Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Även det går alldeles utmärkt!
Men självklart måste hästen vara stark nog innan man börjar höja.

Det man höjer fram måste den komma in bak. Och bålen måste orka hålla ihop.
Alltså gör man det gradvis och även på en häst som är färdigutbildad varierar man med låg till hög.

Hästen ska följa och vara där man placerar den.
Det går utmärkt!

Bara för att du eller PK eller Dr Deb inte grejar det betyder inte att det är omöjligt.
Rider man med aktiv underhals är det däremot svååårt och snudd på omöjligt.
Men lär man dem släppa sternocephalicus går det bra. De håller nämligen inte emot då.

Tror inte du borde använda dig av armarna som exempel mer, det har påpekats av några att det inte är en jättebra jämförelse.

Armarna roterar på en kulled vid axeln som gör att de kan rotera i ett stort antal vinklar. De hänger via tyngdkraften längs sidorna i vila och är sällan i någon längre stund över 45 grader, än mindre i utsträckt läge. Musklerna från axlarna fäster i bålen, då främst rygg och bröstkorg. Bålen är en en ganska stilla kroppsdel och förhållandet mellan arm och bål kan inte ändras mycket. Armarna påverkas därför inte särskilt mycket av förändringar i bålen.

Hästens hals har ingen kulled och är aldrig i samma vila som armarna när hästen står upp. Så fort hästen lyfter huvudet från "betar-position" måste den motverka tyngdkraften. Det är vanligt att hästarna håller en position runtikring 125 grader i hagen (från marken), och vilande/sovande hästar kan ofta ses med huvudet runt 90 grader. Alltså är dessa muskler vana vid att kontinuerligt arbeta för att hålla upp hals och huvud. Hästens bål är mycket mer rörlig än människans och förändringar påverkar mer.

edit: såg nu att ni hade skrivit redan, tog lite lång tid på mig ;)

Senast ändrad:

Allt beror förstås på hur tränad man är.

"Man måste förstå när en muskel arbetar och när en muskel vilar för att förstå vilken variation man behöver utöva. Prova själv, med armen utsträckt och håll upp den, "variera" genom att sänka och höja den utan att släppa ner den, gör det mindre ont då?"

Om det beror på hur tränad man är för att göra/förstå testet är det bara att fortsätta testet tills det gör ont.

Vad var det som var något att buga åt i det där?

Jag skrev ett långt inlägg tidigare då jag listade vilka andra muskler som gör vad och varför man rider LDR ur muskelnördssynvinkel.
Det verkar som att både du och Fiador missat det. Trots att det var adresserat till en av er..
Annars hade ni inte fortsatt tjata om sternocephalicus och brachiosepgalicus.
Då hade ni kopplat att det är fler muskler som ska aktiveras innan och göra sitt jobb.. Hur har jag beskrivit.
Gå tillbaks och kika!

Här är en rätt simplifierad muskelkarta:
http://www.holistic-hoof-and-horsecare.com/images/horse-muscles-02.jpg

Kolla det jag skrev då och kolla var musklerna sitter. Sen återkom om ni har åsikter som stämmer överens med det jag skrivit. När jag tog den låååånga storyn. Att hålla på och larva sig kring urhackade saker.. Nja.. Jag orkar inte riktigt..

Brachiocephalic är två muskler, en på varje sida, och böjer både vertikalt och i sidled. När dom böjer i sidled så är det bara den ena muskeln som arbetar, när dom böjer vertikalt så arbetar båda. Musklerna fäster i nacken.

Utifrån det kan man tänka sig svårigheten för hästen att ställa nacken när halsen är böjd vertikalt, för då arbetar ju båda Brachiocephalic och håller emot från var sitt håll. Det kanske "går", hästar är fantastiska på att till varje pris vara oss till lags, men för mig känns det onödigt krångligt när man kan stretcha hästen helt rak och med huvudet bara där hästen för stunden vill ha det.

Absolut, men när hästen har huvudet i eller framför lod så är det mycket starka ligament som gör största jobbet. Det är alltså inte muskler som "håller i" hästens huvud då.

Menar du, på allvar, att du inte förstår "svinga ryggen" ?!

Då får du nog gå och läsa på, sen kanske ditt synsätt ändras en aning...
Jag skall läsa solis svar när solis svarat vad hen menar med att svinga ryggen.

Vad menar du med att svinga ryggen? Du menar säkert något annat än solis.

Vart skall jag gå för att läsa på? Jag tror inte att någon av de stora mästarna skrivit något om att svinga ryggen.

Ja, med det i bakhuvudet, att Fiador aldrig känt hur det ska kännas så blir diskussionen lite konstig, Fiador argumenterar sig blå mot något hon inte lyckats få till, dessutom i det hela, det finns inget exempel som är bra som någon i hela värden filmat, det exemplet som var nära bra var också bakom lod.:laugh:
Snacka om att kasta sten i glashus!

Scwung i ryggen kan bara uppnås i gångarter som har ett svävmoment, däremot kan ryggen hela tiden vara mjuk och eftergiven eftersom ryggen tillhör överlinjen.

Du menar alltså att en ryttare in kan lägga sin häst lågt för att sedan resa upp den i formen?!

Så har den gått lågt är den där för tid och evighet?

DE är ju VI, ryttare, som bestämmer hästens huvudposition... Oavsett om de är framför lod eller bakom...
Hästen kan möjligen utföra det den har utvecklat muskler och rörelsemönster för. Är hästen tränad så att muskel A utvecklats är det inte säkert att den kan använda muskel B. Hästen utvecklar andra muskler då den rids LDR än den använder t.ex. för en korrekt piaff där den vinklar bäckenet och använder rygg- och bukmuskler för att höja framdelen/manken.

Naturligtvis går det att få hästen att lyfta upp huvudet men det räcker inte. Det är svårare att få hästen att lyfta framdelen/manken.

Läste du mitt andra lååånga inlägg där jag beskrev vad de flesta halsmuskler gör i LDR?

Om inte eller du minns galet, vilket det känns som nu, kolla gärna. SÅ slipper jag skriva om skiten..
Det är alltså inte brachio som är verksam..

M spinalis böjer bakre delen av halsen. Capital-musklerna de främre..
OM man lärt hästen släppa brachio och stern. Och det i rund och låg.

När man böjer m brachio får man inte till det där med böjreflexen lika bra. Dvs att inner höft kommer in och ytter bak kliver längre in/belastar mer.
Vilket på sikt blir bra skolor.

Det finns andra muskler som lyfter hästens framben är stern och brach. SÅ hästen kan utmärkt gå utan att aktivera dem. Men de andra sitter inte fast i halsen.

Är hästen i obalans är brachio och stern aktiverade. Då kan man inte ställa lätt - nej. Helt rätt.

Men man kan inaktivera dem om man gör rätt. Läs långa inlägget igen eller alls.

Även det går alldeles utmärkt!
Men självklart måste hästen vara stark nog innan man börjar höja.

Det man höjer fram måste den komma in bak. Och bålen måste orka hålla ihop.
Alltså gör man det gradvis och även på en häst som är färdigutbildad varierar man med låg till hög.

Hästen ska följa och vara där man placerar den.
Det går utmärkt!

Bara för att du eller PK eller Dr Deb inte grejar det betyder inte att det är omöjligt.
Rider man med aktiv underhals är det däremot svååårt och snudd på omöjligt.
Men lär man dem släppa sternocephalicus går det bra. De håller nämligen inte emot då.
Stark nog blir man inte om man inte tränar på/utvecklar det. Varför tycker du att man skall träna på och utveckla något som man sedan gradvis inte skall använda? Det är väl inte så smart. P Karl och Dr Deb kanske har listat ut något som du inte har.

Använder du hjälper för att lära hästen att "släppa sternocephalicus" eller är det ett trick/cirkuskonst?

Det är därför man gör det gradvis!
För att få arslet mer satt och lyft i fronten, inte bara eleverad hals/huvud och sänkt rygg/front.

Precis som en häst inte kan gå lika samlad som i piaff när man börjar rida den över lod/inridning. Det behöver den tränas på.
Men det säger inte att den FRAMÖVER genom gradvis träning inte kan komma att klara det. Eller?

Dock vill man inte börja belasta svaga muskler i utsträckt läge. Och i högre form sträcks buken ut mer, bålen släpps lös. Precis som varför alla skolande/samlande övningar är böjda. Man vill börja träna i ngt komprimerat läge. För att inte riskera uttröttning och att de inte orkar. Så man istället får sänkt rygg och sitter och rider genom att hänga i skelettet istället för genom att musklerna bär.

Du börjar inte göra situps med händerna uppsträcka över dig. Det är samma tänk med rund och låg. Man tänker på den kortade buken. Och genom det slipper hästen bli för mkt på fram och spänna brachicephalicus och sternocephalicus. Då slipper man frambensslitage iom att den inte drar sig ner i framdelen.

Brachiocephalic är två muskler, en på varje sida, och böjer både vertikalt och i sidled. När dom böjer i sidled så är det bara den ena muskeln som arbetar, när dom böjer vertikalt så arbetar båda. Musklerna fäster i nacken.

Utifrån det kan man tänka sig svårigheten för hästen att ställa nacken när halsen är böjd vertikalt, för då arbetar ju båda Brachiocephalic och håller emot från var sitt håll. Det kanske "går", hästar är fantastiska på att till varje pris vara oss till lags, men för mig känns det onödigt krångligt när man kan stretcha hästen helt rak och med huvudet bara där hästen för stunden vill ha det.
"... svårigheten för hästen att ställa nacken när halsen är böjd vertikalt, för då arbetar ju båda Brachiocephalic och håller emot från var sitt håll"

Måste man banka in det ... :banghead:

Jag ser det så att varken en häst eller människa kan lära sig allt på en gång. Alltså måste man ha en utbildningsplan där man tar steg för steg.

Jag har i mitt långa inlägg tidigare som jag hänvisat till många gånger förklarat varför jag har den ordningsföljd jag har.

Jag tror inte för en sekund att Dr Deb kan greja rida GP.
Jag tror heller inte att PK kan göra en bra ökad trav tex. Jag tror också man ska fundera på varför han är så förtjust i Iberier. Kan det vara för att det är lite simplare att samla dem? Det tror jag absolut!

Och som sagt.. Det går alldeles utmärkt att utbilda hästar enligt systemet jag följer.

Det är inte så att man "tränar på ngt man inte ska använda". För jo! Att inaktivera stern och brach ska finnas fram t GP. Och så mycket viktigare är det då tom.
Däremot bör det göras i låg och rund. Därav att man ens rider den formen.
Givetvis använder jag hjälper. Varför skulle det vara trickträning? Det är väl dressyr vi pratar om på dressyrforumet?

Däremot rider inte alla som rider LDR enligt det här systemet jag följer. Så hur de gör vet jag inte. Vi är rätt få som gör just så här tror jag. Iaf i Sverige.

Igen:

Lär man dem att inte hålla balansen i de musklerna: brachio och sterno.. Så ÄR INTE brachio aktiverade er automatik i böjning.

M spinalis och capitalmusklerna kan tillsammans böja samtliga halskotor. Och man får då även en böjreflex sas då inner höft kommer fram och ytter bak kliver in mer. Vilket till sist går att göra skolor av.
Det tror jag även AR-folket pratar om. Så det kan ju inte vara en chockerande nyhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka