Även om "ingen" förespråkar att låsa fast hästens huvud genom att rida bakom lod är det just det som sker. Det är bara att gå till närmaste tävlingsplats eller ridhus så kan du se det. Man använder tom hjälptyglar för att se till att huvudet hålls i en viss position som inte är naturlig för hästen i just den rörelsen.
Nej jag har faktiskt aldrig sett en häst ridas fastlåst bakom lod. Jag ser hästar bakom lod titt som tätt, men det beror oftast på att de ryttarna inte klarar av att rida dem bättre och (och får tyvärr inte hjälp av sina tränare). Det beror också ibland på att hästarna hamnar lite bakom lod när styrkan brister. Jag var på tävling för två veckor sedan sist och nej, jag såg inga hästar som reds bakom lod öht. (Det var ST Geroge). Jag var både i ridhuset och vid framridningen och tittade. Såg mycket trevlig ridning den dagen så att kapa alla tävlande ryttare köper jag inte. Tittar man på lägre klasser (L:A) så finns det ofta hästar som går bakom lod, men som sagt, det beror oftast på bristande kunskaper hos ryttarna.
J
ag diskuterar inte hur debattörerna i buke rider sina hästar. Jag försöker diskutera för- och nackdelar med olika sätt att rida. Vid något tillfälle har jag använt bild som publicerats på buke för att illustrera något, definitivt inte för att kritisera den ryttaren.
Det är bra att du har den inställningen att du bara vill förmedla hur du ser på det, men det är inte riktigt så jag uppfattar det. (jag kan ju förstås uppfatta det fel. Händer ju ibland). För mig låter det som om du absolut vill övertyga alla om att du har rätt och att de som har en annan åsikt har fel, men som sagt, jag kanske läser tokigt?
De ryttare som anses vara de allra bästa klarar inte av att rida med nosen framför lod på de största tävlingarna. Beror det på att ryttarna inte klarar av att rida hästen med nosen framför lod eller är det hästarna som inte är tillräckligt starka?
?? Vart får du det påståendet ifrån? Visst finns det elitryttare som rider sina hästar utan att de är bakom lodplanet. Vissa i eliten praktiserar hyperflexion, men inte alla. Det finns ju olika träningsinriktningar/modeller även inom elitskiktet. Jag tittar på elittävlingarna när jag har chansen och att säga att alla rider med hästen bakom lod är fel. Det stämmer helt enkelt inte.
Alla ryttare oavsett inriktning och typ av häst har väl åtminstone några gemensamma mål, t.ex. en häst som svarar för lätta hjälper, en häst som bär sig, en häst som tar så lite skada som möjligt av den disciplin man utövar.
Ja det tror jag absolut. Men det finns ju olika sätt att ta sig fram. De allra flesta rider nog på ett sätt som de anser vara rätt för dem och hästen. Det är ju en ständig utveckling. Man tar till sig kunskaper och samlar erfarenheter och vad som är rätt kan ändras i takt med utvecklingen. Vi måste komma ihåg att vi är på olika nivåer och att alla har sin utvecklinskurva. Vissa snappar upp det mesta snabbt medan andra tar tid på sig. Vissa hittar rätt med en gång medan andra söker, provar olika sätt och på det viset hittar rätt med tiden.
Det står fullständigt klart för mig att de som visar sin irritation mot mig och mina inlägg på buke inte kommer att bry sig om något av det jag skriver annat än att håna det. Även om jag skulle göra en helomvändning skulle de reflexmässigt hålla emot. De vill helst att jag inte gör några inlägg alls oavsett vad de innehåller.
Jag tror det kan bero på att många uppfattat dig dömande och lite allvetande. Som om du satt inne med alla de rätta svaren. Sådant skapar motsättningar. Även om det inte alls var så du menade så har det låtit så (i alla fall för mig och jag är säkert inte den enda som uppfattat det så. Jag tycker du skriver bra saker också. Det är lika viktigt att lyssna på de som har en annan åsikt än en själv tycker jag. Man lär sig hela tiden och får nya tankar med nya infallsvinklar eller så blir man mera stärkt i det man tror på själv.
Naturligtvis kan, och är det ofta, något vara mer rätt än något annat.
Det beror på vad man pratar om. Pratar man ridning så finns det så många nyanser, så många vägar framåt att jag inte tycker man kan säga att samma sak alltid är rätt. Jag kan inte träna båda mina hästar på samma sätt för de är så olika. Det skulle bli pannkaka av allt då. Jag måste anpassa träningen efter hästen så att det hjälper den att utvecklas.
Det är ännu bättre att förorsaka så lite tryck som möjligt eftersom både laner och tunga är känsliga partier.
Ja det håller jag med om. En lätt kontakt med hästens mun vill jag ha.