Slår ihop hovarna?

A

Aannah-Mani

Jag har sett/hört att när vissa hästar travar, galopperar,passar så slår de typ ihop hovarna, det låter iaf som när två skor klatchar till varandra. :idea:
Vad beror det på? mycket sväv? bra eller dåligt? ;)

Sv: Slår ihop hovarna?

Det kallas att hästen smider och är ofta ett tecken på obalans. Man ser det oftare på unga hästar som inte riktigt har koll på sina hovar än..

Min pålle smider i traven när han blir framtung, till exempel om vi travar på lång tygel och han börjar bli trött. Det brukar hjälpa med att samla upp honom lite och få honom mindre framtung.

Jag skulle då inte säga att det är bra då det blir dyrt i längden med alla tappskor:grin:
Jag har också hört det där med att dom har obalans osvidare men min 9 åring smider i nästan alla gångarter även i skritten och det är oavsett om man rider eller inte så ja man kan juh tycka att är det balansen det är fel på borde han juh nästan rammla omkull:angel:

Men här får du ju ta ett snack med din hovis, hästen har förmodligen inte fått en fysiologisk skoning efter sina behov då får man detta fenomen. Även detta får ses som en obalans fast av andra orsaker som inte alltid ryttaren kan påverka.

Sen är vissa hästar mer i obalans än andra, och då i samtliga gångarter. För dessa hästar gäller att de får en balanserad ryttare som hjälper hästen att hitta rätt balans.

Men här får du ju ta ett snack med din hovis, hästen har förmodligen inte fått en fysiologisk skoning efter sina behov då får man detta fenomen. Även detta får ses som en obalans fast av andra orsaker som inte alltid ryttaren kan påverka.

Sen är vissa hästar mer i obalans än andra, och då i samtliga gångarter. För dessa hästar gäller att de får en Jo hovis vet om det. Provade en annan hovis också men samma sak hände. Men man får vara noga med att han alltid har "ny verkade" hovar för blir han lite för lång så slår han i hela tiden i annat fall hör man det bara lite då och då (i skritten vill säga i traven är det alltid konstant)men har märkt att han slår i mer om jag balanserad ryttare som hjälper hästen att hitta rätt balans.

springer brevid när han travar än om jag rider honom. Vet faktiskt inte vad jag ska göra annat än att prova rida han så balanserat som möjligt och skydda hovarna med skydd så att han inte trampar illa sig men det är lite jobbigt att hela tiden vara rädd för trava (oavsett hastighet även om det blir värre i högre hastigheter)för han har väldig hårda hovar som växer VÄLDIGT sakta så drar han skona och hoven går sönder så ja...

Min valack smed jättemycket innan, har blivit mkt bättre sen vi bytte hovslagare. :D

Men han kan fortfarande smida när han skall trava, han har just börja lära sig trava ordentligt och är inte i balans alla gånger men det blir bättre och bättre.

För att förhindra skador/tappskor så rider jag alltid med lätta skyddsboots på framhovarna (när vi skall trava eller träna pass), hellre att han har sånna och att de kanske går sönder med tiden än att han själv går sönder.

Men diskuttera detta med din hovslagare, han kanske har ngn bra lösning på detta och fortsätt träna på att rida så balanserat som möjligt. :)

Prata med hovslagaren är ett bra tips. Vårt sto snubbla väldigt mycket ett tag när vi bytt hovslagare. Men vi sa det till den nye hovslagaren och han ändra något i verkningen eller skoningen så det blev bra igen!

Kaela gör det i traven mest mot slutet av ridpasset då jag rider henne i en
låg form.

Däremot funderar jag på att skaffa boots eftersom hon trampar sig på ballarna
med bakhovarna, men kan jag göra det under töltsättningen?

Så länge de är lätta så borde de inte störa tycker jag. :)

Draumur blir bara seg och framtung av tyngre boots, så jag har ett par tunna gummiboots och ett par neupreneboots som jag byter mellan, fungerar himla bra.

Enligt min tränare så bör både ridningen och skoningen korrigeras ifall hästen smider. Ofta är det för mycket "på skjut" i tex traven om hästen smider. Minska påskjutet genom att göra övningar med mycket "stanna och startta" dvs tex halt vart 10:de steg. Halt = leta var balansen finns i kroppen. Vid en korrekt halt så stannar hästen för att den har balans och inte för att ryttaren sliter och drar i tyglarna,

Min yngre häst gjorde det för inte så länge sedan, berode dels på obalans, men jag berättade det för min hovslagare iallafall och nu händer det aldrig längre. =)

Jag har fått det förklarat för mig att anledningen att hästen smider är att den är i obalans, och att den är framtung. Framhovarna hinner inte undan innan bakhovarna sätts ner där.

Min pålle tenderar att smida när det är dags för omskoning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 508
Senast: Sel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 211
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar