Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

....
Jag vill inte lägga mig i sakfrågorna i er diskussion eftersom jag inte har hängt med tillräckligt bra. Det jag reagerar på är mer tonen i diskussionen. Det känns helt klart som om vissa försöker övertyga andra om att de minsann har rätt och att de som inte förstår det är dumma i huvudet. Sådant känns så meningslöst. Kontraproduktivt. Om man lägger fram sina åsikter och den fakta man har lite mera ödmjukt så tror jag att det blir en mera konstruktiv diskussion. Man måste ha sändaren OCH mottagaren på om det ska bli meningsfullt.
Du reagerar på tonen i diskussionen och tar upp det i ett inlägg till Fiador. Inlägget handlar om ditt svar till mig så jag antar att du anser att det är min ton som är fel. Kan du vara snäll och precisera vad du menar. Vilket ordval har jag använt som du vänder dig emot?

Så jag tycker det är ganska paradoxalt att man reagerar så starkt på PK filmen, där hästen går några steg här och där "out of position", detta är ju inte ett ändamål i sig, utan som jag fattar det så vill PK att hästen ska hitta en trevligare form med bettet kvar i mungipan och följer med hästen upp (eller ner om det är vad häseten hittar på) och väntar tills hästen själv kommer dit innan han ger eftergift. När hästen "lägger" sig i bettet så säger han "nej nej" genom att höja handen, på samma sätt som en LDR ryttare gör men istället sänker handen. Vad är det för skillnad? Annat än att bettet med "den" vinkeln ligger an mot just lanerna/tungan...

Paradoxalt?

Är det så din hjälpgivning ser ut, rid med slack och lägg rätt- så grovt- ja, jag säger då det...nu kom det fram....

Ser du inte de grova tagen, det skarpa bettet?

Skillnaden försöker vi förklara här i tråden- skillnaden är ex att PK´s hästs rygg sänks,tappar bakdelen- hästen blir inte ihopkopplad till skillnad tvärtemot vid bra LDR.

Barockforumet finns inte kvar, men den ridning som diskuterades där stämmer inte alls in på vad Brille pratar om nu.

Nej. Det är nog alldeles sant. Och jag blir glad att du skriver att det inte har med Barock att göra. Men nog tycker jag att Billes filosofi passar in mer på någon undergrupp på "Ridning" med än tävlingsdressyr.

Jag förstår bara inte hur man kan vara en sådan bakom lod-faschist men samtidigt ha stor förståelse för den handridning som visades i klippen.

Som lite kuriosa får du här se skillnaden när en häst är tillräckligt stark för det man utsätter den för

Den GALLOPERAR runt i piruetten. Galopp är tretaktig o den ska inte häva sig runt jämnfota bak.

När hästen inte är ihop eller är tillräckligt utbildad måste de tyvärr göra så för att mäkta av ryttarens krav- trots brist av support.

Allt hänger ihop.

Släpp ditt 2-3 nackkota, bakom lod o börja titta på hela hästen.
Hästen har mer än bara nacke o hals- det som ryttaren kan SE.

http://www.youtube.com/watch?list=PL6826FE8F8A22EC60&v=Xzl8ogwBQDY&feature=player_detailpage

Även om "ingen" förespråkar att låsa fast hästens huvud genom att rida bakom lod är det just det som sker. Det är bara att gå till närmaste tävlingsplats eller ridhus så kan du se det. Man använder tom hjälptyglar för att se till att huvudet hålls i en viss position som inte är naturlig för hästen i just den rörelsen.
Nej jag har faktiskt aldrig sett en häst ridas fastlåst bakom lod. Jag ser hästar bakom lod titt som tätt, men det beror oftast på att de ryttarna inte klarar av att rida dem bättre och (och får tyvärr inte hjälp av sina tränare). Det beror också ibland på att hästarna hamnar lite bakom lod när styrkan brister. Jag var på tävling för två veckor sedan sist och nej, jag såg inga hästar som reds bakom lod öht. (Det var ST Geroge). Jag var både i ridhuset och vid framridningen och tittade. Såg mycket trevlig ridning den dagen så att kapa alla tävlande ryttare köper jag inte. Tittar man på lägre klasser (L:A) så finns det ofta hästar som går bakom lod, men som sagt, det beror oftast på bristande kunskaper hos ryttarna.

J
ag diskuterar inte hur debattörerna i buke rider sina hästar. Jag försöker diskutera för- och nackdelar med olika sätt att rida. Vid något tillfälle har jag använt bild som publicerats på buke för att illustrera något, definitivt inte för att kritisera den ryttaren.
Det är bra att du har den inställningen att du bara vill förmedla hur du ser på det, men det är inte riktigt så jag uppfattar det. (jag kan ju förstås uppfatta det fel. Händer ju ibland). För mig låter det som om du absolut vill övertyga alla om att du har rätt och att de som har en annan åsikt har fel, men som sagt, jag kanske läser tokigt?

De ryttare som anses vara de allra bästa klarar inte av att rida med nosen framför lod på de största tävlingarna. Beror det på att ryttarna inte klarar av att rida hästen med nosen framför lod eller är det hästarna som inte är tillräckligt starka?
?? Vart får du det påståendet ifrån? Visst finns det elitryttare som rider sina hästar utan att de är bakom lodplanet. Vissa i eliten praktiserar hyperflexion, men inte alla. Det finns ju olika träningsinriktningar/modeller även inom elitskiktet. Jag tittar på elittävlingarna när jag har chansen och att säga att alla rider med hästen bakom lod är fel. Det stämmer helt enkelt inte.

Alla ryttare oavsett inriktning och typ av häst har väl åtminstone några gemensamma mål, t.ex. en häst som svarar för lätta hjälper, en häst som bär sig, en häst som tar så lite skada som möjligt av den disciplin man utövar.
Ja det tror jag absolut. Men det finns ju olika sätt att ta sig fram. De allra flesta rider nog på ett sätt som de anser vara rätt för dem och hästen. Det är ju en ständig utveckling. Man tar till sig kunskaper och samlar erfarenheter och vad som är rätt kan ändras i takt med utvecklingen. Vi måste komma ihåg att vi är på olika nivåer och att alla har sin utvecklinskurva. Vissa snappar upp det mesta snabbt medan andra tar tid på sig. Vissa hittar rätt med en gång medan andra söker, provar olika sätt och på det viset hittar rätt med tiden.

Det står fullständigt klart för mig att de som visar sin irritation mot mig och mina inlägg på buke inte kommer att bry sig om något av det jag skriver annat än att håna det. Även om jag skulle göra en helomvändning skulle de reflexmässigt hålla emot. De vill helst att jag inte gör några inlägg alls oavsett vad de innehåller.
Jag tror det kan bero på att många uppfattat dig dömande och lite allvetande. Som om du satt inne med alla de rätta svaren. Sådant skapar motsättningar. Även om det inte alls var så du menade så har det låtit så (i alla fall för mig och jag är säkert inte den enda som uppfattat det så. Jag tycker du skriver bra saker också. Det är lika viktigt att lyssna på de som har en annan åsikt än en själv tycker jag. Man lär sig hela tiden och får nya tankar med nya infallsvinklar eller så blir man mera stärkt i det man tror på själv.

Naturligtvis kan, och är det ofta, något vara mer rätt än något annat.
Det beror på vad man pratar om. Pratar man ridning så finns det så många nyanser, så många vägar framåt att jag inte tycker man kan säga att samma sak alltid är rätt. Jag kan inte träna båda mina hästar på samma sätt för de är så olika. Det skulle bli pannkaka av allt då. Jag måste anpassa träningen efter hästen så att det hjälper den att utvecklas.

Det är ännu bättre att förorsaka så lite tryck som möjligt eftersom både laner och tunga är känsliga partier.
Ja det håller jag med om. En lätt kontakt med hästens mun vill jag ha.

Du reagerar på tonen i diskussionen och tar upp det i ett inlägg till Fiador. Inlägget handlar om ditt svar till mig så jag antar att du anser att det är min ton som är fel. Kan du vara snäll och precisera vad du menar. Vilket ordval har jag använt som du vänder dig emot?

Hon hade svarat mig och då svarade jag henne igen. Inte konstigare än så.
Jag kan inte gå tillbaka och lusläsa varenda inlägg för det skulle ta en evinnerlig tid, men jag upplevde det som jag skrev när jag läste. Som jag skrev innan, det är min upplevelse och den gäller säkert inte alla, men när jag ser de svar du fått så känns det som om de känner sig lite påhoppade.
Ber om ursäkt om jag har fel, men jag får hela tiden känslan att "jag har rätt, ni har fel."
Det är ju tråkigt, för det är ju ett intressant ämne.

Förklara och försvara är inte samma sak.

Om man är van att bara se hästar med huvudet fastlåst bakom lod kan det naturligtvis vara chockerande att se att en häst kan röra på huvudet.

Jag blir bara mest chockerad över att man vill hantera en häst så inkonsekvent, då det uppenbarligen stör mer än det tillför.

Jag ser ingen vinning i att hela tiden störa hästen i munnen så till den milda grad att den blir tveksam till att ens vilja använda sin överlinje.:crazy:

Hon hade svarat mig och då svarade jag henne igen. Inte konstigare än så.
Jag kan inte gå tillbaka och lusläsa varenda inlägg för det skulle ta en evinnerlig tid, men jag upplevde det som jag skrev när jag läste. Som jag skrev innan, det är min upplevelse och den gäller säkert inte alla, men när jag ser de svar du fått så känns det som om de känner sig lite påhoppade.
Ber om ursäkt om jag har fel, men jag får hela tiden känslan att "jag har rätt, ni har fel."
Det är ju tråkigt, för det är ju ett intressant ämne.
Jag tror också att många känner sig påhoppade. Det är inte min avsikt. Det är mänskligt att man kan få den känslan om någon säger/påstår att något är bättre än som man själv gör. Den känslan har lett till att människor blivit fängslade och mer än det. Men den som påstår att det finns bättre sätt är knappast ansvarig för om någon känner sig påhoppad. Om ingen påstår att det finns bättre sätt blir det ingen utveckling och jorden hade fortfarande varit platt.

Jag försöker att skriva "jag anser" och liknande för att visa att det är "min sanning"/det jag tror. Jag har länkat till bilder och filmer för att läsaren skall kunna ta del av bakgrunden till det jag säger. I vissa fall anser jag också att jag vet bättre, t.ex. om vad P Karl lär ut och varför eftersom jag studerat hans analys och utbildning mer än de flesta som har åsikter om honom här på buke.

Naturligtvis blir jag också irriterad av fula kommentarer.

Men den som påstår att det finns bättre sätt är knappast ansvarig för om någon känner sig påhoppad. Om ingen påstår att det finns bättre sätt blir det ingen utveckling och jorden hade fortfarande varit platt.

Här finns det en stor skillnad, jorden är defacto rund, vad som är mest rätt inom ridsporten lär det aldrig komma ett facit på.

Det finns olika inriktningar och olika ideall, det kommer inte att gå att övertyga folk om att deras ideal är fel med mindre än att man kommer med vetenskapliga bevis på att de de håller på med är farligt kommer inte att gå. Det samma gällde med jorden, folk tog inte någons ord för att jorden var rund, det krävdes bevis. Här florerar mycket påstående men få bevis ( och till råga på allt blir man ombedd att bevisadet motparten påstår ) och troligen finns det bra saker att plocka lite här och där.

Själv vet jag inte vad som egentligen är bäst, jag har testat en del i praktiken med P.Ks ideer, och det har funkat på hästen, men att se filmen här är direkt avskäckande, att rycka i munnen är inget för mig. Jag rider heller inte medvetet i LDR form men vet att hästen ibland då bakom hand och att det blir åt det hållet, behöver mer styrka för en högre form, och jag känner den positiva reaktionen av att hon får sträcka och runda ryggen.

Kom igen när du med handfasta vetenskapliga bevis kan påvisa att det är skadligt att gå i LDR och att det upplevs som mer statiskt av hästen att variera formen bakom lod ( inklusive med variation framför lod) än att konstant rida i samma form en liten bit framör. Den dagen kommer du att få bättre gehör. Fram till dess är det mest bara teorier. Det samma gäller givetvis när det gäller att ria hästen bakom lod, utan bevis kan man givetvis inte säga att det är bäst att även använda den formen.

Senast ändrad:

Vad kan du se av bilderna?!

(Antagligen vill jag visa något du inte förstår)
Det var du som ville visa något, vad? Naturligtvis kan jag utläsa massor ur bilderna men det behöver ju inte vara det som du ville visa.

Om du tror att jag inte förstår så kan du väl berätta på ett sätt så att jag kan förstå.

.
...
Kom igen när du med handfasta vetenskapliga bevis kan påvisa att det är skadligt att gå i LDR och att det upplevs som mer statiskt av hästen att variera formen bakom lod ( inklusive med variation framför lod) än att konstant rida i samma form en liten bit framör. Den dagen kommer du att få bättre gehör. Fram till dess är det mest bara teorier. Det samma gäller givetvis när det gäller att ria hästen bakom lod, utan bevis kan man givetvis inte säga att det är bäst att även använda den formen.
Det kommer aldrig att inträffa att jag eller någon annan kan presentera "... handfasta vetenskapliga bevis kan påvisa...". Vetenskapliga bevis är väl inte handfasta.

Jag har inte uppfattat att debatten gäller om man skall "... konstant rida i samma form en liten bit framör ...". Det är inte något jag heller förespråkar.

Om man måste ha bevis för allt man säger blir det inte någon debatt och inget blir bevisat.

Tror du på fullaste allvar att något kommer att bli bevisat av en debatt. Att du har avvikande åsikt angående att rida hästen bakom lod? En debatt är inget annat än människor som försöker argumentera för sin åsikt. INGA bevis kommer från det.

Så det enda du bevisar är att du är av annan åsikt. Du kommer inte längre än så. Hur långt hade du tänkt dra detta? Det leder ingen vart än att tillfredsställa ditt argumentationsbehov...

...
Själv vet jag inte vad som egentligen är bäst, jag har testat en del i praktiken med P.Ks ideer, och det har funkat på hästen, men att se filmen här är direkt avskäckande, att rycka i munnen är inget för mig. Jag rider heller inte medvetet i LDR form men vet att hästen ibland då bakom hand och att det blir åt det hållet, behöver mer styrka för en högre form, och jag känner den positiva reaktionen av att hon får sträcka och runda ryggen.
...

P Karls filosofi är att tillåta/engagera hästen att variera sin form men inte att gå över tygeln och sänka ryggen eller att gå bakom lod. Det är en stor skillnad mot LDR som säger att nosen skall vara bakom lod.

Naturligtvis kan man uppfatta att man rycker i tygeln om man ger upprepade instruktioner med tygeln som åtföljs av eftergift. Filmklippet är delar ur instruktioner som tydligt skall visa för häst och publik att handen skall lyftas och att det skall följas av eftergift. Innan P Karl lyft handen har han påbörjat instruktionen med att vrida handen så att tummen kommer mer utåt. Då ryttare och häst är utbildade behövs bara en liten vridning utåt med tummen för att hästen skall förstå. Den vridningen är svår att se även för den som vet att den finns.

Jag tror att P Karls sätt att ge instruktion är lättare att förstå för hästen eftersom instruktionen efterföljs av en eftergift som verkligen uppfattas av hästen. Då handen förs bakåt har ryttaren svårt att hinna ge eftergift så snabbt att hästen uppfattar det som en belöning.

Det är min uppfattning att LDR inte kan ge någon styrka för en högre form. Det är andra muskler som utvecklas med LDR än som behöver användas för att åstadkomma en högre form med vinklat bäcken och manken upp.

Hästen kan vara rund och samtidigt sträcka på ryggen utan att vara bakom lod. Som du vet är "neck extension" en viktig del i P Karls filosofi liksom "action reaction" där hästen gymnastiseras genom att längas och kortas i lägre resp. högre form.

Tror du på fullaste allvar att något kommer att bli bevisat av en debatt.
...
Nej jag tror inte alls att något blir bevisat av en debatt. Debatt kan ge information.

Du måste förstå att om man måste ha bevis för allt man säger blir inget bevisat.

Nej jag tror inte alls att något blir bevisat av en debatt. Debatt kan ge information.

Du måste förstå att om man måste ha bevis för allt man säger blir inget bevisat.

Debatt ger en persons tyckande, om det är information eller bara tomma ord får mottagaren själv avgöra. Så iom att det inte finns något bevis så blir inget bevisat. Det är bara en massa tuggande om och om igen.. det leder ingen vart då en persons tyckande oftast inte kan påverka utan att ha bevis och fakta.

Enda avsteget från det som jag ser det är om du är en person som många vet är kunnig i ämnet, då kan du vinna mark. Men i det här fallet så tror jag inte att Pelle och Lisa från Bukefalos är de som har tyngd nog, tyvärr.

Det kommer aldrig att inträffa att jag eller någon annan kan presentera "... handfasta vetenskapliga bevis kan påvisa...". Vetenskapliga bevis är väl inte handfasta.

Jag har inte uppfattat att debatten gäller om man skall "... konstant rida i samma form en liten bit framör ...". Det är inte något jag heller förespråkar.

Om man måste ha bevis för allt man säger blir det inte någon debatt och inget blir bevisat.

Vetenskapliga bevis är i högsta grad handfasta, annars hade de inte varit bevis utan teorier. Det var du som jämförde med att jorden är rund inte platt, har går det utmärkt att bevisa att jorden verkligen är rund, förutom med de fotografier som kommit på senare år går det att göra mätningar. Och så går det rent praktiskt att resa runt jorden.

Fast i studien som super hänvisade till visades just att manken kom upp i LDR ....

Det var du som ville visa något, vad? Naturligtvis kan jag utläsa massor ur bilderna men det behöver ju inte vara det som du ville visa.

Om du tror att jag inte förstår så kan du väl berätta på ett sätt så att jag kan förstå.

Inte bara jag som har försökt förklara detta i denna tråd...

Gissningsvis gillar du den första bilden, som visar en omusklad häst i relativ obalans, men huvudet i lod, strax framför...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka