så här har jag skrivit:

Inlägg nr 600
Var har jag skrivit att någon muskel ska vila hela tiden? Lägg inte in dina egna tolkningar i mitt resonemang tack. Det jag har skrivit, och det jag menar, är att dom muskler som håller huvudet på plats när det är bakom lod (förbi balanspunkten/tyngdpunkten där muskelkraft måste till för att huvudet ska kunna vara kvar) är konstant aktiva så länge huvudet är kvar där. Dessa muskler är inte konstant aktiva när huvudet är i balans med tyngdpunkten (med nosen något framför lod), ungefär på samma sätt som med våra armar när dom hänger ut med sidorna, musklerna kan då arbeta växelvis, utifrån rörelsen vi gör. Mer fysiologiskt riktigt alltså.

Inlägg nr 609
Självklart får muskler jobba, men inte konstant, utan med växelvis vila. Sen har ju diskussionen varit sådan att folk här inte ens förstår att underhalsmusklen jobbar när huvudet är bakom lod, det är bla DET jag förklarat att den gör. Sen när den får göra det konstant/statiskt som i att hålla huvudet där i 10-20-30 min i sträck, utan vila, så har jag ifrågasatt hur man tänker rent fysiologiskt. Så gå tillbaks och läs vad folk har skrivit. Folk tror inte ens att muskler måste dra sig samman för att arbeta, dom kan hålla emot, även när dom vilar...

Inlägg 609
Jag har aldrig sagt att det handlar om total vila för alla muskler samtidigt. Återigen handlar det om dynamik. När huvudet är i lod och nacken är avslappnad, inte konstant spänd, då arbeter muskler som fäster där växelvis beroende på hur hästen rör sig, vilket ben som är i marken, vart tyngdpunkten är på väg....

Inlägg 622
Neej, vet du vad, man måste skilja på att muskler jobbar dynamiskt och att muskler behöver vila helt. När muskler i rörelseapparaten jobbar dynamiskt så jobbar den ihop med andra muskler, dvs när ena muskeln dras samman, så vilar/sträcks andra ut och vice versa, det är dynamiskt muskel-arbete som bygger upp styrka och uthållighet. Så fungerar det tex när nacken är avslappnad och huvdet är i lod, inga muskler vilar hela tiden då, utan flera olika muskler samarbetar växelvis. Det är därför som nacken kan vara avslappnad, den har inga överansträngda muskler som skriker efter vila kopplad till sig då.

Så har vi rett ut den frågan nu? Tror du fortfarande att jag menar att dessa muskler är i 100% vila när huvudet är i lod/framför lod? Eller har du förstått skillnaden mellan statiskt och dynamiskt arbete för en muskel? Och att det är det statiska arbetet som inträffar när huvudet är bakom lod långa stunder i taget, som tex i filmerna jag lade in.

Jag förstår att du inte förstår något av dressyrridning.. men vad han menar och säger är att om du hela tiden rider med nacken som högsta punkt så blir hästen stel. Det är det han menar med denna mening som du citerade..

"if you always keep a horse head in the same place, he is to become stiff"

Därför rider man hästen rundare på träning och varierar formen.. det görs hela tiden på filmen.. hon har halsen lägre, längre , kortare och längre i formen, nacken rundare och djupare och mindre djup.

Men som sagt jag förstår att du inte kan se det.. men det gör inget .. alla kan inte allt och det tar tid att lära sig!

Hur många gånger ska folk skriva att de varierar formen under ridpassen för att du ska uppfatta det? Ingen har skrivit att variationen är mellan olika dagar, flera har skrivit att man gör det under ett och samma ridpass. Eller menar du att folk tänker en sak och skriver en annan eller?

Nej, jag menar precis det jag skrev, att folk troligtvis definierar varitation utifrån alldeles för långa intervaller för man har inte tänkt igenom vad denna huvuposition innebär fysiologiskt, bara för att huvudet "tycks" åka ner av sig själv så tror folk att det inte krävs någon särskild muskelinverkan för detta, trots att huvudet är stort och tungt.

Man kanske kan säga att man vairerar "formen" om man tex skrittar 10 min, travar 10 min och galopperar 10 min, för det är "former" där rörelseapparaten redan är i dynamiskt arbete, men rider man med huvudet i samma position (bakom lod/eller för mycket framför lod) i dessa intervaller också så blir det statiskt för just dessa muskler, dom jobbar ju hela tiden med att "hålla i", till skillnad från rörelseapparatens muskler som jobbar växelvis.

Det är ju tex därför som det är mycket jobbigare att stå upp och stå still, än det är att gå omkring.

Nej vid det här laget är du säkerligen övertygad om att du har fel i det du skrivit.

Nej jag orkar inte citera de otal gånger du gjort det. Kritiken och resonemanget du framfört här bygger för sjutton på att de stackars hästarna som går bakom lod till skillnad från dem som går lite framför aldrig får vila tiltmuskeln (som nu är 3 muskler) som ska vara helt avslappad (med hänvisning till tyngdlagen och teckningsövningar).

Och nu menar du att du aldrig påstått det som var huvudkritiken :banghead::rofl:

Så du menar att folk som deltar i en diskussion om huvudpositionen och vad den betyder fysiologiskt och skriver att de varierar huvudpositionen aldrig har tänkt igenom just huvudpositionens betydelse?

Jaa, han säger emot sig själv, "if you allways keep a horse head in the same place, he is to become stiff", men det är ju precis det som sker här. Jag tror ni tänker att variationen ligger i att man en dag rider si och en dag rider så. Men så fungerar inte muskler. Dom blir "stiff" när dom måste arbeta statiskt, många minuter i sträck under samma ridpass tex.

Sen ser ju inte du heller den förändringen, annars hade du nog angett tidpunkt för det, så jag antar att det faktiskt inte sker. Vad någon säger är inte alltid vad som faktiskt sker.

Eh Näe... Ett dressyrpass, och Dressyr om den skall vara ergonomiskt stärkande för hästen och därmed fungera lyckat hela nyckel är just att man hela tiden varierar formen . Hela tiden och konsekvent genomgående . det är det som ÄR dressyr att hästen är så flexibel och ridningen så i harmoni att ryttaren hela tiden kan göra just detta ;)

Att du inte förstår det säger allt om varför du är så extremt galet ute och cyklar i din förvissning ....

Alltså jag kan inte annat än skratta åt din kommentar "tror att det räcker att man rider olika från dag till en annan " du har nog lyckats med decenniets bragd att idiotförklara en hel sport samtidigt som du mullar omkring på egen hand .

Senast ändrad:

Eh Näe... Ett dressyrpass, och Dressyr om den skall vara ergonomiskt stärkande för hästen och därmed fungera lyckat hela nyckel är just att man hela tiden varierar formen . Hela tiden och konsekvent genomgående . det är det som ÄR dressyr att hästen är så flexibel och ridningen så i harmoni att ryttaren hela tiden kan göra just detta ;)

Att du inte förstår det säger allt om varför du är så extremt galet ute och cyklar i din förvissning ....

Alltså jag kan inte annat än skratta åt din kommentar "tror att det räcker att man rider olika från dag till en annan " du har nog lyckats med decenniets bragd att idiotförklara en hel sport samtidigt som du mullar omkring på egen hand .

Spot on!!!

Fiador - jag tycker nu art du har visat vad lite du vet. Man rider inte på ett sätt en dag och på ett annat sätt en annan dag. Man (jag och mååååånga med mig) varierar FORMEN inte bara gångarterna vid varje pass. Hur svårt ska det vara att förstå?

Skrivit då.... Känns det bättre ?!

Vad är lång tid?! 10 min- 2 min - 5- min - 15?!
Oavsett om någon sagt/skrivit

Det är bara att titta på de filmer som företrädare för LDR lagt upp i denna och andra trådar som innehåller inlägg om kontakten med hästens mun. Där rids hästarna i samma form, vad avser nosens placering, under lång tid.

Lång tid kan vara i hela filmen.

Jasså... men nu är det så att eftersom i stort sett alla hopphästar rids runda när du inte ser så orkar dom hoppa utan att tappa ryggen.. LDR är väl väldigt vedertaget inom hoppningen och har varit så länge...

Beezie bakom lod.. med graman oxå :sneaky:

http://www.youtube.com/watch?v=odnijpZGFW4
Med mitt exempel om hopphäst med nosen framför lod ville jag säga att nosen framför lod inte behöver betyda sänkt rygg.

Vad gäller Beezie - där ser man.

Nej, inte det jag har sett- de varieras i formen vilket också flera användare påtalat förut-du vet, man kan variera formen även i LDR- ser du verkligen inte de nyanserna?
Du menar att de varieras i formen genom att nosen är mer eller mindre bakom lod.

Ja det kan man fråga sig, men det råder uppenbarligen oenighet om det ger något positivt eller inte. Nu är frågon också om påståendet om hur och när tilltmusklen fungerar och ovanpå detta har ingen kunnat tala om vilken muskel det är. Du kanske kan klargöra den punkten och tala om vad tilltmusklen heter så vi åtminstone vet vilken muskel vi talar om?
Oavsett vad muskeln heter så tycker du att muskler skall jobba bara för att de skall jobba utan att det ger något.

Vad spelar det för roll? Du påstår ju ändå att den jobbar statiskt, eller hur? Hur ska du ha det: jobbar muskeln statiskt, eller jobbar den inte eftersom huvudet hänger i ryttarens hand? Och även jag sällar mig till skaran som gärna vill veta VILKEN muskel vi pratar om här.
Eftersom nosen måste hållas på plats bakom lod måste något hålla den där. Något kan vara någon muskel eller ryttaren. Ingetdera är bra.

Likaväl som man kan variera med mer eller mindre framför lod ;), annars fungerar det för all del att variera lång/kort, hög/låg, bakom/framför.

Oavsett vad muskeln heter så tycker du att muskler skall jobba bara för att de skall jobba utan att det ger något.

Givetvis, och tydligen är åsikterna olika om vad som ger något. Utan mer forskning på området så vet vi egentligen inte vad som är bäst. Det är mest åsikter och olika erfarenheter som folk har.

Eftersom nosen måste hållas på plats bakom lod måste något hålla den där. Något kan vara någon muskel eller ryttaren. Ingetdera är bra.

Och något måste hålla nosen framför lod....muskler måste helt enkelt jobba om hästen ska använda halsen alls.

... En spänd rygg "utan" bakben och med nosen bakom lod stretandes mot ryttarens hand, ja självklart sliter det. Men hur menar du att det kan slita om ryggen är mjuk och svingar, bakbenen energiska och nacke/hals rund och låg? Det får jag inte ihop.
...
Vad menar du med att ryggen skall vara mjuk? Skall ryggen alltid vara mjuk? Jag tror inte att det hästen kan göra en piaff med mjuk rygg, fast det beror ju på vad man lägger i ordet mjuk.

Vad menar du med att ryggen svingar? När skall den göra det, i alla gångarter ... eller?

Sen ser ju inte du heller den förändringen, annars hade du nog angett tidpunkt för det, så jag antar att det faktiskt inte sker. Vad någon säger är inte alltid vad som faktiskt sker.

Fio skrev det bra:
fio skrev:
...och varierar formen.. det görs hela tiden på filmen.. hon har halsen lägre, längre , kortare och längre i formen, nacken rundare och djupare och mindre djup.

Alltså, skulle jag skriva ut varje sekund som formen ändras skulle det bli många tidsangivelser och helt oöverskådligt. Detta då den ändras kontinuerligt under passet. Trots att du inte ser det!

Ponera att det faktiskt vore brachiocephalicus och sternosephalicus som "tiltade" nacken. Hur skulle man då kunna ställa just enbart i nacken utan att halsen böjs?
Hur skulle fulkrok(dvs böj fram mellan 3-4 kotan) kunna uppstå även på en häst som ryttaren inte håller in näbben på?

De musklerna har ju sina fästen på andra ställen. Så de skulle inte kunna åstadkomma den isolerade krökningen.

Och det iaf jag gör då jag börjar LDR är att hästen lär sig sluta använda sternocephalicus snudd på helt. Och Brachiocephalicus välvs upp i en båge.
Stern sugs upp in i halsen också den i en båge.
Man ser om den är rak och spänd eller om den är avspänd och uppsugen. Jobbar man dem för hand kan man ta på den och den dallrar. Så nej - den kan omöjligt vara den som drar in näbben bakom lod.
Ej heller är det i mitt fall handen iom att det går att göra i kapson på lina a la longering.

Sternocephalicus spänner de då de inte klarar av att hålla balansen. Det går att lära dem av med det. För den muskeln drar dem ner i framvagnen.
Och den ger frambensproblematik i form av slitage om den är aktiv.

Den kan vara aktiv både framför lod och bakom.
Men bakom lod i låg form kan man lära dem att aldrig ta till den genom att gradvis lära dem balansera sig utan att spänna där, i olika lägen.
I högre form och med nosen ut måste buk och bål jobba så mycket mer för att orka hålla ihop. Och det måste hålla ihop för att balansen ska funka och stern vara avslappnad.
Därför börjar man LDR.

I LDR så känner jag då jag rider hästen rak hur huvudet hela tiden rör sig iom att resten av hästen gungar. Så jag funderar på om inte capital-musklerna lite arbetar växelvis då. I böjning/ställning gör de iaf det, en sida i taget.
Det är alltså capitalmusklerna jag anser tilta skallen och ställa nacken.
Det funkar iaf på de hästar jag arbetar att isolera muskelarbetet så.

Fio skrev det bra:

Alltså, skulle jag skriva ut varje sekund som formen ändras skulle det bli många tidsangivelser och helt oöverskådligt. Detta då den ändras kontinuerligt under passet. Trots att du inte ser det!

Nej det behöver du inte, det är inte den variatonen jag eftersöker, utan den där hästen verkligen får vila underhalsmuskeln, dvs när muskeln som håller huvudet bakom lod får slappna av, då kommer nosen kommer fram vilket den inte gör på filmerna.

Man måste förstå när en muskel arbetar och när en muskel vilar för att förstå vilken variation man behöver utöva. Prova själv, med armen utsträckt och håll upp den, "variera" genom att sänka och höja den utan att släppa ner den, gör det mindre ont då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka