Släpp kontrollen - låt hästen ta över.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Sv: Släpp kontrollen - låt hästen ta över.

Jag personligen ser på ledarskap på ett annat sätt, ledarskap kan man inte få utan att också öva en viss disciplin och lydnad. Utan lydnaden så kan man inte sätta ledarskap eftersom hästens förhållningssätt till oss är annorlunda än till andra hästar. Vi kan aldrig bli flockledare för att hästen kommer ALLTID att göra skillnad på dig och andra hästar.

Det är lite svårt med exempel men om man nu skulle ta en av NH tränarnas grund lekar- 7 games, så handlar de främst om lydnad som utvecklas till tillit. Att lära hästen att du kan ta på den när du vill och var du vill är inte något som är naturligt för den på något sätt utan måste först etableras genom en viss lydnad. Att hästen ska lära sig att stå stilla och acceptera att du kan ta på den, när den sedan lärt sig att du kan göra det så kommer tilliten eftersom den inser att du inte tänker skada hästen.
Allt vi gör med hästen byggs på lydnad och ledarskapet kommer när hästen lärt sig att vi människor går att lita på- och vissa människor måste man respektera mer än andra.

Jag tycker inte det är speciellt olika mot vad jag ser det? Jag menar just att lydnad (eller träning eller uppfostran eller vad man väljer att kalla det) är en sak, och rent 'lydnadsledarskap' (jag bestämmer) är en sak, och 'flockledarskap' är en annan. Och att de två i vissa lägen går i varandra, men att man kan ha lydnad och tillit utan att ha 'flockledarskap'.

Mina hästar är i mångas ögon ganska 'kort' hållna. Som någon beskrev så de ska göra det jag ber dem om när jag ber dem om det och på det sätt jag ber dem. De får uttrycka åsikt, som hörsammans och noteras, men de måste ändå lyda. Detta har med tillit, träning och konsekvens att göra. Dock innebär det inte att hästen som står still när den hanteras, som går fint i grimskaftet etc ser människan i andra änden som snöret som 'flockledare' eller ens nödvändigtvis som ranghögre. Men de är lärda att göra som människan säger och har tillit till människor rent generellt.

Min mamma och ffa min moster är i hästarnas värld väldigt långt ner på rangskalan. Väldigt långt. Båda kan utan problem hantera, leda, sköta om osv hästarna, samt ta på dem överallt. Detsamma gäller 'kreti och pleti' (veterinärer, kompisar, främmande människor). Dvs det har inget med om de ser människan som ledare eller ej.

Så jag vänder mig mot de som anser att man måste vara flockledare för att göra ditt och datt med hästen.

Däremot, så om något är läskigt/skrämmande i hästarnas ögon, skulle mamma och moster inte kunna övertala/övertyga hästarna om att gå dit/går förbi/etc. Eller ens stanna kvar om de skulle vilja sjappa. Jag kan det. Och där kommer 'flockledarskap' in, eller vad man väljer att kalla det. För jag är inte 'bara' en sån där snäll människa som man ska göra vad de säger. Utan jag har, över tid, visat för dem att jag kan fatta kloka beslut, att jag kan bedöma en situation och att man kan lita på att om jag säger det är ofarligt så är det det. Det för mig är kopplat till den respekt och det förtroende en flockledare har. Att fatta beslut åt dem i specifika lägen, där de följer mig före första instinkten.

Men det är ju precis som du säger inte något som kommer om det via lydnad inte finns en grund, som inte har ett dugg med ledarskap att göra.

Sen ang flockledarskap för att kunna rida (vilket jag vänder mig emot), så min röda herre skulle följa mig genom eld på marken. Men INTE när jag sitter på ryggen. Där har jag INTE (än) bevisat att jag är betrodd nog att fatta beslut som går emot hans instinkt/egen åsikt och som gör att han struntar i den. Således kan jag LEDA honom över superläskiga bron, och han följer med med huvudet tätt intill. Men jag kan inte RIDA honom över den (än).

Men man måste, vilket du verkar göra, men jag saknar från vissa i tråden, ledarskap i formen 'jag bestämmer och så är det', dvs det hästar får lära sig från späd ålder, man ska göra det människorna begär. Och som gör att de sedan litar på människor generellt och låter sig hanteras och är det vi kallar för 'väl uppfostrade'. Och mer 'flockledarskap' som handlar om respekt och förtroende som man måste förtjäna och som inte är kopplat till människor i allmänhet utan specifik/a människa/or.

Lite som chefer i människovärlden. Det finns chefer jag eg inte respekterar ett DUGG, jag tycker de i ärlighetens namn är komplett dumma i huvudet. Men jag vet att de är just chef/er, och att jag därför måste 'lyda', och jag gör det inom normala ramar. Skulle en sån chef säga att en situation JAG uppfattar som farlig är ofarlig skulle jag tycka 'yeah right, säkert och INTE ge mig in i situationen' och inte ändra min åsikt. Sen finns det chefer som jag respekterar högt, och som inte 'bara' är min chef, utan en människa jag respekterar och har stort förtroende för dess omdöme. Om en SÅN chef säger 'Alex, det är ingen fara, jag lovar', i en situation där jag uppfattar fara, då skulle jag lita på dem och ge mig in i situationen.

Där är för mig en viktig skillnad som många missar i den här diskussionen. Och som är skillnaden mellan en ledare i formen 'jag bestämmer' och en 'flockledare', dvs någon hästen litar väldigt mycket på.

Och det går i 99% av fallen utmärkt att vara 'bara' den första typen. Dvs en människa som hästen lyder och har tillit till för den har det till människor i allmänhet, och som inte gett hästen några negativa erfarenheter. Det är långt från flockledare, men det är alldeles nog i de flesta situationer. Och med en ny häst börjar man ju alltid där, sen får man förtjäna 'flockledar' (inom fnuttar för man skulle kunna kalla det ngt annat) delen över tid.

Usch, man känner ju sig riktigt hemsk nu.. Det verkar som att hästhållning för er är väldigt "lulligt o gulligt", och att ledarskap är viktigt.. Det är viktigt hur hästen tycker och höjer man rösten åt den är man hemsk, allt ska ske viskande och allt ska kompromissas. Min häst är RIKTIGT stöddig vad gäller hantering, han gillar att försöka ta övertaget och bestämma och det är mycket hingst över honom än. Jag är tvungen att ha stränga regler med honom, och han lyder mig utan att protestera. Detta har vi dock stridit om många gånger, då han har en tendens att "glömma" saker och ting. Om jag säger åt han att stå still ska han stå still, han ska inte fippla med benen när jag lindar dem, och vi rider dit jag vill och känner för.

Min hästhållning är absolut inte lullig och gullig!
Min häst har gränser som han vet mkt väl om. Däremot har jag inget behov av att utöva ledarskap över honom så länge han håller sig inom gränserna.
Jag accepterar oxå att han inte gillar tex att man sprayar insektspray på honom, han behöver inte "lära sig" det.

Och han "glömmer" absolut sina gränser då och då och då får man påminna honom genom en tillsägning, som ibland kan vara skrik, men helst inte då jag inte är den skrikiga typen själv :)

*kl*

Jag tycker det beror pa vad det är för häst. Är det en väldigt mild och snäll häst, ja da kanske man vill uppmuntra den till att fatta egna beslut och fa bestämma lite, exempelvis vilken väg man ska ta ute. De ifragasätter inte att jag bestämmer en annan gang för det.

Är det däremot en dominant och vass häst sa är min erfarenhet att de kan vara mer som ge dem lillfingret och de tar hela handen, far de bestämma sa är risken att de slutar lyssna helt och hallet. Och da kan det bli rätt farligt.

Sa jag tycker det är väldigt svart att säga att "sahär borde man göra med alla hästar", det beror pa vad det är för häst och hur den är i psyket.

Fast då har hästen inte lärt sig vart gränserna går.

Sedan är det natruligtvis skillnad från häst till häst, men så skarpa hästar är ganska ovanliga som går över gränserna hela tiden och man måste vara stenhård i all hantering.

Ibland drar jag efter andan när jag sett bilder på dig och din häst. Det skulle inte funka på vår gammelvalack. Vi skulle sitta som en ketchupfläck på boxväggen. :eek:
Så var det tydligen på förra stället hon bodde enligt rykten men här busas det totalt respektlöst minst en gång om dan.:bump:

Igår kväll hade vi ledarskapsproblem,,,,,som vanligt,,,,,och turades om att backa upp varann i väggen, sen kickade vi lite åt varann innan borstningen. När jag böjde mig ner efter borsten i skåpet så var det en som inte var sen att utnyttja tillfället och "bita" mig i baken. :rofl:

Borstningen var en ren parodi, hon står ju alltid lös, så borsten, armen eller byxbenet satt fast med jämna mellanrum i gapet på henne.:D

*jodå, jag retades tillbaks så mycket jag orkade*:angel:

Vill jag att hon ska stå still så behöver jag bara säga åt henne i lugn samtalston och inte höja rösten, liksom att hon "säger åt mig" att ta bort den där äckliga insekten, klia henne på ett visst ställe eller göra det hon ber om. Vi lyder minsta vink från varann och så har det alltid varit.

Bara för att ni inte ska tro att vi alltid slåss så ska jag berätta att vi ibland ligger och vilar oss tillsammans eller kelar och kramas. Hon vill gärna att jag står tättintill så hon kommer åt att krama mig med halsen.:love:

Är det flera som lagt ledarskapet på hyllan?

Under dom 6 åren jag har haft min älskade Glenn så har det funnits upp- och nergångar.
Men Glenn har varit min bästa lärare här i livet.
Från första stund jag tog honom på foder fick jag dom förmaningarna av hans dåvarande ägare att det är skillnad på att ha häst och att sen finns det en Glenn. Denna häst i sig är mycket tydlig med vad som är bra och vad som är dåligt i hans ögon.
Under det första året jag hade Glenn så gick jag efter det jag hade lärt mig i alla år efter hästskötsel och så. I det resultatet så fick jag mycket mothugg från min häst då han inte fann sig i viissa saker och det blev maktkamper som ibland handlade om viljornas liv och död.
Men sen en dag så tänkte jag om och tänkte få se vad han har att komma med. Det han hade att visa och lära mig var något som fick mig att lägga allt det jag lärt mig tidigare på hyllan och börja om från början. Efter att jag slutade att försöka bestämma och domdera över min häst och började lyssna på min häst. Så har Glenn blivit den huvudperson i mitt liv som jag vars åsikter finner otroligt viktiga i mitt liv.

Detta är vad min älskade Glenn har lärt mig under årens lopp efter jag började lyssna på honom.

Respekt
Respekten är ömsedig hos båda parterna.
Han respekterar min yta och jag respekterar hans yta.
Jag respekterar hans personlighet och han respekterar min.
Han respekterar mina åsikter och jag hans.

Förtroende
Hänger ihop med vänskap.
Han litar lika mycket på mig som jag litar på honom.

Dominans
Varför ska man dominera eller domineras
när man kan bestämma tillsammans?!
den här dikten säger allt.
-Don’t walk infront of me.
-I may not follow.
-Don’t walk behind me.
-I may not lead.
-Just walk beside me and be my friend.

Vänskap
Det är som ett band invävt med färglada känslor.
Man kan inte se det men man kan känna det.
Det är det allra viktigaste jag har till min häst.
Det är det som binder oss samman.
Utan det skulle vi vara vilsna båda två.

Mvh Xoya.

Fast då har hästen inte lärt sig vart gränserna går.

Sedan är det natruligtvis skillnad från häst till häst, men så skarpa hästar är ganska ovanliga som går över gränserna hela tiden och man måste vara stenhård i all hantering.

Absolut, det är ganska ovanligt. Men det behöver ju inte betyda att de testar i varje ödonblick, men lite nu och da. Särskilt om de hanteras av olika människor, och lyckas ta kommandot över en del av dem. Dessutom behöver man ju sätta gränserna nagon gang, sa är det en tuff unghäst sa är min erfarenhet att de kan prova ganska friskt.

Det finns hästar som aldrig nagonsin skulle vilja ta kommandot, det finns inte i deras tankevärld, och som bara blir olyckliga och osäkra om man ryter i at dom, och det finns hästar som inte later sig bekomma (utan mer ser ut att tänka: "Nänä, ok da. Det var värt ett försök iaf") och provar igen en vecka senare om matte ända inte riktigt bestämt sig än.

Jo, fast för att ni ska kunna skojbraka pa det viset sa maste du ju anda lita mycket pa henne, att hon inte verkligen skulle göra dig illa. En häst som verkligen tagit över kan mycket enkelt göra människor rejält illa.

Om hon dessutom slutar när du säger at henne, sa skulle jag tvärtom säga att du har ett väldigt tydligt ledarskap, eftersom du kan flytta gränserna efter hur du vill, och bestämma när ni ska avbryta leken.

Så var det tydligen på förra stället hon bodde enligt rykten men här busas det totalt respektlöst minst en gång om dan.:bump:

Igår kväll hade vi ledarskapsproblem,,,,,som vanligt,,,,,och turades om att backa upp varann i väggen, sen kickade vi lite åt varann innan borstningen. När jag böjde mig ner efter borsten i skåpet så var det en som inte var sen att utnyttja tillfället och "bita" mig i baken. :rofl:

Borstningen var en ren parodi, hon står ju alltid lös, så borsten, armen eller byxbenet satt fast med jämna mellanrum i gapet på henne.:D

*jodå, jag retades tillbaks så mycket jag orkade*:angel:

Vill jag att hon ska stå still så behöver jag bara säga åt henne i lugn samtalston och inte höja rösten, liksom att hon "säger åt mig" att ta bort den där äckliga insekten, klia henne på ett visst ställe eller göra det hon ber om. Vi lyder minsta vink från varann och så har det alltid varit.

Bara för att ni inte ska tro att vi alltid slåss så ska jag berätta att vi ibland ligger och vilar oss tillsammans eller kelar och kramas. Hon vill gärna att jag står tättintill så hon kommer åt att krama mig med halsen.:love:

Jag tror att du och din häst har ett mycket speciellt förhållande. Som någon sa så är det troligen du som chefar hursom. Hästar är olika - och ditt sto är troligen mer följsam och mild än det ser ut. :)

Vår gamla valack har mattats och mildrats med åren. Han är rätt medgörlig nu. Annat var det i unga år när han var i full kondition. Vi hade honom inte då, men har hört historier av travtränare och andra som hade honom i träning. Det var en tuffing att tas med.

Men jag skulle än idag inte pressa och utmana honom i onödan. Det skulle inte funka att busa som du gör med din häst. Han varnar ordentligt, men sen fullföljer han om han får tjata för länge. Vi har ett ömsidigt respektfullt förhållande, där båda parter nog anser sig vara chefer! ;)

Norrland

Visst litar jag på henne, och hon på mig. Hon kan nafsa mig rätt upp i ansiktet med strukna öron bara för att bli bemött på samma vis av mig,,,,,,,,ja utan strukna öron då.:D
Bitas och sparkas så det känns finns inte i hennes värld, lika lite som att ge henne en känga eller lappa till henne finns i min.

Bemöter man djuren med humor och kärlek så blir det aldrig några problem, vare sig det gäller hästar (som älskar att hota mig), hundar (som oftast sätter tänderna i mig lite lagom), eller kossor (som "stångas").:D

Norrland65 skrev:
Jag tror att du och din häst har ett mycket speciellt förhållande. Som någon sa så är det troligen du som chefar hursom. Hästar är olika - och ditt sto är troligen mer följsam och mild än det ser ut.
Visst har vi ett speciellt förhållande men det där lilla extra har jag lockat fram nästan direkt av alla djur jag träffat.
Följsam och mild är hon innerst inne och hon är med på allt bus jag ställer till med, liksom jag är med på hennes busryck. Bestämmer över den andra gör ingen här, vi samarbetar och bossar runt på varann så gott vi kan.:laugh:

Jag lärde känna en hingst som var sån när jag bodde/jobbade på ett haflingerstuteri i Tyskland på 90-talet. Ställde man sig vid hans hals så lade han halsen runt en och "kramades". En underbar liten häst! :love:

Senare köpte jag en av hans dotterdöttrar, och hon hade ärvt den där "kramgenen" - och jag avlade lycklig vidare på den! :love: (Hon hade andra bra egenskaper också, så att inte de seriösa uppfödarna här på Buke får spader! :D ) Det är det stoet och hennes föl jag postade en bild av i inlägg # 48. Fölet är 3 dagar på bilden och älskade redan då att kramas! :love:

*Vem sa att hästar inte är gosedjur?* :angel: ;)

Absolut, det är ganska ovanligt. Men det behöver ju inte betyda att de testar i varje ödonblick, men lite nu och da. Särskilt om de hanteras av olika människor, och lyckas ta kommandot över en del av dem. Dessutom behöver man ju sätta gränserna nagon gang, sa är det en tuff unghäst sa är min erfarenhet att de kan prova ganska friskt.

Det finns hästar som aldrig nagonsin skulle vilja ta kommandot, det finns inte i deras tankevärld, och som bara blir olyckliga och osäkra om man ryter i at dom, och det finns hästar som inte later sig bekomma (utan mer ser ut att tänka: "Nänä, ok da. Det var värt ett försök iaf") och provar igen en vecka senare om matte ända inte riktigt bestämt sig än.

Jo absolut är det så!, för mkt olika människor som hanterar hästen under lång tid kan skapa lite "gränsdragningsproblem" absolut! Det är inte alls bra tycker jag.

Jag tror vi tycker samma i frågan faktsikt!:)

Vädligt fint skrivet!:)

Det är precis så det är att ha en hästvän!

Jag tycker inte det är speciellt olika mot vad jag ser det? Jag menar just att lydnad (eller träning eller uppfostran eller vad man väljer att kalla det) är en sak, och rent 'lydnadsledarskap' (jag bestämmer) är en sak, och 'flockledarskap' är en annan.

Jag gillar inte att använda ordet flockledare. Flockledare för mig är en häst som leder en flock- du kan ju aldrig bli en flockledare. Du vistas inte med hästen 100 % av tiden och du ser inte ut som en häst eller beter dig som en i samma utsträckning. Det känns inte som rätt ord eftersom hästens flockledare som finns i hagen är inte samma "flockledare" som du påstår dig vara.

Du är för mig en ledare. Allt annat som du sa- att man lyder för att man måste, är en människa. Hästar måste lyda människor men en ledare lyder man för att man vill. För att de kan leda och de känns trygga. En ledare leder ju, en människa bestämmer.

Jag gillar inte att använda ordet flockledare. Flockledare för mig är en häst som leder en flock- du kan ju aldrig bli en flockledare. Du vistas inte med hästen 100 % av tiden och du ser inte ut som en häst eller beter dig som en i samma utsträckning. Det känns inte som rätt ord eftersom hästens flockledare som finns i hagen är inte samma "flockledare" som du påstår dig vara.

Du är för mig en ledare. Allt annat som du sa- att man lyder för att man måste, är en människa. Hästar måste lyda människor men en ledare lyder man för att man vill. För att de kan leda och de känns trygga. En ledare leder ju, en människa bestämmer.

Det där tycker jag är jätteintressant!
Är det där den stora missuppfattningen finns, den som gör att en del blir skräckslagna så fort ordet Natural Horsemanship dyker upp (speciellt skrivet här på Buke), att en del förväxlar ledarskap med chefsskap?

Ledarskap är ju att få sin hästs förtroende, att den ska tycka att man är en trygg och stabil individ som den kan följa.
Chefsskap innebär att man pekar med hela handen och att hästen gör som man säger för att man säger det, inte för att den vill följa.
Jag upplever många gånger att man har ett chefsskap, ibland ett misslyckat chefsskap som gör att hästen inte ser en som en trygg ledare, utan snarare någon som med hjälp av negativ förstärkning eller rent av bestraffning, lärt hästen att lyda. (Behöver inte vara med hårda slag).
Med min häst har jag absolut ett ledarskap i den bemärkelsen att han verkar tycka att jag är en behaglig individ att befinna sig intill. Han följer mig och är uppmärksam på vad jag ber honom om. Han är mycket hellre med mig än i andra änden av hagen med hästkompisarna, jag verkar vara en alternativ flock. Då traskar han efter mig då jag förflyttar mig, och går aldrig många meter ifrån då han betar.
Ledarskap handlar ju inte om att lära hästen att göra som man säger, det är inlärning, i mitt tycke fristående från ledarskapet.
Ju mer jag läser om Natural Horsemanship, tex Hempflings bok, tolkar jag det som att det är känslan han pratar om. Ledarskap är en känsla mellan häst och människa, inte egentligen ett maktförhållande. Hästen följer sin ledare för att den vill det. För att den anser att det är tryggt och gagnar dess överlevnad. Natural Horsemanship är inte ett gäng övningar, utan en känsla mellan häst och människa som framkommer ur ett förtroende.

En häst som inte har förtroende för sin människa kan naturligtvis inte tryggt lita på att människan fixar biffen, utan hästen måste ta saken i "egna händer". För att överleva. En sådan häst kan säkert övertygas om att lyda i alla fall, med hjälp av inlärning, där människan är chef. Men har man då något egentligt ledarskap?
Jag hävdar att svaret är nej.

För mig har inte Natural Horsemanship patent på ledarskap. NH framhäver vikten av kommunikation och ledarskap, men bägge delar finns inom hästhanteringen överallt. Liksom det dåliga chefsskapet finns inom all hästhantering.
Jag provade på övningar då jag först introducerades i NH. Flytta hästen med blicken, få den att backa genom att pendla repet, men det har jag inte tagit in i min hantering. Det jag däremot jobbar på är förtroendet mellan mig och min häst. Jag låter honom inte flytta mig, för jag vet att det är en dominanshandling, och då jag konsekvent knuffat undan honom då han har försökt har han slutat med det. Nu är han väldigt duktig på att förflytta sin kropp runt mig utan att röra i mig eller råka knuffa till mig. Det är väldigt bra nu då jag är höggravid, och någonting som sparar även ömma tår. :D

Ursäkta ett så långt inlägg, jag tycker bara att det är så intressant att fundera kring ledarskap och vad det egentligen är, och det du skrev är precis det jag funderat på!
(Jag är så pass ny inom Natural Horsemanship att de enklaste saker förundrar mig :))

För mig är just ordet flockledare inte så viktigt. Annat än i sådana här diskussioner etc så använder jag det ytterst sällan om någon människa, inkl mig själv. Så jag tror som sagt vi i grunden har precis samma inställning, 'bara' olika terminologi?

Ang just FLOCKledare, så jag struntar ju ganska högaktningsfullt i vad de pysslar sins emellan i hagen när jag inte är där. Dock så när jag går in i hagen, då får de lägga sin rang sins emellan åt sidan, och även eventuellt gruff. Jag kräver att när jag är med så om jag säger att den ranglåga får äta med den ranghöge ja då ska den få det. Dvs de får 'stänga av' sin rang när jag är med. Detta är inte så mycket för att 'bestämma för sakens skull' eller 'leda flocken', utan en ren säkerhetsdetalj och till viss del bekvämlighetsdetalj för mig.

När jag är i hagen så ska jag inte riskera att få en hov i skallen för de träter sins emellan, och om jag vill leda tre hästar samtidigt in ska jag kunna det och de lugnt och fint går i bredd. Det har alltid fungerat utan problem, och jag har faktiskt ibland utnyttjat det när någon häst blivit väl bossad med kring maten etc, att jag helt sonika ställt mig därute när det fodras, och tyckt 'alla får äta'.

När jag går därifrån får de rent teoretiskt puckla på varandra om de behagar (just det händer aldrig, jag är väldigt noga med att se till att ev bråkstakar åker ur flocken, tack och lov har aldrig bråkstakarna varit mina, men t ex nu i nov när jag köpte ny häst hade jag den på prov först, då jag vilel se den fungerade med de övriga, helt enkelt eftersom jag har så få hästar och eget stall, och inte anser hästar ska gå själv. Så häst som inte fungerar med den/de andra skulle jag få sälja i sådana fall, så kollar gärna det innan).

Men ORDET man använder för mig är oviktigt, sålänge man inte försöker anse att det flockledarskap men ser i en hästflock, är någonting som man kan använda för att lära en häst piruetta, eller är en nödvändigthet för att utan problem hantera, rida eller på annat vis bruka en häst. För det behövs inte. För det behövs bara öledarskap mer i meningen chefsskap med respekt och förtroende.

Mina hästar följer mig lösa i hagen och i de flesta situationer övrigt med, de flesta (inte alla) även på främmande plats osv. Vilket brukar användas som en synonym med att man är flockledare. Jag anser inte det behöver vara så nödvändigtvis, utan de kan glatt knalla med/efter mig lösa av fri vilja för att de sammankopplar mig med någonting trevligt/behagligt/roligt helt enkelt.

Min filosofi är helt enligt med din. När jag är runt hästarna är det jag som bestämmer, punkt. Och det har mer med säkerhetsaspekter att göra än att jag vill göra det.
Dock tycker jag att det är viktigt att skilja på de orden eftersom en flockledare används i samband med en häst som leder en flock med hästar, det vi har är mer ett annat sorts ledarskap.

Det där tycker jag är jätteintressant!
Är det där den stora missuppfattningen finns, den som gör att en del blir skräckslagna så fort ordet Natural Horsemanship dyker upp (speciellt skrivet här på Buke), att en del förväxlar ledarskap med chefsskap?

Hur menar du nu, utveckla! :)

Han är mycket hellre med mig än i andra änden av hagen med hästkompisarna, jag verkar vara en alternativ flock. Då traskar han efter mig då jag förflyttar mig, och går aldrig många meter ifrån då han betar.

Ja fast där kan det ligga mer ett intresse hos dig som hästen har= du är behaglig, rolig, du hittar på saker etc. men trots detta så kommer du alltid att vara mänsklig i hästens ögon. Du kan aldrig vara flockledaren utan du kan vara en ledare. Han kan ge dig all tillit i världen men du kommer aldrig att ligga på samma nivå som en annan häst.

En häst som inte har förtroende för sin människa kan naturligtvis inte tryggt lita på att människan fixar biffen, utan hästen måste ta saken i "egna händer". För att överleva. En sådan häst kan säkert övertygas om att lyda i alla fall, med hjälp av inlärning, där människan är chef. Men har man då något egentligt ledarskap?
Jag hävdar att svaret är nej.

De kan kuvas till att lära sig att "om jag konstrar så får jag stryk så därför måste jag gå". Men då får man aldrig ledarskap, utan en häst som kan bli väldigt farlig om den får för sig något.

Hur menar du nu, utveckla! :)

Det jag skrev om ledarskap vs. chefsskap är utvecklingen.. ;)

Ja fast där kan det ligga mer ett intresse hos dig som hästen har= du är behaglig, rolig, du hittar på saker etc. men trots detta så kommer du alltid att vara mänsklig i hästens ögon. Du kan aldrig vara flockledaren utan du kan vara en ledare. Han kan ge dig all tillit i världen men du kommer aldrig att ligga på samma nivå som en annan häst.

Nej jag jämställer mig inte med en annan häst. Det är endast reflektioner kring ledarskap som fenomen. Jag tror inte att han ser mig som en häst, då missuppfattar du mig.
Jag resonerar endast kring att ledarskap är någonting annat än att vara chef. Däremot väljer han mitt sällskap över andra hästars, och tro mig, det är inte mycket kul som händer kring mig just nu. :D

De kan kuvas till att lära sig att "om jag konstrar så får jag stryk så därför måste jag gå". Men då får man aldrig ledarskap, utan en häst som kan bli väldigt farlig om den får för sig något.

Ja, ändå är det många som tar till våld för att få hästen dit de vill. Utan att ta reda på problemet. Problemet är väl oftast människan själv, kan jag tycka.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 460
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?