Det var ett exempel, baserar på min uppfattning om basal nivå. Lite konstigt att du hakar upp dig på krukväxterna och gardinerna när det inte var dessa som var poängen.
Jag tycker du är naiv och verkar liksom anstränga dig för att förenkla den här frågan så det blir bisarrt.
Jag hakade inte upp mig, tyckte bara att det var lite märkliga exempel om väldigt icke-basala saker - som faktiskt gör att din poäng faller undan nästan helt och hållet. Ditt inlägg känner jag i stor grad var ett argument för det sundare förhållningssätt jag förespråkar, fast du lägger det tvärtom.
På precis samma sätt tycker jag att du verkar förenkla den här frågan så det blir bisarrt .
1. Normen om att kvinnor förväntas göra mer hushållsarbete är stark och destruktiv för många kvinnor (och män). Den måste vi göra något åt.
2. Normen om att hålla hemmet skinande rent är stark och destruktiv för många människor. Den måste vi göra något åt.
Jag diskuterar främst den senare, vilket du tycker blir en förenkling. Jag tycker istället att vi kan ha två tankar i huvudet samtidigt och tycker att det är en stark förenkling att bara kunna ha en tanke i huvudet. Om man tänker sig att det är två olika dimensioner ovan så kan man till och med argumentera att det matematiskt är mycket, mycket kortare att ta sig till målet (mycket svagare normer på båda områden) genom att ta sig över diagonalen än att först ta sig hela vägen till svagare norm för 1 och sedan först därefter angripa 2.
Om vi angriper (2) och lyckas så känns det logiskt att konsekvenserna av (1) blir mindre. Det betyder inte att vi lyckats göra något åt själva normen om ojämlikhet, vilket vi också måste göra. Men att oskadliggöra/minska effekterna av en stark norm är också väldigt positivt kan jag tycka.
Det finns många vägar till målet.