Släpp kontrollen - låt hästen ta över.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Sv: Släpp kontrollen - låt hästen ta över.

Jag har alltis 'sista ordet'. MEN, om jag ska kunna kräva att de ska lyssa på MIG, då måste ju jag lyssna på DEM.

Dvs, de får uttrycka sin åsikt, inom rimliga gränser givetvis. Man får INTE sparka matte i huvudet för man tycker hon är en jävla kärring som ska pilla på det onda såret, men man får vifta med svansen, göra sura miner och hugga i boxväggen t ex. Är det sårrengöring är det ju något som är tvunget, så där 'svarar' jag med att 'ja vännen, jag hör dig, jag förstår dig men vi måste tyvärr göra det här, och jag ska försöka vara så snabb och effektiv som möjligt, men du måste stå still under tiden'. Dvs där lyssnar jag på dem, och konstaterar att 'ja jag förstår, men..' Dvs jag kräver att de ändå ska uppföra sig.

Gäller det något annat, där jag kan göra på ett annat vis eller inte göra det, så lyssnar jag, och försöker sen göra det bekvämare för dem.

Dvs man måste uppföra sig, man måste 'lyda', men man får ha åsikter, och åsikterna respekteras och noteras, även om de inte nöfvändigtvis leder till att hästen får bestämma.

Jag har haft diverse hästar, men även ett par mycket bossiga ston. De skulle inte gå att låta 'ta över', då skulle det bli pannkaka. Eller, pannkaka i MIN värld ;) Jag har de liksom för ett syfte hästarna. Samma sak med lillponnyn, fick han bestämma skulle han äta. Hela tiden. Skulle bli ganska besvärligt att hantera honom då.

Men det finns så otroligt många områden där det de facto inte gör ett dugg om hästen får bestämma, och där låter jag dem med ojämna mellanrum göra det.

Jag vill ha ett KOMPANJONSKAP med mina hästar, med 49% resp 51%. Dvs jag har ovillkorligen sista ordet och bestämmer, men där de vet att jag lyssnar på dem med, och där jag inte bara för att jag kan behöver gå in och detaljstyra.

Ett sådant exempel, som är löjligt eg men är ett sådant där jag inbillar mig att det gör skillnad för hästen och stor skillnad, är när jag var på klinik häromveckan med fblherren. Som är synnerligen väluppfostrad och trevlig att ha med sig. När vi stod och väntade på veterinären började han lukta på golvet på löpargången, och gick sen runt och sniffade som en hund på det. Han fick göra det, jag bara följde med. (Vilket fick vet att med ett skratt tycka 'Alex, du kan ta hunden och komma hit nu' *s*). Jag SKULLE kunnat tycka att 'men sluta, uppför dig ordentligt', och han hade gjort det. Men varför skulle han inte få gå omkring och nosa på golvet som en annan spårhund, om det nu luktade så spännande. (löpargången var tom ska tilläggas, vi störde ingen).

Men ofta gör man ju sådana saker som eg inte spelar roll, bara för att det 'ska vara' så.

SÅ för mig kan man utmärkt väl ha BÅDE ledarskapet, ett kompanjonskap, utrymme för individens personlighet etc.

Att låta hästen ta över ledarskapet är INTE aktuellt. Jag har haft hästar jag fått jobba med för att få dem att 'ta för sig' mer, ta mer egna initiativ etc, men det är inte samma sak som att släppa ledarskapet. Att säga 'ja' till något hästen vill, vad dte än må vara, är heller inte att ge upp ledarskapet.

kl

när ni skriver att ni låter hästarna bestämma vad menar ni då?
får hästen buffa och gå över än och gå som den vill överallt och köra bort än när den vill flytta på än för man står ivägen för maten och bestämma om den vill arbeta eller inte osv..?

vad får hästarna som får betämma liksom bestämma?

för de är vad jag tänker på när folk säger att dom låter hästen bestämma..

Min "tant" gör inget av det du beskriver. Eller jo, eftersom hon uppnått den aktningsvärda åldern av 32 år så får hon faktiskt bestämma om hon vill arbeta eller inte. Där gäller det att vara lyhörd.

Däremot har hon åsikter om mycket, och jag lyssnar på henne och gör som hon vill, speciellt när det gäller mat. Hon får det hon gillar, helt enkelt. Som tur är ändrar hon inte smak så jätteofta ... Men hon talar om vad hon vill ha på ett ganska tydligt sätt och lotsar mig rätt så att hon får som hon vill ... Ett resultat av de här åsikterna och lotsandet är att hon numera får sin cushing-medicin i en bit banan, som är hennes favoritfrukt. :love:

Hon talar också om ifall hon vill bli kliad på något speciellt ställe (det kan ta ett tag innan trögfattade matte förstår vad hon menar, men när den biten väl är ordnad är hon så nöjd ... :love:) Om jag låtsas inte förstå (för att jag t.ex. har bråttom till bussen) blir hon lite sårad ...

Sen har hon andra förmåner också, som att få gå lös in i stallet från hagen på kvällen. De andra hästarna tittar avundsjukt på henne, men jag talar om för dem att de får vänta tills de blivit äldre och visare.

Det här gäller alltså min gammeltant. Hennes barn, barnbarn (och svärdottern) har inte de här förmånerna, men de är ju också yngre och har därmed inte uppnått samma vishet ... ;) Speciellt hingsten har jag mycket fasta gränser för, men inom dem kan vi "leka".

Eldfuxen aka Crazy Horse Woman

Jag håller med till punkt och pricka på det där med 51% jag 49% hästen. Jag tränar NH med min häst men för mig innebär det inte att du kommer och domderar hästen utan för mig blir det ett sätt att vara tillsammans med min älskade häst på ett sätt som även hon uppskattar. Hon visade mig ingen kärlek överhuvudtaget förän jag började med NH. Nu blir hon hjärtansgärna kramad och pussad och tar mycket egna initiativ till ömhetbetygelser även om det är på mina vilkor. Jag vill inte hellre ha en viljelös robot men mänsliga vänner har jag gott om, det ja vill ha i min häst är helt enkelt kamratskap med en häst.

Min "tant" gör inget av det du beskriver. Eller jo, eftersom hon uppnått den aktningsvärda åldern av 32 år så får hon faktiskt bestämma om hon vill arbeta eller inte. Där gäller det att vara lyhörd.

Däremot har hon åsikter om mycket, och jag lyssnar på henne och gör som hon vill, speciellt när det gäller mat. Hon får det hon gillar, helt enkelt. Som tur är ändrar hon inte smak så jätteofta ... Men hon talar om vad hon vill ha på ett ganska tydligt sätt och lotsar mig rätt så att hon får som hon vill ... Ett resultat av de här åsikterna och lotsandet är att hon numera får sin cushing-medicin i en bit banan, som är hennes favoritfrukt. :love:

Hon talar också om ifall hon vill bli kliad på något speciellt ställe (det kan ta ett tag innan trögfattade matte förstår vad hon menar, men när den biten väl är ordnad är hon så nöjd ... :love:) Om jag låtsas inte förstå (för att jag t.ex. har bråttom till bussen) blir hon lite sårad ...

Sen har hon andra förmåner också, som att få gå lös in i stallet från hagen på kvällen. De andra hästarna tittar avundsjukt på henne, men jag talar om för dem att de får vänta tills de blivit äldre och visare.

Det här gäller alltså min gammeltant. Hennes barn, barnbarn (och svärdottern) har inte de här förmånerna, men de är ju också yngre och har därmed inte uppnått samma vishet ... ;) Speciellt hingsten har jag mycket fasta gränser för, men inom dem kan vi "leka".

Eldfuxen aka Crazy Horse Woman

Det finns ett bra talesätt:

"Unga hästar ska hållas kort.
Gamla hästar ska skämmas bort."

Tycker du har lyckats bra med det :D

/Lizzie

Det finns ett bra talesätt:

"Unga hästar ska hållas kort.
Gamla hästar ska skämmas bort."

Tycker du har lyckats bra med det :D

/Lizzie

Fantastiskt! Det där ska jag skriva ut på fint papper, rama in och sätta upp i stallet!

Ja, hon är ruskigt bortskämd, men det är hon värd! :love:

Jag håller med till 100 % och gör precis såhär med mina egna hästar.

Jag leder men lyssnar helt enkelt.

du har helt rätt. dominans skapar osäkra djur utan personlighet. i en hästflock så finns inte den typen av kadaverdisiplin som människan tycker om att utöva. dominans är till för människans ego, inte för hästen....

respektera och lyssna till hästen så gör den sitt bästa för att uppfylla dina önskningar, inte för att den måste men för att den vill.

Härlig tråd!! :)

Har träffat på lite sådana hästar under mitt liv och jag tror att det handlar om att de är så trygga i sig själva att de inte "behöver" sin människa egentligen. De är för självständiga helt enkelt!

Hur skall man få bättre kontakt med sin häst? Jag tror på mkt pyssel och hantering som du redan gjorde mkt av. Klia och fjäska kanske?

Min valack är hopplöst osjälvständig och står och längtar efter mig varje dag , brummar högt och tydligt flera gånger när jag närmar mig stallet, det är inte alltid kul heller, det är jättestressande för mig :crazy:

Jag har aldrig svängt mig med ord som "ledarskap" och "dominans". Jag vill ha en häst som vågar uttrycka sin egen vilja (naturligtvis inom rimliga gränser) och ifrågasätta mig och mina handlingar, men samtidigt visar respekt för mig. Och det förutsätter att jag gör detsamma för henne.

Så, nja - jag skulle absolut inte säga att jag låter hästen ta över.
Hon får naturligtvis inte göra vad hon vill, men jag kräver heller aldrig att hon ska dansa efter min pipa och göra allt jag ber om.

Men för de NH-människor som satt kaffet i halsen och skrikit join-up när jag meddelat att jag inte alls bryr mig om att hästen ett par dagar då och då väljer att gå ifrån mig i hagen, ja, där framstår det säkert som en hemsk relation.

men att längta och att vara självständig är inga motsatser.

jag är väldigt självständig men jag längtar efter mina djur ändå! eftersom jag älskar dom.

men att längta och att vara självständig är inga motsatser.

jag är väldigt självständig men jag längtar efter mina djur ändå! eftersom jag älskar dom.

:D Nej självklart behöver inet det ena utelsluta det andra!
Längtar oxå efter min häst ganska mkt (som tex just nu) :love:

Jag tycker det är självklart att man skall lyssna på sin häst!

Får de vara med och tycka så får man en uttryckfull och levande och glad häst.
Hästar som blir överkörda hela tiden slutar att tycka och prata och blir med tiden helt avtrubbade.

Jag har valt att samarbeta med mina hästar. Min vallack när han levde älskade att sno min keps och hälla vatten på mig vilket var okej för mig. :love: Han och jag älskade verkligen varandra och vi fanns till på ganska lika villkor. Jag var ingen direkt ledare men han visste när det gick att busa och när det var allvar.

Damen jag har nu är jag också kompis med men hon behöver tydligare ledarskap för att inte bli nervös. Men förhoppningsvis kommer vi att hamna på samma leksamma och busiga nivå vi också. Även denna goding har faktiskt busat genom att sno min keps och det får hon göra. Sedan måste hon lära sig när det är ok att busa och inte men det är hon på god väg att göra.

Hur menar du där med hästflocken? Att de inte försöker visa sig dominanta eller vad?

Visa hästar blir inte gosiga förrän dom blir gamla, det har jag själv upplevt. Min nuvarande är otroligt bortskämd, handmatad sen första dagen hon kom hit och mycket pysslad med men det är först på senare år hon börjat gnägga åt mig och då är det i form av hummande eftersom jag inte heller höjer rösten. Däremot har hon alltid tryckt upp mulen i ansiktet på mig för att få en puss :p men nån kram, DÄR gick gränsen :devil: så då blir det slagsmål istället, vilket hon alltid börjar. Lite "backa på varann", lite buspip, nån kospark och lite klapprande tänder brukar bli resultatet och sen kan vi kramas tycker hon.:rofl:

Hästar är individer och man får ta dom som dom är, liksom att dom får stå ut med allt vi hittar på.

Hur menar du där med hästflocken? Att de inte försöker visa sig dominanta eller vad?

Nu vet jag ju inte vad Centaur menade exakt, men tar mig friheten att svara ändå.

Hästflockar har ju en flockledare. Men en (bra) flockledare har inget behov av att gå in och bestämma för sakens skull. En (bra) flockledare tycker inte bara för sakens skull att 'nu ska du TRAVA, och DITÅT'. En flockledare tvingar heller aldrig någonsin en annan flockmedlem att stå stilla t ex.

Utan i flocken, en ranglåg kan blo bossad med såtillvida att den får flytta sig undan för ledaren, äta/dricka efter ledaren etc. Men det som skiljer en hästflock från människan är att i hästflocken har den ranglägre ALLTID möjligheten att GÅ UNDAN.

Det tar vi ifrån hästarna. Om jag som tvåbent flockledare säger åt hästen att 'stå stilla', så är det en mycket onaturlig situation som aldrig inträffar i flock. För i flocken krävs aldrig att 'stå still här', utan i alla lägen kan den ranglägre gå UNDAN, och på så sätt lösa vilken situation det än må vara.

Och det är i 99% av fallen det sista vi accepterar som lösning. Om vi ska tränsa, och hästen inte vill, så tillåter vi den inte att visa sin lägre rang och gå undan. Utan vi kräver att den ska stå stilla och LYDA.

Därför anser jag att vara flockledare på två ben är EN sak, det handlar mer om förtroende, om att följa mig och lita på mitt omdöme. Dvs säger jag 'det är tryggt att gå in i lådan, du vågar följa mig in dit' så ska den följa mig in i lådan om den ser mig som flockledare. Men flockledarskap kan aldrig användas för att uppfostra en häst att stå stilla på stallgången eg, inte naturligt. Det är ren disciplin/lydnad, och är inget en flockledare kräver. Det man kan göra är då att visa för hästen att det är lugnast och bekvämast och tryggast att vara hos mig och stanna där (ie stå still).

Ett annat ex är att lära en häst att inte gå ut genom en öppen boxdörr. Händer aldrig i flocken, förutom i de fall där flockledare/ranghög 'vaktar' exvis mat, föl eller liknande. Men att hästen utan att någon är där, ska stå med en öppen boxdörr men inte gå över den 'osynliga' gränsen som den öppna dörren innebär, är helt onaturligt eg, och har inget med flockledarskap så att göra. Utan disciplin, och om hästen är rätt tränad - viljan att vara till lags. (Man KAN ju lära dem att stanna kvar i ren skräck över vad konsekvenserna blir OM man går ut, men det är ingen metod som är speciellt uppbyggelig)

Då finns det hopp då, hon är bara 10 år ännu!
Fast tror jag har kommit på ett knepp!
I dag hade vi hovslagare och hon fick vänta en stund i padocken innan han kom.
Lilla tösen hade tråkigt, inget att äta;)
Och hängde över staket och tittade på vad jag syslade med...
Och så fort jag gick mot grinden så kom hon och ville "prata":love:
Aha matte fick en :idea: tror att hon ska få stå där en stund då och då och fundera på om det ändå inte är lite trevligt med matte:angel:

Jag har aldrig riktigt förstått begreppet ledarskap. Jag är människa och kan aldrig bli en del i mina hästars flock. Det är viktigt för mig att mina hästar är lätthanterade (även för andra) och att vi förstår varandra, dvs kan kommunicera. Vissa saker är viktiga för mig och dessa saker lär jag dem så fort som möjligt, tex att inte knuffas och att inte gå över någon. Det är inte hela världen om de går jämte mig bara de är uppmärksamma på mig. När vi går in i stallet eller ut och in i hagen vill jag att de ska gå efter. De lär sig snart vad jag menar, bara jag är tydlig.

Just nu har jag en unghäst på boxvila, vilket har varit en svår balansgång ibland. Hon har ingen riktig flock just nu, hon har stor överskottsenergi emellanåt och hon har stort behov av kontakt. Hon har utmanat mig ett par gånger, då visar jag med kroppen att det inte är ok. Jag drar mig heller inte för att höja rösten. Hon får absolut inte sparka eller bita, men jag blir inte arg när hon vill greja med mina jacka eller pussas lite häftigt. Så fort hon är tillbaka i flocken blir det lite snävare gränser för henne. Sen när hon vet vad som gäller, kan man släppa lite igen. Mina äldre hästar har större frihet. Mitt sto som är 18 år får göra lite som hon vill, men hon vet var min gräns går och det är aldrig några problem som jag ser det.

Att vara lugn, trygg och stabil ÄR för mig ledarskap.
Hästen vill lämna över ledarskapet, problemet är bara att den inte alltid kan känna sig trygg med att göra det. På grund av att människan som hanterar hästen inte bedöms kapabel att vara ledare. Det handlar ju om överlevnad för hästen.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 460
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama